2019. április 12. | 12:08

Afférom 4 csajjal és a Mazda CX-5 Skyactiv AWD-vel

Kellemes tavaszi hangulattal kísérve indultam útnak 4 kedves asszonyom társaságában Kakucsra a Mazda MX-5 Klub szezonnyitójára, majd onnan tovább Tökölre a szezon első drift edzésére. A CX-5 már napok óta nálam kuksolt így volt időm jól beleszokni mielőtt neki indultam a hétvégének. Egyet biztosan mondhatok, parkolóhelyet találni egy ekkora autóval finoman szólva kihívás.

Na de mi is ez a Mazda CX-5? A Mazda jelenlegi legnagyobb kínálatban lévő SUV-je, amely a második generációját éli, és abból is egy ráncfelvarrott kiadás került hozzám, Machine Grey szürke színben. Az első CX-5 2012-ben látta meg a napvilágot. A CX-7-et kivezető modell két Skyactiv-motorral volt elérhető akkoriban, egy 2,0 literes Skyactiv G benzinmotorral, valamint egy 2,2 litres Skyactiv D dízellel. Mind a két motoropciónál létezett AWD és elsőkerék-hajtású kiadás is, valamint automata és kéziváltós verzió.

Mazda CX-5 Teszt Alapjárat

Az első ráncfelvarrás 2015-ben érkezett, majd 2017-ben az új KODO-design nyelvvel jelentkezett a második generáció. Ennek legutóbbi Takumi Plus felszereltségű, verziója került a kezeim közé, egy 2,5 literes Skyactiv-G benzinmotorral, 6 fokozatú sebváltóval, valamint összkerékhajtással, aminek bohókás oldalát is megnézegettük érintőlegesen. Keresztbe, homokon. Hupszika. Érdekesség még a CX-5 esetében, hogy mind a Skyactiv-technológia mind a KODO elsőként ezen a modellen került bemutatásra.

Mazda CX-5 - az elnyűhetetlen KODO nyelv és egy bazi nagy autó találkozása

Míg 2012-ben még nyoma sem volt a KODO vonalvezetésnek a CX-5 megjelenésében, úgy 2019-re félre ismerhetetlenül magára öltötte a KODO: a mozgás nyelve dizájn jellemzőit. Az előd még vízszintes hűtőráccsal érkezett, az új KODO dizájn azonban már méhsejtrácsos alakzatot öltött és némi méretbeli gyarapodás is megfigyelhető. Az első lámpák is valamivel morcosabbra lettek húzva.

Mazda CX-5 Teszt Alapjárat

A hűtőmaszkot alulról végig követő króm díszcsík is vastagabb, mint az elődön volt, bár a legújabb KODO esetében, például a 3-ason már fekete színben pompázik. No de vissza a lényeghez, a mérnökök emeltek egy kicsit a motorháztető kidomborodó ívén, illetve mélyebbre kerültek az ablaktörlő lapátok, ezzel is csökkentve a menetzajt. Az ajtó tömítések is más kialakításúak mint voltak, teljesen elfedik a küszöböt zárt állapotban, tehát nem, vagy csak nehezebben jut be oda és áll meg a kosz. Ez egy ilyen magasságú autónál kifejezetten előnyös.

Mazda CX-5 Teszt Alapjárat

A Takumi Plus felszereltség egyik sajátja, hogy elől a roppant nagy Mazda logó nem domborodik ki, hanem sík. Ennek oka, hogy abban helyezkedik el az első radar. Amit még a Takumi Plushoz kapsz, az egy elektromos tetőablak, elektromos visszapillantó tükrök, LED fényszórók és 19 colos könnyűfém felnik, amelyek esetemben minőségi Toyo abroncsokba voltak csomagolva.

Mazda CX-5 - a nem klasszikus utasok esete

Azt gondolom, lehetek őszinte és kifejthetem a véleményem arról, hogy milyen fajta emberek vásárolnak túlnyomó többségben SUV-t manapság. A családosok, vagy akik vidéken laknak. Vége, ennek pedig az az oka, hogy egy ekkora autó egy nagyvárosi, egyedülálló embernek egyszerűen nem szükséges. No de ha ott sipákol 3 kölök a hátsó ülésen, bekell vásárolni, a kutyát is tenni kell valahova és hazafelé még apát is felveszik, mert lehalt a céges szedán akkor bizony marha jól jön ez a nagy tehén.

Mazda CX-5 Teszt Alapjárat

Vagy ha van 4 barátnőd, akikkel szeretnél kimenni a városból. És tennéd ezt esetleg heti rendszerességgel. Na, akkor nagyon is jó, hogy ilyen iszonyatosan nagy ez a kocsi. Tehát adott öt, 45-60 kg közötti személy, akiknek elkell férni és kényelmesen kell tenni mindezt. A Mazda CX-5 pedig elég tágas ahhoz, hogy ez hiba nélkül megvalósuljon. Mind hátul, mind pedig elöl elégséges volt a láb és a fejtér is, mondhatni mi még lobogtunk is egy kicsit az ülésekben. Apropó ülések, nyilván utána néztem az autónak mielőtt belevetettem magam a tesztelésbe és sokan említették, hogy rövid az ülőlap, és hogy nem túl jó a lekerekített kialakítása. Nahát ezt egytől egyig férfiak mondták, ugyanis én még törökülésben is kényelmesen elfértem az első ülésen és nem éreztem, hogy rövid, vagy túl kerek lenne az ülés alattam. Ugyanezen véleményen voltak a lányok is, így gondolom ez csak apunak fog gondot okozni egy családban, a gyerekek és anyu tök jól ellesznek.

Mazda CX-5 Teszt Alapjárat

A felületek és az anyaghasználat hozza a jólmegszokott szintet, minden a helyén van és minden jó minőségű. Ami nekem különösen tetszett a világos belsős 6-os kombi után, hogy végtelenül mély barnás/bordós – fekete bőr kombináció uralkodik mind az üléseken mind az ajtókárpit esetében. A 7 colos érintőkijelzős infotainment is átlátható és könnyen kezelhető, de a könyöklő előtti vezérlővel is könnyen elnavigál az ember. Örömhír, hogy egészen rövid idő alatt, elektromos kapcsolók által vezérelve végre találtam egy ülés pozíciót, amelyből tökéletesen ráláttam a head-up display-re, és még kényelmesen is ültem, nem volt a kormány a számban, rövid lábam ellenére sem.

Mazda CX-5 Teszt Alapjárat

A Takumi Plus felszereltség tartalmaz továbbá 2-2 db 2,1 amperes USB-s töltőt, fűthető és hűthető üléseket elől, csak fűthetőket hátul, melyek szabályzóját a könyöklőbe rejtette a gyártó. Felszereltség továbbá a fűthető kormánykerék, a BOSE hangrendszer, a bőrborítás a kormánykeréken és a váltón, az elektromos kézifék és természetesen Bluetooth kapcsolat, amelyen keresztül a készülékem automatikusan csatlakozott az Apple CarPlayhez. Ez egyszerre volt hihetetlen és nagyon örömteli pillanat. Az egy hét alatt gyakorlatilag nem volt szükségszerű a telefonomhoz nyúlni vezetés közben, hiszen a Spotify, a Waze és a telefonhívások is kezelhetőek voltak az autó vezérlőin keresztül.

Mazda CX-5 - kellemesen lendületes tank

A tesztautót egy 2,5 literes Skyactiv G194 benzinmotorral kaptam, ebből adódóan 194 ló ereje volt az irányításom alatt. Mindezt négykerék-meghajtással. Az erőátvitelről egy 6 fokozatú automata váltó gondoskodik, amelyet manuális módban is lehet használni. Ezzel a lehetőséggel valójában nem igen éltem, hiszen nagyon jó a Mazda automatája.

Mazda CX-5 Teszt Alapjárat

Sokat gondolkodtam rajta, hogy azért érzem-e jobbnak a Mazda váltókat mert én is Mazdában ülök nap mint nap és a Mazdák futáskarakterisztikájához vagyok szokva így én is szinte másodpercre pontosan akkor váltanék amikor az automata is teszi, de nem hinném, hogy ez lenne az ok. Ezek a váltók tényleg jól vannak hangolva, és nincs szükség 7., 8., 9. fokozatra hiszen rendelkezik kellő erővel a motor ahhoz, hogy ne kelljen a világvégéig elváltogatni meg elforgatni a blokkot.

Mazda CX-5 Teszt Alapjárat

Egyedülálló tulajdonsága a Skyactiv-blokkoknak, hogy mostanra elérték az Euro6 d kibocsájtási kategóriát anélkül, hogy részecskeszűrő kerülne a rendszerbe. Ez nagy szó, hiszen a piacon jelenleg más nem képes ekkora köbcentivel ilyen eredményre, szűrő használata nélkül. Sport fokozatba váltva bár jókat szórakoztunk rajta, nem váltja meg a világot, alig érezhetően megkeményedik a kormányzás, és közvetlenebb a gáz reakció. Más különbséget nem véltem felfedezni.

Mazda CX-5 - ott a Jinba Ittai ebben az autóban is, de figyelned kell, hogy mekkora tömeget mozgatsz

Az SUV-k esetében számomra még mindig nehéz sportos vezetési élményről beszélni és most sem lesz szó ilyenről, de nem lehet elmenni szó nélkül amellett, hogy ez a hatalmas kocsi nagyon jót fordul. Na nem úgy, mint a Miaták a Mecsekben, vagy akár a 6-os Visegrád felé, de jót fordul. Ennek az oka pedig az, hogy a gyártó frissítette a futóművet. Előre vastagabb és strapabíróbb keresztstabilizátor került és újfajta, tartósabb, hatékonyabb futóműszilentek, hátra a torziós futómű mellé pedig keskenyebb keresztstabilizátor.

Mazda CX-5 Teszt Alapjárat

Megkell valljam, és közben mélyen remélem, hogy a Mazda kapcsolatartója nem tekeri majd ki a nyakam, amikor ezt olvassa, de hogy-hogy nem, sikerült homokos talajon megforgatni kicsit a gépet. Na nem elmebeteg kilinccsel előre közlekedésre kell gondolni, csak egy kis fenéklóbálós manjira, szigorúan utasaim szórakoztatására (nem, valójában az enyémre). És meglepetten tapasztaltam, hogy a négykerék-hajtásnak köszönhetően nagyon szépen lehet ellenkormányzással összekötve úsztatni a kocsit anélkül, hogy egészségtelen mértékben dőlne a karosszéria az oldalirányokba. Nagyon jó a tömegközéppontja neki na! Hiába magas az autó magához képest egészen alacsonyan van, ami jó hír hiszen felborulni sem könnyű emiatt a géppel.

Mazda CX-5 Teszt Alapjárat

Tehát az autó képes izgalomtól telt mosolyt csalni az arcokra, és mondhatni lendületesen és fürgén is képes mozogni, de méreteiből adódóan nem eresztettem el magammal a lovat. Az előd túlkormányzottságával szemben ez olykor-olykor alulkormányzottnak volt mondható, de nem is igazán autóztunk vele annyira határon, hogy ez rendesen kiütközzön, és gyanítom, hogy a 3 gyerekes édesanya sem fog.

Mazda CX-5 Teszt Alapjárat

Szeretnék kitérni a különböző vezetéstámogató rendszerekre is, hiszen magamat is megleptem ezzel, de imádtam használni őket. Már a kipróbált 6-osokban is élveztem a létezésüket. Az adaptív tempomat egy zseniális dolog, főleg, ha dugózás közben összetársítod az első és hátsó vészfékező rendszerekkel. Akkor öcsém jöhet a Hawaii, napfény lazulás, persze a kormányt nem engedheted el még a sávtartórendszer ellenére sem, hiszen a fáradtságra figyelmeztető rendszer azonnal lekiabálja a hajat a fejedről, ha úgy érzékeli, hogy elbambultál. Volt egy elsőre kicsit érthetetlen, de később teljesen egyértelműnek tűnő biztonsági felszereltség is, mégpedig addig, amíg a vezetőoldali öv nem volt bekötve, nem engedte ki a kéziféket sem a rendszer.

Mazda CX-5 ár és összegezve

A CX-5, mint ahogy minden Mazda, kategóriáján belül erős középvonalasnak minősül, hála istennek a gyártó nem is szeretne prémiummá avanzsálni soha. A listaár alja a 2,5 literes benzinmotorral Emotion felszereltségi csomaggal 8 220 000 forintról indul, a legmagasabb Takumi Plus, ami nálam volt, pedig 12 606 000 forinttól. Ahogy az ára is mutatja nem a legfelső kategória, mégis ugyanolyan jól éreztem magam benne, sőt talán jobban, mint X5-ben például. Fontos extra, hogy a magyarországi forgalmazó külön korrózió elleni védelmet is kínál, tekintettel a japán autók rohadásra való hajlamosságára. Mivel a tesztelés legjobb barátnőim körében zajlott, úgy gondoltam az Ő véleményük is mérvadó lehet, hiszen abszolút végfelhasználói szempontból vizsgálták a kocsit, és utaztak velem együtt. Következzen tehát négy fiatal nő véleménye a CX-5-ről:

Kitti: A legjobban az tetszett a Mazda CX-5-ben hogy iszonyatosan sok benne a hely, nagyon tágas elől és hátul is. Ugyanez a tulajdonsága azonban egy kicsit el is riaszt hiszen a parkolás biztosan nem sétagalopp, de ahogy láttam a 360 fokos kamera rendszerrel azért még az olyan bénázósok mint én is könnyedén betudnak állni bárhová.

Judit: Nekem az adaptív tempomat és vészfékezőrendszer tetszett a legjobban, szeretem, ha kényelmesen, biztonságosan és nyugodtan közlekedhetek egyszerre. Elsőre kissé hihetetlennek tűnt, hogy gyakorlatilag felülbírálás nélkül tud dugózni az autó, hamar rájöttem, hogy egy ilyen segédrendszer bizony az én kocsimba is jól jönne. Főleg, hogy borzasztóan sokat ülök dugóban nap mint nap.

Gyöngyi: Elképesztően kényelmes volt hátul 3 ember számára is, és a stílus is elsőre magával ragadott. Igényes a belső kialakítás, jók az anyagok és kívülről is elnyerte tetszésemet a forma. A CX-5 szerintem egyszerre sportos és elegáns.

Imelda: (Imelda esetében egy kicsit csalunk, hiszen ő is szakmabeli, de a véleménye attól még ugyanúgy érvényes) A legdurvább mindenképpen az autó mérete, magán a középen végig futó kardánboxon is elférne bőven még egy ember. Nem elhanyagolható, hogy a csomagtartóba 4 db 16-os felnit, felgumizva be tudtunk pakolni.

Még egy dolog, amit mindenképp meg kell említenem, hogy a futómű iszonyatosan jó. Elég kemény, hogy a kicsit sportos érzés megmaradjon, de nem szakítja le a veséd egyenetlen útszakaszokon sem. Külsőre mindenképpen az új KODO arc, ami nagyon tetszik, mintha egy nagy, kiabáló cápa próbálna bekebelezni.

Mazda CX-5 AWD 2.5 Skyactiv-G (2019)

  • Lökettérfogat: 2488 cm3
  • Hengerek/szelepek: 4/16
  • Teljesítmény: 194 LE / 6000
  • Forgatónyomaték: 258 Nm / 4000
  • Hossz./szél./mag.: 4550/1840/1680 mm
  • Tengelytáv: 2700 mm
  • Saját tömeg: 1575-1640 kg
  • Országúti fogyasztás: 6,4 l / 100 km
  • Városi fogyasztás: 9,3 l / 100 km
  • Vegyes fogyasztás: 7,4 l /100 km
  • Tesztfogyasztás: 8,9-11,4 l /100 km
  • CO2-kibocsátás: 169 g/km
  • Végsebesség: 195 km/h
  • 0-100: 9,2 s