Mamma Mia, egy Giulietta! – 1954 Alfa Romeo Giulietta

Közzétéve:
2019-01-04, 09:40

A XX. század közepén az Alfa Romeo bemutatta a Tipo 750-es és 101-es modellt, közismertebb nevén Giuliettát. A kisautó nagy sikernek örvendett, amit 11 éven át tartó gyártási ideje is bizonyít.

Az 1954-es Torinói Autószalonon az Alfa bemutatta a mára jelképpé vált Tipo 750-t, amit még ebben az évben Giulietta néven piacra is dobott. A típus olyan sikeresnek bizonyult, hogy 11 éven át szerelték. Az autószalonon bemutatott modell egy 2+2 kupé volt, de rövidesen készült 4 ajtós berlina (szedán), roadster, és 2 személyes kupé kivitelben is. Kombi változatok is születtek, őket Weekendina, azaz magyarul „Hétvégecske” néven árusították.

1954 1965 Alfa Romeo Tipo 750 Tipo 101 Giulietta, világoskék, oldalnézet, balról, RM Sotheby’s
Formatervén a Bertone és a Pininfarina is dolgozott

A Giuliettán több formatervező iroda is dolgozott. A Sprint változatot a Bertone, a Spidert a Pininfarina mérnökei tervezték. Gyártási hely szerint a berlinák Portellóban, a Sprintek Grugliascóban, T.I.-k (Turismo Internazionale) pedig a Dél-Afrikai Köztársaság East London nevezetű ipari városában készültek. 

1954 1965 Alfa Romeo Tipo 750 Tipo 101 Giulietta, kombi, Weekendina, Promiscua, fekete fehér kép, elölnézet, jobbról
A kombiból kevesebb, mint 100 darab készült

A Zagato is elkészítette saját változatát, amit Tipo 101.26-ra keresztelt. Ez egy 1956-ban karambolozott Sprint Veloce volt, amit kifejezetten versenyzési céllal építettek újjá. Olyan sikeresnek bizonyult, hogy 18 ilyen utca-kompatibilis Veloce készült, amiket „SVZ” jelzéssel láttak el. Teljesítménye 116 lóerő, 87 kW volt, súlya mindösszesen csak 120 kg. Kis mérete ellenére az orrmotor mellé hátsókerék hajtást kapott. Idővel a kombik is megjelentek, őket Weekendina és Promiscuaként árulták. A puttonyos kivitelből kevesebb, mint 100 darab készült. Persze tagadhatatlan, hogy sportos kivitelben tündököl a legszebben, de berlina formájában is elég kecses:

A különböző kivitelek méreteikben szinte teljesen megegyeznek, az eltéréseket szemmel nem is lehet észlelni:

táblázat

1954 1965 Alfa Romeo Giulietta, Tipo 750, Tipo 101, világoskék, krómozott hűtőrács, elölnézet, jobbról
Az ’59-es Frankfurti Autószalonon bemutatkozott a ráncfelvarrott Giulietta Berlina

Az 1959-es Frankfurti Autószalonon az Alfa bemutatta a Giulietta áttervezett berlina változatát. Kisebb műszaki változtatáson esett át, illetve az orr részt is áttervezték. Eleje kerekebbé vált, első lámpáit a kasztniba süllyesztették és új hűtőrácsot kapott. Az autó hátulján is történtek változások, például az uszonyok lámpái megnőttek, vagy, hogy a tanksapka helye megváltozott.

1954 1965 Alfa Romeo Giulietta, Tipo 750, Tipo 101, műszerfal, oldalnézet, balról, RM Sotheby’s
A második generáció beköszöntével a T.I.-k vízszintes sebességmérőt kaptak, a többi modell esetében maradt kör alakú

Az autó belső tere is átalakult. Újabb kárpitok kerültek a palettára és a műszerfal is új megjelenést kapott. A T.I. modellek vízszintes sebességmérőt kaptak, amit egy drágakőfoglalat karolt át. Két oldalán a fordulatszámmérő, olajszintmérő és a vízhőfokmérő fogtak közre. Az ’59-es évben a típusjelölést Tipo 750 és 753-ról 101-re cserélték. 1961 februárjában 100.001-ik Giulietta is legurult portellói gyártósorról, amit az Alfa ünnepélyes keretek között adott át, az ünnepélyt az olasz színésznő, Giulietta Masina támogatta. Népszerű volt a filmvilág csillagai körében, Sophia Loren és Gina Lollobrigida is mutatkozott Julcsika társaságában. A populáris kultúrában is feltűnt, például az 1965-ös Bolond Pierrot és a 1973-ban bemutatott A Sakál napja c. filmben is szerepel. Mind a két esetben egy Spiderrel forgattak.

1954 1965 Alfa Romeo Giulietta motorja, 1,3 liter, felülnézet, balról, RM Sotheby’s
A Giulietta 2+2 kupéjával az Alfa végre betört az 1,3 literes osztályba

A kis Júlia teljesítménye 1954 és 1965 között sokat növekedett. Ezt az is bizonyítja, hogy az ’55-ben bemutatott berlina végsebessége 140 km/óra volt, míg az ’57 és ’62 között gyártott Sprint Zagato 193 km/órával tudott száguldani. Sikeréhez hozzájárult, hogy hengerei alumíniumból készültek, amiket soros 4-es formátumban rendeztek el.  Még a lassabb modellek is 12 másodperc alatt gyorsultak 100-ra. Váltó terén viszont szűkölködött, minden modell egy 4 sebességes kézi padlóváltót kapott, kivéve a Sprint Zagatók. Az ő manuális rendszerükben 5 fokozat volt.

Részletesebb műszaki infóért nézz bele a táblázatba:

táblázat

1954 1965 Alfa Romeo Giulietta, Tipo 750, Tipo 101, világoskék, oldalnézet, hátulról, balról, RM Sotheby’s
A kortárs amerikai autókkal ellentétben Európában nem volt divat a hatalmas uszony

A Giulietta az olasz autózás reneszánsza idején született. A második világháború után kevés esély látszott arra, hogy a sport- és luxusautók piaca fellendüljön, de a kicsi Júliának sikerült betörni erre a piacra. Ennek legnyomosabb indokai az autó kis mérete, könnyű súlya és korához, kategóriájához viszonyított szép teljesítménye. Ehhez hozzá járult, hogy többféle kivitelben is kapható volt, így a családosokon kívül a versenyezni vágyó és trendi sihederekhez is eljutott. Legnépszerűbb volt a berlina és T.I. volt, amikből 39 057 és 92 728 darab készült el. Legritkábbak a Sprint Veloce és Weekendina típusok voltak, belőlük csak 3 058 és 91 (!) példány látott napvilágot- El kell ismerni, nem suhant rosszul:

A Giulietta gyártását 1964-ben leállították, utódjául a már akkor 2 éve szerelt Giuliát választották. Őt egészen 1978-ig szerelték, az ő alapjaira épült a sokak olasz kedvencévé vált 1970-es Montrealt. A ’70-es évek végén a Giuliát leváltotta a Giulietta következő generációja, a Tipo 116.

1954 1965 Alfa Romeo Giulietta, Tipo 750, Tipo 101, világoskék, elölnézet, RM Sotheby’s
Egy helyreállított Giulietta ára több 100 ezer dollár is lehet

A Giulietta egy nagyszerű példája az olasz autógyártás szépérzetének és innovativitásának. Egy Giulietta sok örömet tud szerezni tulajdonosának, legyen szó szerelésről, autózásról, vagy a restauráció befejeztével csak nézni. Persze ára többek között műszaki állapottól is függ, így az összeg mértéke nem mindig besaccolható.

1957 Alfa Romeo Giulietta 750G Spider, vörös, oldalnézet, elölről, balról
Az RM Sotheby’s oldalán a Giulietták is drágán mennek. Ez a Spider például 478 ezer dollárért kelt el

Az RM Sotheby’s aukcióin már jó pár Juliska részt vett. A 2018-as monterey-i árverésen bemutatott ’57-es Sprint Veloce példány 350 ezer dollárért, vagyis nagyjából 96,4 millió forintnyi összegért kelt el. Ez az ár mégsem a legmagasabb összeg, amit valaha egy Tipo 750-ért fizettek. 2017-ben Párizsban, szintén a Sotheby’s aukcióján egy Spider 478 ezer dollárért, kb. 131,7 millió forintért cserélt gazdát. Ha nem szeretnél ennyi pénzt kiadni, olasz autós oldalakon 10 és 20 ezer euró közötti összegért is tudsz venni egy újszerű modellt.

Forrás:

RM Sotheby’s

PETROLICIOUS

automobile catalogTM

Michael Dörflinger, (2012) Oldtimerek képekben, Alexandra Kiadó

További autós hírek

Oroszországban, Szamara városában,  az Olvi nevű olajtársaság találta ki a nem kis “forgalmat” generáló akciót. Ingyen adták a benzint, de…

Alkoholmámorban úszó sofőrre hívták ki a rendőröket a Népligetben – számoltak be a ripost-nak szemtanúk. Szerda délután a 9. kerületben,…

Mára még egy buszt érintő eset, ezúttal Érdről, az Alsóerdősor utcából. Satu fékezett a kamerás autós és a busz is,…

Olvasónk, Surin Zsolt küldte a videót. A helyszín Zugló, a Balázs és Ungvár u. sarok. A Volkswagen figyelmetlen sofőrje megáll…

Bejelentés érkezett a rendőrségre 2019. november 14-én este arról, hogy egy autó Veszprém belterületén, a Haszkovó úton kidöntött egy villanypóznát…

Kapcsolódó írások

Autók az 1950-es évekből
2018. október 23.
Október 23-a alkalmából az Alapjárat bemutat 23 autót, melyek nagy hatással voltak az ’50-es évek motorizációjára
1970 Plymouth Superbird, szürke, oldalnézet, jobbról
2018. november 07.
A NASCAR 1970-es évadja alkalmával a Plymouth bemutatta legendás típusát, a Superbirdöt
1970 Alfa Romeo Montreal, RM Sotheby’s Aukció, sárga, elölnézet
2018. november 14.
1970-ben az Alfa bemutatta 2+2-es kupéját, ami a mai napig bármelyik izomautóval felveszi a versenyt. Ő a torinói Alfa Romeo Montreal.
RM Sotheby’s 1936 Fiat 500 Topolino, Fiat 500 kabrió, Simca 5, meggyvörös fekete, elölnézet, balról
2019. március 08.
A Fiat 500 reneszánsza alig pár éve indult útjára, de sokan nem tudják, hogy a sikertörténet bőven az ikonná érett faros Nuova Cinquecento előtt kezdődött. Bemutatom Neked az 1936-os modellt, az első Fiat 500-t, becenevén csak „Fiat Topolinot”