2020. október 12. | 10:03

Az olcsóbb modelleket és a kézi váltót lassan eltüntetik a palettáról.

A koronavírus-járvány következtében nemcsak a mindennapi életünk változott meg, de a világgazdaság fejtetőre állása az autógyártókat is arra kényszerítette, hogy számos – a működésükkel kapcsolatos – tényezőt átértékeljenek. Az elmúlt időben egyre több hírt lehetett arról olvasni, hogy a Mercedes-Benz tervei között szerepel a Maybach és az AMG almárkák teljes elektromosítása, míg a régóta a palettán szereplő olyan népszerű modellek, mint a C-osztály és az E-osztály kupéinak állítólag nincs jövőjük. Akárcsak a kézi váltónak. A helyüket pedig jellemzően az EQ sorozat, a kifejezetten elektromos modellek számára kifejlesztett platformra épülő villanyautók veszik majd át.

Jövőre érkezik a Mercedes EQS, egy S-osztállyal megegyező méretű elektromos luxusszedán, ezt követi a kisebb EQE szedán, valamint a teljes méretű EQS SUV és a kompakt EQA. Ráadásul Ole Källenius, a Daimler vezérigazgatója a befektetőknek utalt rá, hogy az olyan kompakt modelleknek, mint az A-osztály és a B-osztály nincs helyük a vállalat jövőjében.

A Reuters beszámolója szerint Källenius kifejezetten úgy fogalmazott, hogy a Mercedesnek nem ezekre a modellekre, nem ezekre a szegmensekre kell koncentrálnia és hozzátette:

„Nem szabad, hogy a tucatgyártók versenytársaivá váljunk. A prémium-luxusszegmens általában átlag feletti növekedést mutat.”

Kissé ironikus, hogy a vezérigazgató által fölöslegesnek ítélt modellek kulcsszerepet játszottak a csillagos márka megrenoválásában azzal, hogy a fiatalabb vásárlók számára is újra vonzóvá tették a Mercedes modelljeit. Ebben különösen az A-osztályos szedán járt az élen.

Källenius elmondta, a jövőben a német gyártónak nem a kisebb járművekre, mint például a CLA szedánra, valamint a GLA és GLB crossoverekre kell koncentrálnia az erőforrásait. Vajon ebben a kijelentésben a vezérigazgató már burkoltan arra utalt, hogy hamarosan befejezhetik az A-osztályos szedán, a CLA, a GLA és a GLB modellek gyártását?

Előbb-utóbb szinte biztosan. Ám figyelembe véve, hogy ezek az autók még viszonylag a modellciklusuk elején járnak, valószínűleg erre várni kell néhány évet, ugyanis még a Mercedes szem szeretné a kifejlesztésük költségeit lehúzni a lefolyón. Viszont egy esetleges ráncfelvarrásra már ne fogadjunk nagy tétekben.

Källenius határozottan a csúcskategóriás kivitelekre szeretné helyezni a hangsúlyt annak érdekében, hogy minél jobban megnövelje a cég haszonkulcsát, minél több profitot termeljen. Az A-osztályos szedán 7,5 millió forintról kezdődik, éppen ezért nem számít egy kifejezetten jövedelmező modellnek. Ám a 17,1 millió forintos árról induló AMG A35 teljesítményorientált változat gyártása már lényegesen kifizetődőbb.

A vezérigazgató tehát ismertette a Mercedes hosszabb távú terveit. Mostantól az elektromosításra, a csúcskategóriás luxusra és a technológiai fejlesztésekre összpontosítanak, míg a kisebb és megfizethetőbb árú modellek lassan el fognak tűnni a cég palettájáról.