Forma-1: Lewis Hamilton parádés teljesítménye és 5 további mestermunka

Közzétéve:
2018-12-24, 17:34

Hamilton 2018-ban Szingapúrban kápráztatta el leginkább a közönséget, ennek apropóján összegyűjtöttem további 5 klasszis teljesítményt a Száguldó Cirkusz történetéből

„Ez a kör hirtelen jött, a semmiből. Csodálatos volt, akár egy tánc."

Így fogalmazott Lewis Hamilton a szingapúri időmérőn futott köréről, melyről pontosan tudta, hogy a sportág egyik emlékezetes momentuma lesz. Ezt követően megnyerte a versenyt, és azóta már ötszörös világbajnoknak mondhatja magát.

Ez a teljesítmény kiválóan tükrözi azt a jelenséget, amikor a pilóta hozzáteszi a maga 1%-át, amivel jobbnak bizonyul társainál. Ezek ritka pillanatok a Forma-1-ben, érdemes megállni, és megünnepelni őket. Következzen most öt olyan momentum, amikor a versenyző bebizonyította, hogy képes szinte csodát tenni az autóval.

Lewis Hamilton viharos győzelme (Silverstone, 2008)

Ez lenne Hamilton valaha volt legnagyobb győzelme?

A 2008-as Brit Nagydíjat olyan körülmények között rendezték, melyek inkább egy hajóversenyre voltak alkalmasak: a reggeli heves esőzés miatt állt a víz a pályán. Lewis Hamilton mesterien vezetett, és elképesztő 68 (!) másodpercet vert a második helyezett Nick Heidfeldre, ezzel megszerezte az elsőt az öt silverstonei győzelmei közül. Ezzel megmutatta a világnak, hogy készen áll a világbajnoki cím elhódítására.

Pedig a versenye akár az első másodpercekben véget érhetett volna. A negyedik helyről indult, a rajt után nagy csatát vívott csapattársával, Heikki Kovalainennel a Copse-kanyarban, kisodródott, majd a két McLaren versenyző össze is ért. Szerencsére mindketten megúszták, és folytatni tudták a versenyt.A verseny második felére aztán ismét megérkezett az eső, ilyen körülmények között szinte lehetetlen volt versenyezni. Hamilton a verseny után elmondta, hogy voltak olyan pillanatok, amikor egyszerűen nem látott ki a sisakból, minden körben törölgetnie kellett.

„Egyértelműen ez volt pályafutásom legnagyobb győzelme”, mondta a brit pilóta a leintést követően.

Tíz év távlatából is nyugodtan elmondható ugyanez.

Lewis Hamilton viharos győzelme (Silverstone, 2008)

Ayrton Senna időmérős köre (Monaco, 1988)

Ma elképzelhetetlennek hangzik, de a Forma-1 történetének egyik legnagyszerűbb köréről egyáltalán nem készült televíziós felvétel. Talán ez is hozzájárul Ayrton Senna legendás körének misztikumához, hogy pusztán szemtanúk elmondására lehet hagyatkozni.

Ayrton Senna időmérős köre (Monaco, 1988)

A száraz tények a következők: Ayrton Senna legyőzte az időmérőn McLarenes csapattársát, Alain Prostot, méghozzá 1,4 másodperccel. Lenyűgöző teljesítmény. A történet elmesélésének módja is rendkívül érdekes. Senna egy Gerald Donaldson nevű, kanadai újságírónak adott interjúban a következőket mondta:

„Ebben a körben nem is tudatosan vezettem az autót. Gyakorlatilag az érzékeimre hagyatkoztam, egészen más dimenzióban jártam akkor.”

Muszáj elhinni, amit mond. A fedélzeti kamerák akkoriban még gyerekcipőben jártak, és nem is mindenhol használták őket 1988-ban. Az időmérő edzést ugyan rögzítették külső kamerákkal, de Sennát nem sikerült felvenni ebben a körében. Így tehát a brazil pilóta visszaemlékezéseire lehet csupán hagyatkozni.

Amilyen nagyszerű időmérős teljesítmény volt ez, annyira semmit nem ért a versenyen. Senna elveszítette a koncentrációját és a 67. körben a korlátnak csapódott, és nulla ponttal zárta a hétvégét.

Juan Manuel Fangio visszatérése az élre (Német Nagydíj, 1957)

Fangiót tartják minden idők egyik legjobbjának, ez a visszakapaszkodás is a legnagyobbak közé tartozik. Kívülről viszont olyan egyszerűnek tűnt.

Manapság a csapatok milliméterre pontos gumistratégiákat alkalmaznak, és a boxutcából kivezető körön a versenyzők fel is tudják melegíteni az abroncsokat. Fangio azonban más taktikát választott. Az argentin versenyző a pole pozícióból indult, és vezette és Német Nagydíjat a Nürburgringen. Majd kiállt kereket cserélni, és tíz körrel a vége előtt 50 másodperces hátrányban találta magát.

Teljesen nyugodt tempóban haladt tovább a 250 F Maseratival, nem sok vizet zavart az élen haladó Ferrari versenyző szempontjából. Aztán 7 körrel a leintés előtt elkezdte nyomni a gázt, és 15 (!) másodperccel gyorsabb köröket autózott. Mondani sem kell, hogy végül megnyerte a futamot, és a pályacsúcsot is 8 másodperccel megjavította.

Sir Stirling Moss a következőket mondta róla:

„Ő az autóvezetés nagyszerű művésze volt”

Fangio annyira jó volt, hogy általában nem is kellett a határon autózni, ám amikor megtette, lélegzetelállító pillanatokat okozott.

Juan Manuel Fangio visszatérése az élre (Német Nagydíj, 1957)

Sir Jackie Stewart csodálatos esős versenye (Német Nagydíj, 1968)

Ötven év telt el Jackie Stewart legnagyobb győzelme óta. Kifejezetten rossz időjárás fogadta a versenyzőket a Nürburgringen: kegyetlen eső, vastag köd, gyenge látási viszonyok. Végül, ez nem olyan meglepő 3000 méteres tengerszint feletti magasságban.

A Nürburgring – avagy a „Zöld Pokol”, ahogy a versenyzők hívták – tartogatta akkoriban a legtöbb kihívást. Szó volt arról is, hogy a versenyt egy későbbi időpontban rendezik meg a hockenheimi versenypályán, ám végül a szervezők elindították a futamot. Az eső annyira erős volt, hogy a pályán számos helyen vízátfolyások keletkeztek. Stewart azonban nem talált ellenfélre.

Történt mindez egy olyan korban, ahol sajnálatos módon sokan veszítették életüket, még száraz körülmények között is. Jackie Stewart az esettel kapcsolatban azt mondta:

„Amikor visszatértem a boxba, Ken Tyrrell csapatfőnök csak annyit kérdezett: Ki halt meg?”

Szerencsére senki.

Sir Jackie Stewart csodálatos esős versenye (Német Nagydíj, 1968)

Michael Schumacher mestermunkája (Spanyol Nagydíj, 1996)

Michael Schumacher első Ferrarival aratott győzelme emlékezetesre sikerült. Nem csak azért, mert ez volt az első, talán ez volt egyben a legnagyobb teljesítmény is.

Az 1996-os Ferrarit kutyaütő autónak tartottak, és nem sok esélyt adtak arra, hogy futamot lehessen vele nyerni. Schumacher azonban új szintre emelte az autót aznap. Bebizonyította, hogy ő az a fajta versenyző, aki egy gyengébb versenygéppel is tud kivételes dolgokat csinálni.

Ez a versenyen is nagyon veszélyes, esős körülmények között zajlott. A német pilóta a harmadik helyről rajtolt, majd veszített néhány helyet. A 13. körben viszont már ő vezetett. Az eltérő taktikák azért szerepet játszottak Schumacher elképesztő győzelmében. A Ferrari ugyanis teljesen esős beállításokat használt, a Williams azonban egy szárazabb délutánban reménykedett. Ez azonban nem magyarázza meg azt, hogy Schumacher öt másodperccel gyorsabb volt mindenkinél. Megdöbbentő.

Te mit hiányolsz a listáról? Írd meg kommentben!

Forrás:

Kapcsolódó írások

2019. március 06.
A világ egyik legnagyobb Autószalonjára több gyártó is kihozta a jelenlegi Formula 1-es versenyautóját
Hegedűs Andor a Red Bull Racing épülete előtt, szemből fotózva
2018. november 21.
Andor egy olyan karriert futott be eddig, amire sok benzinvérű társammal együtt ámulattal tekintünk . Az alábbi interjúból kiderül, hogyan került a Formula 1 egyik legelitebb csapatába tervezőmérnökként!
2018. december 16.
11 kérdés a szezon második feléről olyan kérdésekkel, hogy min sértődött meg Bottas Magyarországon, mennyi ideig nem nevetne Oconnal Verstappen, és milyen állathoz hasonlította magát vajon Hülkenberg?
2019. február 10.
2019-től a McLaren kiszáll a díjkiosztásból