25 évvel később nem hivatalos DLC-t kapott a versenyzős videojáték.

Több mint 100 új autó, néhány hozzáadott esemény. Ezeket adja a Gran Turismo 2: Project A-Spec, az 1999-ben, a PlayStation 1-re megjelent autós játék rajongók által átalakított (modolt) változata. A „valódi vezetésszimulátort” 24 évvel a kiadása után kezdték el továbbfejleszteni, a csapat azóta is teszi közzé a híreket a frissítésekről.

Japán túlsúly? Ennek vége!

Biztos vagyok benne, hogy a nálam idősebbeknek is kellemes élményt nyújtott a játék. 600-nál is több gépkocsi közül válogathattunk, szórakozgattunk a Tahiti Roadon vagy a Laguna Secán, esetleg örömmel töltött el minket, hogy 8 kört vertünk a számítógépre az Apricot Hill-i 200-ason.

Még a Twingo is óriásnak tűnik a kei autók között. | Fotó: Gran Turismo 2 Project A-Spec – Képernyőkép: Alapjárat / Vigh Frodó Gergely

Ugyanakkor feltűnő lehetett mindenki számára, hogy az eredeti játék egyértelmű okokból kifolyólag túlnyomórészt a japán termékekre, eseményekre koncentrált. Ha normálisan szerettük volna elkezdeni a „pályafutásunkat”, biztosan egy használt Toyotát, esetleg Nissant választottunk volna. Azonban, ha európai géphez nyúltunk, be kellett érnünk egy 1975-ös, 22 lóerős Fiat 500 R-rel. Ez 8500 kreditbe került, ami a legolcsóbb Toyota Supra árának kétszerese.

Erős volt a kontraszt a különböző országok autórepertoárja között is. A legtöbb „Kelet városi” autókereskedésben 2-3 oldalas kínálatot böngészhettünk az „új” verdák menüpont alatt, ehhez még hozzácsapódtak a ’80-as és a korai ’90-es évek immár retró járgányai is.

Ehhez képest mi a helyzet Európában és Amerikában? Országokra lebontva mindjárt fele akkora a márkák közötti választási lehetőség. A német és brit felhozatal egész korrekt, azonban például az olaszoknál nem találhatunk se Ferrarit, se Lamborghinit, ráadásul az akkor már gyártott Pagani Zondára sem tudtunk rányúlni.

Kicsi a bors, de rengeteg kontroller vesztette miatta életét. Tanulság: ne tarts kávészünetet! | Fotó: Gran Turismo 2 Project A-Spec – Képernyőkép: Alapjárat / Vigh Frodó Gergely

A Project A-Spec fejlesztői ezt próbálták ellensúlyozni bizonyos mértékben. Persze így is találtam távolkeleti koncepció- és versenyautókat, mint a Dome Zero, a Daihatsu Copen, a Toyota Tacoma Pikes Peak vagy a Mazda 787B elődjének számító 767B.

Európai szemmel nézve kiemelendő, hogy a módosítás 1.1-es kiadásában immár bekerült a kis Renault Twingo, a Mini Cooper R50 ’97-es tervezete, az eredetileg kiadatlan Volkswagen Polo vagy a Mark Webber által 1999-ben kétszer is megröptetett Mercedes CLR.

Micsoda részletesség! Csak nem mindenhol…

Az A-Spec projekt alkotói figyeltek arra is, hogy a vanilla („gyári”) játék régiós különbségeinek mintájára új zenei palettával ruházzák fel a maguk által kreált változatot. A Gran Turismo széria által (is) híressé vált The Cardigans My Favourite Game című slágere mellett Beastie Boys-t, Nirvanát, Soundgardent vagy Metallicát is hallgathattam verseny közben.

Az igazi vezetési szimulátor… még mindig. | Fotó: Gran Turismo 2 Project A-Spec – Képernyőkép: Alapjárat / Vigh Frodó Gergely

A melódiák befogadásának élménye olykor meg-megakad. Amint véget ér a szám, kb. 30 másodperc néma csend utál indul újra ugyanaz a dallam. Javaslom, hogy inkább streameld kedvenceidet saját eszközödről!

A háttérmuzsika mellett a kilencvenes évek életérzését a grafika adja át tökéletesen, érthető okokból. Az alacsony poligonszám és a „pixeles” kinézet miatt ne várj nagy csodát, ha a 2010-2020-as évek valósághű videójátékaival nőttél fel. Ugyanakkor még mindig egy modról beszélünk, amit szándékosan a chiptuningolt „eredeti vasra” terveztek.

A technikai korlátok dacára az eredeti változatban is megtalálható versenygépek textúrái most már egy az egyben tükrözik a valóságot. Elég megfigyelni az alábbi képen látható japán túraautó-bajnokság (röviden: JGTC, a Super GT jogelődje) GT300-as kategóriájában résztvevő kocsit. Szinte lesír róla a különbség.

A Project A-Specben megjelenő GT300-as, egykor a valóban is látható Xanavi ARTA Nissan Silvia GT ’99 (felül) és annak az eredeti Gran Turismo 2-ben megjelenő változata (alul) | Fotó: Gran Turismo 2 Project A-Spec + Gran Turismo 2 – Képernyőkép: Alapjárat / Vigh Frodó Gergely

Amennyire lenyűgözőek lettek eddig a versenyautók, annyira csalódást keltő néhány utcai verda vagy tanulmányautó. A Twingo, vagy a Dome Zero úgy néz ki, mintha tíz évesen rajzoltam volna meg a textúrájukat Microsoft Paintben. Persze, a befektetett munka így is zseniális, valószínűleg ezeket is tovább fogják fejleszteni.

Új ellenfelek, megannyi izgalom

Ha már módosított játékról van szó, fontos beszélni az új, komputer által vezérelt (csak ilyen van benne multiplayer híján) autókról, valamint a frissen beillesztett eseményekről is.

Immár a NASCAR-t idéző Like the Wind című „rendezvényen” csak olyan bestiák ellen körözgettem, amikkel kifejezetten csak ebben a remixben találkoztam. Eközben a réginek tűnő helyszínek sem ugyanolyanok, néhány pályára ugyanis szintén belopakodtak a zsenge kedvencek.

Az Alfa Tipo 33TT12 nyitott vezetőfülkéjéből még a bukósisak sem hiányzik. | Fotó: Gran Turismo 2 Project A-Spec – Képernyőkép: Alapjárat / Vigh Frodó Gergely

Számomra meglepő módon az Olasz Nemzeti Bajnokság (Italian Nationals) második fordulója lett kifejezetten csodálatos. Egyrészt megadták a tiszteletet az éjjeli római versenypályának, másrészt soha nem csatáztam ennyit egy verseny alatt.

Kanyarról kanyarra fej-fej mellett haladtam egy 1973-as Alfa Romeo Tipo 33TT12 mellett az én 20 évvel későbbi, kb. 100 lóerővel alacsonyabb teljesítményű Alfa 155 DTM-mel. Végül a számítógép nyert, de a videojátékban ennél izgalmasabb futamban még nem volt részem. Ha kívántam volna, simán részt vehettem volna egy erősebb rakétával is, így viszont sikerült megadnom a módját.

A jelenleg bepakolt masinériák közül rengeteg olyannal találkoztam, ami a megszokotthoz képest teljesen máshogyan viselkedett az aszfaltcsíkon. Az 1978-as Le Mans-i 24 óráson résztvevő Alpine A442B nagyon magas leszorítóerővel bír, ugyanakkor a megfelelő beállításoknál is néha ívesebben veszi be a kanyarokat. Az Alapjárat.hu-n már tárgyalt Peugeot Oxia viszont egyszerre alul- és túlkormányzott is, a vezetési élmény felér Fernando Alonso és Kimi Räikkönen 2014-es Ferrarijával.

Összefoglaló

A Gran Turismo 2 A-Spec már most valóra váltja azt, amire az 1999-es eredeti játék is képes lehetett volna. Rengeteg történelmi, utcai és tanulmányautó került be a nem hivatalos frissítésbe, emellett megadták a ki nem használt pályák többségének (Rome Night, Test Course) is a kellő figyelmet.

A fejlesztéseknek viszont messze a vége, az Project A-Spec csapatának Instagram fiókján nap mint nap felkerül néhány újdonság. A következő kiadásokban Mika Häkkinen (McLaren) és Michael Schumacher (Ferrari) 1999-es F1-es autóit, a Renault 5 Turbót, néhány új Porschét, BMW-t és Caterhamet is láthatunk majd. Én személy szerint egy olyan Fiat Multipla eseményt szeretnék látni a jövőben, ahol mindenki kedvenc gépjárműve több mint ezer lóerős rakétává válik.

Amennyiben nem hinnétek el, mennyi hozzáadott tartalom került be a videójátékba, böngésszétek végig a képgalériát!

Gran Turismo 2 Project A-Spec – Képernyőkép: Alapjárat / Vigh Frodó Gergely