2018. december 03. | 17:35

A Mercedes bemutatta legújabb tanulmányát, ami kommunikál a környezetével. A kísérletek szerint az autó figyelő tekintete a gyalogosokat is megnyugtatja.

Az önvezető autók gyakorivá válása még sokáig csak sci-fibe illő fantasztikus jelenség formájában fog élni a köztudatban, de 2018 végére már egészen közel az alagút vége. A Volkswagen már több mint 1 éve mutatta be a SEDRIC-tanulmányautót, ami annyira önálló, hogy kormánya sincs!

A Daimler úgy érezte, hogy a sávtartás és más hasonló high-tech rendszerek mellett ideje bemutatni egy újabb funkciót, ami már az autó felbukkanásánál szembetűnik: elkezd trécselni a gyalogosokkal. Minden a szemkontaktusra vezethető vissza.

A stuttgarti csillag kutatása szerint az emberek kényelmesebben érzik magukat olyan önvezető autókban és környezetükben, amik képesek „szemkontaktust teremteni” velük. A kutatás eredménye a „Cooperative Car”, vagyis az „együttműködő autó”. Egy szedán S-osztály 360 fokos kamerákat kapott, amik követik a gyalogosok tekintetét – ehhez hasonló próbálkozásai a Jaguárnak és a Land Rovernek is voltak.

Ezeket az autó szélvédőjére, hűtőrácsára, fényszóróira, tükreire szerelték. Emellett egy nagyobb lámpa együttes is a környezetében lévő embereket figyeli, ennek fényével mutatja, hogy üzemen kívül van, vagy önállóan vezet.

Ami viszont bizarr, hogy az autót egy okostelefonhoz hasonlóan „fel lehet kelteni”. Például, ha egy utas bekapcsolja az autonóm funkciót, az autó kitárja a tükreit, felemeli az ülepét és az orrát. Szóval kb. olyan, mintha egy nagydarab vadállat kelne fel a délutáni sziesztából. Komolyan!

A kísérletben részt vett személyek azt állítják, hogy a fenti elemek segítettek nekik bizalmat építeni köztük és a jármű között. A gyalogosok pontosan tudják mire készül az autó, amit a fények és a mesterségesen előállított szemkontaktus segítségével értek el.

A Daimler tovább folytatja autói fejlesztését és még több technológiai újítást akar bemutatni. Két tanulmányautó már úton van, ők az F015 és a Vision Urbanetic. Az F015-t már 2015-ben nyilvánosságra hozta, újítása a hűtőrácsba szerelt kommunikációs eszköz volt.

A Vision Urbanetic idén szeptemberben mutatkozott be. Különleges képessége, hogy képes „digitális árnyékokat” előállítani, vagyis az autó testén megjelenik a gyalogos mesterségesen előállított árnyéka, amit a 360 fokos kamerák látottai alapján állít össze.

A német óriás szándéka, hogy javítson az emberek és gépek viszonyán és empatikusabbá tegye a robotok viselkedését. Ennek az eredménye hamarosan már érezhető is lesz, 2019-ben a Szilícium-völgyben megkezdődik a csillag első önvezető autóinak szolgálata.