Téli készülődés négy keréken

Frissítve:
2018-09-18, 21:57

Az autónk szezonális felkészítésének a jelentősége nem csak közlekedésbiztonsági szempontból fontos. Kellemetlen pillanatoktól tudjuk magunkat megkímélni, ha körültekintően vágunk neki a télnek.

Társszerzőként közreműködött: Rendi Péter

Általában a téli autózással kapcsolatban mindenkinek először a gumik cseréje ugrik be, de ezen túl is adódnak más teendők, amivel biztonságosabbá és egyszerűbbe tehetjük közlekedésünket a téli időszakban is. Fontos eleme az időben való felkészülés, nehogy váratlanul érjen minket a hirtelen jött időjárás változás.

7 fok alatt már ajánlott a gumik cseréje

7 fok alatt már ajánlott a gumik cseréje

A téli gumi előnyei

A felkészítés során az egyik legfontosabb a jó állapotú téli gumik használata. Amikor a napi hőmérséklet 7 Celsius alá süllyed, már ajánlott a gumik cseréje, mivel a reggeli fagyok megjelenésével jelentős csúszásveszély léphet fel. A téli gumik legfőbb jellemzője nyári társaival szemben, hogy jóval puhább anyag-összetétellel rendelkeznek, ezért a zordabb időjárási körülmények között sem vállnak keményé, ezzel biztosítva a megfelelő tapadást. Fontos megjegyezni, hogy nem elhanyagolható tényező téli gumik esetén sem az abroncsok kora. 8-10 éves gumikon már szabad szemmel is jól látható jelei vannak a természetes öregedésnek. Apró repedések jelennek meg a futófelületen, illetve a gumiabroncs oldalán is. További intő jel az abroncs megmerevedése, kikeményedése. Szerencsére a DOT szám segítségével könnyen ellenőrizhetjük abroncsaink korát. Téli gumiknál a minimális bordamélység 4 mm. Kevesen tudják, hogy használt gumiabroncs felszerelésénél nem mindegy hogy a kopottabb gumik az első vagy a hátsó tengelyre kerülnek fel. Az esetek többségében mindenki azt gondolja, hogy a kopottabb gumik jók lesznek hátra mert úgy is az első kerekek a kormányozottak. Viszont fékezés alkalmával az autó súlypontjának jelentős része az első tengelyre kerül át, így csökkentve a tapadást a hátsó kerekeken, amely a kocsi farának a kitöréséhez vezethet. Ezért nagyon fontos hogy a nagyobb profilmélységgel rendelkező abroncsok mindig hátra kerüljenek, így biztosítva nagyobb tapadást.

Fontos, hogy jól láss!

A téli látási körülmények között kulcsfontosságú a megfelelő kilátás a vezető számára. Ezért nem elhanyagolható szempont a szélvédőnk állapota, illetve az ablaktörlő lapátok elhasználódása sem. Ha szélvédőnk karcos, megnehezítheti a kilátást sötétedés után, mivel az egyenletlen felület a szemből érkező fényt megtöri. A rossz állapotú szélvédő az ablaktörlő lapátok élettartamát is jelentősen csökkentheti. Ablakmosó rendszer megfelelő karbantartása is nagyon fontos, mivel ha nem cseréljük le időben a szélvédőmosó folyadékot télire, komoly károsodást okozhat a fagyás. Ugyan ez igaz az autó hűtőrendszerére is. Fontos ellenőrizni a hűtőfolyadék fagyáspontját, melynek az ajánlott értéke hazánkban -30 Celsius körül van. Kevesen tudják, de a hűtőfolyadék is elhasználódik, kétévente ajánlott lecserélni. Amellett, hogy korróziógátló szerepe van a hűtőrendszert illetően, a vízpumpa kenéséről is gondoskodik.

A téli látási körülmények között kulcsfontosságú a megfelelő kilátás a vezető számára.

A téli látási körülmények között kulcsfontosságú a megfelelő kilátás a vezető számára.

A párásodás kapcsán kiemelt szerepet kap autónk fűtése is. Sokan csak az első hűvösebb reggeleken találkoznak ezzel a problémával. Amennyiben a fűtés használata során csökken hűtővizünk szintje, valamint makacs páraképződéssel találjuk magunkat szemben, esetleg édeskés szag kering az utastérben, mindenképpen ellenőriztessük autónk fűtő radiátorát. Valószínűsíthető, hogy elöregedett, ezért szivárgás lép fel mely az utastérben okoz jelentős gondot. Esetenként az elhasználódott pollenszűrő is páraképződéssel okoz bosszúságot a tulajdonos számára. Az autónk esőcsatornájának tisztasága is kulcsfontosságú lehet. Mivel ősszel a lehullott falevelek könnyen összegyűlnek, ezáltal dugulást okoznak, megnehezítve a csapadék elvezetését. A téli időszak előtt érdemes felmérni a karosszéria állapotát. Az esetleges sérüléseket kijavítani, illetve a korrózióra utaló jeleket ellenőrizni. Jelentős pénzt spórolhatunk meg, ha időben cselekszünk.

Télen nagy valószínűséggel több időt közlekedünk sötétben, mint nyáron. Ezért kiemelten fontos hogy az autó világítóberendezései megfelelően működjenek. A fényszórók beállításánál fontos hogy a többi közlekedőt ne vakítsa el, ugyanakkor a kellő távolságra világítson. Jól felszerelt szervizekben van lehetőség a fényszóró szakszerű beállítására is.

Mennyire koros az akkumulátor?

Akkumulátorunkat is érdemes időben ellenőrizni. Sokan csak az első hidegebb reggeleken tapasztalják meg, hogy nem, vagy csak nehezen indul autójuk. A hideg hatására az akkumulátorban könnyebben leesik a cella feszültség ez gyengébb teljesítményt eredményezhet. Háromévesnél idősebb akkumulátort érdemes szakszervizben ellenőriztetni műszer segítségével. A hideg nem csak az akkumulátor számára komoly próbatétel, hanem a különböző hajtószíjak (ékszíj, hosszbordásszíj) is nehezen birkóznak meg az alacsony hőmérséklettel. Nyirkos, párás reggeleken a szíj csikorgó hangja kellő figyelmeztetés lehet annak az esetleges elhasználódására.

Háromévesnél idősebb akkumulátort érdemes szakszervizben ellenőriztetni műszer segítségével.

Háromévesnél idősebb akkumulátort érdemes szakszervizben ellenőriztetni még a tél beállta előtt.

Évszaktól függetlenül érdemes rendszeresen ellenőrizni a fékek állapotát (kopottságát) illetve a fékfolyadék szintjét is. Fékfolyadékot érdemes kétévente cserélni mivel egyik fő tulajdonsága, hogy megköti a vizet, ezért az idő múlásával hígabbá válik ezáltal csökkentve a folyadék forráspontját. A fékhatást jelentősen befolyásolja a futómű illetve a lengéscsillapitók állapota is, melynek ellenőrzése évente vagy 25-30 ezer kilométerenként ajánlott.

Egy kis odafigyeléssel nyugodtabbá és biztonságosabbá tehetjük a téli közlekedést is, kellemetlen pillanatoktól kímélhetjük meg magunkat. Érdemes időt szánni rá!

További autós hírek

Nem hétköznapi módszerrel kerülte ki a délutáni dugót a tahó furgonos a Vörösvári úton. Konkrétan a járdán nyitott magának egy külön sávot, ráadásul...

Olvasónk, Nándi az ötödik autóig bírta, aztán dudálni és káromkodni kezdett autóstársainak, hogy ugyan engedjék már el az átkelni szándékozó gyalogost a gyalogátkelőn....

Kemény képsorokat kaptunk olvasónktól. A baleset ma, 2019.10.18-án, fél 6 előtt történt, a 13. kerületben, a Róbert Károly körúton Tanulságosnak gondoljuk az esetet...

Egy vonatsínen ragadt autóból az utolsó pillanatban rángatta ki a sofőrt egy rendőr Utahban szerdán írja a hvg.hu Ruben Correa rendőrjárőr kapott arról...

38 autót ellenőriztek a rendőrök Düsseldorf környékén. Az ellenőrzés során találtak egy arany színű fóliával burkolt BMW X5-öst is. Hát…ízlések és pofonok, de…...

Kapcsolódó írások

2018. február 03.
Havas körülmények között bizony trükkös lehet a vezetés. Bár eddig meglehetősen tavasziasan alakultak a téli hónapok, most az ország jelentős részén havazik. Tippek, hogyan vezess biztonságosan hideg, havas időjárás esetén is.
A 7 legjobb tipp, hogyan vezess jégen
2018. február 03.
Sokfelé lehet jeges utakra számítani hazánkban, hiszen a következő napokban fagypont környékén marad a nappali hőmérséklet is. Tippek, hogyan kerülheted el, hogy irányíthatatlanná váljon alattad az autó a jégen.
Téli gumi: szükségesek?
2016. november 22.
„Közeleg a tél.”
Melyik téligumit válaszd 2017-ben?
2017. november 13.
A német autóklub, az ADAC 2017-ben is tesztelte a téligumikat. Az összehasonlításban születtek meglepő eredmények is. Bevezetésre kerül egy új jelölés, az „Alpine”.