Így változott az autódizájn az elmúlt 120 évben

Ujj Péter újságíró
Közzétéve:
2019-12-08, 16:50

A lovaskocsitól a futurisztikus önvezető Tesla Cybertruckig.

Fiat 4HP

A legelső autók nem sokban tértek a kor lóvontatta járműveitől. Felépítésük, időjárás elleni védelmük, komfortjuk és sebességük sem különbözött jelentősen azoktól. A képen látható Fiatot 1899-ben kezdték gyártani, mozgatásáról pedig a padlózat alatt elhelyezett 4 lóerős 680 köbcentis, 2 hengeres motorocska gondoskodott.

Fiat 4HP

Ford T-model

Az 1908-tól egészen 1927-ig gyártott Ford T-modellt az első megfizethető autónak szokás hívni, köszönhetően Henry Ford által előszeretettel alkalmazott futószalagos termelési módszernek, szemben a korban megszokott kézi összeszereléssel. Az autó már nyújtott némi védelmet az elemek ellen, 20 lóerős motorja pedig a padló alól az orrba költözött.

Ford T-model

Packard Super Eight

A 30-as években az autók sokkal laposabbak lettek, karosszériájuk főként egyenes vonalakból állt, orruk pedig szép hosszúra nyúlt. Ennek az volt az oka, hogy akkoriban, a nagyobb teljesítményt csak jóval nagyobb erőforrások alkalmazásával lehetett elérni, kellett a hely a 8, 12, vagy akár 16 hengeres soros motoroknak. Az 1937-ben és 1938-ban gyártott Packard Super Eightet is egy soros 8 hengeres motor mozgatta kezdetben 135, majd 130 lóerős kivitelekben.

Packard Super Eight

Ford Super Deluxe

A 40-es évek formavilágát már a lekerekítések, a gömbölyű karosszériaelemek és a krómdíszítések töménytelen alkalmazása jellemezte. Ekkoriban ugyanarra az alvázra sokféle karosszériatípust gyártottak, a kor jellemzője, hogy ugyanaz a modell elérhető volt szedánként, kabrióként vagy akár pickupként is.

Ford Super Deluxe

Mini Morris

Az 50-es években az európai autógyártóknak magukra kellett találniuk a háború kizsákmányolását és pusztítását követően. A népeknek elérhető áru autókra volt szükségük. Így születtek meg a kisebb méretű, kis fogyasztású, ámbár széles rétegek által megfizethető autók, mint például a Mini Morris.  Az autó olyan népszerű lett, hogy az évek során sok márka logóval árulták, sokféle karosszériával készült és modernizálva ugyan, de egészen 2000-ig gyártásban maradt.

Mini Morris

Mercedes-Benz W111

A következő évtizedben az európai gyártók modellkínálatán megfigyelhető volt az amerikai behatás. Ennek ékes példája a képen látható Mercedes-Benz W111, mely csupán a méretei miatt is méltó volt arra, hogy amerikaiasnak titulálják, de a hátsó részén kialakított élek miatt le sem tagadhatta a tengerentúli befolyást.

Mercedes-Benz W111

Skoda 100L

A 70-es években a szocialista autóipar is feltörekvőben volt, de a modelleken érezhető volt a nyugat hatása, ami nem is meglepő, miután sok típust licenc alapján készítettek. A Skoda 100L egy praktikus autó volt, családok ezreit mobilizálta a keleti blokk országaiban. Az autót egy kis ezer köbcentis léghűtéses motor mozgatta, melyet hátul a farban helyeztek el, nyílván azért, hogy könnyen felforrjon a víz hegynek felfele.

Skoda 100L

Audi 100

A 80-as évek ismét az egyenes vonalakról szóltak, az autók tervezőinek kedvenc eszköze a vonalzó volt. A dizájn mellett azonban már a fogyasztás is fontos szempont volt akkoriban, így a 80-as évek autói között rengeteg dízelüzeműt is találni. A szivaraudit - ahogyan sokan nevezték - például a hat benzinmotor mellett 4 féle dízel erőforrással is árulták Európában és ez az arány a többi márkára is jellemző volt.

Audi 100

Nissan Almera

A 90-es években megint a gömbölyű formák jutottak szerephez és Európa útjain rohamtempóban sűrűsödni kezdtek a távol-keleti országokban gyártott autók. A vásárlókat bőséges alapfelszereltséggel csábították magukhoz a japán modellek is, mint például a képen látható Nissan Almera. Az autókban szinte mindig megtalálható volt a 4 elektromos ablak, az elektromos külső visszapillantó tükör vagy a fordulatszámmérő.

Nissan Almera

Volvo V70

A 2000-es években a kombi volt a legnagyobb sláger, aki csak tehette ilyen karosszériával rendelte új négykerekűjét, mert praktikusak voltak, elfért bennük a család és némelyik még jól is nézett ki. Az új évezredben minden szempontot felülmúlt a biztonság kérdése, a gyártók mindent elkövettek, hogy autóikat légzsák erdővel és mindenféle vezetéstámogató elektronikával szereljék fel.

Volvo V70

Suzuki Vitara

Azt hiszem, mindenki tudja, hogy merre tart ma az autóipar a dizájn területén. Az emberek 99%-a szabadidő-autót akar, tisztelet annak az 1% kivételnek. Valahol érthető, hiszen biztonságosak, van bennük hely, át lehet látni a forgalmat belőlük és kényelmesebb is beülni egy magasított autóba, mint egy lapos sportkocsiba.

Suzuki Vitara

Tesla Cybertruck

Hogy merre tart a formatervezés? Reméljük nem arra, amit a Tesla mutatott a napokban legújabb modelljük, a Cybertruck premierjén. Az autók valószínűleg gyorsabbak már nem, de jóval biztonságosabbak lesznek a jövőben és az előbb-utóbb kötelező önvezetésnek köszönhetően a dizájnerek minden eddiginél szabadabb kezet kaphatnak majd az autók tervezésekor.

Tesla Cybertruck

Forrás:

További autós hírek

Amikor a körforgalomban Vin Dieselnek képzeled magad, de a közönség nem értékeli a produkciódat – írta legújabb pofátlan(TAN)ító videójához a…

A statisztika szerint egy átlagos budapesti közlekedő 162 órát, azaz majdnem egy hetet ül a forgalmi dugóban – írja az…

Olvasónk, akitől a videót kaptuk az alábbi sorokat írta: “A hölgy a Hungária krt-ról forgalommal szemben próbált lekanyarodni a Kerepesi…

Ausztriában a legkeményebb a helyzet. Ott súlyos büntetést is kiszabhatnak a dashcamet használók ellen. Tiltott még Luxemburgban és Portugáliában a…

Durván megemelte árait az elektromos autók töltőpiacának egyik meghatározó szereplője. – írja a hvg.hu Az Ionity hálózata hatalmas teljesítménnyel képes…

Kapcsolódó írások

1968 Audi 100 C1, baba kék, kupé, elölnézet, oldalnézet, balról, nyitott ajtó, nő áll ki belőle
2019. december 07.
Fennállása alatt az Auto Union számos nagyszerű autót mutatott be, melyek mind nagy hatással voltak a weimari köztársaság és az NSZK autóiparára. Ma ezek közül ötöt ismerhetsz meg
1961 Plymouth Asimmetrica Ghia roadster, tanulmányautó, elölnézet, oldalnézet, balról, távolról, mezőn
2019. december 15.
Az autózás története során a gyártók számtalan formatervet mutattak be, melyek mára már a feledés homályába vesztek. Ma ezekből az elfeledett géptestekből 5-öt ismerhetsz meg
2018-as Jaguar XF elölről
2019. május 06.
Kevesebb újautó-eladás történt 2019 márciusához képest
2019-es Jeep Renegade elölről
2019. november 05.
A szeptemberi visszaesést követően javulás állt be a jármű-értékesítések terén.