2021. december 05. | 10:50

Összhangról még a legerősebb gazdaságok esetében sem beszélhetünk, mindenki a saját feje után megy a villanyautózás támogatása terén. Röviden bemutatjuk, hogy hol tart kilenc kulcsfontosságú nemzet és Magyarország villanyautó-támogatási rendszere.

Az elektromos autózás kérdése egyre élénkebben foglalkoztatja a napi gazdasági problémáktól kevéssé terhelt országok kormányzatait. A technológia elterjesztésére a legkézenfekvőbb megoldás az alternatív hajtással szerelt járművek vásárlásának közvetlen, anyagi ösztönzése.

A másik témakör, ami nélkül nincs előrelépés a klímasemlegesség elérésében, egy legalább olyan szintű infrastruktúra megteremtése a villanyautózásban, mint amit a belső égésű motorokkal szerelt autók tulajdonosai már megszoktak. Hogy ezen az úton hol tartanak a globális folyamatokban kulcsszerepet játszó nemzetek és Magyarország? Most kiderül.

Egyesült Államok

Az Egyesült Államok meglehetősen vegyes képet mutat az elektromos járművekkel kapcsolatos támogatási rendszert tekintve. Az ösztönzés ugyanis államonként eltérő, mértéke az adózó jövedelmétől és a megvásárolt vagy megvásárolni kívánt új autó akkumulátor-kapacitásától függ, ugyanakkor olyan típusok is vannak, amelyekre egyáltalán nem igényelhető a támogatás.

Szövetségi szinten adójóváírást lehet igényelni a hálózatról tölthető autókra (tisztán elektromosak és plug-in hibridek egyaránt), amelynek összege akár 7500 dollár (aktuális árfolyamon 2,4 millió forint) is lehet, de a tervek szerint az amerikai üzemekben készülő elektromos járművekre ez a támogatás 12 500 dollár (aktuális árfolyamon 4 millió forint) lesz.

Egyúttal szeretnék megváltoztatni az elektromos járművek értékének felső határát is, amelyre a támogatás igénybe vehető. A hagyományos autóknál maradna az 55 000 dollár (aktuális árfolyamon 17,6 millió Ft), de a szabadidő-autók és pickupok esetében 80 000 dollár (aktuális árfolyamon 25,6 millió Ft) lenne a felső határ.

A töltők száma az USA területéhez és lakosságához viszonyítva igen csekély, mindössze 43 000. A helyzetet és a tagállamok merőben különböző szemléletét jól jellemzi, hogy ezen töltők jelentős része is egyetlen tagállamban, Kaliforniában működik.

Az Egyesült Államokban már 2010 óta létezik az új elektromosautó-vásárlásra vonatkozó adójóváírás támogatási formája, de a belső égésű motorral szerelt izomautók hazájában nehéz lesz az átállás. Az elektromos autók darabszáma 2020-ban mindössze 1,7 %-os részt tudott kihasítani az újautó-eladások teljes statisztikájából.

A Kongresszus jövőt illető elvárásai ennek megfelelően igen visszafogottak. 2030-ra csupán azt szeretnék elérni, hogy az új elektromos és plug-in hibrid járművek eladásai együttesen elérjék az 50%-os arányt, és a töltőberendezések száma félmillió legyen.

Az amerikai piacon is komoly szerepet játszik a Tesla, ennek ellenére Elon Musk szerint a jelenlegi elnök, Joe Biden igyekszik nem tudomást venni a létezéséről.

Franciaország

A francia támogatási rendszer a legfeljebb 20 g/km helyi kibocsátású autókra vonatkozik, és akár 7000 eurós (aktuális árfolyamon 2,55 millió forint) kedvezményt is nyújt az olyan új autók vásárlásához, amelyeknek az ára nem haladja meg a 45 000 eurót, ahogy a támogatás mértéke sem haladhatja meg az autó értékének a 27%-át.

Ám a szabályozás a drágább villanyautókat sem zárja ki a támogatások köréből, mert a 45-60 000 eurós árfekvésben levő új elektromos autók vásárlására is biztosít 3000 euró (aktuális árfolyamon közel 1,1 millió forint) kedvezményt.

A hálózatról tölthető hibrideket külön kezeli a rendszer, ezek 2000 euró (aktuális árfolyamon 725 000 Ft) kedvezménnyel vásárolhatók meg újonnan, ha áruk nem haladja meg az 50 000 eurót, szén-dioxid-kibocsátásuk pedig 50 g/km alatt marad.

Érdemes megemlíteni, hogy Franciaországban további kedvezményeket biztosíthat a helyi önkormányzat az elektromos, plug-in hibrid, hidrogénnel hajtott vagy egyéb alternatív hajtáslánccal szerelt gépjárművekhez, így a fent említett összegek mellé még további kedvezmények is hozzászámolhatók.

Mindemellett a régi autók leselejtezését is támogatja a francia kormány, amennyiben helyettük elektromos autó kerül a garázsba, sőt, a tervek szerint használt elektromos járművekre is kiterjeszthető lesz a kedvezmény.

Franciaországban jelenleg körülbelül 35 000 nyilvános töltő működik. Ez a szám azért váltott ki éles kritikákat a francia kormány munkáját illetően, mert 2021 végére 100 000 töltő üzembe állítását ígérték.

Az országban 2020-ban az újautó-eladások 11,2 %-a volt elektromosan tölthető meghajtással rendelkező jármű. A francia kormány úgy ítélte meg, hogy a villanyautók népszerűsége megállíthatatlanul erősödik, ezért a támogatási rendszer több elemének visszavonását tervezte 2020-ra (csakúgy, mint Kína). A pandémia miatt azonban a kínaiak meghosszabbították a támogatások érvényességét, és a kínai modellt Franciaország ebben a lépésben is követte.

A villanyautó-szegmensből többek közt a Citroën is kiveszi a részét, például az ë-C4 modellel.

Hollandia

Hollandia kiválóan áll a villanyautózás népszerűsítésében, sőt, az elektromobilitás terén van, amiben ők az elsők Európában. A holland kormány az infrastruktúra fejlesztésében látta meg a kitörés lehetőségét. Emellett 4000 euró (aktuális árfolyamon 1,45 millió forint) engedményt kap az új villanyautója árából az, aki legfeljebb 45 000 eurós autót vásárol. A támogatás a használt villanyautókra is vonatkozik, igaz, esetükben csak 2 000 euróval lesz olcsóbb a vásárlás. Ráadásként a holland villanyautósok jelentős adókedvezményekre is számíthatnak.

Az elektromos átállás technikai alapját képező infrastruktúra azonban egyedülálló léptéket vett Hollandiában, mivel az utak minden 100 km-es szakaszára átlagosan 47,5 töltő esik. Ezzel a lenyűgöző értékkel Európában Hollandia áll az első helyen. Az országban fellelhető töltők tekintetében rendkívül magasak a számok: nagyjából 75 000 nyilvános és 180 000 magántöltő működik.

Mindezek mellett a holland kormányzat döntése értelmében az új belső égésű motoros autók értékesítési tilalma 2030-tól lesz érvényes. Ezzel a vállalással Hollandia a második legkorábbi határidőt szabta meg Európában (az első Norvégia, 2025-ös dátummal). A határozott lépések meg is hozták a kívánt eredményt: 2020-ban a Hollandiában értékesített új autók közel 25 %-a volt alternatív meghajtású.

India

India komoly lemaradással küzd az elektromos autózás terén. Az átállást célzó FAME néven kormányzati programjuk is alapvetően a hibrid és elektromos meghajtású járművek gyártására vonatkozik, hogy az ország mihamarabb meghatározó szereplővé váljon a globális piacon. Ebben a programban elsősorban a hagyományos indiai közlekedőeszközök, a motorok és a háromkerekű motoros járművek elektromos változatainak gyártását, elterjesztését tűzték ki célul.

Az elektromos járművek értékesítésének kevés konkrét támogatási formája van, és ebben is nagyok az eltérések az Indiát alkotó államok között. Néhány állam az akkumulátor kapacitását veszi alapul a vásárlási támogatás mértékének meghatározásához, amely javarészt csak motorokra jár, míg máshol egyáltalán nem jár árkedvezmény.

Az egész országra kiterjedő lépés volt viszont, amikor 2021-ben a nemzeti kormány eltörölte az elektromos járművek regisztrációs díját, és a hitelre vásárolt elektromos autók kamataira, valamint a gépjárműadóra is eltérő mértékű kedvezményt biztosítanak.

India kontinensnyi területének több régiójában is alapvető szociális gondokkal küzd, így aztán nem csodálkozhatunk azon, hogy az elektromos járművek töltőállomásainak a száma alig több mint 2500. Az elkövetkező években a kormány - nagyvállalatok bevonásával - több ezer új töltő kiépítését tervezi országszerte, hogy az autópályák minden 100 kilométerére jusson legalább 1-2 állomás.

Japán

A japán utakon futó 140 000 elektromos Nissan Leaf és 61 000 hibrid Toyota Prius piaci szegmenst népszerűsítő hatásának dacára Japánban az újautó-eladások elektromos részesedésében az utóbbi években visszaesés tapasztalható. 2020-ban az elektromos autók részesedése csupán 1,1% volt, miután a vásárlók zöme a hibrid hajtást részesíti előnyben, ha környezettudatos közlekedésről van szó

Pedig az újautó-vásárlási támogatást a tisztán elektromos meghajtású és a hibrid autók is megkapják, ráadásul, ennek összegét – látván az egyre nyilvánvalóbb lemaradást az elektromos autózás népszerűségének terén – 2020-ban a kormány megduplázta. Így jelenleg a tisztán elektromos autók kedvezménye akár 6300 eurónak megfelelő japán jen (aktuális árfolyamon 2,3 millió forint) is lehet.

A japán kormány az üzemanyagcellás megoldást (FCEV) még nagyobb előnyben részesíti, az ilyen rendszerű autók vásárlási támogatása kimagasló, akár 20 000 euró (aktuális árfolyamon 7,2 millió forint) is lehet.

Japánban közel 30 000 töltőpont van, mégis, a napi használati adatok alapján a töltők nagy többsége kihasználatlanul foglalja a Japánban kiemelkedő értéket képviselő földterületet.

A japán lemaradás kulcstényezője talán éppen a túlzottan gyors reagálás lehet. Már 2010-ben elkezdték kiépíteni az elektromos járművekhez kapcsolódó infrastruktúrát, ami azóta részben elavulttá vált. Emellett Japánban továbbra is a hidrogént tekintik a környezettudatos közlekedés megoldásának. Céljuk, hogy a Felkelő Nap Országa 2050-re szén-dioxid semlegessé váljon. Mindezt úgy, hogy a nem hidrogéncellás elektromos autók mindegyike otthoni napelemekről, vagy zöldenergia-szolgáltatóktól kapja az áramot.

A két japán nagyvállalat, a Honda és a Mazda viszonylag későn szállt be a tisztán elektromos autók piacára, ebben a videóban megnézheted, mit tud a Honda e és a Mazda MX-30.

Kína

Kína hatalmas erőket mozgat meg az elektromos autózás népszerűsítésének érdekében, már 2001 óta létezik állami támogatás az elektromos és plug-in hibrid gépjárművek vásárlásához. Sajnos a 2010-es évek második felére, a támogatással való visszaélések következtében a kormány revizionálni kényszerült a politikáját, így jelenleg alacsonyabb a hozzájárulás mértéke, mint korábban és azon modellek listája is zsugorodott, amelyekre lehet igényelni.

Most 1800 euró (aktuális árfolyamon 650 ezer forint) értékű kedvezmény járhat a tisztán elektromos meghajtású és legalább 300 km-es hatótávolságú új autókra, ha pedig egy villanyautó 400 km-t is meg tud tenni egyetlen töltéssel, a támogatás már közelítheti a 2500 eurót (aktuális árfolyamon megközelítőleg 900 ezer forint). A tisztán elektromosan 50 kilométert megtenni képes plug-in hibridek vásárlásához 800 euró körüli összeget lehet igényelni.

Kínában több mint 800 000 nyilvános töltő üzemel, amely kiegészül több mint egymillió privát otthoni töltővel, ezzel pedig a távol-keleti ország büszkélkedhet a világ legnagyobb töltő-hálózatával. Nem meglepő hát, hogy 2020-ban az újautó-eladások elektromos szegmensének részesedése 5,4% volt.

A világ legnépesebb országában jelentős a területi szórás az elektromos autók elterjedtségének mértékét tekintve. Az elmaradottabb régiókkal szemben a felhőkarcolókkal teletűzdelt világvárosi környezetben már hozzátartozik az utcaképhez az elektromos autó is. A kínai nagyvárosok sokat is tesznek a belső égésű motorok kiszorításáért.

Például Sanghajban a hagyományos motorokkal szerelt autók rendszámtábláival kapcsolatos ügyintézést alaposan megfizettetik, miközben az elektromos autók esetében a tulajdonos ingyen kapja a forgalmit.

Emellett a villanyautózás ösztönzése során a kínai vezetés nemcsak jutalmaz, de keményen büntet is. A nagyvárosokban például korlátozzák a belsőégésű motorral szerelt gépjárművek vásárlását, új autógyártók piacra lépése pedig akkor lehetséges Kínában, ha az értékesített autóik egy része elektromos vagy plug-in hibrid. A kényszerítő intézkedésektől a kormány azt várja, hogy 2030-ra 40%-ra emelkedjen az újonnan értékesített elektromos járművek aránya, hogy aztán a tervek szerint 2035-től teljesen betiltsák a hagyományos autók eladását az országban.

Magyarország

Hazánk jelenlegi kormányzati célkitűzése, hogy az ország 2050-re klímasemlegessé váljon. Az új, tisztán elektromos meghajtású autókra vonatkozó vásárlási támogatás egy kötött összeghatárral rendelkező pályázati rendszerben történt, a legutóbb meghirdetett keretösszeget villámgyorsan kihasználták a pályázók. Jelenleg még nem hirdetett új pályázatot a magyar állam a villanyautók vásárlási támogatására.

Nyertes pályázat esetén a maximum ötszemélyes autókra adható támogatás 12 millió Ft-os értékhatárig az autó értékének maximum 50%-a, de legfeljebb 2,5 millió Ft lehetett legutóbb. 12 millió és 15 millió Ft között pedig a támogatás 12,5%-os, maximális összege pedig 1,5 millió Ft lehetett. A hét- vagy többszemélyes autókra hasonló nagyságrendű támogatásra lehetett pályázni.

A pályázati forma és a keretösszeg alacsony mértéke miatt a Magyarországon üzembehelyzett zöld rendszámos autók (kb. 25 000 db) mindössze 6%-a (kb. 1500 db) részesült a magyar állam támogatásában.

Zöld rendszámot minden olyan elektromos és plug-in hibrid gépjármű kaphat, amely tisztán villannyal legalább 25 km megtételére képes, illetve azok a növelt hatótávolságú hibrid (range extenderes, pl BMW i3 REX) gépkocsik jogosultak még rá, amelyek legalább 50 kilométert képesek megtenni a belsőégésű erőforrásuk beindítása nélkül.

A kormány 2015-ben előállt a Jedlik Ányos tervvel, ami az ország elektromobilitási stratégiáját foglalja magában. Ennek lényege az elektromos autózás népszerűségének növelése és az infrastrukturális háttér megteremtése. A zöld rendszámos autókra többféle kedvezmény vonatkozik, amelyek jórésze díj-, vagy adófizetés elengedését jelenti (gépjárműadó, regisztrációs adó, helyenként parkolási díj).

A hazai töltők száma 2021 első negyedévében 1471 db volt, ezek mintegy kétharmada a közép-magyarországi régióban található. Magyarországon 2020-ban az elektromos meghajtással rendelkező járművek az újautó-eladások mintegy 1,8%-át tették ki.

Nagy-Britannia

Az Egyesült Királyságban a személyautók esetében két technikai paraméterhez kötik a támogatást. Csak olyan új autó esetében lehet érvényesíteni az allámai kedvezményt , ami egyrészt 50 g/km-nél kisebb helyi kibocsátással rendelkezik, másrészt legalább 70 mérföld (113 km) a tisztán elektromos hatótávolsága. A kedvezmény maximum az autó vételárának a 35 %-át teheti ki, legnagyobb összege 2500 font (kb. 1,1 millió Ft) lehet és kizárólag a 35 000 font alatti árkategóriára érvényesíthető.

Nagy-Britannia területén több mint 26 000 nyilvános töltő működik és egyszeri 350 fontos támogatással ösztönzik az otthoni töltők telepítését is. A brit parlament 2011 óta nyújt segítséget a konnektorból tölthető autók tulajdonosainak, vonzó adójóváírási rendszerében kiemelten ösztönözve a cégeket elektromos autókból álló flották kialakítására.

A szigetországban 2020-ban az új autók értékesítésének 10,7%-át adták az elektromos vagy plug-in hibrid hajtáslánccal üzemelő autók, amely hatalmas növekedésnek számít a korábbi év 3,1 százalékos részesedéséhez képest, miközben a koronavírus-járvány miatt maga a szektor 28 éves mélyponton volt .

Ma már az olyan egykori legendás brit márkák, mint a Jaguar is gyárt elektromos autót. Az I-Pace bemutatójából kiderül, mit is tud ez a villanyautó.

Németország

A német támogatási szisztéma nagyon hasonlít a franciához, ám a támogatási összegek jóval vaskosabbak. Akár 9000 (aktuális árfolyamon 3,3 millió forint) euróval lehet olcsóbb egy nettó 40 000 euró alatti új elektromos autó, és a legalább 40 kilométert tisztán megtenni képes plug-in hibridek árából is 6750 euró kedvezményre lehet számítani. A 40 000 euró feletti árfekvésben (maximum 65 ezer euróig) ugyanezen számok 7500, ill. 5625 euróra módosulnak.

A német szövetségi kormány jobban bízik a pozitív ösztönzés, mint a tiltás taktikájában. A belső égésű motorral szerelt új autók betiltására ezért nem tűztek ki semmilyen központi céldátumot, ám erre a tartományoknak és a városoknak önálló jogosultságot adtak.

Ennek megfelelően jelenleg Berlin, Darmstadt, Hamburg és Stuttgart városok néhány belső területén vannak érvényben bizonyos fokú és városonként eltérő mértékű korlátozások. Az idősebb, jobban szennyező dízelüzemű gépkocsikkal jellemzően tilos behajtani, a szabályt megszegők pedig komoly bírságra számíthatnak.

A korszerűtlen belsőégésű motorral, elsősorban dízellel szerelt gépkocsik gyors ütemben kopnak ki a német közutakról, nem véletlenül érkezik hazánkba is rengeteg olcsó importautó az országból. Az autópark gyors ütemű modernizálódásának jele, hogy 2020-ban a Németországban háromszor több tisztán elektromos autó fogyott az egy évvel korábbihoz képest, az elektromos vagy tölthető hibrid hajtáslánccal rendelkező autó piaci részesedése pedig elérte a 13,5%-ot.

Németországban nagyjából 45 000 nyilvános töltő üzemel, és az új töltők telepítésére is külön támogatási rendszert léptettek érvénybe. A német közlekedési minisztérium eredetileg 2030-ra egymillió töltőt szeretett volna telepíteni, de időközben módosultak az elképzelések, és jelenleg inkább kisebb számban, de gyorstöltésre alkalmas egységek üzembe állítását tervezik.

Norvégia

A nemzetek elektromobilitási támogatási rendszereinek rövid bemutatását a világ elektromos autózásának jelenlegi élharcosával zárjuk. Bár Norvégiában nincsen közvetlen ártámogatás az új villanyautók vásárlására, de a teljesen elektromos meghajtású autók mentesek az áfá-tól, a regisztrációs adótól és nem kell fizetni illetékeket sem a vásárlás során.

Mindezek mellett a hétköznapi autózásban a lehető legtöbb előnyben részesülnek a villanyautósok. Kedvezményes gépjárműadót kell csak fizetni utánuk, a tulajdonosok maximum a hagyományos autókra érvényes parkolási tarifák felét kell fizetniük, de egyes helyi önkormányzatok dönthetnek úgy, hogy teljesen ingyenes parkolást biztosítanak számukra, illetve 2005 óta a buszsávot is igénybe lehet venni az elektromos gépjárművekkel.

A mindig növekvő számú, jelenleg 16 000 nyilvános töltő egyelőre képes kielégíteni a villanyautók energiaigényét, de a töltők telepítésének ütemezésére komoly nyomás helyeződik. Norvégiában ugyanis az újautó-eladások közel 80%-át már hibrid vagy teljesen elektromos (BEV) autók adják, amelyek közül ez utóbbi 54%-ban veszi ki a részét. Norvégia ezekkel a számokkal jelenleg az első helyen áll a világon.

Mindezek tükrében érthető, hogy a skandináv ország a belső égésű motorokkal szerelt új autók értékesítésének leállítását már 2025-ben elérhetőnek tartja. Az optimizmusnak van alapja, sőt, hagyománya is, hiszen az első, alternatív meghajtásra vonatkozó adókedvezményt Norvégia még a múlt században, 1990-ben vezette be.