A 2020-ban lezajlott események jelentősen befolyásolták az új autók piacát is, ugyanakkor néhány modell még így is bőven a várakozások felett teljesített. Korábban összefoglaltam, hogy mely modellek voltak a legnépszerűbbek a jelentősebb európai országokban, ezúttal a világ legnagyobb autópiacain néztem szét.

Nem illik lelőni a poént, de összefoglalásként le kell szögeznem: nem tavaly jött el az elektromos autózás globális forradalma, egyelőre úgy tűnik, hogy a pickupok uralmát nem sikerült megdöntenie semminek: a 10 legtöbb autót értékesítő ország közül négyben ez a kategória bizonyult a legkeresettebbnek valamennyi eladott új jármű közül a brit Autocar összeállítása szerint. Mi több, két márka egy-egy modellje volt, amelyik ezt produkálni tudta, azt hiszem, sem a Toyota Hilux, sem pedig a Ford F-sorozat sikere nem meglepetés. Az viszont talán az, hogy egyetlen európai gyártó sem tudott a világ legnagyobb piacain az élen végezni, a japán és dél-koreai gyártók hegemóniája meglehetősen szembetűnő.

Nézzük tehát a jelentősebb piacok teljesítményét, pontosabban azt, hogy hol, melyik márka modellje volt a legkelendőbb 2020-ban.

10. Szaúd-Arábia - Hyundai Elantra: 26 853 db

A kőolaj-nagyhatalom Szaúd-Arábia sok érdekességgel szolgált az utóbbi időkben az autók iránt érdeklődőknek, a legtöbbször persze méregdrága modellekkel kapcsolatos hírek miatt. Talán kissé meglepő, hogy ezúttal a Hyundai Elantráról beszélünk – ami egyébként Michelisz Norbiék új autójának alapját is adja -, de hát ez van: a szaúdiak ezt a modellt keresték leginkább 2020-ban, összesen 26 853 darab új Elantra talált gazdára az arab országban. Egyébként Szaúd-Arábiában az újautó-eladások kevésbé csökkentek tavaly, ami többek között annak is köszönhető, hogy elkezdték engedélyezni a nők számára is a jogosítvány megszerzését, ezzel pedig rengeteg potenciális új autóvásárló érkezhet a piacra.

Szürke Toyota Elantra szemből, oldalról egy országúton

9. Dél-Afrika - Toyota Hilux: 31 263 db

Dél-Afrika először 2019-ben verekedte be magát a világ 30 legnagyobb újautó-piacának mezőnyébe, helyét pedig nem csak megőrizte, hanem meg is erősítette 2020-ban annak ellenére, hogy az országban is jelentősen, 29,1 százalékkal kevesebb új autót értékesítettek tavaly, mint egy évvel korábban. A legkeresettebb modell talán itt nem nagy meglepetés, a nemrég frissült Toyota Hilux az, amiből 31 263 darabot sikerült forgalomba helyezni 2020-ban. Ráadásul a Hilux a zsugorodó piacon tovább tudta erősíteni pozícióját, a modell piaci részesedése tavaly 8,2 százalékra nőtt az egy évvel korábbi 7,6 százalékhoz képest.

2020-as modellévű Toyota Hilux, hátulról, oldalról

8. Ausztrália - Toyota Hilux: 45 176 db

Az új erőforrásokat is kapó Hilux még ennél is jobban fogyott Ausztráliában, a 45 176 eladott új Toyota pickup ennek köszönhetően a legkeresettebb modell volt 2020-ban a kontinensen. A sikerhez hozzájárult, hogy Ausztrália a világ többi részével ellentétben az autópiaca is kevésbé sínylette meg a világjárványt.

2020-as modellévű Toyota Hilux szemből, oldalról

7. Oroszország - Lada Granta: 126 112 db

Ahogy Európa több országában, úgy Oroszországban is a „válaszd a hazait” tendencia érvényesül, a következő hat évben több új modellt is ígérő Lada vezető szerepe egyelőre megingathatatlan: a 21,5 százalékos piaci részesedés igen derék, ebben pedig jelentős szerepet játszott a Granta jó szereplése, amelyből 126 112 példányt helyeztek forgalomba tavaly. Ugyanakkor az elmúlt években az újautó-eladások csökkenő tendenciát mutatnak, de 2020-ban még így is kis híján 1,6 millió új autót értékesítettek Oroszországban. A Lada mellett egyébként a dél-koreai páros, a Kia és a Hyundai áll a dobogó 2. és 3. fokán, ugyanakkor tavaly tovább folytatódott a Skoda erősödése, a csehek mellett pedig egyre jobb számokat produkálnak olyan kínai gyártók, mint a Geely, a Chery és a Haval.

Szürke Lada Granta szemből, oldalról, háttérben új építésű tömbházak

6. Kanada - Ford F-sorozat: 128 649 db

Kanadában a világ többi részéhez hasonlóan szintén csökkent az újautó-eladások száma, a teljes szegmens 18,7 százalékkal zsugorodott 2019-hez képest tavaly. A csökkenés azonban messze nem egyformán érintette a gyártókat, sőt: a Ford, a General Motors, a Toyota és a Hyundai-Kia a zsugorodó piacon egyre nagyobb piaci részesedést harcolt ki magának, a négy márka tavaly összesen 1 560 000 új autót értékesített Kanadában. A legkeresettebb modell persze itt sem meglepetés: a Ford F-sorozat szülőhazája mellett a szomszédban is igen népszerű, mi is szerettük, ahogy a tavalyi tesztből ez kiderül.

Piros Ford-F szemből, oldalról egy parkolóban

5. Dél-Korea - Hyundai Grandeur: 145 463 db

Elnézve a Hyundai-Kia globális népszerűségét, valószínűleg az lenne meglepetés, ha nem ők adnák a legkeresettebb modellt az országban. A Hyundai Grandeur a maga 145 463 értékesített példányával kivételesen jól szerepelt, hiszen az országban összesen 1 874 630 új gépjárművet értékesítettek 2020-ban. Kiemelendő továbbá, hogy a dél-koreai azon kevés autópiacok közé tartozik, amely nem hogy zsugorodott volna tavaly, hanem növekedni is tudott, ami a teljes gazdaság számára is erős támaszt jelenthet a válság idején.

2020-as modellévű Hyundai Grandeur egy országúton, szemből, oldalról

4. Japán - Toyota Yaris: 151 766 db

Bár Japánban is csökkentek az újautó-eladások – 11,5 százalékkal -, ennek ellenére a világ egyik legnagyobb autópiacán összesen 4 598 615 új gépjárművet értékesítettek. Az egyes márkák merőben másképp teljesítettek,a Honda például 14,3 százalékkal kevesebb autót tudott értékesíteni, a Toyota a szűkülő piacon is erősödni tudott, hiszen alig 6 százalékkal csökkentek az eladási mutatói. Ebben nagy szerepe volt az alig egy hónapja általunk is tesztelt új Yarisnak, amiből összesen 151 766-ot helyeztek forgalomba tavaly Japánban, ezzel a piac legnépszerűbb modellje volt.

3. India - Maruti Swift - 160 765 db

Kedves ismerőst üdvözölhetünk a lista élén Indiában, ahol a Suzuki helyett Maruti név alatt futó Swift bizonyult a legnépszerűbb modellnek a maga 160 765 eladott példányával 2020-ban. Azért valljuk be, ez nem rossz teljesítmény a világ ötödik legnagyobb autópiacán, ahol tavaly összesen 2 428 327 új autót helyeztek forgalomba. A Maruti egyébként brutális fölénnyel uralja az indai piacot, az eladott új autók felét a márka modelljei adták, a legnépszerűbb modellek tízes listájának első hat helyén pedig szintén a Maruti járművei állnak. A márka ráadásul már messze nem az, mint amit mi megismertünk belőle, igen komoly fejlesztések és kifejezetten érdekes járművek jöhetnek a cég égisze alatt.

Piros-fekete féynezésű Maruti-Suzuki Swift városi környezetben, szemből, oldalról

2. Kína - Nissan Sylphy: 542 725 db

Kínában igen komoly számok kellenek ahhoz, hogy a toplistába kerüljön egy-egy modell, a Nissan Sylphy a maga 542 725 darabos eladásával megdolgozott ezért a pozícióért. Ezzel ráadásul a konkurens Toyota Corolla modelljét is letaszította a trónról, ami a világ egyik legnagyobb autópiacán igen komoly eredménynek számít. A harmadik helyre egyébként direkt a kínai piacra tervezett Volkswagen Lavida csípte el, a legnépszerűbb kínai modell pedig a Haval H6-os lett 2020-ban.

Narancssárga, 2020-as modellévű Nissan Sylphy gyári fotója, szemből, oldalról

1. Amerikai Egyesült Államok - Ford F-sorozat: 787 372

Ha autópiac, akkor Egyesült Államok: az USA-ban tavaly minden válság és járvány ellenére összesen 14 665 787 darab új autót adtak el. Nincs meglepetés a legkeresettebb modell esetében sem, 39 éve nem akadt legyőzője az aktuális F-sorozatnak, ha minden így megy tovább, már szervezhetik is a 40 éves, jubileumi bulit az idei évet követően. Persze nem ez volt minden idők legbőségesebb éve a Ford számára sem, amelynek részesedése némileg csökkent, miközben a legnagyobb riválisok, a Toyota és a Chevrolet növelni tudta részesedését a piacon, de még úgy is simán meg volt az elsőség, hogy tavaly 2019-hez képest mintegy 100 ezerrel kevesebb új F-sorozatú Fordot helyeztek forgalomba szülőhazájában.