2023. március 29. | 09:16

Tegnap este született a megállapodás, ami segítheti majd az elektromos autók terjedését.

Az EU elhatározta magát azzal kapcsolatban, hogy 2035-re betiltják a tagállamokban a belső égésű motorral szerelt autók forgalmazását. Ez nemrég éles vitát váltott ki az országok és az EU között, de nem sokkal később rendezték, aminek köszönhetően mégis maradnak majd belső égésű motoros autók, csak máshogy.

A mobilitásra viszont szükség van, hiszen világunk lassan ahhoz alkalmazkodik, hogy ez mindenkinek elérhető és megoldható. Így ha a jelenleg futó hagyományos autókat ki is vezetik, alternatíva kell, ez lesz az elektromos autók szerepe.

Ezek viszont egyelőre fájó kompromisszumokkal járnak a hagyományos autókhoz képest, így több fronton is fejleszteni kell a technikát. Most tekintsünk el attól, hogy bár lokálisan nem, de globálisan mennyire szennyező egy elektromos autó.

A gond sokaknak még mindig a töltés és a hatótáv kérdésköre. Utóbbi egyre megoldottabbnak tűnik, ahogy megyünk előre a fejlesztésekkel, utóbbi viszont nagyon függ a körülményektől. Vannak nagyvárosok, tele töltőkkel, hosszabb utakon azonban még mindig terveznie kell az elektromos autósnak, nehogy két töltő között merüljön le az akkumulátor.

Mivel ezt az EU is felismerte, úgy döntöttek közösen a tagállamokkal, hogy a fontosabb utak mentén 60 kilométerenként elektromosautó-töltőegységeket fognak elhelyezni, illetve 120 kilométerneként ugyanezt, csak teherautóknak címezve. Szerintük a töltőrendszer foghíjassága egyelőre gátat szab az elektromos autók rohamos terjedésének, ez lépés viszont majd pozitív hatással lehet rá.

Emellett nem engedték el a hidrogénes technológiában rejlő lehetőségeket sem. Az elektromos töltőoszlopokhoz képest a tagállamok vállalták a fontosabb útvonalakon a hidrogénkutak 200 kilométerenkénti telepítését, ami szintén jó hatással lehet a technológia terjedésére.

A jelenlegi megállapodás szerint a töltőoszlopokat a megszabott kilométerenként legkésőbb 2026-ig kell elhelyezni. A hidrogénkutakat szabályozó telepítési megállapodás viszont csak 2031-re szól, ami jól mutatja, hogy ez a megoldás azért jóval lassabban terjed.

Depositphotos