2018. december 18. | 11:00

A WardsAuto zsűrije a legjobb tízbe beválogatott három pickupban található motort is

Társszerző: Hajdu Balázs

A WardsAuto szerkesztői csapata már huszonötödik éve gyűjti össze a világ legjobb motorjait. Ezúttal 34 motort teszteltek, normál forgalmi körülmények között, az amerikai Detroit városában. A listán szerepel bivalyerős V8-as, egy német luxusmárka turbófeltöltős hathengerese, valamint egy turbófeltöltős négyhengeres is.

További említésre méltó tények: a Ford második egymást követő évben kap díjat, a Hyundai először nyer két díjat ugyanabban az évben, hidrogénnel hajtott, üzemanyagcellás erőforrás harmadszor van a listán. 2015 óta először került be két V8-as a legjobbak közé.

„Soha nem hittem volna, hogy megérem azt a napot, amikor egy hidrogénnel hajtott, és egy elektromos akkumulátorral ellátott motor ugyanazon a listán szerepel majd két V8-assal, és egy finoman kidolgozott négyhengeressel” - mondta Drew Winter, a Wards vezető szerkesztője.

„Az autógyártók és a motorokat tervező mérnökök új irányba haladnak. A döntéshozók világszerte az alacsony károsanyag-kibocsátást, az elektromos motorokat akarják, a vásárlók viszont olyan autókra vágynak, melyek kompromisszumok nélkül elégítik ki az összes vágyukat. Ezen a listán minden elvárásnak igyekeztünk megfelelni” - tette hozzá Winter.

Az idei győztesek (a gyártó szerinti ABC-sorrendben)

  • 3.0L (B58) DOHC Turbófeltöltős I-6 (BMW X5)
  • 6.2L OHV V-8 DFM (Chevrolet Silverado)
  • 5.0L DOHC V-8 (Ford Mustang GT/Bullitt)
  • 3.0L DOHC Turbódízel V-6 (Ford F-150)
  • 2.0L DOHC Atkinson i-VTEC 4-Cyl./HEV (Honda Accord Hybrid)
  • 120-kW Fuel Cell/Electric Propulsion System (Hyundai Nexo)
  • 150-kW Propulsion System (Hyundai Kona EV)
  • 2.0L DOHC VC-Turbo 4-henger (Infiniti QX50)
  • 2.0L DOHC Atkinson 4-henger/HEV (Lexus UX 250h)
  • 3.6L DOHC Pentastar eTorque V-6 (Ram 1500)

Turbófeltöltős BMW X5 motor

A BMW az elmúlt 25 évben 34 alkalommal lett díjazott (vezeti az örökranglistát a Forddal holtversenyben), a 34-ből 28-szor került a listára soros elrendezésű, hathengeres motor. Ez pedig nem lehet véletlen. A bajor gyár minden évben megtalálja a fejlődéshez vezető utat, mely magas hatékonysággal és eleganciával párosul.

A teljesen új ’19 X5 Crossovert hajtó, továbbfejlesztett B58 turbó-6 teljesítménye 340 lóerő, melyet többnek is érezhet az ember, ha magasabb fordulatszám-tartományig pörgeti a motort. A B58 néhány évvel ezelőtt mutatkozott be. Mostanra megújult a hűtőrendszer, a hengerfej, a vezérműlánc, az olajpumpa és a kovácsolt főtengely. A motorblokkon és a szívórendszeren is végeztek némi módosítást. A magasnyomású, közvetlen befecskendezésű rendszer 350 báros teljesítményre képes a korábbi 250 bár helyett.

Kérdés, hogy meddig él még a V8-as egy olyan korszakban, ahol a szabályozások egyre szigorúbbak, az elektromos autók pedig egyre nagyobb teret hódítanak. A teszteken egyébként a legnagyobb fogyasztás 11,7 l/100 km lett, pedig rendesen nyomták a gázpedált.

A Chevrolet Silverado lelke

A General Motors a csodálatos, 420 lóerős, 6.2L V-8 motorral – mely a ’19 Chevy Silveradóban dolgozik – bizonyítja, hogy még mindig lehet több hatékonyságot kicsikarni a jó öreg V8-asból, ha megfelelően nyúlnak hozzá. A motorban a GM legfejlettebb technológiáját, a Dinamikus Üzemanyag Menedzsment rendszert is meg lehet csodálni. Ezzel a rendszerrel hatékonyabbá válik a fogyasztás.

A trükk a rendszer 17 különböző henger-kiiktatási funkciójában rejlik. Egy nagyon érzékeny érzékelő másodpercenként 80 alkalommal ellenőrzi, hogy melyik hengereknek van szükségük üzemanyagra, a rendszer ezáltal állandó váltogatja a gyújtási sorrendet, a vezetési körülményeknek és a gázfröccsöknek megfelelően. Természetesen ez olyan könnyedén történik, hogy mindössze annyit lehet észrevenni az egészből, hogy nem kell annyiszor tankolni.

A Ford Mustang GT/Bullitt erőforrása

A Wards Intelligence adatai némi visszaesést mutatnak a nagy V8-as motorok terén, ám ez nem jelenti azt, hogy ne lehetne őket élvezni. A Ford Mustang GT 5 literes V8-asa például minden alkalommal elégedettséggel tölti el a sofőrt, amikor beletapos a gázpedálba.

A sztenderd GT 460 lóerős hajtóegységére sem lehet panasz, a Bullitt modell azonban még egy kicsivel többet ígér. Ahogy a kipufogó zenél, az minden rajongó fülének kellemes élmény. Papíron a Bullitt motorja mindössze 20 lóerővel nagyobb, az úton viszont ennél jelentősebb különbséget lehet érzékelni, köszönhetően a rendkívül érett technológiának és a rendkívüli odafigyelésnek.

A Ford F-150-es motorja

A dízelmotorokat kifejezetten a nagytestű, robusztus pickupoknak találták ki. A Ford F-150 3 literes Power Stroke V6-osa pedig pontosan az, amire a piacnak szüksége van: egy könnyed, gazdaságos motor, melynek segítségével nehéz dolgokat lehet mozgatni.

Az „oroszlán” néven ismert V6-ost 2005-ben mutatta be a Ford Ausztráliában, leggyakrabban pedig a Jaguar Land Rover modellekben használták. Az F-150-es motorháztetője alatt egy átalakított változat dolgozik. Az új Power Stroke már 5171 kilogramm vontatására és 916 kilogramm szállítását teszi lehetővé, köszönhetően a nagynyomású EGR és 2000 báros direkt befecskendezéses üzemanyag rendszerének.

Ami igazán meghatotta a Wards zsűrijét a 9 literes fogyasztás, melyet 1287 km megtétele alatt tapasztaltak egy F-150 SuperCrew 4x2 használata során. Ez minden idők legjobb fogyasztása a pickup kategóriában.

A Honda Accord Hybrid szíve

A ’18 Honda Accord Hibrid egy nagyon finom szerkezet. A fogyasztás lenyűgöző – a tesztek során 5,8 literes adatokat produkáltak. A 2.0L DOHC iVTEC Atkinson-ciklusos benzinmotor és a két elektromotor összteljesítménye minden igényt kielégít. Ami igazán figyelemreméltó, az a 212 lóerős csúcsteljesítmény, mely az első kerekeket hajtja. Ez a harmadik generációs hibrid hajtóegység rendkívül összetett, a hajtás ugyanis nagyon gyorsan váltakozik a teljesen elektromos, hibrid, vagy csak benzines megoldás között, attól függően, hogy a sofőr a normál, a sport, vagy a gazdaságos fokozatot választotta-e.

A Hyundai Nexo motorja

Az üzemanyagcellás verseny egyre élesedik, melyben élre tör a Hyundai Nexo, melynek hatótávolsága 612 kilométer. Hatékony csomag, mely nem vesz el a hátsó utastérből, vagy a csomagtartóból. A Hyundai ezzel modellel egyre vonzóbbá teszi a nagyméretű, hidrogén erővel hajtott járműveket. Komoly vezetési élményt jelent, egyre elterjedtebbé válik a felhasználók között, mind a hatótávolság, mind a rövid feltöltési idő miatt.

Ez a propulziós rendszer pedig a koreai gyártó elektromos jövőképének alappillére. Pontosan a rövid töltési időtartam miatt. A Hyundai szerint ez a megoldás sokkal alkalmasabb, hogy megfeleljen az önvezető rendszerek hatalmas energiaigényének.

A Hyundai mérnökei nem csak autót építettek, sokkal inkább egy időgépet, mellyel mondhatni látni engedik a jövőt. A Hyundai második legjobbja a top 10-ben a ’19 Hyundai Kona Electric CUV hajtóegysége, mely egy 64-kWh lítium-ionos akkumulátor csomag és egy 150 kW-os, állandó mágneses szinkronmotor.  A hajtórendszer 395 Nm-es nyomatéka valódi vezetési élményt jelent. Az erőt szinte azonnal lehet érezni, gyakorlatilag lehetetlen a gumiégetés elkerülése – csak az igazán óvatos indulás lehet csikorgásmentes. Drew Winter az elképesztő erőt és nyomatékot emelte ki, melynek segítségével könnyedén el lehet indulni a lámpánál, és az autópályán történő előzés is könnyed manőver.

A teljesen elektromos hatótávolsága 415 kilométer, ezzel pedig a Kona a legnagyobb táv megtételére képes, nem Tesla márkájú elektromos autó, melyet az Egyesült Államokban is lehet kapni. Ezzel elérhetőbbé válik az elektromos autózás azok számára, akik eddig a hatótávolság miatt aggódtak.

Az Infiniti QX50 erőforrása

Nyomd be a gázpedált a ’19 Infiniti QX50-ben, és készülj fel arra a meglepetésre, amit a 2 literes, turbófeltöltős négyhengeres okoz majd. Ahhoz képest, hogy a motor a többihez képest kicsinek mondható, elképesztően erős, és teszi mindezt alacsony fordulatszámon is. Észbontó dolgok történnek ugyanis a változó kompressziós motor belsejében. Egy szabadalmaztatott eszköz köti össze ugyanis a hajtókarokat és a kardántengelyt, a VC-Turbo pedig csökkenti a dugattyúlöket hosszát, ezzel a kompressziós együttható 14,0:1-ről 8,0:1-re változik, a terheléstől függően, miközben a motor képes fenntartani a megfelelő sebességet.

Amikor keményen odalépsz, az alacsonyabb kompresszióra váltást gyakorlatilag egy rúgásként érzékeled. Elképesztő, hogy a 268 lóerős motor 380 Nm nyomatékot képes leadni mindössze 1600-as fordulatszám mellett. Ez a motor képes az elődjéhez – egy 3,5 literes V6-os – hasonlóan teljesíteni, és teszi mindezt egy 27%-kal megnövelt fogyasztási hatékonysággal. A VC-Turbó a vadonatúj Nissan Altima szedánban is megtalálható.

Ami a Lexus UX 250h-t hajtja

2001 óta a Toyota hat alkalommal került be a legjobb 10-re a hibrid motorok terén – ennél többre egyik autógyártó sem volt képes. A ’19 Lexus UX 250h luxus crossover hajtóegysége egy újabb benzin/elektromos megoldás, mely könnyed, hatékony, és élmény vezetni. A motorháztető alatt egy 2 literes Dynamic Force, négyhengeres, nagy kompressziós motor dolgozik, melynek hőhatásfoka 40%-os. Gyakorlatilag ez a motor annak a 2,5 literes motornak a kistestvére, mely a Camry Hibridet tavaly az első tízbe repítette.

Az UX hibrid hajtóegység elektromos részéért három elektromotor felel – kettő az áttételben, egy pedig a hátsó differenciálműben rejtőzik, ezzel lehetővé téve az összkerék-meghajtást. Nagyon élvezhető a 24 kW turbószerű hatása, miközben a fogyasztás 6,1 liter környékén maradt a tesztek során. Az UX 250h egy megfizethető, elegáns hibrid, melyet az Egyesült Államok legjobb fogyasztású autójaként tartanak számon.

A Ram 1500 motorja

Az FCA Pentastar V-6-osa már közel egy évtizede létezik. A ’19 Ram 1500 pickup már a csodálatos fejlesztések eredményeit is élvezheti. A 3,6 literes benzines V6 az FCA új eTorque (eNyomaték) rendszerével érkezik; ez egy enyhe-hibrid rendszer, mely hatékony elindulási löketet ad, és sokat javít a fogyasztáson. Csendesen, mégis lenyűgözően működik.

Az eTorque számos különböző módon mutatja meg valódi erejét. Egy nagytestű jármű mozgatása általában rendkívül üzemanyag-igényes. A benzinpazarlás az elektromos meghajtással kerülhető el. Az eredmény pedig egy 10,6 literes fogyasztási adat, melyet 805 kilométeres tesztelés során tapasztaltak, ami nem rossz, tekintettel arra, hogy egy 2,5 tonnás monstrumról van szó. A rendszernek köszönhetően a start-stop megoldás is észrevétlenül működik. Az egyik legjobb ebben a kategóriában.

Az FCA 48V eTorque rendszere megtalálható az 5,7 literes Hemi V8-as és a Jeep Wrangler 2 literes, turbó négyhengeres motorok társaságában.

Mi alapján áll össze a WardsAuto listája?

A Wards 10 legjobb motort tömörítő listája 1995 óta számtalan kiváló motort, elekromos rendszert, és a mögöttük rejlő mérnöki megoldásokat vonultatja fel. Vannak és voltak köztök teljesen új, vagy jelentősen felturbózott hajtóegységek, valamint sok nagy visszatérő is. A listán szereplő járművek alapára egyébként nem lehet 64 000 dollár (18 millió Ft) felett.

A szerkesztők lóerő, nyomaték, versenyképesség, zaj-vibráció-keménység, fogyasztás és új technológia alkalmazása szempontjából értékelték a motorokat. A győztes gyártókat a WardsAuto ünnepségén, Detroitban, az Északi Amerikai Autószalonon díjazzák 2019. január 16-án. Ugyanezen a napon kerül sor a WardsAuto 25. évfordulós ünnepségére is, ezzel tisztelegve minden autógyár előtt, melyek 1995 óta bekerültek a top 10-be.