2020. október 06. | 08:07

A hétvégén ismét a "Zöld pokolban" versenyez az F1 mezőnye.

A következő hétvégén visszatér a Forma-1 a legendás Nürburgringre, ez a pálya ad otthont ugyanis az F1 történetében először megrendezésre kerülő Eifel Nagydíjnak. A németországi helyszínen számos Német Nagydíjat, illetve Európa Nagydíjat rendeztek, melyek bővelkedtek emlékezetes pillanatokban – a következő összeállítás segítségével felelevenítheted a legjobb tízet.

10. Sebastian Vettel hazai sikere – 2013

A 2013-as Német Nagydíj idején Sebastian Vettel már háromszoros világbajnok volt, ám hazai pályán ezelőtt nem tudott győzni. Vettel remekül rajtolt a Nürburgringen, már az első kanyarban átvette a vezetést az első rajtkockából induló Lewis Hamiltontól. A Red Bull német pilótáját hatalmas nyomás alá helyezte a Lotus két versenyzője, Kimi Räikkönen és Romain Grosjean, ám Vettel megtartotta előnyét, így első hazai futamgyőzelmét is kipipálhatta.

9. Jim Clark mesterhármasa – 1965

A legendás Jim Clark az 1965-ös Német Nagydíjon már nyolcadik alkalommal teljesítette minden autóversenyző álmát: ugyanazon a versenyhétvégén megszerezte a pole pozíciót, a futamon övé lett a leggyorsabb kör, a futamgyőzelem, méghozzá úgy, hogy minden egyes körben ő állt az élen. Clark fantasztikus teljesítményt nyújtott abban az évben, három versennyel a bajnokság befejezése előtt övé lett a világbajnoki cím. A jelenleg is aktív versenyzők közül Lewis Hamilton és Sebastian Vettel, illetve a 2021-ben visszatérő Fernando Alonso büszkélkedhet mesterhármassal.

8. Stirling Moss utolsó győzelme – 1961

Az 1961-es Forma-1-es szezon 6. versenyét rendezték a Nürburgringen. Az azt megelőző öt futamból négyet a Ferrari valamelyik pilótája nyert – az egyetlen kivételt a Monacói Nagydíj jelentette, ahol Stirling Mosst intették le elsőként. A legendás brit versenyző a Nürburgringen megismételte monacói teljesítményét, és a változékony körülmények között ismét győzelemre vezette a Lotus-Climax csapatát. Az 1961-es Német Nagydíjon aratott siker volt az utolsó futamgyőzelem Stirling Moss pályafutásában.

7. Mark Webber első futamgyőzelme – 2009

Az ausztrál pilótának egészen a 2009-es Német Nagydíjig kellett várnia az első átütő sikerére. A Red Bull versenyzője az első rajtkockából indulhatott a versenyen. A rajtot követően előbb Rubens Barrichellóval, majd Lewis Hamiltonnal is ütközött. Webber ezért boxutca-áthajtásos büntetést kapott, ám elképesztő versenytempójának köszönhetően megszerezte pályafutása első futamgyőzelmét.

6. Juan Manuel Fangio végső sikere – 1957

Az argentin pilóta 1957-es Német Nagydíjon aratott sikerét minden idők egyik legnagyszerűbb F1-es futamgyőzelmének tartják. Fangio úgy döntött, hogy lágyabb keverékű abroncsokon és fél tank üzemanyaggal vág neki a versenynek, miközben értesülései szerint a Ferrari pilótái kiállás nélkül tervezték teljesíteni a futamot. Fangiónak muszáj volt tankolnia, erre a 13. körben került sor, amikor az argentin előnye 30 másodperc volt Hawthorn és Collins előtt. Fangio kiállása azonban katasztrofálisan sikerült, az argentin világbajnok így 48 másodperces hátrányt szedett össze. Ő azonban nem adta fel, sorra döntötte meg a körrekordot, és megnyerte a versenyt. Az év végén Fangiót ötödik alkalommal is világbajnokká koronázták.

5. Johnny Herbert szenzációs győzelme – 1999

A Stewart csapata az 1999-es idényben nem tartozott az élmenők közé. Az Európa Nagydíjon Johnny Herbert a 14., Rubens Barrichello pedig a 15. helyről rajtolt. A Nürburgringre jellemző változékony körülményekre azonban Herbert reagált a legjobban. A brit pilóta a száraz pályára alkalmas gumikon kint maradt, miközben az élmenők kereket cseréltek. Herbert feljött a 6. helyre, majd szép sorban Frentzen, Coulthard, Fisichella és Jacques Villeneuve is kiesett előle, majd Ralf Schumacher defektjének köszönhetően a Stewart versenyzője átvette a vezetést, melyet nem is engedett ki a kezéből. Ez volt Johnny Herbert utolsó futamgyőzelme a Forma-1-ben, mellyel megkoronázta a Stewart-Ford utolsó F1-es idényét.

4. Jackie Stewart a „Zöld pokolban” – 1968

Az 1968-as Forma-1-es idényben összesen 5 autóversenyző vesztette életét, köztük a kétszeres világbajnok Jim Clark. A Nürburgringen rendezett Német Nagydíjra borzalmas körülmények között került sor, a versenyzők dolgát a heves esőzés és vastag ködfoltok nehezítették. A brit Jackie Stewart törött csuklóval állt rajthoz, a futamot ezzel együtt közel négy perces (!) különbséggel nyerte meg. Stewart élete egyik legnagyszerűbb győzelmének tartja ezt a sikert, melyet követően a „Zöld pokol” nevet adta a nürburgringi pályának.

3. Niki Lauda ijesztő balesete – 1976

James Hunt és Niki Lauda elképesztően ádáz küzdelmet vívott a világbajnoki címért – a történetet a 2013-ban bemutatott Hajsza a győzelemért című film is feldolgozta. A Nordschleife kapcsán ebben az évben is kétségek merültek fel a biztonságot illetően. Az aggodalmat Niki Lauda hírhedt, súlyos égési sérülésekkel járó balesete is igazolta. Az osztrák pilóta mindössze két futamot hagyott ki, az Olasz Nagydíjon már ismét rajthoz állhatott. A régi Nürburgringen azonban ezt követően már nem rendeztek Forma-1-es futamot, a Német Nagydíj pedig egy időre Hockenheimbe költözött.

2. Michael Schumacher fantasztikus győzelme – 1995

A Nürburgring egy évtized kihagyást követően ebben az évben tért vissza a Forma-1-es versenynaptárba, az Európa Nagydíj helyszíneként. A Száguldó Cirkusz elképesztő népszerűségnek örvendett Németországban, köszönhetően Michael Schumacher 1994-es világbajnoki címének, aki első németként érte el ezt a sikert. Schumacher az 1995-ös Európa Nagydíjon a harmadik helyről rajtolhatott, megelőzte Damon Hillt a második helyért, majd két körrel a vége előtt ledolgozta hátrányát a Ferrari színeiben versenyző Jean Alesivel szemben.

1. Markus Winkelhock nagy pillanatai – 2007

A 27 éves Markus Winkelhock a 2007-es Európa Nagydíjon mutatkozott be az F1-ben. A Nürburgring felett a rajtot megelőzően sötét felhők gyülekeztek, a Spyker pilótája pedig úgy döntött, a boxutcából vág neki a viadalnak, méghozzá esőgumikkal felszerelve. Ahogy a Nürburgringen lenni szokott, komolyan leszakadt az ég, az első kör végén szinte mindenki kiállt kereket cserélni. Winkelhock a pályán maradt és átvette a vezetést. A heves esőzés miatt azonban vezethetetlenné vált a pálya, az 1-es kanyarban többen is kicsúsztak, így a futamot piros zászlóval félbeszakították. Az újraindítást követően Winkelhock visszaesett az első helyről, majd a 22. körben feladni kényszerült a versenyt. Valószínűleg nem bánja a történteket, hiszen elmondhatja magáról, hogy az élen haladt egy Forma-1-es nagydíjon.

  • Címkék:
  • F1