2023. szeptember 28. | 16:04

Kissé erős bemutató hozott össze az MG, amelyen nem csak a világ első elektromos kombiját nézhettük meg, de bemutatták a ZS EV és a HS modelleket is.

Az MG elég komoly tempót diktál és nem csak Magyarországon, de globális szinten is. A bő 200 ország közül már 84-ben jelen van, pedig alig pár éve hívta életre a tradicionális brit márkát a kínai SAIC Motors, ami szintén nem a lábát lógatja. A nagyvállalat 2023 első felében bő 2 millió autót adott el, az éves cél pedig 4,5 millió körül alakul.

Ebben pedig az MG-nek is komoly szerepe van, hiszen az eladások nagyjából felét ők teszik ki. A márka már Európában is a top 10-ben van, ha csak a számokat nézzük, ez elég jelentős ugrás egy ilyen újjászületett márkától.

Ezzel a rikító narancssárga MG4-gyel fogadtak minket a sajtóeseményen

Ennek megfelelően pedig Magyarországon is elég népszerűnek mondható, hiszen csupán három modellel képesek voltak 1,28 százalékos piaci szeletet hasítani maguknak. Nagy mérföldkő volt, hogy júniusban átadták az 1000. autót kishazánkban, és napjainkra már 22 márkakereskedésük van.

Ehhez hozzátesz, hogy elég jó ár-érték aránnyal dolgoznak, a kis SUV modelljük, a ZS az egyik legolcsóbb városi crossover a hazai piacon. Erre is tekintenek elsődlegesen húzómodellként, persze jól fogy a nagyobb testvér EHS és az elektromos MG4 is.

Szélesedik a paletta

Három modellel a piacon is jól teljesít az MG, de fejlődni kell, ehhez pedig szélesítik a kínálatot. A sajtóeseményen három új modellt nézhettünk meg közelről, de ezekből csak egy volt igazán, minden ízében új.

Az egyik a régóta ígérgetett MG ZS EV volt, amely a népszerű kis crossover elektromos változata, egészen versenyképes számokkal. A másik a plug-in hibrid változatban elérhető EHS egyszerű, benzinmotorral szerelt változata, ami így már csak HS.

Az előadáson megjelent Kovács István olimpiai, világ- és Európa-bajnok magyar ökölvívó, aki szintén MG tulajdonos

Az igazán különleges dobás itt az MG5 volt, amely a márka harmadik teljesen elektromos autója lesz a kínálatban. Ennél még érdekesebb, hogy a világ első elektromos kombijaként emlegetik, ezzel megelőzte a Peugeot e-308 SW-t.

MG ZS EV

Az MG ZS-t nem csak megtapogathattuk, de ki is próbálhattuk már korábban, és az árához képest nem volt egy rossz autó. Ár-érték arányban nem lehet rá semmi rosszat mondani, és ez talán még az elektromos kivitelnél sem változik meg - legalábbis az ár esetében.

Hiszen a nyers számok alapján 14,5 millió forintért kapunk egy egész korrekt kis elektromos SUV-t, amely 320 kilométer megtételére képes egy töltéssel. Ha mint városi autó tekintünk rá, akkor ez már egy jó érték és akkor még ott a Long Range kivitel, amely bár 16,5 millió, de már 440 kilométert tud.

A sima ZS-hez képest azért történt némi külső változtatás a ZS EV-n

Érdekesség, hogy ezt nem csak azzal éri el, hogy 72,6 kWh-s akkumulátor van benne a Standard Range 51,1 kilowattórása helyett, hanem hogy gyengébb is. Mind a két kivitelnél 280 Nm forgatónyomatékra képes a motor, előbbinél azonban korlátozták a teljesítményt 154 lóerőre (115 kW), míg a kisebb akkumulátoros kivitel maradt bő 174 (130 kW).

A töltés mind a két modell esetében meglehet akár 40 perc alatt is, ha 5-ről 80 százalékra töltenénk fel. Ennél a pontnál viszont izgalmas részlet, hogy az autót energiaforrásként is használhatjuk V2L csatlakozója és funkciója miatt. Akár 2,2 kW fogyasztású eszközt is tehetünk rá, a promófényképeken egy család a ház falán néz filmet, mert a projektort dugták az autóra.

A beltér egyszerű, de komfortos és modern

Az alapokat, amit a sima ZS tud, azt az elektromos változata is. Kapunk egy korrekt és váratlanul jól felszerelt belső teret már az alapkiviteleknél is. Emellett elfért az utasok mögött a 448 literes csomagtartó és meglepetés, hogy fél tonnás vonóhorog is rendelhető extra.

MG HS

Különös lépés volt az MG részéről, hogy a sima benzines HS később jött, mint az EHS, tehát a plug-in hibrid változat. Előbbi esetében csak egy 1,5 literes turbómotor dolgozik és képes 162 lóerő leadására, ami még ilyen terebélyes test mellett is kellemes lehet. Hiszen a HS nem olyan kicsi, valahova a C és D szegmensbéli SUV-k közé lőtték be 2,72 méteres tengelytávjával és 4,57 méteres teljes hosszával.

A HS elejét kicsit átfaragták, emiatt pedig agresszívebb, vagányabb és ezekkel együtt modernebb is lett

Kicsit faragtak a mérnökök az autó elején és hátulján a sima EHS-hez képest. Valahogy az egész agresszívebb és vagányabb lett, ami jobban illeszkedik a jelenlegi európai trendekhez. Élőben méginkább azt érzi az ember, hogy ez egy komolyan vehető autó.

Főleg belül alakítottak ki egy ízléses és kellemes közeget. Nincs itt semmi extra vagy cicoma, csak a jól megszokott, logikus elrendezések, finom és jól megformált anyagok, illetve az elengedhetetlen modern technika nem is olyan sok pénzért.

Ennek a beltérnek kifejezetten jól áll ez a színösszeállítás

A HS jelenleg egy bevezető akcióval indul el Magyarországon, ezért pedig a kezdőárat sikerült 10 millió forint alá tolni, így kategóriájában csupán a SsangYong Korando és a Skoda Karoq maradt olcsóbb nála. Ezt ráadásul annak ellenére érték el az MG-nél, hogy az alapfelszereltségű HS sem mezítlábas. Sőt, a magasabb Luxury felszereltségű kivitel automata váltóval most 11,4 millió forint, amíg a kedvezmény él.

MG5

A világ első elektromos kombija címmel büszkélkedhet az MG5, és ezt a gyártó is vastag filccel írva emeli ki mindenhol. Bár nem a nagyok ligájában játszik, az MG5 2,66 méteres tengelytávval és 4,54 méteres hosszall egy 8-as Golf kombinál például rövidebb, míg tengelytávuk közel azonos.

A technikát vizsgálva is különös szinten helyezkedik el az MG5, hiszen nem csak a ZS-t múlja alul, de a közel azonos tengelytávval rendelkező MG4-et is. Ez főleg számadatokban különös döntés az MG rézéről, hiszen így kevésbé kívánatos a modell. Mert mire is vesz valaki kombit? Racionális családi autónak, ahhoz pedig illik hatótávot is párosítani.

A bemutató legizgalmasabb autója volt az MG5, amely egy új műfajt nyitott meg

Az MG5 mindössze 320 és 400 kilométert kínál akkucsomagtól függően. Előbbi hatótávot egy 50 kWh-s lítium-vas-foszfát akkumulátor szolgáltatja szintén 174 lóerős villanymotorral párosítva. Utóbbiért már 60 kWh-s lítium-nikkel-kobalt-mangán akkumulátor felel ismét egy gyengébb, csupán 154 lóerős villanymotorral.

Különbség még, hogy a ZS EV-hez képest 20 Nm-rel kevesebb nyomatékot kapott az MG5, a töltési idő viszont maradt 40 perc 5-ről 80 százalékra. Önmagukban nem rossz számok ezek, ám ha az ember visszatekint kicsit az MG4-re, az 51 és 64 kWh-s akkumulátorokkal képes 350 és 450 kilométeres hatótávra úgy, hogy 168 és 201 lóerős kivitelei vannak.

Ráadásul ezt a néhány százalékkal alacsonyabb teljesítményt még csak az árszinttel sem kompenzálják kellően. Hiszen az MG4-hez már hozzájuthatunk 12,9 millió forintért, ami azért egy nagyon erős ajánlat. Ez a Family felszereltség, ennél viszont eggyel drágább a Comfort nagyobb akkumulátorral - ezáltal 450 kilométeres hatótávval -, ez már 14,4 millió forint.

Látszik, hogy nem akarja megváltani a világot, egyszerűen csak jó autó szeretne lenni

Ezzel szemben az MG5 eleve Comfortról indul, ami azért már elég jó. Van itt digitális műszeregység, LED fényszórók, 16-os könnyűfém felni, Apple CarPlay és AndroidAuo, tolatóradar és még egy marék ínyencség. Ám így is 14,4 millió forintról indulunk a kisebb akkumulátorral, míg a Long Range kivitel már 16 millió forint.

Amit mindenképpen meg kell adni az MG5-nek, az a kombisága adta praktikum és méretek. Bár úgy tűnik, gyepálom az MG4-hez képest, azért a 479 literes csomagtérméret vonzó lehet a vásárlóknak, hiszen abból utóbbi csak 363 litert kínál.

Merre tovább?

Az MG itthon egyre népszerűbb márka lesz, és az offenzíva nem áll meg. Bár nem a racionalitás mezején gördül majd be, de 2024-ben jön az MG Cyberster elektromos roadster, amely a márka 100 éves jubileumán jelenik majd meg. Emellett pedig tiszteleg a hagyományos brit roadsterek előtt, amelyekről anno híres lett hazájában az MG.

Itthon egy másik jubileumot is ünnepelnek majd, mégpedig az egy éves sikeres működést. Éppen egy éve kezdte el felbolygatni a márka a hazai piacot, ezért pedig egy 100 darabos limitált szériát adnak ki a ZS-ből. Ez egy egészen jól felszerelt, ám az igényeknek hűen szövetüléses kivitel lesz egyliteres turbómotorral, 7,899 millió forintért.

Emellett pedig megjelenik majd az MG kínálatában a háromszor hét év garancia. Itt nem 21 év garanciaidőről van szó, hanem egy olyan programról, amely hét éven keresztül szinte teljesen elfeledteti velünk autók gondjait és karbantartásait.

Lesz egyszer egy hagyományos, 7 éves vagy 150 ezer kilométeres garancia. Emellett elérhető lesz hét évig az országúti segélyszolgálat is, amelynek része az ingyenesen hívható call center és a térítésmentes trélerezés a legközelebbi MG márkakereskedésig, ha bármi gond van. Emellett pedig 7 éven keresztül bármikor élhetünk ingyenes átvizsgálásokkal a hivatalos szervizekben, ha például nagyobb útra indulnák bármelyik MG modellünkkel.

Sturcz Bertalan/ Alapjárat