2023. június 15. | 16:35

A Suzuki évértékelő rendezvényén jártunk és megtudtuk, hogy a nehézségek ellenére a japán gyártó még mindig elég jó helyzetben van.

Kicsit mindannyian meglepődtünk a szerkesztőségben, amikor az év közepén beérkezett a Suzuki évértékelőjére szóló meghívó. Ezt a gyártók jellemzően elején letudják, hiszen akkor aktuálisak az előző évi eredmények.

A Suzuki mégis most, így 2023 derekán ismertette velünk, hogy milyennek is látták ők a 2022-es évet. Ugye ez az év senkinek sem volt egyszerű, mert a háború és egyéb gazdasági döntések okozta energiaár-emelkedés, a globális chiphiány és az általános gazdasági visszaesés egy kicsit mindenkinek odavágott.

Hiszen ha az emberek csóróbbak, akkor nem vesznek új autót, de a gyártók mégis egy bizonyos spektrumú kapacitásra vannak berendezkedve. Gondolhatnánk, hogy lefele kellett alkalmazkodniuk, hiszen a magyar újautó-piac jó 5-6 százalékos visszaesést mutatott 2021-hez képest. A Datahouse adatai szerint 2022-ben 111 524 darab új autót adtak el Magyarországon.

Nőtt az árbevétel és az exportforgalom is

Ha a Suzukiról beszélünk, akkor itt nem csak az eladott autókat kell megemlíteni, hanem azt is, hogy van egy gyáregységük Esztergomban. Itt a Vitara és S-Cross modelleket gyártják nem csak itthonra, de a világ 123 országába egyaránt.

A nehézségek ellenére a Suzuki mégsem zárt rossz évet. Ők kifejezetten sikeresnek ítélik 2022-t, hiszen árbevételük 2,3 százalékkal emelkedni tudott a '21-es számokhoz képest, így idén ez nettó értékben 2 144 900 000 forint volt.

Hogy ez a szám összejöjjön, ahhoz 2022-ben 129 022 autót kellett legyártani (ez 20 százalék növekedés 2021-hez képest,) és ebből még abban az évben eladtak 128 536 darabot. Ez persze nem a teljes magyarországi értékesítés, az itthoni piacon kisebb számok vannak.

Itthon 13 859 darab új Suzukit regisztráltak, ennek pedig 49 százaléka, tehát majdnem a fele flottaértékesítés volt. Ezzel az adattal a Suzuki 7. éve piacvezetőnek számít a magyar újautó-piacon, ehhez 12,43 százalékos piaci részesedése van.

Ez azért is szép eredmény, mert a Suzuki már nem árul sima, belső égésű motorral szerelt modelleket, kizárólag a Jimny kishaszongépjármű változatát, az LCV-t. Ezen felül Európában a teljes paletta valamilyen hibrid rendszerrel szerelt modelleket tartalmaz a Swifttől kezdve az Acrossig.

Az esztergomi gyár is jól teljesít

Az esztergomi gyár teljesítménye is jó volt egyébként, hiszen a Suzuki exporttevékenysége 26 százalékkal emelkedett. A teljes eladások 88 százalékát (113 817 autó) tette ki az export. Ezeknek az autóknak a 76,3 százaléka (98 876 darab) volt hibrid.

Nem csak a modelleket fejlesztették az évek alatt, de az üzem bizonyos részeit is folyamatosan felfrissítik. 2020 óta modellfejlesztésen felül gyártósori modernizálás történt, míg a festőüzembe új robotsort állítottak munkába.

Ezekre nagyjából 170 millió eurót fordítottak az elmúlt 2-3 évben, ez átszámolva közel 64 milliárd forint. Ezzel mégsem áll meg a folyamat, hiszen 2023-ban további 100 millió euró, átszámolva 37,6 milliárd forint beruházás várható.

Ennek része a dolgozók munkakörülményeinek javítása és a gyár fejlesztése egy zöldebb jövő felé. Hiszen nemrég egy napelemparkot is telepített az esztergomi gyár, amely az áramfelhasználás olyan 8-9 százalékát képes fedezni.

Emellett folyamatosan szeretnének átszerelni hőszivattyúkra az üzemekben. Ezzel függetlenednének a gázfelhasználástól és működnének fenntarthatóbban a jövőben.

A Suzuki büszke arra, hogy a jelenlegi 3200 aktív dolgozójának több mint a fele 15 éve náluk dolgozik. Ezt a 2015-2023-as időszakban folyamatos béremelésekkel is honorálták, amelyek mértéke 75 százalék volt az egész időszakot vizsgálva. Most egyébként újabb 20 százalékot terveznek majd a 2023-as évben.

Emellett fejlesztik folyamatosan a további juttatásokat és szolgáltatásokat, amelyekkel egyébként a családbarát munkahely jelzőt is elnyerték. Ebbe beletartoznak olyan tételek, mint például az egyészségügyi ellátás vagy különböző juttatások.

Nem csak autókkal foglalkozik a Magyar Suzuki

Bár jóval kisebb szeletét teszi ki az értékesítéseknek, érdemes megemlíteni a motorkerékpár-eladások számait is. Hiszen 14 márkakereskedéssel vannak jelen az országban és összehoztak egy 12,9 százalékos növekedést 2021-hez képest.

Ehhez 313 motort adtak el 2022-ben, ez pedig  6 százalékos piaci részesedésre elég jelenleg itthon. Emellett egyébként hajómotorokkal is foglalkoznak, amiből meglepően sokat adnak el éves szinten.

2022-ben például 727 hajómotort adott el a Magyar Suzuki, pedig csak 10 értékesítési ponttal rendelkeznek. Ehhez az is hozzátesz, hogy 13 partnerországuk van és 1999 óta tevékenykednek itthon a piacon.

Ezzel kapcsolatban egyébként érdekes megemlíteni, hogy a Suzukinak világszinten egyedülálló módon van egy olyan csónakmotorja, amely képes gyűjteni a vizekben a mikro-műanyagokat. A rendszerén átáramoltatott vízből egy szűrő kiemeli ezeket a káros elemeket és összegyűjti, később ezeket a megfelelő helyeken üríthetjük.

Több területen is törekednek a fenntarthatóságra

A csónakmotor is tökéletes példa arra, hogy milyen kiaknázatlan területeken is foglalkozhatunk a környezetvédelemmel. Ebbe a folyamatba a Suzuki is nagy erővel belevágott, hiszen meredek céljaik vannak, amiket teljesíteni kell.

Szeretnék, ha 2050-re egy teljesen karbonsemleges termékportfóliót tudnának felállítani és ezek mind karbonsemleges üzemekben készülnének. Autózási fronton ehhez 2030-ig 5 új tisztán elektromos modellt szeretnének bemutatni, amelyekből az első darab várhatóan 2024 végén, 2025 elején érkezik majd.

Azt is megemlítettem, hogy az esztergomi üzemben is egyre inkább támaszkodnának a megújuló energiaforrásokra, tehát a napelempark csak a kezdet. A céljuk, hogy működés közben a kibocsátásuk 2027-re a 2023-as adathoz képest 50 százalékkal csökkenjen majd.

Persze ez a cél a világ összes Suzukikat gyártó üzemére vonatkozik, ahogy az elkövetkezendő időszakban a modellpalettát is vastagon érinti. Azt, hogy az új elektromos modellek között lesz-e a Swace-hez és Acrosshoz hasonló együttműködés a Toyotával, újságírói kérdésre reagálva nem zárták ki.

Suzuki