2024. március 13. | 14:29

Hogy Michael Schumacher szavaival éljünk, „a rekordok azért vannak, hogy megdöntsék őket” – ezt még 2008-ban nyilatkozta a BBC Inside Sport című műsorában. Ennek ellenére találunk valamennyi érdekes eredményt, amit nem lesz egyszerű megdönteni az aktuális szabályozások mellett.

A legtöbb konstruktőrrel szerzett vb-cím

Az F1 történelmének egyik legtöbbet hivatkozott pilótája, Juan Manuel Fangio nevéhez számos rekord fűződött, fűződik. Amellett, hogy az összes futama közül százalékos arányban ő szerezte a legtöbb pole pozíciót (56%), továbbá a versenyeinek majdnem felét végezte a csúcson, az argentin versenyző négy különböző csapattal is világbajnok lett 1951 és 1957 között.

Juan Manuel Fangio szobra Monacóban | Fotó: Depositphotos

Az öt vb-címe közül kettőt nyert a Mercedes színeiben, továbbá egyet-egyet az Alfa Romeonál, a Ferrarinál és a Maseratinál. Rekord továbbá az is, hogy a legidősebb bajnok (46 év, 41 nap) egymás után három címet három különböző csapatnál szerzett.

További vb-győztesek, mint Niki Lauda, Michael Schumacher vagy Lewis Hamilton csak két különböző csapatnál tudtak bizonyítani. Hamiltonnak ugyanakkor jövőre a Ferrarinál lehet újabb esélye felemelkedni.

Mindeközben bajnoki cím nélkül, de Stirling Mossnak összejött az, ami keveseknek. Világbajnoki cím nélkül karrierje során összesen 16 futamot nyert 5 különböző csapattal (Cooper, Lotus, Maserati, Mercedes, Vanwall). Az eredményhez legközelebb Fangionak, Jackie Stewartnak és Alain Prostnak sikerült hozzáférkőznie, akik 4-4 különböző konstruktőrrel hasítottak el elsőként a kockás zászló mellett. Vajon Alonsónak összejön idén egy győzelem az Aston Martinnal, hogy csatlakozzon a „négykonstruktőrös triumvirátushoz”?

A legtöbb javított helyezés egy futam alatt

Amíg a jelenlegi szabályozások, korlátozások nem változnak, addig Robert Mieres 26 helyes javítása az F1 klasszikus értelmezése szerint megdönthetetlen marad. Ezt az eredményt az 1954-es Brit Nagydíjon érte el, amikor a 32. helyről indulva 6. helyen ért célba.

1950 és 1960 között az Indianapolisi 500-as a Forma-1 versenynaptárának hivatalos eseménye volt, így az ott megjelent versenyzők a világbajnoki pontversenyben is részt vettek. Jim Rathmann 1957-ben 30 helyet jött fel, így a korona akár az övé is lehetne. Ezzel az eredménnyel ugyanis Johnny Thomson két évvel korábbi, 29 pozíciós eredményét múlta felül.

A kortárs Forma-1-ben Sebastian Vettel nyújtott felülmúlhatatlan teljesítményt. A német a 2012-es Abu-Dzabi Nagydíjon a boxutcából rajtolva, 21 autót megelőzve tudott futamot nyerni.

A legidősebb pilóta, aki F1-es futamon indult

Ezt a rekordot a monacói Louis Chiron, becenevén „A Vén Róka” tudhatja magáénak, aki 55 évesen és 292 naposan indult el hazai futamán 1955 májusában. A Lanciáját hatodik helyen intették le. Ezt követően még kétszer indult Monacóban, 1956-ban és 1958-ban, ámbár a rajtrácsra nem áll fel.

Chiron pályafutása három évtizeden keresztül tartott, vezetői képességeire Ferdinand Foch marsall fel az első világháborúban. Ezután nyitott egy garázst Nizzában, a karrierjét vagyonosabb nők támogatták. 1931-ben első monacóiként nyert hazai pályán, ezen felül Csehszlovákiában háromszor, Franciaországban pedig öt alkalommal vitte sikerre, írta az ESPN.

Chiron Forma-1-es karrierje alatt már nem volt csúcsformában, egyedül 1950-ben tudott dobogóra állni, akkor is Monte Carloban. A legidősebb futamgyőztes Luigi Fagioli, aki 53 évesen, 22 naposan tette meg ezt Franciaországban, 1951-ben.

A legtöbb grand slam egy pályafutás alatt

Pole, leggyorsabb kör, minden körben élen maradás, győzelem; a Forma-1-ben ezt szokás „grand slamnek” nevezni. Manapság egyre nehezebb megküzdeni érte, köszönhetően a leggyorsabb körért járó extra pontnak, amiért az első 10 helyen álló versenyző külön csatázik. A brit Jim Clarknak sikerült nyolc ilyet megkaparintani pályafutása alatt, utoljára az 1965-ös Német Nagydíjon.

Jim Clark az 1965-ös Német Nagyídjon | Fotó: Bernard Cahier/Getty Images

Ehhez az eredményhez Lewis Hamiltonnak sikerült legközelebb jutnia, 2014 és 2019 között hat alkalommal nyújtott ennyire domináns teljesítményt. Tavalyi és idei eddigi teljesítménye alapján pedig Max Verstappennek lehet esélye arra, hogy megdöntse ezt a rekordot.

A legnagyobb időkülönbség első és második hely között

A 22,5 másodperces előny, amit Max Verstappen produkált idén Bahreinben a motorsport.com adatbázisa szerint, semmi ahhoz képest, amit Stirling Moss művelt a két szempontból is emlékezetes 1958-as Portugál Nagydíjon. A Vanvall pilótája 5 perccel és 12 másodperccel korábban fejezte be, mint a bajnokságot vezető Mike Hawthorn, akit szabálytalan újraindítás miatt kizártak a futamból.

Ki fellebbezett a pályabíróknál? Természetesen Moss, aki sikerrel is járt. Így történhetett meg az, hogy az utolsó futamra Hawthorn egy ponttal „megmentője” előtt végzett, így megszerezve a világbajnoki címet.

Ha idő szempontjából nem is, más aspektusból Jackie Stewart 1969-es spanyol, illetve Damon Hill 1995-ös ausztrál diadala felülmúlja Most, ők ugyanis két teljes kört vertek rá a mögöttük érkezőre.

A legkevesebb futam az első győzelem előtt

Egy kis történelmi kitekintő: A Forma-1 1950-ben, Silverstone-ban született meg. Az első futamgyőztes pedig az Alfa Romeo színeiben induló egykori lovassági tiszt, Giuseppe „Nino” Farina lett. Ezt követően az Indy 500-ason, szintén az első, papíron F1-es futamán Johnny Parsons vitte el a pálmát.

1961-ben Giancarlo Baghetti is felírhatta nevét a fentiek mellé. A 26 éves olasz junior versenyzőt a Ferrari szerződtette le, először még a bajnoksághoz nem tartozó futamokra. A Siracusai és a Nápolyi Nagydíjakon elért győzelmei miatt az anyacsapat leszerződtette a Francia Nagydíjra, ahol 12. helyre kvalifikálta magát. Phil Hill, Wolfgang von Trips és Richie Ginter, a csapattársak viszont az első három helyről vághattak neki a futamnak, így Baghetti győzelmi esélyei csekélyek voltak.

A futam az utolsó körös hajrában dőlt el. Négyből három Ferrari technikai gondok miatt kiesett, így Dan Gurney Porschéje került az élre. A célvonalnál azonban az olasz sikeresen megelőzte, egy tizedmásodpercet ráverve. Ez volt Baghetti karrierjének csúcsa, a hatéves pályafutása során csak 5 további pontot tudott szerezni.

A motorsport történetében több dobogón befejezett első futamról tudunk. Ilyen Jacques Villeneuve, Lewis Hamilton vagy Kevin Magnussen esete is.

Zárszó

Számtalan rekordot meg lehet dönteni a legtöbb grand slamtől kezdve a leggyorsabban kirótt büntetésig. Legyen bármennyire pozitív vagy nem kívánatos, legek mindig is voltak, lesznek is.

Mi lesz a következő? Verstappen 3 kört ver az egész mezőnyre Ausztráliában? Alonso világbajnok lesz? Esetleg minden eddiginél több stratégiát rontanak el a Ferrarinál? Bármi is történik a jövőben, reméljük, a sportág mindig fog tartogatni valami izgalmasat.

Depositphotos