2021. október 24. | 16:21

Húsznál is több autómárkát birtokolt a Ford, és miután versenyképessé tette őket, szinte mindegyiken túladott. Következzenek most ezek közül azok, amelyek 2020-ban a legjobban teljesítettek a piacon.

A Ford Motor Company gigantikus cég, sokáig egy hatalmas tőkeerővel rendelkező predátor volt, ami szinte minden körülötte úszkáló kishalat bekebelezett. Persze a nagy halak sem érezhették biztonságban magukat tőle. Őket előbb feldarabolta, majd így építette be óriás szervezetébe. Lehetne akár negatív szereplő is a világ autógyártásának színterén, de nem az, mivel miközben nagyszabású fejlesztésekkel dobta fel a beolvasztott márkákat, megtartotta azok minden értékes jellegzetességét, izgalmas hagyományát, tehát engedte érvényesülni az egyedi hangokat is.

A monstrum koponyájában ma is briliáns elmék dolgoznak azon, hogy a munkafolyamat minden ezredmásodperce a hatékonyság jegyében teljen el. Ezt az egységes és fölöttébb kíméletlen szemléletet vezették be a korábban halálra ítéltnek tekintett márkák esetében is, amelyek végül a Fordnál váltak nyereségessé, miután a masszív tőkeháttér révén haladékot kaptak a feltámadásra. Aztán az immáron sikeressé vált márkákat a Ford sorban eladta, amivel mindenki jól járt. A bajba került márkák megmenekültek a pusztulástól és új erőre kaptak, a Ford pedig az egész folyamatból profitált.

Azzal együtt is, hogy a saját márkája mellett már csak a Lincolnt birtokolja, még mindig a Ford egyik gyára (River Rouge) a világ legnagyobb egybefüggő ipari komplexuma. Ez is sokatmondó, de az is, hogy a Ford közel kétszázezer alkalmazottnak utal a hó elején világszerte. Csak összehasonlításul: Debrecennek van éppen ennyi lakosa. A Ford egyébként a világ ötödik legnagyobb bevételével büszkélkedő autógyártója.

Az 1903-as alapítása óta mindig az amerikai fejlődés, a „nagy amerikai fellendülés” részese volt. Később a fellendülés egyik fő hajtóerejévé vált, még később pedig a szinonímájává. Ha felmerült a megvalósult amerikai álom kérdése, a legkézenfekvőbb volt a Forddal példálózni. És ha az utóbbi évtizedekben a sok high-tech és internetes cég nem tarolna a dollármilliárdos bevételek kategóriájában, bizony még ma is lélegzetelállítóan hangozna, hogy Henry Ford mindössze 28 ezer dollárral indult, jelenleg pedig évi átlagban 160 milliárd dollár körül van a cég bevétele.

Ez az eredmény persze annak is köszönhető, hogy az amerikai álom hamar áttört a határokon és a Ford a kontinenseken keresztülszáguldva meghódította az egész világot. Olyannyira, hogy ma már egyre kevesebben tudják, hogy a vállalat székhelye most is az Egyesült Államokban van.

Hogy miként nézünk vissza az előző munkahelyünkre? Nos, valahogy úgy, ahogyan az „ex-Ford” márkák a Ford anyacégre, amit elhagyni kényszerültek, vagy amiből nagyonis vágytak már kitörni. Csakúgy, mint mi, talán ők is kicsit büszkék a továbblépés miatt, de azért még mindig oda-odafigyelnek a régi cégre és megpróbálják bizonyítani, hogy igenis jók. Ezeknél a cégeknél már elmúltak azok az idők, amikor a leányvállalat ügyvezetőjeként hatalmas dicsőség volt úgy átrepülni a Ford dearborni központjába, hogy az előző éves beszámoló fényes számai megelőzték a sikeres menedzsert.

A Ford főhadiszállásán, a híres „Glass House-ban” a vezérkar faberakásos tárgyalótermében már jónéhány éve nem kap vállveregetést az Aston Martin, a Jaguar, a Land Rover és a Volvo ügyvezetője sem. Ma már minden ex-Ford márkánál „saját szakállra” (vagy az új tulajdonoséra) folyik a munka, így a dicsőség és az esetleges kudarc is független a korábbi támogatótól. Lássuk hát, hogy 2020-ban a Ford mely ex-márkái teljesítettek a legjobban. Az eladott autók darabszámának növekvő sorrendjében mutatjuk be a dobogósokat és az arról épp leszorult, negyedik helyezettet.

4. Aston Martin (4150 db)

Az Aston Martin 2007-ben vált külön a Fordtól. 20 éves együttélést követően lett a Ford egyik kiemelt kedvencéből egy befektetői csoport tulajdona. Az új csoportosulás egy másik angol luxusmárkát is birtokol, a Lagondát.

Az Aston Martin Carsalesbase adatai szerinti 2020-as, 4150 db-os eladási száma nagyjából egyharmaddal kevesebb, mint a korábbi években megszokott statisztika. Ám az eladások jelentős részét mindössze egyetlen negyedév alatt, 2020 végén bonyolították le. Az Aston házi versenyét a DBX SUV nyerte, a márka eladásainak több mint negyedét produkálva, 1171 példánnyal.

Összességében az Aston 2020-ban képes volt csökkenteni az adósságállományát, és egy milliárdos befektetőnek, valamint a Mercedes-Benz 20%-ra történő részesedés növelésének köszönhetően a saját tőkéjét közel háromszorosára emelte. A 4150-es eladott darabszám tehát önmagához és a luxus sportautók szegmenséhez mérve is jó teljesítmény.

3. Jaguar (102 494 db)

Annak idején a Ford olvasztótégelyében találkozott össze a két ősi rivális, a Jaguar és az Aston Martin. A Ford röviddel azután vásárolta meg a Jaguart, hogy az Aston Martin is a kötelékébe került. Az Aston mellett a Jaguart is a Ford kiemelt gyártóinak sorába emelték, a híres „Premier Automotive Group” tagjai közé.

Ahogyan az Aston Martin érkezett, úgy jött a Jaguar is a Fordhoz, és a távozás is pontosan ebben a sorrendben történt. A Jaguart 2008-ban adták el az indiai Tata Group leányvállalatának, a Tata Motorsnak.

A Jaguar 2020-ban összesen 102 494 autót értékesített, ami a pandémia miatt 36,5%-os csökkenést jelentett az előző évhez képest. Ugyanakkor a brit hagyományok valamelyest megtörtek az eladások földrajzi megoszlását tekintve. A Jaguar számára ugyanis hatalmas előrelépést jelentett a kínai terjeszkedés. Ebben a tekintetben India, mint új bázis, kiváló indítóállásnak minősült.

„Bár a Covid-19 továbbra is jelentősen befolyásolja a globális autóipart, sikeresen fejeztük be a 2020-as évet az értékesítés második egymást követő negyedéveiben. Az utolsó negyedévben a vírus által legkevésbé érintett régiókban elért teljesítményünk különösen bíztató volt, mert az ottani értékesítéseink évről-évre és negyedéves összehasonlításban is növekedtek. Sokat jelentett, hogy a kisebb kereskedőink online értékesítési megoldásokkal álltak elő. Így tovább tudtak folyni az eladások, bár a szalonajtók zárva maradtak" - nyilatkozta 2021 elején Felix Bräutigam, a Jaguar kereskedelmi igazgatója.

Tehát a Jaguar sem roppant bele az utóbbi időszakba, sőt, az elektromos hajtásláncú, ill. hibrid modelljeik egyre nagyobb teret hódítanak az eladásokban – élen a tisztán elektromos Jaguar I-Pace-szel.

2. Land Rover (323 480 db)

A tranzakció nem volt túl bonyolult. A Land Rover eredetileg a Rover kötelékébe tartozott, de ma már önálló márkaként éli életét. Eredetileg tehát a Roverrel együtt vette meg a BMW, majd 2000-ben adta tovább a Fordnak. A üzlet pikantériáját a nevek körüli huzavona jelentette, hiszen a BMW-nél maradó Rover név szerepel a Land Rover nevében is. Végül a Ford nagyvonalúan megvásárolta a Rover nevet is, hogy kiemelje a Land Rovert a kiszolgáltatott helyzetből.

Végül 2008-ban a Ford a Land Rovert is a Tatának adta el, a Jaguar eladását magában foglaló üzlet részeként. A Tata Motors pedig a Jaguart és a Land Rovert immáron egyetlen, közös vállalatként tartja fenn. A két márkát továbbra is külön forgalmazzák, de közös platformokat és technológiákat használnak. Egyébként a Tata Group is szükségesnek tartotta, hogy a Land Roverrel együtt a Rover név is az övék legyen, így a Ford a Rover nevet is továbbadta.

A Land Rover 323 480 járművet adott el 2020-ban, ami „csak” 18,3%-os csökkenést jelent az előző évhez viszonyítva. A Land Rover számára is az év utolsó három hónapja hozott nagy bevételt. Ezen belül a kínai eladások közel egyötödös növekedést hoztak, miközben az európai eladások 16,3%-os zuhanással zártak, az Egyesült Királyságban tapasztalt szerényebb, 8,9%-os csökkenés mellett.

A márka modelljei között külön kiemelendő a Land Rover Defender szárnyalása. Az év utolsó három hónapjában 66%-kal nőttek az eladások 2020 előző negyedévéhez képest. Ebben a teljesítményben hatalmas részt vállalt a rövid tengelytávú Defender sikere.

1. Volvo (661 713 db)

A Ford 1999-ben vásárolta meg a Volvo személygépkocsi részlegét, és azonnal beemelte a Premier Automotive Groupba. Ám ez sem mentette meg az eredetileg svéd márkát attól, hogy a többiek sorsára jusson. A Volvót is eladták, legfeljebb azzal vigasztalódhattak a márka rajongói, hogy a kiemeltek csoportjában ezt a márkát tartotta magánál legtovább a Ford. Az amerikai gigant 2010-ben állapodott meg a kínai Geely cégóriással a Volvo sorsáról.

A Ford volt márkái közül a Volvo vészelte át a legkisebb csökkenéssel 2020-as évet. A világviszonylatban értékesített 661 713 autó darabszáma csak 6,2%-kal volt kevesebb, mint 2019-ben. Sőt, a Volvónál nemcsak 2020 utolsó negyedévében, de a teljes második félévben rekordszámú eladást könyvelhettek el.

A Volvo legkelendőbb modelljei az XC-sorozat tagjai voltak, az XC40 és az XC90, de a 2020-as év ásza egyértelműen az XC60 lett. És természetesen a tulajdonos Geely-nek köszönhetően Kína biztosította a legnagyobb tömegű vásárlásokat, de a Volvo 2020-ban az USA-ban is képes volt növelni az eladások számát. A sikerben jelentős részt vállalt a Volvo rendkívül gyors reagálása az elektromos autók piacán.

Autocar

Carsalesbase