A NASCAR és az 5 literes tündérmese – 1951 Hudson Hornet

Közzétéve:
2019-01-15, 12:21

1951-ben a Hudson bemutatta legendás típusát, ami az utak mellett a versenypályákon is szép eredményeket ért el. Ő a NASCAR egyik verhetetlen csillaga, a Hudson Hornet

Az ’50-es évek Amerikájában a tervezők elsődleges szempontja a tekintélyt parancsoló formaterv és a lehető legerősebb motor megalkotása volt. A ma is népszerű márkák mellett több, már megszűnt gyártó is szerepelt, mint például a Nash vagy a Hudson. Ez utóbbi az 1951-ben megjelent Hornet, magyarul „lódarázs” nevű modelljével írta be magát az autózás Nagy Könyvébe.

Hudson Motor Corporation, Hudson logó, ezüst, króm, vörös háttér, elölnézet, szemből
Az 1909-ben alapított Hudson az első amerikai gyártók egyike volt

Amit a Hudsonról tudni érdemes: A céget 1909-ben Joseph L. Hudson és Roy D. Chapin alapította. A márka népszerűsége autói jó minőségéhez és megbízhatóságához vezethető vissza. Fontos megemlíteni, hogy a detroiti székhelyű vállalat már az 1930-as években felfigyelt a nők autózásban betöltött szerepére. Míg Magyarországon a két világégés között az autó a kiváltságosok játékszere volt, a tengerentúlon már a háztartások nagy részének volt legalább egy autója. Sokan már a második autó beszerzésén törték a fejüket. A Hudson az 1930-as évek végén több női autótervezőt is alkalmazott, hiszen ők tudták a legjobban, mire is vágyik egy nő – az autók terén is!

Hudson Hornet, NASCAR, AMC Pacer, sárga, oldalnézet, elölről, balról, RM Sotheby’s
Az utód-AMC egyik sikermodellje az 1975-ben megjelent Pacer volt

Tisztes eladásai ellenére a cég népszerűsége az ’50-es évek végére zuhanni kezdett. A Nash-sel közösen megalkották az American Motors Corporationt, röviden AMC-t, ami 1988-ig forgalmazott autókat. Egyik sikermodellje az AMC Pacer volt, ami az elmúlt 2 évtizedben számtalan filmben kulcsszerepet kapott.

1951 1954 Hudson Hornet, amerikai autó, szedán, almazöld, oldalnézet, elölről, balról, RM Sotheby’s

1951 1954 Hudson Hornet, amerikai autó, szedán, almazöld, oldalnézet, hátulról, balról, RM Sotheby’s
A ’40-es és ’50-es évek Amerikájában felkapott volt a „sedanet” kivitel

Még a fúzió előtt a Hudson piacra dobta a Hornetet, ami máig nagy sikernek örvend. Az autó 4 éven át tartó termelése 1951-ben kezdődött. A 1,6 tonnás járgány rendelhető volt 4 ajtós szedán, 2 ajtós kupé és kabrió kivitelben is. A kombi változatok csak sufni tuning munkálatok eredményei. A Lódarázs magával hordozta az 1950-es évek jellegzetes kezdeti vonásait. Közéjük tartozik a „púpos hát”, a hatalmas krómfelületek és a hatalmas fogyasztás.

1951 1954 Hudson Hornet, amerikai autó, szedán, almazöld, motortér H-145, oldalnézet,elölről, jobbról, RM Sotheby’s
A „H-145”-ben a „H” a Hudson, a „145” pedig a lóerőre utal

A Hornetet a Hudson saját fejlesztésű H-145-ös erőforrása hajtotta. A vízhűtéses, soros elrendezésű 6 hengeres motor működését az opcionális extraként rendelhető 2 kamrás porlasztó tette még hatékonyabbá. A 145 lóerős motor 3800-as fordulaton adta le a maximális teljesítményét. A fokozatok kapcsolásáért egy 3 sebességes kézi kormányváltó felelt, de a GM Hydramatic automata váltójával is rendelhető volt. A motor teljesítménye 170 lóerősre (127 kW-osra) nőtt, de az autó teljesítménye utólag is növelhető volt. A Daytona és az AAA kétszeres bajnoka, Marshall Teague saját példányával a 180 km/órás sebességet is elérte. Érdekel, hogy hogyan szuperál az utakon? Nézd meg a videót:

1951 1954 Hudson Hornet, amerikai autó, szedán, almazöld, műszerfal, oldalnézet, balról, RM Sotheby’s

1951 1954 Hudson Hornet, amerikai autó, szedán, almazöld, hátsó üléssor, oldalnézet, balról, RM Sotheby’s
A Hornet letisztult műszerfala a korban nagyon is konzervatívnak számított. A XX. század közepén elhagyhatatlan kellék volt a hamutartó, amin a hátsó utasoknak osztozniuk kellett

1951-es megjelenése miatt a Hornet magával hordozta az 1940-es évek jellegzetességeit. Formaterve sokban hasonlít az 1942-es Buick Roadmasterre, mely maradi formatervének köszönhetően a konzervatív gondolkodású vásárlók körében volt népszerű. Megfigyelhető, hogy míg például az 1950-es években a Cadillac-ek uszonyai nőni kezdtek, a Hudson modelljei ragaszkodtak az előző évtized trendjéhez.

1951 1954 Hudson Hornet, amerikai autó, szedán, almazöld, vezérsík, elölnézet, oldalról, balról, RM Sotheby’s
Az ’50-es években nagy divat volt a motorházra repülőket utánzó vezérsíkot tervezni

Műszerfala rengeteg krómot kapott, megjelenése mégis egyszerű és letisztult. Ő még DuVal, vagyis osztott szélvédőt kapott. Ez a jellegzetesség az ’50-es évekre eltűnt, utána már csak kisteherautókon, pickupokon volt megfigyelhető. A hátsó üléssoron 3 utasnak volt hely, 2 utas esetén a középső támlát kartámasszá lehetett alakítani. Egészen a ’80-as évek végéig az autók elhagyhatatlan kelléke a hamutartó volt. A prémium márkák esetében minden utasra jutott egy, ám a Hudson utasainak osztozniuk kellett. A 8 sávos rádió az extrák listáját bővítette.

Az első ülések hátára erősített kapaszkodók ismerősek lehetnek. A ruszkik lelkesen koppintották az imperialisták koncepcióit, melyek közé ez a kapaszkodó is tartozott. Persze nem a nép autóiban, inkább a Volgákba és Csajkákba szerelték.

1951 1954 Hudson Hornet, a Mesés Hudson Hornet, the Fabulous Hudson Hornet, kék, oldalnézet, elölről, balról
A Hornet az utak mellett a NASCAR-on is sikert aratott

A Hudson Hornet hiába tűnik amerikai álomautónak, mégsem ezért lehet szeretni. A motorsportban betöltött szerepe az, ami nevét a mai napig élteti. A Plymouth Superbirdhöz hasonlóan a Hornet is részt vett NASCAR-os versenyeken. Számos versenyen diadalmaskodott, pilótái közé tartozik Herb Thomas, Dick Rathmann és Al Keller. Persze az autónak volt saját, egyedi szlogenje, ami így hangzott: „Fabulous Hudson Hornet”, magyarul: „A Mesés Hudson Hornet”. És az is volt! Az 1952-ben megrendezett 34 NASCAR Nagydíjból 27-et, 1953-ban a 37-ből 22-t, majd a rákövetkező évben a szintén 37-ből már „csak” 17-t nyert meg. Egy szóval a Hornet vérbeli versenyautó volt:

1954-re a Hudson súlyos anyagi gondokkal küszködött, így szövetségre lépett a Nash-sel. Közösen megalkották az American Motor Company-t, a 2. generáció már az AMC színeiben jelent meg. Az utód 4 motor variánsa közül 3 V8-as volt és csak egy sor-6-os. A V-trió 4,1 literes, 5,2 literes és 5,4 literes formában volt elérhető. Ha még részletesebben is érdekel az 1. generációs Hornet, nézd meg a videót:

1951 1954 Hudson Hornet, amerikai autó, szedán, almazöld, elölnézet, szemből, RM Sotheby’s
Egy felújított Hudson Hornet ára több 10 ezer is lehet

Egy eredeti, 1. szériás Lódarázs ára könnyen elszállhat. Az RM Sotheby’s aukciósház az elmúlt években több példányt is elárverezett, és egyikről sem mondhatni, hogy baráti áron kelt el. A 2012-es monterey-i aukción egy 1953-as szedán 61 600 dollárért, vagyis megközelítőleg 16,7 millió forintért került kalapács alá. Ennél drágábban kelt el egy 1951-es kabrió, amiért az új tulaj 72 800 dollárt, kb. 19,8 millió forintnak megfelelő összeget adott ki. Ez a 2 összeg már magában hatalmas, de aprópénz ahhoz képest, hogy Herb Thomas eredeti NASCAR-os versenyautója 1,27 millió dollárért, azaz kicsit több, mint 344,6 millió forintnak megfelelő áron talált új gazdát.

1951 1954 Hudson Hornet, Disney Cars Verdák, animált kép, kék, oldalnézet, elölről
Többek között a Disney is emléket állít a legendás NASCAR bajnoknak

Érdemes még megemlíteni, hogy a veterán-rajongók mellett a média is emléket állít az 1950-es évek verhetetlen bajnokának. Ilyen például a Disney 2006-ban kiadott Verdák című egész estés animációs filmje, ami a Plymouth Superbird mellett Doc Hudson személyében Hudson Hornetnek is emléket állít.

Kapcsolódó írások

1970 Plymouth Superbird, szürke, oldalnézet, jobbról
2018. november 07.
A NASCAR 1970-es évadja alkalmával a Plymouth bemutatta legendás típusát, a Superbirdöt
1978 Ford Fairmont, oldalnézet, jobbról
2018. november 06.
A történelem során számos villogós autó segítette az amerikai zsaruk hajszáját. Most megtudhatod, hogy a Ford Crown Victoria és a Hudson Hornet mellett melyik típusok voltak az USA történetének legmenőbb rendőrautói
AMC Pacer, lila, felülnézet, elölnézet, oldalról, balról
2018. október 09.
Nem is szép, nem is gyors, de milliókat elvarázsolt az AMC kisautója. Megjelenésekor nagyon is felkapott volt, örökségét számos film élteti
Autók az 1950-es évekből
2018. október 23.
Október 23-a alkalmából az Alapjárat bemutat 23 autót, melyek nagy hatással voltak az ’50-es évek motorizációjára