2022. november 17. | 14:23

A német TÜV idén is elkészítette statisztikáját, amiben 9,6 millió járműről kapott jelentés alapján értékeltek ki 226 modellt.

A német TÜV statisztikája érdekes eredményeket hozott. A rengeteg autót 2021 júliusa és 2022 júniusa között vizsgálták, többek közt megbízhatóság és a meghibásodások száma alapján. Az autókat korosztályok szerint 5 csoportba sorolták 2-3-tól 10-11 éves korú autókig. Ez azzal vág egybe, hogy a német autópark öregedett az utóbbi időben, már átlagosan 10,1 éves egy német autó.

A legmegbízhatóbb autók között érdekes, hogy a 4-5, a 6-7, a 8-9 és a 10-11 éves autók között a Porsche modelljei bizonyultak a legmegbízhatóbbnak. Ezzel szemben 2-3, 4-5, 6-7 és 8-9 éves korú autók között pedig végig a Dacia volt a legrosszabb helyen. A Logan, Duster és Dokker modellekre volt a legtöbb panasz, arányaiban a 2-3 éves kortól 8-9 éves korig 11,6, 18, 24,4 és 39,9 százalék volt a hibák aránya ezeknél a modelleknél.

Érdekes, hogy a legrosszabb modellek között szerepel még a VW Sharan, a Fiat Punto, a Citroen C3 Aircross és a BMW-től a 2-es Active Tourer, illetve 6-7 éves korára az 5-ös és 6-os széria. A legfiatalabb vizsgált korosztályban a legmegbízhatóbb autó a Mercedes B-osztály lett 2 százalékos hibaaránnyal, de régebbi modelleknél is sokszor kapott előkelő helyet a Mercedes. Megbízható autók között vannak még Az Audi TT és Q2 modelljei, a Volkswagen Golf Sportsvan és a Suzuki Vitara is.

A TÜV szervezet szakemberei szerint ezekkel az adatokkal azért kell óvatosan bánni, mert sok körülmény alakítja őket az autók milyenségén kívül. A Porsche például olyan emebrek kezébe kerül, akik dédelgetik és mindig megadják nekik a kellő törődést, míg a Dacia szimpla célszerszámként működhet. Ezzel is számolni kell, mielőtt megpecsételünk egy márkát vagy egy típust.

A meghibásodások aránya is érdekesen alakult, mert a vizsgált autók csupán 69,1 százalékának nem volt semmi baja, 10,7 százalékuknak volt apróbb hibája. Ezzel szemben 20,7 százalékuknak, tehát az ötödüknek volt valami komolyabb baja és 0,05 százalékukat nyilvánították csak közlekedésre alkalmatlannak, ez összesen 15 ezer autót jelentett.

Az egyik kutató szerint a statisztikából az is kiderül, hogy elmúlt a Covoid-hatás. A vírus ideje alatt az embereknek több ideje volt foglalkozniuk autóikkal és kevesebbet is használták azt, így kevesebb meghibásodás jellemezte az időszakot.

A járművek meghibásodása összefüggésben van a életkorukkal, ami a szakemberek szerint azért aggasztó, mert a német járműpark öregedett az elmúlt években. Míg 2011-ben 8,3 év volt a német autók átlagéletkora, 2022-re ez 10,1 évre emelkedett. A regisztrált gépjárműveik 43 százaléka 10 éves, vagy annál idősebb.

Érdekes viszont, hogy az amerikai szervezetek által készített hasonló statisztikákkal ellentétben Toyotákról még csak szót sem ejtettek, pedig sokszor végeznek a japán márka modelljei a megbízhatósági listák élén.

Depositphotos