TOP 11 legjobb platós, avagy te megraknád? – Az USA történetének legjobb pickupjai

Közzétéve:
2018-11-22, 14:31

A pickupok már évtizedek óta az amerikai megalománia szerves részét alkotják. Az elmúlt 100 évben számtalan példányuk jelent meg, de néhányuk igazi jelképpé vált.

A „pickup truck”-jelzőt elsőként az amerikai Studebaker használta 1913-ban, ami az 1930-as évekre annyira népszerű kifejezéssé vált, hogy a kivitel hivatalos elfogadott megnevezésévé vált. De mi is az a pickup? A kétszavas angol szókapcsolat magyar jelentése: felvenni, kocsival felszedni.

2018 Ford Super Duty pick up, vörös, oldalnézet, jobbról
A leghosszabb B-kategóriával vezethető autó, egyben pickup a 6,68 méteres, 2018-as Ford Super Duty

A kifejezést olyan B-kategóriás jogsival vezethető platós járművekre használják, amik átmenetet képeznek a személyautók és a kishaszonjárművek között. Az e kategóriába eső kocsik megjelenése az 1910-es évek Amerikájához köthető, amikor az ország még főleg farmokból és kisebb városkákból állt. Sokáig a túlméretes kombik uralták az utakat, de a ’60-as években helyüket végleg átvették a pickupok.

Az elmúlt 100 évben az USA jelentős változáson esett át, ahogy a platós hobbiautók is. A világ minden országában gyártják őket, bár egyes régiókban a nagyzolás jelképének tekintik. De hol kezdődött és mely típusok voltak a pickupok úttörői?

Ford TT-modell, 1917

Ford Model T pick up truck, Model TT, fekete, oldalnézet, jobbról

Az autózás hajnalán a járműveket csak mint alváz árusították, amire egy harmadik fél szerelte fel a felépítményt. 1913-ban az ohio-állambeli Galion Allsteel Body Company elkezdett platós szerkezetekkel kísérletezni, ami nagy népszerűségnek örvendett. Vásárlói nagy része T-modell tulajdonos volt, így legtöbb platósuk a Bádog Bözsik közül került ki. Hamarosan a Ford is felfigyelt a T-modellben rejlő potenciálra, még ’17-ben megindult a TT-modell gyártása. 10 év alatt majdnem 1,59 millió darab talált gazdára.

Dodge Series KC, 1934

1934 Dodge Series KC pick up, zöld, oldalnézet, jobbról

A KC-sorozat 1933-ban jelent meg, majd a rákövetkező évben enyhe ráncfelvarrást kapott. Egy soros hathengeres motor hajtotta, amihez egy háromsebességes kézi váltó továbbította a hajtást. A száguldás kordában tartásáért hidraulikus (!) dobfékek feleltek.

Studebaker Coupe Express J5, 1937

1937 Studebaker Coupé Express J5 pick up, vörös, oldalnézet, jobbról

A Studebaker 1913-tól egészen 1964-ig gyártott haszonjárműveket. Ez a lépés elengedhetetlen volt az amerikai gyártó számára, mivel már az 1850-es években is nagy presztizsű hintóiról és szekereiről volt híres. Hű vásárlói köre főképp az ipari közösségek és farmgazdaságok érdekeltjei voltak.

Hogy korábbi hírnevéhez hű maradjon, 1937-ben piacra dobta az art deco-stílusú J5 pickupot. Orra és fülkéje a nagysikerű Dictator modell tervei alapján készült, az autó-alapú pickupok elődjeként tartják számon. Ezek közé a típusok közé tartozik a Ford Ranchero és a Chevrolet El Camino. Igaz, kevesebb J5 kelt el, mint a Chevy vagy Ford pick up, de számos olyan eleme/ jellemzője volt, ami a korban nagyon is menőnek számított. Közéjük tartozott az áramvonalas formaterv, az elefántfül (légterelő kis ablakrész) vagy a dupla fenekű rakodótér. Mindezek ellenére a termelés 2 évvel később befejeződött.

Hudson Big Boy C28, 1939

1939 Hudson Big Boy C28 pick up, kék, tuning, oldalnézet, jobbról

A korai Hudson kisteherautók már az 1910-es évek elején az amerikai utcák látványának elengedhetetlen részleteivé váltak. Leggyakrabban kis- és közepes méretű vállalkozások vásárolták, de a tűzoltó- és mentőautó formájában is gyakoriak voltak.

A ’30-as évek végén Big Boy, magyarul nagyfiú néven 3 karosszéria jelent meg, melyek legközkedveltebb variánsa a C28 lett. 3,25 méteres tengelytávja és 2,4-szer 1,5 méteres platója a nagyok közé emelte. Soros hathengeres motort, kézi kormányváltót és független első felfüggesztést kapott. Ami még érdekes, vagy inkább különleges, hogy formatervét Betty Thatcher Oro rajzolta meg. Ő volt az USA első női formatervezője.

Dodge Power Wagon, 1946

1947 Dodge Power Wagon, terepjáró pick up platós, vörös, oldalnézet, jobbról

Ahogy a Willys CJ-2A (Jeep), a Power Wagon is a háború alatt jelent meg. Elsőként harci jármű formájában létezett, majd 1946-ban a civil lakosság is hozzáférhetett. Ő volt Amerika első négykerék-meghajtású civil pickupja. Neve ellenére motorja mégsem volt annyira nagy szám, a V8-as mindössze 94 lóerő leadására volt képes. Ez nem jelentett problémát, mivel hajtóműve relatív lassan forgott, és 1,36 tonnát volt képes szállítani. Akkora sikere kerekedett, hogy egészen a ’60-as évekig gyártották. Ha részletesebben is érdekel a terepjáró pickup, nézd meg ezt a videót:

Chevrolet ½ Cameo Carrier, 1955

 1955 General Motors Chevrolet ½ Cameo Carrier, kék, oldalnézet, jobbról

Az ’50-es évek közepén a General Motors elhatározta, hogy megváltoztatja az emberek pickupokról alkotott képét: munkára született, arra kell használni! 1955-ben bemutatta a fél tonnás Cameót, ami nagyban hasonlított a Chevrolet korabeli személyautóira. 137 lóerős, V8-as motorja kiemelte a platósok népes társulatából és bebizonyította, hogy egy kis kamion nem csak funkcionális, de esztétikus is lehet.

Chevrolet El Camino, 1959

1959 Chevrolet EL Camino pick up, platós, vörös, oldalnézet, jobbról

Az El Camino a Chevrolet válasza volt az 1957-ben megjelent Ford Rancheróra. 1959-től egy évig, majd 1964-től 1987-ig újra gyártották. A legtöbb pickuppal ellentétben az El Camino egy 3 ajtós kombi alapjaira épült. A második széria a Chevelle alapjaira épült, ’78-tól a General Motors alvázára szerelték. Annak ellenre, hogy szerkezetileg nem lóg ki a sorból, az USA-ban mégis a SUV-ok csoportjába sorolják.

Ford Bronco, 1966

1966 Ford Bronco, kék, fehér tető, oldalnézet, jobbról

A Ford 1966-ban bemutatta az első generációs Broncót, amit 11 éven át gyártott. Célja nem csak a pickupok piacának átvétele volt, készült roadster és kombi formában is. Rendelhető volt 2,8 és 3,3 literes soros hathengeres, illetve 4,7 és 4,9 literes V8-as motorral. Háromsebességes kézi és ugyanennyi fokozatú automata váltó szerepelt a palettán. Az alapmodell elég puritán volt, de az opcionális extrák közé tartozott a CB rádió, hátsó üléspad és a vontatóhorog.

Ford F-series, 1980

1980 Ford F-150 F series pick up, fekete, oldalnézet, balról

A Ford F-150 legújabb generációja a legstrapabíróbb pickupok egyike, bármely terepjáróval felveszi a versenyt. A típus története 1948-ig nyúlik vissza, de csak a ’80-as években ért a csúcsra. Az 1980-ban bemutatott hetedik generációs modell volt a széria úttörője, új kasztnit, alvázat kapott, hogy csökkentse a légellenállást. A Ford lecserélte az M-sorozatú motort, az új F-sorozat 4,2 és 5,8 literes V8-as erőforrást kapott. A generáció utolsó gyártási évében, 1986-ban, már rendelhető volt elektromos ablakokkal, tükrökkel és központi zárral.

GMC Sierra/ Chevrolet Silverado, 1988

1988 Chevrolet Silverado, GMC Sierra, sötét kék, pick up, oldalnézet, balról

A Sierra és Silverado néven is ismert platós a Chevrolet C/K generációinak 4. tagja volt, egyben az első, ami más néven is megjelent. Motor terén számtalan lehetőség volt. Argentínában 4,1 literes soros 6 hengeres, Mexikóban 4,8 literes soros 6 hengeres motorral szerelték. Az USA-ban a V6-os létezett 4,3 és 5 literes, a V8-as pedig 5,7 és 7,4 literes motorral. Váltó terén jó pár lehetőség volt 3 és 4 sebességes kézi és automata váltókra, de 5 sebességes csak kéziből volt.

Hummer H1, 1992

1992 Hummer H1 platós, pick up, fehér, oldalnézet, jobbról

A Hummer nem más, mint az abszolút nagyzolás és a tulajdonos komplexusainak (…) kivetítése. Az M998-as Humvee tervei alapján készült, végülis annak egy városiasított kivitele – ez Arnold Schwarzenegger agyából pattant ki. Az eredetileg katonai autó készült négyszemélyes pickup változatban, legkisebb motorja 5,7 literes, míg legnagyobb variánsa 6,6 literes volt.

1992 Hummer H1 pick up, platós, fekete, hátulnézet, balról

Orr-középi motorja mind a 4 kereket hajtotta, bármilyen terepen el tudott menni… Bár ez egy amerikai városban nem volt egy nagy kihívás. Magyarországon pl. teljesen értelmetlen egy ilyen autóval közlekedni. Egyedül akkor lehet érdemes befektetni egy Hummerbe, ha fel akarsz vágni, hogy az autód tud jégen táncolni (…). Na de komolyra fordítva a szót, ha érdekel, hogyan is szuperál a sivatagi monstrum, nézd meg a videót:

Az elsőszériás Hummer nagy siker volt az amerikai prolik körében, kb 10 ezer darabot adtak el a túlárazott platósból. Ez jól hangzik, de 2005-ben például egyet sem adtak el. 2006-ben megkezdődött a második generáció szerelése, de 2010-ben a General Motors bezárta a gyárat. Egy átlag amerikai számára a Hummer a biztonság jelképével azonos, ennek ellenére esélye sem lenne a civilek számára is elérhető afrikai Marauderrel szemben:

Az amerikai autók mindig is hatalmasak egy különlegeseke voltak, legyen szó sportautókról, elegáns limuzinokról, vagy akár vidéki platósokról. Igaz, kivétel mindig akad, de egy szinte mindig biztos: a V8-as motor. Te ismersz olyan autót, ami megérdemelné, hogy szerepeljen a listán?

Forrás:

R&T

Chevrolet

Michael Dörflinger, (2012) Oldtimerek képekben, Alexandra Kiadó

További autós hírek

Balul sikerült parkolásról készített felvételt egy térfigyelő kamera – szúrta ki az origo. Az első pár másodpercben azt láthatjuk, ahogy…

Éjjeli látási viszonyok és autópályatempó, természetesen tompított fényszóróval, ahogy az szabályos. A vészvillogókból olvasónk, Attila látta, hogy valami van, szokták…

Olvasónk egy franciországi útja alkalmával örökítette meg a szívbemarkoló jelenetet. Tahóbb vénájú olvasóinknak üzenjük, sajnos van még hová süllyedni… Az…

A mentőknek minden másodperc számított, így gyalogos mentődolgozókkal zárták le a forgalmas útszakaszt a Heim Pál Kórház előtt, azért, hogy…

Olvasónk, ahogy mondani szokták tolta a csillagot az éjszakában, amikor… Életben elég megrázó élmény lehetett a szitu, a traktorra szerelt…

Kapcsolódó írások

1970 Plymouth Superbird, szürke, oldalnézet, jobbról
2018. november 07.
A NASCAR 1970-es évadja alkalmával a Plymouth bemutatta legendás típusát, a Superbirdöt
1984 Ford Bronco XLT, barna SUV, elölnézet, oldalnézet, balról
2019. szeptember 14.
1980-ban mutatkozott be a Ford Bronco harmadik generációja. Az évek múlásával több apró módosításon esett át, de a széria csak 1984-ben nyerte el legmarkánsabb jellegzetességeit
1966 Lincoln Continental, fekete 2+2 kupé, ültetett
2018. október 26.
Most végre megtudhatod, melyik autók voltak az amerikai autógyártás történetének legtermetesebb példányai
1978 Ford Fairmont, oldalnézet, jobbról
2018. november 06.
A történelem során számos villogós autó segítette az amerikai zsaruk hajszáját. Most megtudhatod, hogy a Ford Crown Victoria és a Hudson Hornet mellett melyik típusok voltak az USA történetének legmenőbb rendőrautói