2023. november 27. | 14:04

Kiválasztották az újságírók a 28 autóból azt a hetet, amelyek esélyesek a 2024-es, jubileumi Év Autója díj megszerzésére. Terepjáró, szedán, elektromos, hibrid… Színes társaságból kerül ki a legjobb.

Autós berkekben nem csak azért érdekes az év vége, mert temérdek statisztikát öntenek ránk a gyártók és különféle szervezetek, hanem azért is, mert ilyenkor kezd felforrósodni az Év Autója díj körül a levegő. Bár a február végi döntő még távolabb van, szokás szerint mostanra körvonalazódott, hogy melyik az a hét jármű, amely megküzdhet egymással a rangos elismerésért.

Tavaly a Jeep Avenger diadalmaskodott - toronymagasan -, idén azonban nem került be olasz a legjobb hetesbe. Ezzel szemben két francia, egy svéd és egy német márka képviseli az európai kontinenst: Renault Scenic (E-Tech), Peugeot e-3008, Volvo EX30 és BMW 5-ös sorozat (és i5-ös is) jutott át a rostán.

Mellettük egy japán, egy koreai és egy kínai modell képviselteti magát - sorrendben – a Toyota C-HR, Kia EV9 és a BYD Seal. Nem meglepő módon a lista nagy része magában foglal teljes mértékben elektromos modellváltozatot, ezek közül egyetlen kivételt találunk.

Az általunk is kipróbált Toyota C-HR csupán az a négykerekű, amelynek nincs tisztán villanyhajtású megfelelője – bár plug-in hibridként már ez is elérhető. A másik hat kocsi vagy csak elektromos, vagy legalábbis létezik belső égésű motor nélküli változata.

További érdekesség, és jól jelzi a napjainkban érvényes trendeket, hogy a hét modellből öt crossover: e-3008, Scenic, EX30, EV9 és C-HR. Így csak a BMW 5-ös sorozat és az általunk szintén kipróbált BYD Seal küzd meg hagyományos, szedán kialakításban a nemzetközi zsűri kegyeiért.

Az 59 tagú, 22 országból delegált újságírócsapat tagjai 28 négykerekű közül szűrték ki a számukra legjobban tetsző hetest, majd ezeket az egyéni döntéseket összesítve derült fény a konkrét modellekre. Ezek közül 2024 februárjának végére derül ki, hogy melyik az a típus, amely a 60. Év Autója cím büszke birtokosa lesz.

A jelenlegi lista tagjai (vagy legalábbis gyártói) közül egyébként többen büszkélkedhetnek már díjjal, ilyen például a Peugeot 3008-asa, amelynek második generációja 2017-ben nyerte el a kitüntetést, de a Renault Scenic is megtalálható még 1997-ből a legjobbak között. A Volvo esetében az XC40 nyert 2018-ban, a Kiánál pedig az EV6-ot értékelte a zsűri a legjobbnak 2022-ben.

A Toyota esetében egy évvel korábban, 2021-ben lett Év Autója győztes a Yaris. A BYD viszont még nem szerepelt a legjobb hét között soha, így számukra ez az első alkalom, míg érdekes módon a BMW hiába jutott már korábban tovább, még sosem nyert.

caroftheyear.org