2020. március 21. | 10:00

Ezeket a blokkokat többnyire a legdurvább versenyautókba és gyorsulási gépekbe szerelték.

Sok definíciója van a különböző motoroknak, több elven működő változatok léteznek. Ebben a cikkben azokról a nagy méretű, belső égésű blokkokról lesz szó, amelyeket négykerekű járművekbe szereltek. A kamionok, hajók, munkagépek és egyéb járművek motorjaira most nem térek ki, inkább a gyorsulási versenyek ászairól, sportautókról és az autógyártás hajnalán készített autócsodákról lesz szó. Itt bizony a méret a lényeg, 8 liter alatt szóba se jön szinte semmi. Íme a lista!

Bugatti Chiron – 8 liter

Az első versenyző a franciák sportautója, amely folyton ringben van a világ leggyorsabb sorozatgyártású autója címért. A lemezek alatt egy 7993 köbcentis W16-os motor dolgozik, ezzel pedig a jelenlegi legnagyobb blokknak számít, amelyet szériamodellbe szerelnek. A Chiron teljesítménye sem elhanyagolható, hiszen a gyártó szerint 1500 lóerőt és 1600 Nm nyomatékot produkál.

Dodge Viper – 8,4 liter

2017-es megszűnéséig a Viper volt a világ legnagyobb motorral rendelkező sorozatgyártású autója. A 8382 köbcentis V10-es blokkja a VX SRT csúcsváltozatban 650 lóerőt teljesített, amellyel 325 km/óra volt a végsebessége. Ez a modell mindenképpen egy legenda marad, ráadásul kiváló tuningalapnak is számít.

Bugatti Royale – 12,7 liter

A gyártó a kezdetektől a luxusjárművek vonalán mozgott, az 1920-as években gyártott Royale pedig kifejezetten királyoknak, hercegeknek és államfőknek szánták. A benne dolgozó 8 hengeres, 12 763 köbcentis motor később mozdonyokat hajtott, a Royale modell viszont nem volt kifejezetten sikeres, tekintve, hogy akkoriban egy világválságot is át kellett élni.

Weineck Cobra – 12,8 liter

A német Weineck cég több nagy motorral is dolgozott már, az egyik AC Cobra replikájukba pedig egy 12,8 literes V8 került. Csináltak belőle nagyobb motoros kivitelt is, ám a felsorolásba most ide illett be ez a kétüléses járgány. A géptetőre egy hatalmas beömlőt is tettek, hiszen egy ekkora blokkot lélegeztetni kell. Turbó nélkül is 1100 lóerő körül produkált, ami egy ilyen kis, tető nélküli autóban elég eszelős élmény lehet.

Pierce-Arrow Model 66 – 13,5 liter

Az amerikai autógyártás kezdeti időszakában a Pierce-Arrow az első világháború előtt egy 13,5 literes, hathengeres motorral szerelt járművet kínált, amely olyan erős volt alacsony fordulaton, hogy szinte mindenhol elment a legmagasabb fokozatban.

Cadillac Sixteen – 13,6 liter

Ez egy kicsit kilóg a sorból olyan szempontból, hogy a Sixteen csak a tanulmányautó szintig vitte 2003-ban. A V16-os, 13 584 köbcentis motorral szerelt jármű a GM LS alapjaira épült, és 1000 lóerő körül teljesített. Manapság már elképzelhetetlen, hogy akár koncepciómodell szintjén megjelenjen egy ekkora motorral szerelt autó.

Godfather – 16,5 liter

A főként Sonny Leonard által épített Godfather motor a GM Chevrolet Big Block V8-án alapul. A drag racingre és egyéb extra körülményre tervezett szerkezet szívómotorként üzemel, és nagyjából 2100 lóerő leadására képes.

Christie – 19,9 liter

Az 1907-es francia Grand Prix versenyre épített elsőkerék-meghajtású jármű John Walter Christie nevéhez fűződik az autógyártás kezdeti időszakából. A hatalmas lökettérfogaton kívül az is érdekes, hogy a motor mindössze 4 hengeres volt. Ez azóta is a legnagyobb blokk, amelyet Grand Prix futamon használtak. Sajnos a masina csak négy kört tudott teljesíteni, így a projekt nem volt kifejezetten sikeresnek nevezhető. Feltehetően elég drága próbálkozás volt ez így, kevés eredménnyel.

Blitzen Benz – 21,5 liter

Ebből a járgányból hat darab is készült, a motorjának alapját pedig a Christian Lautenschlager által Grand Prix versenyen használt 15,1 literes blokk szolgáltatta. Egy ideig a Blitzen Benz volt a leggyorsabb autó a világon, 21,5 literes motorja pedig egy igazi monstrum volt.

Sunbeam 1000hp – kétszer 22,4 liter

A Slug néven is ismert szörnybe két darab Matabele repülőgépmotort raktak, egyenként 22,4 literes lökettérfogattal. A gép valódi teljesítménye a nevével ellentétben inkább 900 lóerő körül volt, azonban eltulajdoníthatatlan érdemeket szerzett 1927 februárjában. Ekkor ugyanis Henry Segrave ült a volánja mögé és megdöntötte a szárazföldi sebességrekordot. A két futamos átlagsebessége ugyanis 371 km/óra volt, ezzel pedig majdnem 50 km/órát vert a korábbi rekordra.

Golden Arrow – 23,9 liter

Ez a torpedó is sebességrekorder volt, szintén Henry Segrave vezette. 1929-ben pedig 372,4 km/órát ért el vele. Az autó a kor legfejlettebb aerodinamikai kialakításával rendelkezett, az arany színű fényezése pedig látványnak sem volt utolsó. Méltán kapta meg a Golden Arrow elnevezést.

Babs – 27 liter

Count Louis Zborowski előszeretettel épített repülőgépmotorral szerelt versenyautókat az 1920-as években. A legnagyobb felhasznált blokk egy V12-es Liberty volt, 27 literrel. Zborowski 1924-ben végül meghalt egy Mercedes volánja mögött versenyezve. Az autót aztán JG Parry Thomas vásárolta meg és Babs névre keresztelte, majd megdöntötte vele a sebességi rekordot 1926-ban. Sajnos egy évvel később őt is utolérte a végzete egy rekordkísérlet közben.

Fiat S76 – 28,3 liter

A „Torinói Vadállat” néven is ismert S76-ból kettőt készítettek az olaszok. A négy hengeres motorja hatalmasra sikerült, ráadásul ezzel is megkíséreltek sebességrekordot dönteni. Hivatalos eredmény azonban nem született, hiszen sosem sikerült két futamot teljesíteni egy órán belül. Elvileg mindkét Fiat példány elveszett, aztán Duncan Pittaway készített egy S76-ot úgy, hogy az egyik kasztnijába szerelte a másik motorját.

Bluebird - 37 liter

A Bluebird torpedóban egy Rolls-Royce R motor dolgozott, amelyet repülőgépekbe és versenyhajókba terveztek. A kompresszoros blokk 37 literes volt nagyjából 2300 lóerővel. Sir Malcolm Campbell sebességrekordokat is döntött ezzel a kék csodával.

Packard-Bentley – 41,8 liter

A Mavis néven ismert autó Chris Williams tulajdonában van, és egy Packard 4M-2500-as, V12-es motor van benne. Eredetileg torpedóhajókban teljesített szolgálatot a második világháborúban ez az erőforrás. A 41,8 literből 1500 lóerő szabadul fel.

Brutus – 46,9 liter

Az American LaFrance alapokra épített, tankszerű járgányba természetesen repülőgépmotor került, a BMW jóvoltából. Ez volt a bajorok első ilyen V12-es blokkja, melyet több sűrítési aránnyal készítettek 600 lóerős szinttől felfelé.