Elérhető árú, mégis megbízható autót szeretnél? Összeszedtem a legjobb opciókat friss jogsisok számára!
Ha te a születésed pillanatában felsírás helyett motorbrummogást utánoztál, és az a benzinvérű megszállott vagy, aki kifejezetten a vezetés élményéért vásárol autót - nos, akkor ez a cikk most nem neked szól. Most azoknak az átlagembereknek szeretnék segíteni, akiknek elsődleges szempontjuk megszerezni a biztonságos vezetéshez szükséges rutint és szabadon közlekedni arra, amerre éppen dolguk van.
Milyen szempontok alapján válasszak autót friss jogsisként?
Az alábbi típusok kiválasztásának szempontjai közül az első és legfontosabb, hogy az autó vételára nem lehet több 500 ezer forintnál, az ezredforduló utáni gyártásúnak kell lennie és benzinmotornak kell hajtania. Fontos, hogy a kötelezően államkasszába fizetendő összegek a lehető legalacsonyabbak legyenek és nem mellesleg, az autó használatából fakadó fenntartási költségek se szaladjanak el nagyon.
Magyarországon egész lazán értelmezik a sikeres műszaki vizsgára alkalmas autó fogalmát, ezért ebben az árkategóriában könnyen belefuthatsz olyan verdákba, amik a kezdő tulaj lelkesedését indokolatlan módon egekbe pörgető extrákkal vannak ellátva. Ez a lelkesedés gyakran olyan felelőtlen döntések sorozatához vezet, aminek eredményeképpen a delikvens egy jól felszerelt pattogó rozsdakupacnak lesz büszke tulajdonosa.
Az általam kiválasztott típusokból is vannak bontószökevények a használtautó piac hirdetései közt, de nagy eséllyel foghatsz ki ígéretes darabokat is. Mivel a tervezett költségvetés korlátozza a lehetőségeket, erősen korrodált vagy bolygóközi távolságokat már maga mögött tudó autókat is dobni fog a keresés eredménye, ez persze ne szegje kedved. Egyébként itt megjegyezném, érdemes megnézned az átlaghoz képest sok kilométerrel hirdetett autókat is, mert megfelelő karbantartás mellett lehet jobb állapotban maradt meg, mint kevesebb kilométert futott, de olajcserét ritkán látott és már rozsdásodó másik példány.
Ezeknek az autóknak a futóművét már minden bizonnyal rendesen megrángatták a számtalan (aszteroida) zápor áztatta magyar utak. Az elhanyagolt példányok karosszériája a tengermélyén senyvedő világháborús roncsok állapotával vetekszik, bár ezt a közepes szobrász tehetséggel megáldott eladók igyekeznek eltakarni. Szóval ha az autón tenyérnyi darabokban repedezik a fényezés, mint vályogházon a vakolat, vagy a Teddy henger szőrszálai lógnak a küszöbök festéséből, jobb, ha megnézed a listában következő darabot.
Nem azt mondom, hogy festékmérővel szaladgálj autót nézni, ebben a kategóriában ennek nem sok értelme lenne, mert ennyi idő alatt biztosan túl van egy-két javításon. De ha találsz olyat, aminek a karcos, napszítta fényezése elsőre nem is megnyerő, legalább őszintén mutatja amilyen valójában.
Az utolsó általános érvényű tanács a rendszám alapú adatlekérés, amit ügyfélkapu bejelentkezés után már ingyenesen megtehetsz a járműszolgáltatási platformon keresztül.
Miket érdemes átnézetni a frissen vásárolt autón?
Ha már meghoztad a (remélhetőleg) jó döntést és túl vagy a papírmunkán, nézesd meg és szükség esetén cseréltesd egy szerelővel az alapvető dolgokat:
- levegőszűrő
- olajszűrő
- motorolaj
- gyertyák
- gyertya kábelek
- fékbetétek
- féktárcsák
- hűtővíz
- fékolaj
- szervoolaj
A használtautó piac, kiváltképp Magyarországon tartogat hatalmas meglepetéseket és iszonyú csalódásokat, a másodikból talán többet is. Az általam összeírt lista olyan autókat tartalmaz, amiből kiemelkedő mennyiséget gyártottak és használnak a mai napig hazánkban. A nagy darabszám miatt hallhatsz jót és rosszat is az adott típusról, esetenként szélsőséges érzelmek is kísérhetik a véleményeket, de szerintem ez hozzátartozik a hazai autós kultúrához. Mielőtt bármerre is elindulsz, olvasd el a használtautó vásárlás 7+1 aranyszabályáról szóló cikket.
Renault Twingo (1993-2012)
Egy igazi kis városi cirkáló. 1992-től 2007-ig futott az európai gyártású első verzió, amiből nem kevesebb mint 2,4 millió darabot gyártottak. Igazából azoknak ajánlom akik kifejezetten városi autót keresnek, bár kétszemélynek meglepően tágas a kis kocsi.
Sajnos a klasszikusnak titulált francia autókra jellemző elektromos hibák ennél a járgánynál is előfordulnak. Az elektromos hibákon felül a váltó okozhat még kellemetlen meglepetéseket, érdemes jól átnézni és ellenőrizni van e benne elegendő olaj a megfelelő kenéshez.
Ezeket az autókat manapság fukarkodásra, városi rohangálásra használják a műszaki állapotuk megóvása évtizedek óta csak a szinten tartásban merül ki. Mivel azonban van miből válogatni, lehet köztük kezdő vezetőnek alkalmas darabot találni. Érdemes a fiatalabb példányok közt keresgélni.
A klíma és az ABS nem volt jellemző ennél kis kocsinál, de azért akad pár darab a meghirdetett darabok között.
Előnyök:
- kis méret
- könnyen vezethető
- napfénytető
- kényelmes futómű
Hátrányok:
- aránytalanul nagy a fordulókör
- elektronikai hibák
- kis csomagtér
A cikk írásának idején 300 ezer Ft-tól 500 ezer Ft-ig több mint 70 darabot hirdettek.
Toyota Yaris XP10 (1999-2005)
A Corollához hasonlóan a Yarisból sincs túl nagy választék, de megbízható japánt keresve nem hagyhatom ki a listából. Az elsőgenerációs darabok közkedvelt városi autók, bele futhatsz olyan eladó darabokba is, amiket közel 20 év után első tulajdonosuk hirdet többszázezer kilométeres futásteljesítménnyel, ami jól mutatja, milyen nehezen válnak meg tőlük. Nem véletlen, a márka megbízhatóságáról híres, az autó meg nagyon praktikus. Komolyabb hibák, rozsdásodások inkább az importált, vagy gyanúsan olcsó darabok esetén jellemzőek.
Nehéz lesz ABS-el és klímával szerelt változatot találni, extrák helyett itt a megbízhatósággal kell megelégedned.
Előnyök:
- könnyű vele prakolni
- jól vezethető
- megbízható
- jól fogyaszt
Hátrányok:
- Elkopnak a zárak
- Kicsi beltér
- Úthibákat nem tolerálja a futómű
A cikk írásának idején 370 ezer Ft-tól 500 ezer Ft-ig több mint 20 darabot hirdettek.
Volkswagen Polo III (1994-2002)
A jó öreg Volkswagen Polo, a magyar utak elmaradhatatlan cirkálója. A meghatározott keresési feltételek miatt a Polo harmadik generációjának végéből válogathatok. A nagymama bevásárló kocsijától, az éjszakai tuning talikon jampiskodó srácok féltve őrzött kincsén keresztül mindenféle verzióban találkozhattál már vele.
A Golf kistestvére - ami igazából azért maradt ki a listámból, mert a megadott feltételek alapján rettentő szegényes a felhozatal -, pöpec kis városi mindenes. Méretei miatt könnyű vele manőverezni a városi forgatagban, átlagosan megbízhatónak számít ebben a szegmensben, ami azt jelenti, hogy egyes tulajdonosok a legkülönfélébb hibák miatt kívánták már a poklok poklára a tervező mérnököket, de a másik oldalon legalább ugyanennyien hiba nélkül húztak le velük rengeteg kilométert. ABS a kínálat felében van, de ha ügyes vagy még a néhány klímás darab közül is kifoghatsz egyet.
Előnyök:
- jól vezethető
- jó fogyasztás
- kis méret
Hátrányok
- zörgős beltér
- rozsdásodás
- nyomatékszegény motor
A cikk írásának idején 300 ezer Ft-tól 500 ezer Ft-ig több mint 30 darabot hirdettek.
Renault Clio II (1998-2005)
Az Twingónál kicsit nagyobb, modernebb választás talán kevesebb hibával. Elektromos hiba lehetőségek jóval kisebb számban fordulnak elő, de a gyújtás és a motorvezérlés hibájáról azért írtak, ennek a típusnak korai hibája inkább a váltó gyengesége volt.
Különböző teljesítményű benzinmotorok közül az 1,4 literes változatra találtam a legtöbb pozitív értékelést a Clio esetén, de nem győzöm hangsúlyozni, minden motor állapota a korábban elvégzett karbantartásoktól függ. Ha az alacsony fenntartási költségeket az előző tulaj a kötelező szervizelés kihagyásával próbálta elérni, nem sok jóra számíthatsz.
Találkozhatsz klímával és ABS-sel felszerelt példányokkal is a hirdetések között, mivel a meghirdetett autók fele rendelkezik ezekkel az extrákkal.
Előnyök
- kis méret
- könnyen vezethető
- fürge
- kényelmes futómű
- jó fogyasztás
Hátrányok:
- kopó kormány és műanyagok
- autópályán hangos
- motor jeladói meghibásodhatnak
A cikk írásának idején 120 ezer Ft-tól 500 ezer Ft-ig több mint 60 darabot hirdettek.
Suzuki Swift MK3 (1993-2004)
Mertem volna kihagyni? Ép ésszel ennél célszerűbb kezdőautót ma Magyarországon szerintem nem lehet javasolni. Egyszerű, mint a faék, olcsó alkatrész utánpótlása van és igénytelen. Tulajdonképpen szembe megy minden modern kereskedelmi trenddel, vagy egyszerűen egy karakterrel elírták a tervezett elavultatás idejét és véletlenül tíz helyett száz évre alkották.
5-6 éve egy autószerelő ismerősöm mesélte elhűlve, hogy hoztak hozzá műszakira egy Swiftet, amit olyan régóta használtak minimális olajszinten, hogy a visszajelző lámpa kiégett. A tulaj 2 évente jár autószerelő közelébe, és amióta megvette a kocsit, nem cseréltett benne olajat, mert senki ne mondta neki, hogy szükséges lenne. Nem szeretném az élet miértjét kutatni ennek kapcsán, a történetből legyen elég annyi, hogy kicserélték az olajat (meg az izzót persze), megkapta a műszakit az autó és működött tovább teljesen rendben.
Nyilván nem ez a követendő példa, de nem egy hasonló esetet ismerek, ami bizonyítja a Swiftek a elnyűhetetlenségét. Ettől függetlenül a használtautó piac tartogat kellemetlen meglepetéseket, érdemes sokat böngészni ennél a legnagyobb eladó darabszámmal rendelkező célszerszámnál.
Nincs tíz százalék a meghirdetett kocsik közt, amiben lenne ABS vagy klíma, ez tényleg a fapados közlekedőeszközök közé tartozik.
Előnyök:
- igénytelen, tartós
- jól fogyaszt
- olcsó fenntartás
Hátrányok:
- autópályán hangos
- kényelmetlen
- fapados
- kis beltér
A cikk írásának idején 150 ezer Ft-tól 500 ezer Ft-ig több mint 270 darabot hirdettek.
Suzuki Wagon R+ (1993-2006)
Kialakítása picit praktikusabbá teszi, mint a Swiftet, a konstrukció frissebb és bár rövidebb a doboz forma és a magasabb kialakítás miatt nagyobb a beltér. Könnyebb a ki- és beszállás, picivel jobban kilátni, a megbízhatóság is Suzuki szinten van. Jóval kisebb darabszámmal van jelen az utakon, mint a Swift, de jó választás lehet ez is, ha funkció fontosabb, mint a külsőségek.
ABS és klíma főként a későbbi példányokban van, így csak néhány közül választhatsz, ha ezeket az alapdolgokat szükségesnek érzed.
Előnyök:
- igénytelen, tartós
- jól fogyaszt
- olcsó fentartás
- tágas beltér
Hátrányok:
- autópályán hangos
- kényelmetlen
- fapados
A cikk írásának idején 270 ezer Ft-tól 500 ezer Ft-ig több mint 67 darabot hirdettek.
Peugeot 206 (1998-2016)
Az autós hirdetéseket szűrve arra jutottam, a hazai használtautó piac rendesen el van eresztve Peugeot 206-osokkal. Egykor óriási népszerűsége és persze a több mint 8 millió legyártott példány mellett ez nem is csoda. A fellelhető darabok között érdemes figyelmesen átnézni minél többet, mert az autó hajlamos az elektronikai hibák legkülönfélébb típusait produkálni.
Előnye a típusnak, hogy az ABS alapfelszereltség a fellelhető darabokon, de ha klímát is szeretnél, már csak fele annyi autó közül válogathatsz, mintha megelégszel a menetszél hűtésével.
Előnyök:
- nagy hely az első üléseket
- alacsony fogyasztás
Hátrányok:
- kevés hely hátul
- pontatlan kormány
- elektronikai hibákra hajlamos
A cikk írásának idején 300 ezer Ft-tól 500 ezer Ft-ig több mint 50 darabot hirdettek.
Skoda Fabia (1999-2007)
A Fabia hasonlóan a két előbb említett európai modellhez, bőven ad lehetőséget a válogatásra az választott feltételek mellett. Ez egy igásló, rengeteg fut belőle az utakon hihetetlen mennyiségű kilométert pakolnak beléjük.
Eleinte voltak gondok, szerelték olyan motorokkal, amelyek a kezdeti időszakban jelentkező típushibák miatt hamar tették tönkre a tulajdonsok idegrendszerét. Viszont az évek során kikoptak vagy megjavították az alapvetően hibás darabokat, persze akadhatnak egyéb, idősebb autókra jellemző problémák. A kínálat alapján választhatsz kombi, szedán vagy hatchback kivitelt is, attól függően mire van szükséged.
Klímás változatot nehéz lesz találni, de az ABS legalább a meghirdetett autók egyharmadában van. Fő a biztonság!
Előnyök:
- nagy beltér
- könnyen vezethető
- biztonságos
Hátrányok:
- zörgő műanyagok
- autópályán hangos
A cikk írásának idején 300 ezer Ft-tól 500 ezer Ft-ig több mint 60 darabot hirdettek.
Citroen Xsara (1997-2006)
Egy újabb francia. Nem általánosítok, nem tartom eredendően rossznak egyik gyártó autóit se, de mindenkinek megvan a keresztje. Az elektronikai hibák megjelenése nem kerüli el ezt a típust sem, de felhasználói tapasztalatok alapján ez inkább az extrák meghibásodását jelenti. Néhány meghirdetett autó van felszerelve gyárilag tolatóradarral, ez nem minden esetben működik hibátlanul.
Komolyabb elektronikai káosz, amik a motorvezérlést is érintették, elsősorban a fiatalabb korukban használt példányoknál fordultak elő, ennyi használati idő után ezek a hibák már nem feltétlenül fognak gondot okozni. A típusra jellemző a kipufogó dobok és különböző futóműalkatrészek fáradékonysága, váltó hiba, de ezeknek állapotára a tesztkör alatt hamar fény derül. Véleményem szerint e mellett döntesz és nem nyúlsz mellé, akkor egy igazán kényelmes kocsid lesz.
A kínálat több mint fele klímás és ABS-el felszerelt, de vannak, amiken komplett elektronikus menetstabilizáló rendszer is van.
Előnyök:
- kényelmes
- jól felszerelt
- jó fogyasztás
- biztonságos karosszéria
Hátrányok
- elektronikai hibák
- műanyag elemek rögzítése lelazulhat
A cikk írásának idején 150 ezer Ft-tól 500 ezer Ft-ig több mint 90 darabot hirdettek.
Nissan Almera N16 (2000-2006)
Figyelni kell a rozsdára és a motor olajfogyasztására. Ha az utak nem eszik meg a futóművét és rendszeresen le van cserélve az olaj, valamit időközönként ellenőrizve és pótolva az esetleges hiány, akkor nagy baj nem lehet a Nissannal. Méretei miatt jól pakolható, kényelmes autó.
A kínálat egyharmada fel van szerelve klímával és ABS-es is. Még ha a klímát nem is, az ABS-t azért alapfelszerelésnek tartom a kezdő autónál.
Előnyök:
- kényelmes
- jól felszerelt
- jó fogyasztás
- biztonságos karosszéria
Hátrányok
- elektronikai hibák
- futómű fárad
- rozsdásodás
- motor olajfogyasztás
A cikk írásának idején 200 ezer Ft-tól 500 ezer Ft-ig több mint 30 darabot hirdettek.
Mazda 323f BJ (1998-2003)
Személyes kedvencem, közel 20 évig szolgálta a családot egy újonnan vásárolt példány, igaz az dízel volt, amit én ebben az esetben nem ajánlok. Az autó tipikus japán, elvisz a Holdra meg vissza, ha addig el nem fogy a kasztnija. Kicsit olyan érzésem van ezzel kapcsolatban, mintha a szigetországban teljesen másfajta környezeti behatások érnék a fémeket, mert valahogy sosem sikerült világszinten tartós ötvözetet összehozni az autógyártás technológiával kapcsolatos műszaki bravúrjaik köré épített karosszériákhoz. Sajnos ez az utód Mazda 3 első generációjánál sem volt másképp.
Sajnos pont ennek okán, nehéz olyat találni a piacon, amit egy Hungária körút oda-vissza ne könnyítene le pár dekával, a lehulló rozsda daraboknak köszönhetően. Az, hogy nehéz persze csak a kihívás. Van amit megéri megvenni, és ha a kasztni rendben, még jó is lehet.
A benzines verziók elég nyomatékszegények, forgatni kell őket, hogy menjenek, de kezdő jogsihoz nem feltétel a száguldozási képesség. Rettentő jól vezethető verda, meglehetősen alacsony építésű, ami miatt olyan helyzetekből is könnyen megmenekül a tapasztalatlan sofőr, amiből más autóval már az árok fele tartana, ugyanakkor terepezésre nem ajánlom.
Mivel évjáratnál megkötött feltételek alapján csak a faceliftes verzió jöhet szóba, elég szerény a kínálat, de legalább az ABS és a klíma mindegyikben alapfelszerelés.
Előnyök:
- kiváló úttartás
- megbízható
- biztonságos karosszéria
Hátrányok
- zörgős beltér
- rozsdásodás
- nyomatékszegény motor
Toyota Corolla (1995-2002)
Viszonylag szűk a választék a meghatározott árkategória és évjárat feltételek miatt, ezért a nyolcadik generáció végéről válogathatunk. A Toyota Corolla híresen megbízható, ennek megfelelően komolyabb problémára nem kell számítani.
Néhány klímával és ABS-el is fel van szerelve, ha ügyes vagy kifoghatsz ilyen extrákkal szerelt autót is.
Előnyök:
- könnyen vezethető
- kényelmes futómű
- biztonságos karosszéria
- alacsony karbantartási költségek
Hátrányok:
- kis beltér
- pontatlan kormány
A cikk írásának idején 350 ezer Ft-tól 500 ezer Ft-ig több mint 10 darabot hirdettek.
Ford Focus (1998-2004)
2000-es évek elejéről származó első generáció példányai szép számmal vannak jelen a piacon, így bőven akad lehetőség a válogatásra. Talán ennél a típusnál lehet legjobban érvényesíteni azt a szabályt, hogy a vásárlás előtt nézz meg minél több autót, legyen összehasonlítási alapod, amihez képest a legjobbat választod.
A Focus évjárattól függetlenül mindig is kedvelt darab volt, rengeteg fut belőle az utakon. Bár tény, hogy az összes verziót figyelembe véve akadnak gondok a megbízhatósággal, a benzines modellek többségében jól teljesítenek. A kínálatban megtalálható a széria minden kasztni verziója, így kiválaszthatod a számodra megfelelő méretet.
Fordéknál nem voltak restek a kényelemmel is foglalkozni a biztonság mellett, könnyedén belefuthatsz klímás és ABS-sel szerelt változatokba is.
Előnyök:
- Biztonságos karosszéria
- Közvetlen kormányzás
- Jó vezethetőség
- Nagy beltér
- Jó fogyasztás
Hátrányok:
- Kasztni rozsdásodhat
- Benzinesekre jellemző nyomatékszegény motor
A cikk írásának idején 300 ezer Ft-tól 500 ezer Ft-ig több mint 80 darabot hirdettek.