A magyar gyártó új buszainak már csak a fele mondható hazainak, a többi egy keleti országból érkezik.
Sokan tudják, hogy fénykorában az Ikarus a világ legnagyobb buszgyártói közé tartozott és nem azért, mert mesterségesen odaemelték. Azért, mert jó, modern és tartós buszokat építettek.
Később azonban nem tudtak alkalmazkodni a világ változásaihoz, mert egy marék hibás politikai döntés miatt elfogyott a pénz. Az akkori vezetés jobbnak látta máshova tenni a kellő összegeket, így a legendás magyar gyártó földbe állt.
Az elmúlt évtizedekben sokszor próbálták feléleszteni, más gyártókkal együttműködve születtek is kisebb számban modellek, de régi fényét sosem kaphatta vissza a márka. Majd talán most, amikor ismét csak többé-kevésbé magyar termék, de valahonnan el kell indulni.
Ugyanis az Ikarus új 120e jelzésű modelljei jelenleg is európai turnén vannak és néhány magyar város mellett Lengyelországban, Törökországban, Romániában és Németországban is futnak kísérleti jelleggel. Eddig egyik buszra sincs panasz és adottságai is megfelelőek lehetnek az újbóli befutáshoz.
Ugyanis 314 kWh-s akkumulátorát a tetőben hordja és ezzel akár 350 kilométer megtételére is képes. Bár ez nem hangzik soknak, városi üzemben hatékony lehet, mivel képes fékezéssel energiát visszanyerni.
Emellett 3-5 óra feltölteni, így nem is esik ki sokáig egy műszakból a 12,5 tonnás busz. Végsebessége egyébként 70 km/óra, ami tovább erősíti városi mivoltát, hiszen ez országúton már kevés lenne.
A hajtásért egy 326 lóerős villanymotor felel, ami elsőre kevésnek hangzik, de nyomatéka 3200 Nm körül alakul, ami már impozáns adat. Bár a busz magyar fejlesztés, a villanymotor és az akkumulátor Kínából érkezik, utóbbi a CATL-től, amely éppen Debrecenben építene akkumulátorgyárat.
A busz alacsonypadlós kialakítású, így nem csoda, hogy az akkumulátorok a tetőbe kerültek, alattuk 86 ember utazhat kényelmesen a 120e-ben. Hossza 12, szélessége 2,55 méter, így tényleg inkább a város lesz a terepe.
Az Ikarus 120e hazai hozzáadott értéke bő 50 százalék és erre büszkék lehetünk, bár egyelőre nem tudni, hogy mi lesz belőle a tesztfázis után. Az biztos, hogy az elektromos buszok kérdéskörével érdemes lehet foglalkozni, bár nemrég Pakson nézhettük meg a Toyota és a Caetano közös fejlesztésű hidrogénes hajtású buszát, ami szintén ígéretes a jövőt tekintve.