2020. augusztus 09. | 12:50

A Peugeot 2008 jóval kívánatosabb lett elődjéhez képest, és még mindig nagyon nehéz nem szeretni apró hibái ellenére.

A 2020-as Év Autója díjas Peugeot 208 már megfordult szerkesztőségünkben, ennek a felfújt, szabadidő-autóvá formált változata a Peugeot 2008, ami szintén az én kezeim között landolt. Nem nehéz tehát kitalálni, hogy azonos CMP platformon osztoznak – az új Opel Corsával is –, és hasonlóan menő megjelenéssel, ránézésre minőségi beltérrel rendelkeznek, valamint ugyanaz a motorkínálat és az extrák sora. A 2008 viszont valamivel szellősebb hátsó traktust kínál, és a teszthét alatt az is kiderült, hogy kevésbé magabiztos futóművel rendelkezik. Azt a kérdést tehát minden Peugeot kisautóba szerelmes vásárló tegye fel magának vásárlás előtt: élvezni akarom a vezetést, vagy be akarok férni a jövendőbeli „Pözsómba”? Mert ha előbbi a válasz, akkor a 208, ha utóbbi, akkor a 2008 az ideálisabb választás.

Peugeot 2008 teszt Alapjárat

Peugeot 2008 – erőssége a külső

Az első generációs Peugeot 2008 igaz, hogy a franciáktól megszokott, merész formavilággal rendelkezett, de főleg a farrész kialakítása végett inkább a nyugdíjas közönséget célozta. Ahogy mondani szokás: mire az autó hátuljához értek, elfogyott az ihlet a tervezők tollából. A második generáció viszont sokkal jobban megérett, és ahogyan a 208-nál, itt is elmondhatom, hogy az 508-astól kölcsönözte a fényszórók kialakítását. Egészen jól áll neki a nagymacskás, karomszerű elrendezés az első fényszórókon, és igazán ízléses a fekete műanyag betéttel egybekötött hátsó lámpakettős. (Az oldalán feltűnő X-motívumról egyből a Lada Vesta SW Cross ugrott be.) Remekül áll neki ez a vöröses színvilág, és a GT Line csomag kiegészítővel kifejezetten magabiztosnak mutatkozik minden szögből.

Peugeot 2008 teszt Alapjárat

Egyébként az elődhöz képest 14 centivel hosszabb és 3 centivel szélesebb lett, ugyanakkor laposabb lett maga a karosszéria. 4,3 méteres hosszával majdnem a leghosszabb modell a kategóriájában, a tengelytáv 2605 milliméter, ellentétben a kistesóval, ami 2540 milliméteres tengelytávot kínál. A csomagtér 50 literrel nőtt az elődhöz képest, így 405-tel gazdálkodhatunk, ami a 208-as 265 literjéhez képest is jóval kedvezőbb érték.

Peugeot 2008 – kétarcú beltér

A külcsínhez hasonlóan a Peugeot 2008 beltere is meglehetősen vonzó, menő formai megoldásokat találhatunk a műszerfalon és az üléseken. A karbon betéteket el tudnám engedni, ahogyan a neonszínű varrást is, igaz, a műszerek tónusait tudjuk ehhez igazítani, ha valakinek bejön a szemkiverően rikító szín. Hely abszolút elegendő van benne, bőven van tárolórekesz, hátul is el lehet férni, igaz, kicsit bunkeres a hatás, de nem annyira nyomasztó, mint mondjuk egy Toyota CH-R-ben. Sajnos az összeszerelés részleteiben nem az igazi, a vezetőoldali ajtó paneljein komoly hézagok tátongtak – és ha már ajtó, rettegtem is egy kissé, hogy az autó mosása után nehogy vízesés jelenjen meg a belső kárpitokon, ahogy azt a 508-as csinálta, de szerencsére itt rendben volt a szigetelés.

Peugeot 2008 teszt Alapjárat

A kormány eleinte jó murinak tűnhet, és tényleg ad egyfajta gokartos feelinget, remek a fogása, de ahogyan a 208-as tesztben is kifejtettem, sajnos a számomra kényelmes pozícióban telibe kitakarja a 3D-s i-Cockpitot. Az alapesetben 7 colos, a GT-ben már 10 col méretű központi érintőképernyő sem a reszponzivitásáról híres, könnyen el lehet veszni az almenük rengetegében, és a klímát is itt tudjuk érdemben kezelni. A kulcsérzékelés sem ment gördülékenyen, a kilincs többszöri simogatására képes nyitni magát az autó, és sokszor nem érzékelte elsőre a kulcsot, miközben az végig a középkonzolban volt elhelyezve. A start-stop gombjának igényei is furcsák, hiszen nem elég röviden, határozottan megnyomni, hanem 2-3 másodpercig nyomva kell tartani ahhoz, hogy induljon, leálljon a motor.

Peugeot 2008 – villanyhajtással venném

Van miből választani, ha a Peugeot 2008 motorkínálatát nézzük: az 1,2 literes, háromhengeres benzinmotorja 100, 130 és 155 lóerős változatban érhető el, az 1,5 literes dízel 100 és 130 lovas verziókat kínál. Sőt, már elérhető a 136 lóerős, 50 kWh-s akkucsomaggal rendelkező tisztán elektromos kivitel, ami szerintem a legjobb választás a 208 és 2008 modellekhez.

Peugeot 2008 teszt Alapjárat

A háromhengeres benzineshez meg akármennyire jóhiszeműen akartam hozzáállni, nem nagyon ment. Nyilván célszerszámnak tökéletes lenne, és a 130 lóerős verzió ezzel a hatos manuális váltóval a legésszerűbb választás – ezt egyébként lehet a 8-as automatával kérni, a feleslegesen erős 155 lovashoz pedig csak ez jár. Fordulaton előbújik a jellegzetes motorhang, a turbólyuk beköszönése után élénken tudja megindítani a bódét ez a motor, de hamar el is elfogy. Az étvágya autópályán pont 7 litert kíván, városban azonban ez könnyen felkúszik 8 literre.

Peugeot 2008 – franciásan puha

A 208-as kistesó egy nagyon is agilis, ügyesen mozgó, feszes vezethetőséget mutatott. Ám a 2008 elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futóművének hangolása inkább lágyra sikerült, a nyugodt vezetést preferálja - ugyanezt a viselkedést tapasztaltam a Citroën C3 Aircross és C5 Aircross szabadidő-autóknál is. A turbómotor hirtelen érkező teljesítménye miatt hajlamos a bólogatásra, a csúcsteljesítmény leadásakor emeli az orrát, elvesztik az első kerekek a tapadást, és azt érzi a sofőr, hogy irányíthatatlanná válik az autó két váltás között, majd mérsékelve a tempót nagy billegések közepette visszaáll a rend. Szóval nem kell vele forszírozni a fordulaton történő közlekedést, és ügyelni kell a „remek” magyar utak nyújtotta úthibákra is, hiszen hajlamos elpattogni lágysága miatt, főleg a keresztbordákon.

Peugeot 2008 teszt Alapjárat

Peugeot 2008 ár és összegezve

A Peugeot 2008 erőssége abszolút a megjelenésében mutatkozik meg, modern autóhoz hűen minden fontos vezetéstámogató, kényelmi extra szinte kérhető hozzá, ami már a kis szabadidő-autók szegmensében is elvárás. Ugyanakkor motorkínálat terén is ad bőven választási lehetőséget, és mivel inkább városi autóról van szó, én az elektromos kivitelben tudnám elképzelni, igaz, annak az ára állami támogatással 8 290 000–13 870 000 Ft között mozog felszereltségtől függően. A legolcsóbb benzines kivitelt kedvezményesen 5 850 000 forinttól viheted haza, az ideál valahol az Allure felszereltségnél, 130 lovas manuális benzinesnél kezdődik, ami 7 340 000 forintért megvásárolható, a GT Line kivitelű tesztautónk pedig már 8 080 000 forintba fáj. Neked megfelelő alternatíva lehet az akár tisztán elektromos Hyundai Kona, a hibrid Ford Puma, a Toyota CH-R vagy az SX4 S-Cross modellek helyett?

Peugeot 2008 1.2 PureTech 130 GT Line (2020)

  • Lökettérfogat: 1199 cm3
  • Hengerek/szelepek: 3/12
  • Max. összteljesítmény: 130 LE
  • Max. forgatónyomaték: 230 Nm
  • Hossz./szél./mag.: 4300/1770/1550 mm
  • Tengelytáv: 2605 mm
  • Saját tömeg: 1192 kg
  • Vegyes fogyasztás: 4,5 l
  • Tesztfogyasztás: 7,6 l
  • CO2 kibocsátás: 102 g/km
  • Végsebesség: 198 km/h