2021. november 09. | 15:57

Az év legkelendőbb használt autóit gyűjtöttük össze háromrészes cikksorozatunkban.

Véleményem szubjektív, tapasztalataimat saját telephelyünkön szereztem és ezek alapján válogattam kétmillió forint körül jó állapotban elérhető autókat, mert nálunk idén ezeket választják a legtöbben, ugyanis az utóbbi néhány év rendesen megkavarta a lapokat a magyar autópiacon.

Az új autók ára az egekben, a legolcsóbb Dacia Sandero 3,5 millióba kerül, de abban tényleg semmilyen extrát nem találunk. Nem csoda, hogy sokan eleve a használt autók közül választanak, sőt, a potenciális vásárlók a gazdasági bizonytalanság miatt régebbi autóikat sem adják el túl gyakran, ezért a piac elkezdett átrendeződni. Ennek ellenére az autózás iránti vágy folyamatosan növekszik, mert sokan tartanak a tömegközlekedési eszközökön való utazástól és a koronavírus veszélyeitől = növekvő kereslet = növekvő árak.

A manapság favoritnak számító szívó benzinmotorral szerelt típusok árát ennél is tovább emeli a dízelektől való általános elfordulás tendenciája. A csapból is az folyik, hogy a dízel rossz és költséges hibákat produkál, valamint hamarosan kitiltják őket a világból, így a kereslet jelentősen megcsappant, a benzineseket pedig sokkal könnyebb eladni. A használt villanyautók ára is emelkedő tendenciát mutat a literenként ötszáz forint feletti átlagos üzemanyagár hatására, illetve mert egyre több nyilvános töltőállomás van Magyarországon.

Mivel minden évnek megvannak a legkeresettebb típusai, ezúttal összeszedtük a 2021-ben legkelendőbb használt autókat, illetve adunk néhány tanácsot a vásárlásukhoz, hogy senki ne nyúljon mellé egy rosszul kiválasztott példánnyal. Sorozatunkban a kétmillió forint körül, jó minőségben eladható modellek szerepelnek.

Toyota Prius 2. generáció

A Toyota Prius 1997-ben bemutatott első generációja a világ első sorozatgyártású hibrid gépjárműve volt, és amikor 2003-ban megjelent a típus második generációja, a világ autóipara még mindig csak távolról figyelte, mit művelnek a japánok.

A Prius generációkon át vezette a hibridek eladási listáit, ám ma már az első helyet a márkatárs RAV4 Hybrid birtokolja. Ezek az autók 1,5, illetve később 1,8 literes benzinmotorral és villanymotorral készülnek, a harmadik generációtól kezdve pedig nem csak hagyományos, de hálózatról tölthető hibrid kivitelt is találunk a kínálatban, amely néhány tíz kilométert képes megtenni tisztán elektromos üzemben is, ha ügyesen bánunk a gázpedállal.

Mit mond róla Balló Marci autókereskedő?

Formavilágát illetően 10-15 évre volt szüksége a hazai piacnak, hogy a megbízhatóság és az alacsony fenntartási költségek kompenzációjának erejével elfogadja a kettes Priust. A külvárosi hiedelmek a millió dolláros, általban elromló akkumulátorpakkról idővel szertefoszlottak, helyét az örökélet legendája csaklizta el és nem alaptalanul.

A lábtól függően négy és öt liter közötti fogyasztás ígérete, valamint az évenként kötelező kisszerviz mellett még a kopó alkatrészek cseréjére is csak ritkán kell számítani, ám a típushibák a Priust sem kerülhették el. Jellegzetes probléma a fékek légterelő lemezeinek elrozsdásodása és a korrózió az alváz más területein.

A sok hidegindítás, a rövid városi járatok és a kötelező szervizek elmulasztása, illetve a nem megfelelő minőségű és viszkozitású kenőanyag hatására számos esetben megnövekedett olajfogyasztással találkozhatnak a tulajdonosok, ami a "katalizátor hatásfok gyenge" hibakóddal kezdődik, persze csak akkor, ha a mostanában divatos katalizátor-lopást sikerült megúsznunk.

„Katalizzátor mék gyári? 400kp és indulunk, tesó!"

A Prius 2 gyári katalizátora olyan mennyiségű nemesfémet tartalmaz, ami nem kerülhette el a tolvajok figyelmét sem, így percek alatt képesek akár fényes nappal is levágni, majd eladni a feketepiacon félmillió forint körül érő egységet. A Prius legkomolyabb problémája azonban, hogy sokan autóként tekintenek rá és mondanak róla ítéletet, miközben ez egy közlekedési eszköz és a használata leginkább egy soha el nem romló, a célpontok között ingázó lifthez hasonlítható, vagyis ha így gondolunk rá, akkor nem fogunk csalódni.

Az akkupakk cellacsoportonként cserélhető és relatíve kis összegért felújítható, ha esetleg elmulasztottuk a karbantartást Zsuffa Béla Prius akksi-guru műhelyében. A katalizátor problémáját ismereteim szerint a leghatékonyabban Sléber Zsolt oldja meg Szegeden egy új, utángyártott katalizátor cseréjével, amit később már nem lopnak el, mert a tolvajok felismerik, hogy az már nem a gyári alkatrész. Akit nem különösebben érdekel a vezetés élménye és a száguldozás sem elsődleges cél a szürke hétköznapokra, az vegyen Priust és nem lesz vele problémája.

PRO:

  • megbízható, örökélet technika
  • kényelmes automata váltó
  • 4-5 literes átlagfogyasztás
  • alacsony fenntartási költségek
  • lassan kopó fékek/alkatrészek
  • remek kilátás az autóból
  • jó helykínálat
  • kényelmes ülések és strapabíró utastér

KONTRA:

  • padlógáz mellett hangos motor
  • városhatáron kívül már gyenge hajtáslánc 130 km/h felett
  • sokan elfelejtkeznek a minimális karbantartásról is
  • olajfogyasztásra hajlamos
  • az első példányok már rozsdásodnak
  • a katalizátort sűrűn lelopják

Ford Focus Mk2

A 2004-ben debütáló második generációs Ford Focusra nem kisebb feladat hárult, mint minden tekintetben túlszárnyalni az egyébként nagyon jól sikerült elődjét. Három- és ötajtós hatchback, kombi és szedán karosszériák mellett kupé-kabrió kivitelként is árulták, ez utóbbit nem kisebb név, mint Pininfarina tervezte.

Marci szerint?

Egyértelműen az elmúlt két év sztárja. Bármennyit eladunk belőle órák, de maximum napok alatt. Jelenleg a kétmillió forintos példányok fogynak a legjobban és a Focus MK2 modellfrissítés utáni példányaiból ezért az összegért már a legjobbak közül lehet választani.

A vásárlók többsége benzinest keres és szívesen megfizeti a magasabb Ghia vagy Titanium felszereltséget, viszont a legkelendőbb portéka az itthon ritka Black Magic, White Magic és Silver Magic kiadás. Vásárláskor érdemes megnézni az első toronycsavarokat és a hátsó futóművet, mert ha ezek jók, akkor valószínűleg nem rohad az autó többi része sem és nem szabad megfeledkezni az első sárvédők aljáról sem, ugyanis ide a motortér felől falevelek hullhatnak, amelyek komposztálódnak és lassan elrohasztják a lemezt belülről.

„Megbízhatóbb, mint egy Golf, jobb vezetni, mint egy Astrát. Mi az? Focus!"

A gumikormány gyorsan le tud kopni, a bőrkormány viszont tartós, ahogy az utastér többi eleme is, kivéve a középkonzol ezüst kapcsolói, amelyekről idővel elkezd lepattogni a festék. Olcsón fenntartható és problémamentes autók, ha találsz egy jónak tűnő példányt, nem szabad sokat gondolkodni, mert mire elhatározod magad, más viszi el előled.

Az egyhatos kellemes a hatchback kasztniban, viszont kombiból már az 1,8 vagy a 2,0 literes motorral ajánlanám és szigorúan tízezer kilométerenként lecseréltetném az olajat, ugyanis ezek a motorok a Mazdától származnak és jellemző problémájuk lehet a megnövekedett olajfogyasztás a túlhasznált és nem megfelelő kenőanyag hozományaként.

Fontos megjegyeznem, hogy eddig elenyésző számú problémás esettel találkoztunk, ugyanakkor ha kompresszió-mérés nélkül mégis megveszel egy szabad szemmel láthatatlan, ámde mégis hibás példányt, akkor már a jobb minőségben és gyakrabban elvégzett olajcsere sem segít majd a problémán. A fék, a futómű és a váltó parádés, talán mondhatjuk, hogy a kategória egyik legjobbja.

PRO:

  • végtelenül megbízható benzinmotorok
  • valamennyi verzió magasfokú vezetési élményt nyújt
  • jó kormányzás és kategóriaelső futómű
  • kulturált, jó minőségű és tartós beltér
  • számos valódi extra

KONTRA:

  • az alapot jelentő 1,4-es benzines gyenge, az 1,6-os sokat eszik automatával
  • az 1.8 és 2.0 Mazda eredetű benzinmotorok fogyaszthatják az olajat
  • beázás miatt előfordulhat gyújtótrafó-hiba
  • a hátsó futómű bonyolult és felújítása drága móka lehet
  • a dízelmotorok problémásak és nehezen eladhatóak
  • messze nem rozsdásodik annyira, mint az első generáció, de azért oda kell figyelni
  • a típusra jellemző a műszerfalpanel-hiba, de gyorsan és olcsón orvosolható

Toyota Auris 1. generáció

A Toyota játszott kicsit a típuselnevezésekkel, amikor 2006-ban bemutatták az aktuális Corollát, ugyanis Európában a csapotthátú kivitelt átkeresztelték Aurisra, csak a szedán maradt a jól bevált Corolla név mellett. A marketingszagú döntés sikertelenségét végül az idő igazolta, a legfrissebb Corolla bemutatásával egyidőben az öreg kontinensen visszavonták az Auris típusnevet. Ettől függetlenül az első generáció (is) kifejezetten sikeres volt Magyarországon, használtan is kapós.

Mit mond róla Balló Marci autókereskedő?

A Ford Focus mellett a Toyota Auris első generációja jelenleg a legkelendőbb használtautók egyike a piacon. Évente százas nagyságrendben értékesítjük és a későbbi reklamációs esetek száma elenyésző a kevésbé agresszív 1,4 literes és a jóval dinamikusabb, kétféle változatban árusított 1,6 literes modellek esetében.

Itt érdemes megjegyezni, hogy a gyengébbik, 1598 köbcentis és 126 lóerős Dual VVT-i Auris manuális váltóját alulméretezték és az átlagosnál gyakrabban megy tönkre, de a 132 lóerős Valvematic hatsebességes váltója esetében már egyáltalán nem jellemző a probléma. Az Auris megvásárolható volt automata fokozatváltóval is, amit mi nem forgalmazunk, mert az ördögtől való és javíttatása sokszázezres tétel volt eddig minden alkalommal.

„Dual VVT-i vagy Valvematic? Ez itt a kérdés!"

Utastere még úgy is kellően tartós, hogy ebből a szempontból nem igazán hozza már az „E12" kódjelű elődmodell Corolla örökéletű minőségét, vagyis a porfestett kormánykapcsolók és a kézifék körüli műanyag vályú is hajlandó feketére kopni a váltógombról lepattogó króm díszítéssel egyidőben. A rozsdásodás nem jellemző a típusra, hacsak nem tartották kedvezőtlen körülmények között, mert akkor a hátsó futómű képes a korrózió martalékává válni.

A kivételesen megkímélt állapotú példányok kétmillió forint körül találnak gazdára a másfél millió forint körüli kínálat pedig a belépőszintet jelenti. Az 1,33-as motorral vigyázni kell, mert olajfogyasztása könnyen drasztikus mértéket ölthet és a 2,2-es dízeleket sem szabad megvenni, mert milliós tétel a hengerfej problémájának elhárítása, majd végül az óriási kiadás után szinte eladhatatlan lesz az autó.

Amennyiben mégis dízelre vágysz, akkor az 1.4 D4d-t válaszd, mert ötliteres fogyasztásával kimegy a világból különösebb probléma nélkül, ráadásul 2009-ig részecskeszűrő nélkül árusították (az ötsebességes váltóról ismerhető fel). Egy jó állapotban megvásárolt példány a kellő alváz és üregvédelem, valamint karbantartás mellett még legalább 10-15 évet biztonságosan el fog közlekedni hazánk úthálózatán különösebb kiadás vagy minőségromlás nélkül, ráadásul az értékét is remekül tartja.

PRO:

  • megfelelő karbantartás mellett túléli az emberiséget
  • remekül tartja az árát, sőt mostanában egyre drágább
  • az 1.4 és 1.6 benzinmotor mellett az 1.4 dízel is kifejezetten tartós
  • időtálló és tömegeknek szánt formavilág
  • használható, valódi extrák

KONTRA:

  • az MM-T robotizált kézi váltó kerülendő, mert kulturálatlanul működik és sűrűn elromlik, javítása akár több mint félmillió forint is lehet
  • a 177 lóerős, 2,2 literes D-CAT dízel problémás = halál
  • az 1,33-as, 99 lóerős benzinmotor fogyaszthatja az olajat
  • a műszerfal műanyag elemei zöröghetnek és könnyen karcolódnak
  • még használtan is drága, bár a minőséget meg kell fizenti

Toyota Corolla Verso 3. generáció

Két évtizede még nem volt halott az egyterűek piaca, a Toyota is jó esélyekkel indította útjára a mini családi busz harmadik generációját 2004-ben. A típus egyaránt kapható volt öt-, illetve hétszemélyes kivitelben is, melyek közül az utóbbi lett keresettebb. Neve megtévesztő, mert nem a Corolla alapjaira építették, hanem kapott egy önálló platformot.

A modell egyike lett a legjobban teljesítő mini egyterűeknek Európában, ám ez sem a kategóriát, se a típust nem menthette már meg hosszabb távon. Hiába jött a Toyota Verso nevű utód, végül a szabadidő-autók nyertek.

Mit mond róla Balló Marci?

Havonta három-négy Corolla Versót adunk el, szigorúan a 7 személyes kivitelt benzinmotorral és manuális váltóval. Az általános értékesítési idő egy nap, így a szerda este meghirdetett autóra csütörtök reggel már sorban állnak a vásárlójelöltek. A COV, ahogy a klubtagok hívják nem egy problémás típus, leszámítva azt az egy-két jellegzetességet, amivel érdemes vásárlás előtt tisztában lenni.

A korai 1.8i, vagyis 1ZZ kódjelű motorok hajlamosak voltak az olajfogyasztásra (akárcsak az előbbi Avensis esetében), amennyiben túlhordták az olajat és nem a gyárilag megszabott 5W30 viszkozitás került bele, de az elmúlt évek néhány száz eladott megegyező motoros autójából mindössze 4-5 küzdött ezzel a problémával.

A Verso rövidebb féltengelyén található gumibaba alatt képes megállni a nedvesség és évek alatt elrohad a féltengely, majd egy gyorsítás alkalmával eltörik, pont ahogy az Avensis esetében is. Ezt a gumit érdemes mielőbb levágni róla, mert semmilyen szerepe nincs, erre a Toyota is rájött és az új gyári féltengely már e-nélkül készül. További, a típust érintő zavaró tényező lehet az ajtókárpitok lógása, amely idővel az összes példányt utoléri, bár ennek javítása nem különösen nagy összeg, körülbelül 50.000Ft.

A török gyártású Corolla Verso jellegzetessége, hogy a kifejezetten jó felszereltségű egyedek is bő kínálatban elérhetők, leszámítva azt a néhány csocsós-klímás, gumikormányos példányt, amik gyakran csak 5 személyesek. Nem ritka a tolató- és kitekintő kamera, navigáció, tempomat, 10 légzsák, napfénytető, de akár bőr belsős példányt is találhatunk fűthető ülésekkel. A dízeleket nem érdemes megvenni, főleg a 2.2 D-Cat példányokat kell hanyagolni, mert problémásak és javításuk millió feletti tétel.

PRO:

  • elérhető 5 és 7 személyes kivitelben is
  • divatos és jó minőségű beltér
  • jól variálható utastér
  • általában jó felszereltség
  • remek és hasznos extrák

KONTRA:

  • 7 személlyel kicsi a csomagtér
  • az 1,8 literes motor olajfogyasztós lehet
  • az 1,6 literes motor gyenge és sokat fogyaszt
  • az MM-T váltó rendkívül problémás
  • a 2.2 D-CAT dízelt (177 LE) is kerülni kell

Opel Agila 2. generáció

Az Opel Agila egy átemblémázott Suzuki Splash. Az első generáció egy guruló budi leginkább, bár jó ára miatt vették újonnan és ma is kelendő. Sikeréhez hozzájárul, hogy magas építése miatt könnyű a ki-beszállás, és jó helykínálattal is rendelkezik. A 2007-ben debütált második Agila már a cukiságfaktorral hódít, és márkajelzésének köszönhetően szimpatikusabb is az embereknek, mint egy Suzuki.

Mit mond róla Balló Marci autókereskedő?

Az Agila egy remek választás lehet bárkinek, aki szereti a kicsi autókat jó kilátással vidám színekben, amelyek gyakran az utastérben is érvényesülnek. Sláger a négyhengeres, 1,2 literes benzinmotor, mert az ezres sajnos egy kicsit harmatos és nehéz vele tartani a forgalom ritmusát.

Az elektromos kormányművet leszámítva nem egy problémás típus, ez azonban okozhat fejtörést, nekünk most is szerelőnél pihen egy példány már harmadik hónapja. Felszereltségét tekintve nem voltak túl bőkezűek a GM felelősei, mert csupán alufelnit, tolatóradart és automata váltót lehetett anno választani extraként. Érdekességképpen jegyzem meg, hogy a vele megegyező Suzuki Splash sokkal nehezebben eladható a hazai „nem akarunk Suzukit" attitűd okán, pedig ugyanolyan jó autó. A csomagtartó picike, de egy hétköznapi bevásárlásra elegendő, a korrózió főleg a hátsó futóműre korlátozódik.

PRO:

  • jópofa megjelenés
  • könnyű vezethetőség
  • kis méreteinek hála könnyű vele manőverezni
  • olcsón fenntartható
  • alacsony fogyasztás

KONTRA:

  • városon kívül korlátozott használhatóság
  • az elektromos szervókormány okozhat fejtörést
  • a Fiat-eredetű, 1,3 literes dízel korából adódóan produkálhat különféle hibákat

Suzuki SX4

Az az igazság, hogy a kétezres évek közepe után gyártott Suzukival nem nagyon lehet mellényúlni a használtautó-piacon, főleg, ha az elsődleges szempont a megbízhatóság és az olcsó fenntarthatóság. A 2006-ban bemutatkozott egyszerű technikájú autó kapós manapság, bár a dízelekkel érdemes vigyázni.

Mit mond róla Balló Marci?

A használtautó-kereskedők álma. Egy jó állapotú és jól beárazott SX4-et órák alatt eladunk és később sosem látjuk újra szavatossági problémákra hivatkozva. Az SX4 ötajtós kivitele a vidék SUV-ja, ami ugyanúgy megállja helyét városi forgalomban is. A magas üléspozíció, a jó kilátás, valamint a könnyű ki- és beszállás okán főleg az idősebb generáció álmodozik megvételéről.

Fenntartása komikusan alacsony, szinte csak az évenkénti kötelező szervizre korlátozódik, de sajnos sokan még ezt is elfelejtik, vagy direkt kihagyják, így idővel elkezdenek elindulni "lefelé". A fenntartás-mentes autó illúziója sajnos kihat a gumikra, a fékolajra és az általános átnézésekre is, így rendszerint találkozunk még működő, de érezhetően elhanyagolt példányokkal. Sokak meglepetésére az SX4 megvásárolható volt szedán karosszériával is, ráadásul ehhez gyakran járt a gyári Sport csomag optikai kiegészítőkkel és gunmetal alufelnikkel. Japán autó, tehát a korrózióra figyelni kell, de nem jellemző a típusra, ahogy a komolyabb műszaki hibák sem.

PRO:

  • jó helykínálat
  • örökélet x2
  • tartós és kellően erős benzinmotorok, főleg az 1,6 literes
  • magas üléshelyzet, jól kilátni belőle, könnyű ki- és beszállni
  • meglepően jó felszereltségek ülésfűtéssel, navigációval, automata váltóval
  • hasmagasságának köszönhetően terepen is elboldogul (főleg az AWD verziók)

KONTRA:

  • egyszerű, puritán beltér, kemény műanyagok
  • a dízelekkel adódhatnak költséges problémák és nehezen eladhatók
  • bizonytalan nagy sebességnél, nem az autópályák királya
  • nulla road-presence
  • az 1,5 literes magas kilométerfutásnál hengerfejes lehet

A felsorolt autók egyike sem hibátlan, mert gépek és a gépek ugyanúgy elromolhatnak, mint bár más. A különbséget az jelenti, hogy a problémák ritkábban fordulnak elő esetükben, valamint feltárásuk és elhárításuk is jóval egyszerűbb és olcsóbb, mint sok más autó esetében. Érdemes használtautó-vásárlás előtt átnézetni az autót egy szakemberrel, hogy ne egy rossz állapotú kocsira költsd a pénzed!

Cikksorozatunk hamarosan folytatjuk, a második részt ezen a linken érheted el, a harmadikat pedig itt olvashatod.