2023. november 09. | 00:28

A kínaiak megoldása egyszerű, mégis kitűnő.

Az elektromos autók egyik legnagyobb hátránya napjainkra már nem is maga a hatótáv, sokkal inkább a töltési idő, vagyis egy hosszabb út során kötelezően beiktatandó várakozás ideje. Bár a technológia sokat fejlődött az elmúlt évtizedben, egy nagyobb kapacitású (75-100 kWh-s) akku feltöltése közel nulláról legalább 80%-ra még így is legalább félórás kényszerszünetet jelenthet.

Habár sok autós a pihenőben vagy a benzinkúton is eltölt ennyi időt (eszik-iszik, mosdóba megy, sorban áll, relaxál…), a tudat, hogy a következő 250-300 kilométert követően nagy eséllyel ismét el kell időzzünk ennyit, idegőrlő lehet egyesek számára. Erre támadt a leleményes mérnököknek az akkucsere ötlete.

A koncepció roppant egyszerű: ahelyett, hogy az autónk lemerült akkumulátorát feltöltenénk, szimplán csak kicseréljük a pakkot egy előre feltöltött egységre. Nagyjából úgy, mint amikor elemet cserélünk egy távirányítós autóban.

A technika úttörőjeként is aposztrofálható Nio hazájában, Kínában már több mint kétezer cserállomást üzemeltet, míg mostanáig több mint 30 millió cserét hajtott már végre a kimondottan erre a célra kifejlesztett állomásain. Egyelőre Kína a fő piac, de már Európában is találhatók ilyen csereállomások, hamarosan pedig az Egyesült Királyságban is megnyithat az első létesítmény.

A megvalósítás teljesen automata, így borzasztóan egyszerű: a sofőr beáll a töltőállomásra, rábök a kijelzőn megjelenő automata parkolás gombra, majd akár egy gépi autómosóban, a többi már magától történik.

A görgőkön pihenő jármű alatt közben megkezdődik az igazi munka. Egy gép kicsavarozza és kiszedi a helyéről a lemerült telepet, amely aztán a töltő dokkoló felé veszi az irányt, közben  megérkezik a teljesen feltöltött cseredarab.

A cserefolyamat azzal ér véget, hogy az autó lefuttat egy diagnosztikát, és ha minden rendben, már mehet is útjára. Az egész procedúra mindössze 2 perc 30 másodpercbe telik, vagyis kevesebb időt igényel, mint egy hagyományos gépkocsit megtankolni.

A Nio jelenlegi, harmadik generációs csereállomásai már 21 akkupakkot tudnak tárolni - ez nyolccal nagyobb szám, mint az előd esetében -, így akár 408 cserét képesek megejteni egyetlen nap alatt. Ráadásul Kínában a lemerült telepeket a kedvezőbb éjszakai tarifával tölti az automatizmus, így nappal is kedvezőbb áron cserélhetik az ügyfelek az akkukat.

Bár sokan még nem veszik komolyan, a cég akkucsere szolgáltatása hatalmasat nőtt a kezdetek óta: az első tízmillió cseréhez 1506 napnak kellett eltelnie, a következő tízeshez viszont már csak 273-nak, míg a 20-ról 30 millióhoz elég volt 189 nap leforgása. A kulcs a teljes kompatibilitás, vagyis az összes saját modellel működik a technológia. Érdekes azonban, hogy egyelőre más gyártók nem vették át az ötletet, így egyelőre exkluzívan csak a Nio tulajok élvezhetik a töltésmentes villanyautózás előnyeit – amennyiben ezt szeretnék, hisz ettől még megmarad a kábeles csatlakozás lehetősége is.

Depositphotos