2021. június 24. | 14:48

Eddig is voltak elektromos modelljei a Kiának – nem is rosszak -, viszont az EV6 egy új, alapjaiban is elektromos autókhoz tervezett platformra került. Ez nekünk végfelhasználónak több helyet és főleg nagyobb hatótávot jelent majd.

Délután háromra kellett felgurulnom a Normafára, ahol az új EV6 prototípusa mellett egy kellemesebb időjárás is fogadott. A prezentáció csak fél óra múlva kezdődött, de az autó már kint volt, úgyhogy mindenki belevetette magát és fényesre fotóztuk az új Kiát. Sok mást úgy sem tudtunk volna csinálni, az autó az egész rendezvényen meg sem moccant. Pedig nagyon is késznek tűnik, csak azok a csúnya illesztési hézagok ne bökték volna a szemem. De mindegy, előszéria, prototípus meg miegymás, majd visszatérek erre a kérdésre, ha már gyártásban lesz.

A képeken nagyobbnak tűnt

A forma és a megjelenés miatt első blikkre egy igazán erőteljes monstrum benyomását kelti, és közel lépve ez nem változik sokat, bár nem olyan nagy. Mindössze 4,7 méter hosszú, inkább csak a 2,9 méteres tengelytáv zavarja meg az embert. A forma érdekes, mert nem igazán tudom beilleszteni a Kia jelenleg használt formanyelvébe, de lehet, hogy ez volt vele a cél. Az EV6 nem csak egy új modell új platformon, hanem egy modellcsalád beharangozója. A Kián belül az EV jelölést innentől több elektromos modell is megkapja, ezeket mind E-GMP-platformra építik majd. A számok a méretosztályt fogják jelölni, és természetesen a mérettel az akkumulátorok kapacitása is változik majd.

A forma követi a mai divatot. Kicsit hobbiterepjárósan pufók, az éles LED-ek pedig határozott tekintetet adnak neki. A bemutatón többször is kiemelték a masszív sárvédőszélesítéseket, főleg hátul, de ha már ott jártunk, akkor engem a hátsó lámpa jobban megfogott. Sőt, mindennek a teteje a lámpacsík alatti fém díszléc kétoldalt. Na, azok nem csak díszlécek, hanem egyben indexek is.

Lada kormány és lebegő középkonzol

Belül talán még futurisztikusabbra sikerült, viszont még pont nem olyan elborult, hogy ne valósítsák meg. Én szeretem az ilyen kísérletező beltereket, ahogy most az EV6-é is nagyon bejött. A lebegő középkonzol jól néz ki és alatta hatalmas tárolórekesz került oda, ahol egy hosszmotoros autónál mondjuk kardánalagút foglalná el az értékes helyet. A tekerős váltó maradt, fölötte pedig egy-két fix funkciót kapunk, majd egy kis szünet.

Aztán felfelé haladva jön a második felvonás további izgalmakkal. A klímaszabályzó nem csak egy egyszerű panel érintőgombokkal, hanem egy változtatható funkciójú érintőpanel. „Multimode” vezérlésnek hívja a Kia, a lényege, hogy többféle kezelőfelület megjeleníthető ugyanott. Hasonlóval már találkoztam a Range Rover Velar kormányán, bár ott csak LED-ek aludtak el vagy gyulladtak ki a funkcióváltáskor.

További érdekességek voltak számomra az ívelt kijelzők, ami manapság hódít a televíziók és a számítógép monitorok körében, mert egyszerűen jobban esik az ember szemének. Az, hogy befelé ível, jobb rálátást nyújt ebben az esetben a sofőrnek, hiszen az egész kezelőfelületet egy kicsit felé fordították. Ráadásul mindkettő 12,3 colos, HD felbontású kijelző, tehát a grafikákkal garantáltan nem lesz gond. A kormányról az első, ami beugrott, az a Lada klasszikus kétküllős kormánya, viszont szerencsére eltelt pár évtized, és azért ezt sokkal jobb tekerni.

Az autó nem csak elektromos mivoltával barátkozik a környezettel, a beltérben sok újrahasznosított anyaggal találkozunk. Olyan szinten belementek, hogy a bőr borítások valójában vegán bőrből vannak és láss csodát, tapintási érzetre nincs sok különbség. Ha erre halad az autóipar, nekem egy szavam sem lesz, csak aztán a tartósság próbáján se térdeljen el. Egy ülés elkészítéséhez több mint száz darab fél literes pet-palackot hívnak új életre, ez pedig autónként bő négyszáz pici palack, ha csak az üléseket nézzük.

A csomagtérre elfáradhattak a mérnökök, mert semmi őrült vagy futurisztikus dobással nem találkoztam, cserébe 490 liter pakolható teret kapunk. Mármint hátul. Mert elöl további 52 literrel gazdálkodhatunk a hátsókerék-meghajtású EV6 esetében, illetve 20 literrel, ha mind a négy kerék kapar. Én azért szeretem ezeket az első tárolókat, mert végre nem a hátsó térből rabolnak maguknak helyet a töltőkábelek, és egy telepakolt csomagtér padlója alól sem kell őket többet kifeszegetni.

Jót tesz neki az elektromos platform

A Kia korábbi elektromos autói egy már létező belső égésű motorral szerelt modell alapjaira kerültek, így nem tudták olyan gazdaságosan elrejteni az akkumulátorokat. Bár például a Kia E-Niro így is egy remek autó vállalható hatótávval, viszont most az EV6 a maga 510 kilométeres hatótávolságával mindent felülmúl házon belül. Persze ezt csak a nagy akksis, hátsókerék-meghajtású modell tudja, de tudja és ez a lényeg.

Az EV6 kétféle akkumulátorral lesz elérhető. Kapunk egy kisebb, 58 kWh-s és egy nagyobb, 77,4 kWh-sat. Ezeket kombinálhatjuk többféle teljesítményszinttel a motorok számának (ezzel együtt hajtásképlet) függvényében, 380 kilométeres hatótávtól a már említett 510 kilométerig.

Az alapmodell kis akkumulátorral, egy darab 170 lóerős villanymotorral 400 kilométert nyújt, míg a plusz villanymotorral ez 20 kilométernyi hatótávval kevesebb, ellenben 65 lőerővel több. A nagy akkumulátorral szerelt, egymotoros kivitel tudja a csúcshatótávot, ráadásul 228 lóerővel, viszont egy újabb motor beépítésével már 325 lóerőnk lesz, hasonlóan jó 490 km-es hatótávval. Mindennek a csúcsán pedig ott csücsül a GT kivitel az elképesztő, 585 lóerős rendszer összteljesítménnyel, amiért cserében el kell fogadnunk, hogy csupán 400 kilométer az egy töltéssel megtehető hatótáv.

A töltésnél is tud hasonlóan izgalmas számokat. Például jól hangzik, ha azt mondom, hogy 18 perc alatt érjük el 10 százalékról a 80-at? Mai viszonylatban nagyon jól hangzik, bár az is igaz, hogy ezt 800 voltos gyorstöltőn tudja. Ha egy picit matekozunk, ez azt jelenti, hogy 4,5 percenként 100 kilométernyi hatótávot tölt, ami egy hosszabb utazás során jól jöhet. Főleg, hogy az autóval akár 1600 kilónyi sújt is vontathatunk, tehát lakókocsit felcsapva irány az a tengerpart, aminek a közelében vannak gyorstöltők.

Érdekes, de az autóra került V2L csatlakozó, amiről vészesetben akár otthonunk áramellátását is megoldhatjuk, amíg az akksiban van áram. Sőt, a másik V2V csatlakozóval másik elektromos autót is tölthetünk, legfeljebb 3,6 kilowattal. Ez lett modern világunkban a benzin átszippantásából.

Állítólag vezetni sem rossz

Jelenleg a bemutatón legfeljebb tapizni lehetett a Kia EV6-ot, menni nem mehettünk vele, de előzetesként elhintették, hogy a karosszéria különösen merevre sikerült, közvetlen a kormányzás és a menetzaj elnyomásával is sokat foglalkoztak. A puha futóművel együtt nekem ezek mind olyan dolgok, amit ma már semminek sem merek megelőlegezni, mert még mindig mellé lehet nyúlni. Viszont így most magas elvárásaim vannak az első próbakörökkel kapcsolatban, ha már ezt így felütötték.

A vezetésben, amit elhiszek és tényleg hasznos funkció, az az öt fokozatban állítható regeneratív fékezés. Azt ígérik, hogy legfelső állásban az autó egy pedállal is vezethető lesz, ezzel maximalizálva a fékezéskor visszatermelhető energia mennyiségét. Arról nem beszélve, hogy ritkábban kell fékbetéteket cserélni majd, ami főleg a GT esetében lehet komoly spórolási tényező.

Összegzés és várható árak

Jelenleg itthon az EV6 mindenféle csoda támogatással 13,5 millió forintról indul. Nem szeretem így kiírni az autók árát, mert a támogatás sem végtelen, mint ahogy az nemrég kiderült, így mondom az árlista szerinti kezdőpontot: 16,2 millió forint. Méretét tekintve a kategóriájában ez egy átlagos árszint. Bár innen még bőven lehet felfelé menni, a nagyobbik akkumulátorral máris 17,5 milliónál tartunk és akkor az még csak az alap felszereltségi szint. A GT csúcsmodell jelenleg 24,5 millió forint, persze ott az autó milliméterekkel, de hosszabb, szélesebb, nagyobbak a fékek, sokkal erősebb és sportosabb a futómű, tehát a magas árat elméletileg remek technika tölti majd ki.

Összességében így, hogy nem mehettem az EV6-tal, sokat nem tudok róla mondani. Az egész megjelenéséről az az egy szó jut eszembe, hogy impozáns. Bár kívülről nem akkora szám, inkább részleteiben ragadja el a tekinteteket, viszont a beltere kifejezetten kreatív és futurisztikus. Mivel megvásárlás után a legtöbb interakciót az autónak ezzel a részével végezzük majd, talán még fontosabb is, mint a külső megjelenés.