2023. június 22. | 09:10

A magyar külgazdasági és külügyminiszter jelentette be Facebook-oldalán, hogy megállapodást kötöttek egy kínai céggel.

A kormány elkötelezetten folytatja tervét, miszerint akkumulátorgyártó nagyhatalmat csinálnak Magyarországból. Ehhez a legegyszerűbb forrás, ha kínai cégeket csábítanak ide.

Ez a folyamat zajlik jelenleg is és egy elég nagy lépcsőfokot tettek meg. Facebook-oldalán ugyanis nemrég jelentette be Szijjártó Péter, hogy újabb akkumulátoripari beruházás érkezik Magyarországra, egyenesen Kínából.

Most a Huayou Cobalt nevezetű cég tervez nálunk üzemet telepíteni egy 520 milliárd forintos beruházás keretein belül. Olyan gyárat hoznak létre, amely katódot gyárt majd az elektromos autókba való akkumulátorokhoz, tehát sok esetben veszélyes katódanyagokkal dolgoznak majd.

Ezzel kapcsolatban pedig a lakosságnak gyakori félelme van az akkumulátorgyárak miatt. Egyfelől azért, mert ezek a gyárak elképesztő energia- és vízigénnyel dolgoznak, másfelől mert a bennük feldolgozott anyagok fokozottan mérgezőek.

Ezekkel még nem is lenne gond, de előbbi kapcsán a tavalyi nyár szárazságot eredményező időszaka miatt aggódnak az emberek. Utóbbi pedig több baleset és helyenként be nem tartott környezeti előírás miatt aggasztó sokak számára.

Debrecenben emiatt komoly harcok folynak, hogy az oda tervezett CATL akkumulátorgyár ne épüljön meg. Persze a politikai vezetés ezt gyakran meg sem hallja, pedig a közmeghallgatások jellemzően elég csípős hangulatban zajlanak.

Bár a helyzet hasonló mostanában több másik Magyarországi városban, a kormány megállás nélkül tolja előre az akkumulátorgyárakat. Ők főleg a munkahelyek fontosságát említik ezen üzemek kapcsán, viszont egy tanulmány szerint ez is téves meglátás lehet.

Ennek ellenére Szijjártó Péter posztjában azt írja, hogy a Komárom-Esztergom vármegyei Ács települése mellé tervezett gyár 900 munkahelyet hoz majd létre a térségben.

A kocka el van vetve. Az elektromos autóiparhoz kapcsolódó gyárak mindenképp létre fognak jönni. A kérdés csak az, hogy hol. A kérdés, hogy mely országok lesznek sikeresek ebben az új világgazdasági korszakban, mely országok tudják a legtöbb hasznot kiszakítani maguknak.

Tehát a vezetésnek mindenképpen érdeke, hogy ezek a gyárak felépüljenek, mert ennek kapcsán úgy érzik, hogy hidat alkotnak a kelet és a nyugat között. Ezért az épülő üzemnek még állami támogatást is nyújtanak majd, bár egyelőre ennek mértékét még nem hozták nyilvánosságra.

Az esetnek további érdekessége a helyszín, ahova telepítik majd az üzemet. Mivel Ácson már elkezdődött a szervezkedés, a lakosoknak gyanús lett a helyzet és elkezdtek aggódni, hogy ők is kapnak egy akkumulátorgyárat.

Erre a polgármesterük egy Facebook-posztban reagált és nyugtatta a kedélyeket, miszerint náluk nem lesz akkumulátorgyár. Ez nagyjából egy hete volt, majd most szerdán mégis bejelentették, hogy egy ilyen üzemet telepítenek Ács mellé. Pedig korábban a polgármester posztjában azt írta, hogy:

Bár polgármesterként kértem, hogy a hangulat és indulatkeltéstől próbáljon mindenki távol maradni, mégis elindult egy olyan latolgatás, miszerint akkumulátor üzem létesülhet Ácson. Ezt most szeretném megcáfolni.

Mivel a befektető kérésére – üzleti érdekeit szem előtt tartva – azt nem lehet egyelőre publikálni, hogy milyen jellegű üzem szeretne idetelepülni, de azt kijelenthetem, hogy nem akkumulátor gyárról van szó és semmi olyanról, ami a környezetünkre negatív hatással lenne.

Pedig az egész projekttel kapcsolatban vannak aggodalmak és most nem csak környezetvédelmi szintre kell gondolni - bár az is elég súlyos. Hiszen a folyamatos építések nem adnak garanciát arra, hogy a magyar ipar további részei be tudnak-e kapcsolódni ezen gyárak munkájába, vagy bérgyártó országként fogunk működni, aminek nincs érdemi hozzáadott értéke a gazdaságunkhoz.

Emellett pedig aggasztó, hogy a kormány sok esetben megkerüli a közvéleményt és a helyi önkormányzatok akaratát is. Erre jó példa, hogy nemrég elképesztő méretű csatornázási és vízközmű-fejlesztési projektek indultak meg a Tatabánya-Tata-Komárom vonalon, ami aggasztja a helyeiket egy újabb hasonló akkumulátoripari üzem telepítése miatt.

MTI/Kovács Attila