2022. szeptember 01. | 14:14

Az újautó-piacon tovább folytatódik az esés, miközben az elektromos autók eladásai folyamatosan nőnek.

A Coviddal indító, orosz-ukrán háborúval folytatódó és szárazsággal megnehezített gazdasági válságban az újautó-vásárlás háttérbe szorul. Európa-szerte a tavaly júliusi számokhoz képest 10 százalékos csökkenést jegyeztek a piacon, de ha a féléves adatokat nézzük (januártól júliusig), ugyanúgy visszaesés történt a JATO Dynamics adatai szerint.

Kép: Volkswagen

Ezzel szemben érdekes, hogy az újonnan vásárolt elektromos autók piacán az eladási számok folyamatosan növekednek. Mivel az említett fél éves időszakban húsz százalékkal emelkedett az elektromos autók eladása, ezzel a jelenlegi piac bő tíz százalékát teszik ki Európában.

A legerősebb piac még mindig a norvég, mert ott az idei 6,4 százalékos emelkedéssel együtt összes újautó-eladás 68,9 százalékát elektromos autók teszik ki. Jelentős növekedés volt még Svédországban, Dániában, Hollandiában és Romániában is.

A statisztikák szerint júliusban Európa legkelendőbb elektromos autója a Fiat 500e volt, de közvetlen utána érkezett a Volkswagen ID.4, harmadik helyen pedig a Skoda Enyaq állt. Jól fogy a Volkswagen ID.3, a Peugeot e208 és a Renault Megane E-Tech is, a gyártók elhelyezkedése viszont kicsit mégis más. A legtöbb elektromos autót a Volkswagen-csoport adja el Európában 25 százalékos piaci részesedéssel, utána a Stellantis majd a Tesla jön 14-14 százalékkal.

Kép: Fiat

Az is érdekes statisztikai adat, hogy az eladott új elektromos autók 37 százaléka SUV volt, ami a légellenállás miatt kissé visszássá teszi a dolgot, mert a jobb légellenállású szedánok csupán 24, a kisebb méretű és nem feltétlen tempós közlekedésre szánt városi kisautók csupán 22 százalékát teszik ki a piacnak.