2018. szeptember 24. | 14:22

A több mint 100 éves múltra visszatekintő gumiabroncs gyártó, a Kleber két legújabb, nyári gumiját tesztelhettem a Michelin franciaországi tesztpályáján. Ha az ár-érték arány számodra fontos szempont, akkor vess egy pillantást a Dynaxer termékcsaládra!

A Michelin-csoporthoz 1981 óta tartozó Kleber márka megkezdte legújabb nyári személyabroncsának forgalmazását 2018 nyarán. A Dynaxer UHP (17”-19”) és a Dynaxer HP4 (14”-17”) változatokat egy sajtóút keretein belül tesztelhettük sok más országból érkező kollégával együtt az Aix-En Provence-hoz közeli, Circuit d’Essai Michelin – Salon de Provence pályáján. Azért is volt érdekes ez a rendezvény, mert a márka az elmúlt 10 évben nem szervezett ehhez hasonlót, úgy tűnik nagy erőkkel igyekeznek feltűnni újra a piacon. A 2017-es gumiabroncs értékesítési adatok darabszáma alapján is bizakodhatnak, hiszen a hatodik helyen zártak, megelőzve a fő konkurens Firestone és Uniroyal márkákat.

A Kleberről röviden

Kanyarodjunk vissza 1910-be, amikor is a Société Francaise B.F. Goodrich megalakult, 1911 decemberében hagyták el az első abroncsok a gyárat. Maga a Kleber elnevezés 1945-ben jelent meg először, amikor a cég központja Párizsba költözött a Kleber Avenue-ra, a nevük pedig Kleber-Colombes-re módosult. 1969-ben a Kleber abroncsait kapta meg a Concorde személyszállító repülőgép, 1971-ben pedig megjelent a Boxer, mint a márka kabalaállata. 1981-ben a Michelin felvásárolta őket, 1999-2000-ben piacra dobták a most tesztelt abroncsok első generációját, a Viaxer és Dynaxer típusokat.

Kleber Dynaxer UHP és Kleber Dynaxer HP4

A Dynaxer UHP és Dynaxer HP4 futófelületüket tekintve nem térnek el egymástól, csupán az átmérőjükben különböznek és a Kleber Dynaxer HP3 abroncsot váltják. A fejlesztések két évig folytak, megalkotásuknál a fő szempont a nedves útfelületen való kimagasló úttartás volt. Alexander Simonin, a márka termékmenedzsere elmondta, hogy a futófelületen található két körbefutó csatorna a biztonságos kanyartartásban és megfelelő vízkiszorításban játszik fontos szerepet, ettől is lett 13%-kal rövidebb a fékút. A 16 és 17 colos KLEBER Dynaxer UHP és KLEBER Dynaxer HP4 méretek esetében ez „A” besorolást jelent a címkén, míg a 14-es és 15-ös méreteknél a nedves tapadás minősítése „B”. Sőt, az önzáró futóblokk technológiával optimálisan merev érintkezési felület alakul ki gördülés közben, ezáltal az abroncs gördülési ellenállása is kisebb lesz - vagyis kisebb lesz a jármű fogyasztása.

Két workshop keretein belül is meggyőződhettem erről a tesztnap során: először két Volkswagen Golf állt a rendelkezésünkre, egyiken a régebbi, HP3 gumik, másikon az új UHP abroncsok voltak szerelve. 3-3 vészfékezést hajtottunk végre mindkét autóval, a mérések pedig jól mutatták, hogy akár 4,7 méter is lehet a különbség nedves útfelületen a két típus között.

Ezek után Audi A4-ekben foglaltunk helyet, melyekkel egy szintén jól eláztatott pályán kellett dinamikusan haladni. Eleinte mi tesztelhettük az abroncsok tapadását, majd a márka tesztpilótái vittek egy masszívabb kört – remek fékező hatás, minimális alulkormányzottság jellemezte az autók mozgását, első érzetre valóban stabil viselkedés jellemezte vizes úton. Akkor lett volna igazán érezhető a különbség, ha a konkurencia hasonló, erős-középkategóriás abroncsait is ott a helyszínen összevethetjük, úgy teljesebb képet kaptam volna, de azt gondolom így is sikerült meggyőzni az újságírók nagy részét.

A Kleber új termékeinek futófelület kiképzésének – pontosabban a mintázatba integrált, szabadalmaztatott technológiák, a szerkezetmerevítő önzáró mintázati blokkoknak – köszönhetően nem csak vizes úton, hanem száraz útfelületen is rövidebb, 1,5 méteres fékúttal érdemes számolni. A harmadik workshop-nál egy MINI Cooper állt a rendelkezésünkre, mellyel szintén vészfékezést hajtottunk végre, majd némi szlalom következett száraz aszfalton.

Az abroncsok bőven elérhették üzemi hőmérsékletüket, hiszen előttem páran már kipróbálták, kellemetlen mellékhatásoktól volt mentes a vészfékezés és a szlalom egyaránt, igaz utóbbi esetben enyhe nyúlós érzet társult az irányváltásokhoz, de abszolút kezelhető volt nagyobb tempónál is a Cooper.

Egy középkategóriás abroncshoz mérten kimagaslóan tud szerepelni tehát a Kleber, de majd egy átfogó, összehasonlító teszt során fog kiderülni, hogy mit is tud a konkurenciával szemben. Az elsődleges cél, az ár-érték arány kimaxolása azonban remekül sikerült, kíváncsian várom, hogy milyen számokat produkál a jövőben. Nehéz dolga lesz a Dynaxernek, hiszen a négyévszakos Quadraxler abroncsok eladási számai is folyamatosan növekednek.

Kleber Dynaxer forgalmazása

A Kleber Dynaxer UHP abroncsok forgalmazása 2018 júliusában már megkezdődött, igaz, csak 17” és 18”-as méretekben, 2019-től 19”, 2020-tól pedig 20” átmérőkben is várható. A Dynaxer HP4 14-17 colos kivitelekben lesz kapható, ezek 2019 januárjában kerülnek kereskedelmi forgalomba összesen 83 méretben. Még több infót és képet a kleber honlapján találsz!