2018. november 03. | 08:30

Evelin és Ferenc Toyota Land Cruiserével egyre közelebb kerül úticéljához, Szingapúrhoz.

Fordító: Hajdu Balázs

Evelin és Ferenc autóval indult útnak Budapestről Szingapúrba. Legújabb kalandjaik előzményeit a cikk alatti linkboxban találod!

Evelin és Ferenc beszámolt a legújabb fejleményekről:

Utazási blogok, weboldalak ezrei foglalkoznak azzal, hogy merre érdemes menni, és mit érdemes megnézni Kínában. Ebben a bejegyzésben az overlanding különleges szemüvegén keresztül mutatjuk be az országot, és osztjuk meg utazási élményeinket. Bürokrácia, utazástervezés és a tervek végrehajtása.

Amikor kitaláltuk, hogy Magyarországról egészen Szingapúrig szeretnénk eljutni, a kínai útvonal megtervezése már akkor nagy feladatnak tűnt. Milyen engedélyekre van szükség? Mennyibe fog kerülni az egész, és hogyan oldjuk meg a problémákat?

1. lépés: Felkészülés

Miután végeztünk egy kis előzetes kutatást, a következőkre jöttem rá. 

Az Overlanding Kínában:

  • drága
  • egész úton veled kell lennie egy idegenvezetőnek
  • ha több autó van a konvojban, egy idegenvezető is elegendő
  • ha Mongólia felül érkezel, két lehetőséged van átlépni a határt: Bulgan nyugat felől, és Erenhot kelet felől 



2. lépés: Útitársakat találni a kínai kalandra

Mivel nem volt sok ismeretem a környékről, elkezdtem keresni olyanokat, akik hasonló ismeretanyaggal rendelkeznek, és ugyanebben az időben készülnek Kínába. 
Az indulást június közepére terveztük, így augusztus-szeptember tájára saccoltuk a kínai utazást. 

Először bonyolultnak tűnhet, hogy útitársakat találjunk, ám a Facebook ebben is sokat tud segíteni. Számtalan csoport létezik, ahol kérdéseinket feltehetjük, és konzultálhatunk a többi autós utazóval. Az Overlanding Asia Facebook csoport a legjobb választás. Így találtunk rá társainkra: Lottéra, Nielsre, és Giampieróra 2017 decemberében. Volt még egy pár, akik részt vettek az utazás tervezésében, ám végül személyes okokból úgy döntöttek, hogy nem csatlakoznak hozzánk.



Ha sikerült megtalálni az útitársakat, megbeszélni az útvonalat, az utazás időtartamát kimerítő folyamat lehet, nem beszélve az utazást megszervező iroda felkutatásáról. Ha a terveid és elvárásaid nem egyeznek a potenciális partnerekével, talán jobb, ha másokat kerestek, hiszen az ember nem minden nap autózik el egészen Kínáig. 



Nyugodtan mondhatjuk, hogy szerencsénk volt. Nagyon laza emberekre akadtunk, ők is azokat az élményeket keresték, mint mi. Szerettük volna felfedezni Kína elhagyatott vidékeit, és eljutni az ország legnyugatibb csücskébe.

3. lépés: Az utazási iroda kiválasztása

Ez volt számomra a legkimerítőbb feladat. Azért fontos a megfelelő iroda kiválasztása, hiszen az általuk közvetített idegenvezető hetekig velünk utazik. Olyan irodára van szükség, amely meghallgatja a különleges igényeidet, és egy olyan idegenvezetőre, aki profin kezeli a papírmunkát és a hivatalos ügyeket. Bevallom, hogy az utazási iroda felkutatását főként a többiek végezték.



Az alábbi hat vállalat jött szóba:

  • Navo
  • Weitu
  • Adventure Tour China
  • Tibet Moto
  • ChinaExped
  • West China

Abban mindannyian egyetértettünk, hogy az alábbiak a legfontosabb elvárásaink és igényeink: 

  • Hszincsiang Tartományt érintve, dél-keleti irányból, a Bulgan-Takshiken határátkelőn belépni Kínába eljutni az ország lehető legnyugatibb végébe
  • kikerülni az ország fejlettebb részeit
  • kerülni az autópályákat, ha csak lehetséges
  • megtapasztalni a tibeti életformát és kultúrát, nem feltétlenül Tibet tartományban
  • szállodák helyett inkább kempingekben szeretnénk tartózkodni



Legalább három hónapig tárgyaltunk az utazási irodákkal. A legnehezebb az volt, hogy elintézzék a Hszincsiang Tartományba való belépésünket, és lehetővé tegyenek számunkra némi kempingezést. Azok az irodák, akik elutasították ezeket a terveket, hamar kiestek a projektből. Az Adventure Tour China irodán kívül mindegyik arra próbált minket rávenni, hogy inkább az Erenhot határátkelőt válasszuk, és kerüljük el Hszincsiangot.

A költségeket is természetesen körültekintően kellett kiszámítanunk. Végül létrehoztunk egy speciális rendszert, mely a következőképpen nézett ki:



Pontokat adtunk a cégeknek minden kritérium tekintetében (kiváló rendszer, semmi érdemem nincsen benne, hiszen ezt a többiek találták ki), ezzel világossá vált, hogy melyek azok a cégek, amiket nem érdemes figyelembe vennünk. A győztes azonban a fentebb említett legfontosabb követelménynek való megfelelés alapján került ki.

Hónapokon át egyeztettünk, váltottunk emaileket, tárgyaltunk, és az Adventure Tour China irodát választottuk. Miután már közel két hónapja velünk van Shang (a vállalat tulajdonosa és idegenvezetőnk a túra első részében) és Brenda (idegenvezetőnk a túra második felében), nyugodtan állíthatjuk, hogy nagyon jó döntést hoztunk. Ők mindketten nagyon lazák, türelmesek, mindent megtettek, hogy kiszolgálják az igényeinket. 



Számtalan utazóval beszéltem, akik vegyes érzésekkel gondolnak az általuk kiválasztott utazási irodákra. Az Adventure Tour China volt az a vállalat, melyet mindenki jó szívvel tudott ajánlani.

A 3 autóra, és egy 40 napos útvonaltervre 8088 eurót fizettünk. A 40 nap feletti napok díja 100 euró/nap. A mi részünk az összköltésgből 2796 euró volt, mivel szerettük volna kiegyensúlyozni azt a tényt, hogy Giampiero egyedül utazott. 



Ha úgy gondolod, hogy ez drága, végül is igazad van. A Kínában megszerezhető élmények viszont annyira különlegesek, hogy érdemes áldozni rá. Valamint, ha Mongóliából Dél-Kelet Ázsia felé vennéd az irányt, vagy India és Burma felé indulsz, vagy Vlagyivosztokból hajóval tudsz eljutni Kambodzsába. Ezek közül egyik sem olcsóbb, plusz lemaradsz a kínai látnivalókról is. 

4. lépés: Az útvonalterv kialakítása

Az útvonalterv kialakítása az utazók és az utazási iroda közös feladata. Fontos kérdés a megfelelő határátkelő meghatározása. Sokan érkeznek Kirgizisztán, vagy Mongólia felől. Erenhot messze a legnépszerűbb. 



Ahogy korábban említettem, minél nyugatabbra szerettünk volna eljutni. Az Adventure Tour China egy kiváló, 40 napos útvonaltervet rakott össze nekünk. Keresztül autóztunk Hszincsiang, Csinghai, Gansu, Szecsuán, és Jünnan tartományokon. Tartottam tőle, hogy túl sok turistalátványosságot fogunk érinteni, ám erről szó sem volt. Nagyon kiegyensúlyozott útvonal volt, történelmi emlékművekkel, templomokkal, kolostorokkal, nemzeti parkokkal, néhány várossal, és számtalan vidéki úttal. 



Az utazási iroda nem kényszerített bennünket a drága autópályák és szállodák használatára, így alacsonyabb rendű utakon haladhattunk és kedvünkre kempingezhettünk. A többieknek egy kicsit több lehetőségük volt, hiszen a sátrunk sokszor korlátozott bennünket esős, és hideg időjárás esetén. 

Sokkal többet láttunk Tibetből, mint gondoltuk volna. Még egy tibeti házikóban is aludhattunk, ami az egyik legszebb hely volt, ahol valaha jártam. 

5. lépés: Overlanding Kínában

Szinte el sem hittük, hogy eljött a nap, melyen beléphetünk Kínába. Kora reggel érkeztünk a határhoz, ekkor még nem sejtettük, hogy 5 nap bürokratikus tortúra veszi kezdetét. A Hszincsiang Tartomány szigorú szabályai miatt sokkal több ellenőrzőponton kell átmenni, mintha az Erenhot határátkelőt választottuk volna. 



A telefonunkat 10 percig ellenőrizték egy különleges gép segítségével. Nem igazán tudtuk, mit keresnek – talán Hszincsiangról, vagy Kínáról szóló üzeneteket. Soha nem tudtuk meg. Átnézték a fényképezőgépen és számítógépen lévő képeket és videókat is.



Az autót is alaposan átvizsgálták, és kiszúrták a zsebkésemet. Sajnos túl élesnek bizonyult, ezeket pedig ebben a tartományban nem engedélyezik. A következetlenségükről csak annyit, hogy a sokkal nagyobb konyhakést nem vették észre. 

A késekre vonatkozó szabályok annyira szigorúak, hogy a helyiek is csak akkor vehetnek vágóeszközt, ha a személyes QR-kódjukat belevésik a pengébe. Az éttermekben a szakácsok falhoz láncolt késekkel dolgoztak.



5 nap alapos átvizsgálás után megkaptuk az ideiglenes vezetői engedélyünket és rendszámtáblánkat. 

Miután beléptél az országba, a következőkre van szükséged:

  • ideiglenes vezetői engedély, melyet egy kórházban elvégzett szemvizsgálat után kaphatsz
  • gépjármű műszaki ellenőrzés
  • ideiglenes rendszámtábla, melyhez egy tonna papírt kitölteni, melyet az utazási iroda bocsát rendelkezésre 

Szükségünk volt még egy napra a sebességváltó megjavításához, így 6 nappal a határra érkezés után végre megkezdhettük Kína felfedezését. A 40 napos tervezett kirándulásból tehát 6 napot egy kis városkában töltöttünk, az Altai régióban. 



Hszincsiang Tartomány egy külön bejegyzést érdemel. Nagyon gyakoriak az ellenőrzőpontok, helyenként órákat kell vesztegelni, így lassú a haladás. Amint elhagyod ezt a tartományt, minden megváltozik. A benzinkutak körül nincs kerítés, hirtelen normálisan működnek a telefonok és megszűnnek az ellenőrzőpontok is. 

Általánosságban elmondható, hogy a kínai emberek lenyűgözőek. Mindenki nagyon vendégszerető, szívesen fényképezkednek velünk, vagy készítenek rólunk fotókat. Egy apró falucskában még főztek is ránk a helyiek. 

A kínai kaland a teljes túra csúcspontja volt. Nagyon örülünk, hogy nem hagytuk, és ezúton is köszönjük az Adventure Tour China iroda segítségét. Bátran tudom őket ajánlani, ha érdekel, csak dobj egy emailt.

Az írás október 22-én került publikálásra.

A Budapest-Szingapúr overlanding-sorozat eddigi részei: