A 7,2 literes, 425 lóerős NASCAR bajnok – 1969 Dodge Charger Daytona

Közzétéve:
2019-10-19, 08:50

1969-ben mutatkozott be a NASCAR történetének egyik legikonikusabb sportautója, a Plymouth Superbird testvéreként is ismert Dodge Charger Daytona

Az 1960-as évek Amerikájában a NASCAR továbbra is hatalmas sikernek örvendett. A szinte heti rendszerességgel megtartott eseményen a gyártók legjobb sorozatgyártású sportautóikkal versengtek. Korábban már olvashattál tőlem ilyen nagyszerű autókról, például a Hudson Hornet vagy a Nash Ambassador kapcsán.

Ma egy talán még náluk is nagyobb kultusszal bíró gépről olvashatsz, mely annyira sikeres volt, hogy maga a NASCAR végezte ki. Ő pedig nem más, mint a nagyszerű Plymouth Superbird testvéreként is ismert Dodge Charger Daytona!

1968 Dodge Charger 500, vörös, elölnézet, oldalnézet, balról
A Charger 500 már majdnem le tudta gyűrni a Fordot

A ’60-as évek végére a Chrysler megelégelte, hogy a Dodge sem a testvér Plymouth-szal, sem pedig a rivális Forddal nem tud lépést tartani. Utasítást adott, hogy bármi áron, de tervezzenek egy olyan autót, ami legyűri az összes vetélytársát.

A Dodge elsőként a Charger 500-al állt elő, ami bőven felülmúlta elődjét, viszont a Ford sem tétlenkedett. Tovább fejlesztette a Gran Torinot, ami ismét maga mögé utasította a Dodge csapatát. Végül 1969-ben a Chrysler almárkája előállt egy koncepcióval, ami olyan sikeres volt, hogy nem akadt vetélytársa. Ez pedig a Charger egy jócskán módosított változata volt.

1969 Dodge Charger Daytona, fekete, elölnézet, oldalnézet, balról

1969 dodge Charger Daytona, fekete, hátulnézet, oldalnézet, jobbról
1969-ben született meg a Charger Daytona

Ahogy láthatod, a Daytona formaterve sokban eltér elődeiétől. Elsőként ott van a hatalmas lapos orr, ami nagy aerodinamikai jelentőséggel bírt. A magas spoiler a géptestet az aszfalthoz szegezte, míg a motorházra szerelt szellőzők az autó alatt felgyülemlett légnyomást csökkentették.

Mikor a tervezők bemutatták a Daytonát a Dodge vezérigazgatójának, ő csak annyit tudott mondani, hogy ilyen ronda autót még soha életében nem látott, de ha ez kell a győzelemhez, akkor legyen! Még ha nem is volt egy szépség, műszakilag nagyon is rendben volt. A Chrysler rakéta divíziója is dolgozott a módosított Chargeren. Igen, az anyavállalat rakéták fejlesztésével is tevékenykedett, amit az amerikai kormány szponzorált és csapatát az USA-ba szállított náci mérnökök alkották. Fedőneve a gemkapocs művelet volt.

1969 dodge Charger Daytona, fekete, oldalnézet, jobbról
A Daytona csúcssebessége titkos volt, a cég vezetői sem tudták!

A Daytona tervezői hátteréből már sejtheted, hogy nem épp egy cammogó jószágról van szó. De nem ám! A Dodge pilótája, Charlie Glotzbach a 204 mérföld / órás sebességet is elérte a csőrös Chargerrel, ami így az első NASCAR-os autó volt, ami túllépte a 200 mérföld / órás sebességhatárt. Ez nagyjából 321,87 km/h-nak felel meg. Ez az egyetlen érték, amit a tervezők kiadtak a kezükből: az autó tényleges végsebességét rajtuk kívül, a cégvezetőket is beleértve, senki sem ismerte.

A Daytona azonnal kenterbe vágta riválisait, egy versenyautó sem tudott a nyomába érni. Olyan sikeres volt, hogy a testvér Plymouth megépítette saját változatát, a Superbirdöt, mely a Disney Verdák c. animációs filmjében is felbukkant. Kettőjüket „Winged Warriors” néven, magyarul „Szárnyas Harcosok”-nak is szokták emlegetni. A Daytona késő 1969-ben lépett a ringbe. Az év maradék 10 versenyéből 7-et meg is nyert!

De hogyan is teljesít a pályára szánt kiadás? Nézd meg a korabeli videót és derítsd ki magad!

1969 Dodge Charger Daytona, Daytona, felirat, fekete szöveg, vörös háttér, autó jobb oldala
A NASCAR ’69-es szabályai szerint elsőként 500 példány készült el

Hogy a Daytona versenyezhessen a NASCAR-on, a Dodge-nak 500 példányt le kellett gyártania és a kereskedőkhöz küldenie. Most gondolj bele. Vasárnap elmész megnézni egy versenyt, hétfőn pedig meg is vehetted ugyan azt az autót, ami az orrod előtt tépte fel az aszfaltot! Hogy megfeleljen a ’69-es szabályoknak, a Dodge el is készítette az 500 példányt, de a kereskedők meg voltak lőve. Szinte senki sem akarta megvenni az utcai Daytonákat, mivel megjelenésük bizarr volt, ráadásul a motor gyakran túlmelegedett.

A helyzetet csak nehezebbé tette, hogy ’70-ben új szabály érkezett, mely 1 500 autó legyártására kötelezte a gyártókat. A Dodge ezt is megtette, de ’71-ben érkezett a kegyelemdöfés: A NASCAR 300 köbhüvelykre (4,9 liter) korlátozta az aerodinakimus vonalvezetésű autók lökettérfogatát, s ez azonnal megásta a Daytona és a Superbird sírját. Lehet, hogy a NASCAR végül kivégezte a 2 legversenyképesebb sportautót, de örökségük ma is tovább él. Sőt, az utóbbi időben egyre népszerűbb gyűjtői darabok, áruk egyre csak felfelé ível. Na de nézzük is, milyen egy utcai változat!

1969 Dodge Charger Daytona, műszerfal, elölnézet, oldalnézet, balról

1969 Dodge Charger Daytona, hátsó üléssor, oldalnézet, balról
A Daytona beltere végtelenül egyszerű volt

A csőrős Chargert verseny- / sportautónak tervezték, így talán nem is meglepő, hogy utastere végtelenül egyszerű és letisztult. Ha valaki a műszerfalat akarja csodálni, vegyen Imperialt, viszont ha a sebesség a fontos, fogadja el a Charger minimalista designját!

Megfigyelheted, hogy az előző évtized jellemzői már teljesen eltűntek: a termetes üléspadokat felváltották a szeparált ülések, a kormányváltót padlóváltóra cserélték, illetve a krómozott műszerfalat kitömték, hogy baleset esetén csökkentsék a személyi sérülés lehetőségét. A ’70-es évek jellemzői is felbukkannak, például megjelent a 2 ponton rögzített biztonsági öv és az üléseket műbőrrel húzták be. A hátsó utasoknak viszonylag kevés fejtér jutott, mivel a C-oszlopot élesen előre döntötték.

1969 Dodge Charger Daytona, sebváltó, ráközelítve
Váltó terén csak 2 lehetőség létezett

A Daytona már abból a korszakból származott, amikor az amerikai gyártók visszafogták magukat váltó és motorválaszték terén. A legkisebb erőforrás 6 974 köbcentis volt, melyhez kötelezően vagy egy 3 sebességes automata, vagy egy 4 sebességes kézi váltó tartozott. Az erősebbik 7 206 köbentis volt, melyre azintén az előbbi váltókombinációk voltak érvényesek.

1969 Dodge Charger Daytona, Hemi Head motor, felülnézet, oldalnézet, balról
A motorválaszték 2 fajta Hemiből és Magnumból állt

A 4 féle erőforrás mind-mind más paraméterekben volt erős. A 4 sebességes Hemi V8-as (7,0 liter) 425 lóerős volt és 664 Nm-rel dolgozott. Legnagyobb sebessége 220 km/h volt, és 5,2 másodperc alatt gyorsult 100-ra. Ehhez egy szégyentelen 28 literes 100-enkénti fogyasztás társult.

A V8-as Hemi TorqueFlite már erősebb volt. Ez a motor is 425 lóerős volt, ám csúcssebessége 237 km/h-ra nőtt. Ez is 5,2 másodperc alatt gyorsult állóhelyből 100-ra, viszont fogyasztása mégtragikusabb volt. 30,5 liter benzint is elpusztított minden egyes 100 km-en!

A Magnum motorok viszont gyengébbek voltak. A hagyományos kivitel (7,2 liter) csak 375 lóerős volt, és „csak” 198 km/h-ra tudott gyorsulni. Állóhelyből 100-ra is lassabban gyorsult, bár szerint a 0,4 másodperces hátrányt bőven el lehet nézni. Fogyasztás terén viszont jóval barátságosabb volt, csak 24,9 litert evett.

A Magnum Torqueflite kivitele kicsivel izmosabb volt a hagyományos kivitelnél. Ő is 375 lóerős volt, de csúcssebessége 213 km/h volt. 6,4 másodperces gyorsulásával ez az opció volt a leglassabb, melyhez képest aránytalanul sokat, 27,5 litert evett meg 100-on.

Na de nézzük is hogyan szuperál az utakon a Daytona „civil” változata!:

1969 Dodge Charger Daytona, fekete, orr rész, elölnézet, felülről, ráközelítve
Egy Charger Daytona ára több mint 70 millió forint is lehet

Kicsit utána jártam, mennyibe is fájna egy ilyen nagymultú erőgép. A találatok többségének vagy nem volt ára, vagy árverésre bocsájtják. Az Autotrader oldalán mégis találtam egyet, melyet a kereskedő 247 998 dollárért, vagyis nagyjából 74 millió 384 ezer forintnak megfelelő összegért árul.

A Daytona már az RM Sotheby’s árverésén is megfordult már. 2008-ban az aukciós ház 250 és 350 ezer dollár közti áron adott túl egy 1969-es példányon. A Sotheby’s a pontos árat nem közölte, forintban kifejezve 75 és 105 millió között talált új gazdára. A képeken látható modell olcsón, 88 ezer dollárért kelt el, s ehhez sokban hozzájárul, hogy ez valójában csak egy replika.

Dodge Charger Daytona, spoiler, hátulnézet, oldalnézet, jobbról
Neked bejön a Daytona, vagy a Superbird tetszik jobban?

A Charger Daytona egy nagyszerű autó volt, ami korát évtizedekkel megelőzte. Vesztét a NASCAR folyamatosan szigorodó szabályai okozták, de öröksége még sokáig fennmarad. Mit gondolsz, Neked bejön a Daytona, vagy inkább a Superbird pártját fogod?

További képekért és részletekért keresd fel az RM Sotheby’s hivatalos oldalát, vagy nézd meg a Donut Media összefoglaló videóját!

További autós hírek

A Puskás Aréna nyitó labdarúgó-mérkőzését 2019. november 15-én, pénteken este 19 órai kezdettel játsszák. A stadion bejáratai a Dózsa György…

A kategóriák között egyértelműen a SUV vezeti az idei eladási listát (is), csak ebből a fajtából 47480 újat állítottak forgalomba,…

Brutális baleset rázta meg Szlovéniát szerda reggel. A balesetet egy kis Opel Corsa vezetője okozta, amikor feltehetően a rosszul megválasztott…

2019 az az év, amikor másról sem lehet hallani, csak arról, hogy az autók ölik meg a bolygónkat. De komolyan!…

Egy orosz színész nem bírta elviselni, hogy megelőzték, azonnal visszaelőzött. Vesztére. – írja az origo.hu Az egész jelenetet rögzítette az…

Kapcsolódó írások

1970 Plymouth Superbird, szürke, oldalnézet, jobbról
2018. november 07.
A NASCAR 1970-es évadja alkalmával a Plymouth bemutatta legendás típusát, a Superbirdöt
1970 Plymouth Superbird, babakék, versenyautó, elölnézet, oldalnézet, jobbról
2019. október 12.
A XX. században a Chrysler divíziói számos nagyszerű autót adtak az USA-nak, melyek nagy hatással voltak az cégcsoport fejlődésére. Ma ezek közül ismerhetsz meg tízet!
1950 Nash Ambassador Airflyte zöld
2019. február 20.
A II. világháborút követően az amerikai gyártók nem tudták eladni autóikat. A problémát végül a Nash oldotta meg: 3 olyan modellel állt elő, amik bármely rajzfilmben megállnák a helyüket!
1966 Oldsmobile Tornado
2019. április 22.
A General Motors 1966-ban előállt egy teljesen új Gran Turismóval, amit a Ford Thunderbird vetélytársaként képviseltetett. Ő az első generációs Oldsmobile Toronado