Nyomós érvekkel alátámasztva támadják jogi úton az Európai Unió vezetését és bíznak benne, hogy nem egyedül kell ezt véghez vinniük.
Az EU vezetése eltervezte, hogy 2035-től betiltanák a belső égésű motorral szerelt autók értékesítésének lehetőségét a tagországok területén. Ezt a lépést a klímavédelemmel indokolva hozták meg, de nem tetszett mindenkinek.
Olyannyira nem, hogy Olaszország szinte már az elejétől kezdve beleállt a dologba és ehhez magával húzta Német- illetve Franciaországot is. A németek pedig odáig mentek, hogy elkaszálják a tervezetet, ha csak az EU nem módosít rajta.
Azt akarták elérni, hogy az e-üzemanyaggal működő autók maradhassanak a piacon, ezzel megmentve a belső égésű motort. Mivel enélkül a tagállamok nem engedték volna át a szabályozást, így az EU belement, bár a környezetvédőknek ez nem tetszett.
Olaszország mellett azonban volt még egy tagállam, amely szintén az eleje óta ellenzi az egész történetet, csak eddig csendben tette ezt. Most viszont megindul Lengyelország, és a legfelsőbb európai bíróság elé viszi az ügyet.
Szerintük ugyanis az EU terve úgy készült el, hogy előtte egyáltalán nem végeztek megfelelő piaci és társadalmi elemzést. Ezért pedig napokon belül a legfelsőbb bírósághoz fordulnak - mondta Anna Moskwa, a lengyel éghajlatügyi miniszter.
Azzal, hogy nyilvános úton mennek neki az Európai Uniónak abban bíznak, hogy más országok is velük tartanak. Szerintük nem csak a lengyel gazdaságot hozná nehéz helyzetbe a döntés, ezért úgy gondolják, hogy ez nem csak az ő problémájuk.
Optimistán állnak a kérdéshez annak fényében, hogy nemrég Németország is képes volt módosítani félig-meddig az ügymenetet. Akkor az EU képes volt kompromisszumra - vagy inkább kénytelen -, de a lengyelek ennél most még többet akarnak.