2019. augusztus 31. | 11:33

Még nem biztos, hogy látszik, de az autómegosztó szolgáltatás a jövő közösségi közlekedésének egyik legfontosabb eszköze.

A nagyvárosok útjain szinte napról napra egyre nagyobb forgalom bonyolódik, ami hatalmas zsúfoltságot, szmogot, komoly forgalmi dugókat és nem kevés fejfájást okoz az autósoknak és persze a városlakóknak. A végtelenségig nem lehet növelni a főbb sugárutak áteresztő képességét, ezért alternatív megoldásokra van szükség. A közösségi közlekedés legújabb fajtája, a car sharing azaz az autómegosztás lehet az egyik.

Cikksorozatunk 2. részéből azt is megtudhatod, hogy milyen konkrét szolgáltatók vannak a piacon jelenleg.

Mi az az autómegosztó szolgáltatás?

Az autómegosztó szolgáltatások lényege, hogy ugyanazt az autót egy nap egy meghatározott területen többen is használják. Az autó nincs a használók tulajdonában, azt – jellemzően percdíj alapon – kibérelhetik az autómegosztó szolgáltatótól. Az ilyen vállalkozások létjogosultságát az a tény igazolja, hogy a saját tulajdonban lévő autók élettartamuk jelentős részét állással, azaz kihasználatlanul töltik. Ha viszont egy autót egy nap sokan használnak, azzal minden ki nyer: a felhasználók, a városlakók és a környezet is.

Hogyan működnek az autómegosztók?

Ahány szolgáltató, annyi féle ÁSZF, de természetesen vannak általánosságok. Először is annak a személynek, aki igénybe kívánja venni a szolgáltatást, rendelkeznie kell jogosítvánnyal, általában megkövetelik, hogy minimum 1 éves legyen a vezetői engedély, de ez a megkötés eltérhet egyes cégeknél. Ezzel a dokumentummal és egy fényképes igazolvánnyal regisztrálni kell a cég honlapjára majd le kell tölteni a szolgáltató saját alkalmazását a mobiltelefonra.

Miután elfogadták a regisztrációdat (ez eltarthat néhány napig) az alkalmazásban regisztrálod a bankkártyádat és ezt követően már foglalhatod is az autókat. Egy térképen látszanak az elérhető járművek, rájuk bökve megnézheted legfontosabb jellemzőiket, például, hogy milyen márkájú az autó,  mivel üzemel, tankjában vagy akkumulátorában mekkora útra elegendő energia van vagy hogy milyen a váltó fajtája. Az autók mindig a cég által meghatározott zónán belül találhatók.

Ha kiválasztottad a hozzád legközelebb parkoló autót, nincs más dolgod, mint lefoglalni. Ezután egy előre meghatározott idő áll rendelkezésedre, hogy megtaláld a kocsit. Ez általában 15-20-25 perc, ami elegendő idő szokott lenni arra, hogy az ember odaérjen a kiszemelt autóhoz. Itt jegyezném meg, hogy ha egy autót lefoglaltál, vagy éppen használsz, akkor az a térképről eltűnik, mások számára foglalhatatlanná válik. Viszont ha kicsúszol az időből, a foglalás semmissé válik.

Mikor odaérsz, az első teendőd kell, legyen, hogy gyorsan körüljárod az autót, nehogy használatra alkalmatlan állapotban legyen (pl. defekt vagy komoly sérülés). Szintén előfordul, hogy egy parkolási szabálysértés miatt kerékbilincs van az egyik keréken. A gyors mustra azért is fontos, mert a sérülésekért és szennyeződésekért részben a felhasználó a felelős, így ha elfelejted lejelenteni a problémát (ez megtehető az alkalmazáson keresztül fotóval megerősítve) és az utánad következő viszont megteszi, jogosan hiheti a szolgáltató, hogy azt te okoztad. Hosszas jogi hercehurca lehet a következmény.

Az autót az applikációval lehet kinyitni és a kinyitás pillanatától már indul is a bérlés, ketyeg a percdíj. Az autó használatáról (pl. nyitás-zárás, beindítás, automataváltó működése, stb.) a szolgáltató honlapján érdemes előzetesen tájékozódnod vagy a kocsiban elhelyezett rövid leírás alapján tudsz információkhoz jutni. Ha nagyon nem megy, akkor a cég non-stop elérhető ügyfélszolgálatán lehet bővebb felvilágosítást kérni. Egyébként nem szokott gondot okozni az autó használata annak, aki ült már mai verdában vagy vezetett már modern autót.

A bérlésnek akkor van vége, ha az autóval megálltál, a motort leállítottad, az ajtót becsuktad magad mögött és az alkalmazás segítségével bezártad az autót. Ekkor leáll a számláló, az utazásról kapsz egy nyugtát (emailben) és levonódik az útdíj is a bankkártyádról. Általában parkolási díjat sehol nem kell fizetned, de ez nem vonatkozik a magánparkolókra, így például a plázák területére, ahol neked kell fizetned a parkolásért. Közterületen azonban a parkolást a cég fizeti, nem te.

Nagyon fontos, hogy csak az autómegosztó által kijelölt zónán belül lehet leállítani a szolgáltatást. Hogy éppen hol tartózkodsz, nyomon követhető az alkalmazásban vagy az autóban található rendszer segítségével. A zónát természetesen el lehet hagyni az autóval, viszont ilyenkor nem lehet leállítani a fizetést. Az út megszakítására természetesen van lehetőség, minden szolgáltató kínál ún. parkolás-módot, amikor kedvezményes percdíjjal parkoltatható az autó bárhol, zónán kívül is. Ilyenkor az autó más által szintén nem foglalható, senki nem fogja elvinni.

Mielőtt azonban igénybe vennéd ezt a szolgáltatást, mindig körültekintően tájékozódj az adott cég Általános Szerződési Feltételeiről és egyéb belső szabályzatairól, mert azok részleteiben eltérhetnek a fent leírt általánosságoktól. Természetesen a KRESZ szabályait minden esetben tartsd be és felelősségteljesen vegyél részt a forgalomban, mintha csak a saját autódat vezetnéd. A kocsi tisztaságáért te felelsz, azaz lehetőleg ne szállíts sódert a csomagtartóban. És hagyd az autót olyan állapotban, amilyenben te is szeretnéd viszontlátni.

Melyek az autómegosztók előnyei?

Első és legfontosabb előnye, hogy nem kell saját autót fenntartani. Ha valaki úgy dönt, hogy saját kocsi helyett a közösségi autózást választja, akkor megspórolja az autótulajdonlással járó költségeket: nem kell az autót megvásárolnia, nem kell rá biztosítást fizetnie, nem kell szervizbe vinnie, nem kell új gumikat vennie, általában nem kell parkolási díjat sem fizetnie és még tankolnia sem kell. Ez így azért elég jól hangzik.

Mivel egyetlen autót egy nap potenciálisan rengetegen használnak ahelyett, hogy mindenki a saját autójával közlekedne, egy csomó hely felszabadul a városban mind az utakon, mind pedig a parkolóhelyeken. Kisebbek a dugók és az ember könnyebben talál magának parkolót is. Mindez jót tesz a környezetnek is, a kisebb forgalom sokkal kisebb károsanyag-kibocsájtással jár és persze jót tesz mindenki idegállapotának.

A gyorsan és egyszerűen kibérelhető autók remek alternatívát jelentenek a tömegközlekedéssel szemben, ha valaki irtózik a túlzsúfolt közösségi járművektől, akkor nem sokkal drágábban eljuthat úti céljához kényelemben és nyugiban. A taxikkal összehasonlítva pedig egy-egy út sokkal olcsóbb az autómegosztók autóival.

A kibérelhető autók közül sok elektromos és várhatóan a jövőben egyre inkább ilyen hajtással rendelkező gépjárművekkel bővítik a meglévő flottáikat a cégek. Így azok használata remek lehetőség arra, hogy kipróbáld, milyen lesz a jövő közlekedése, milyen vezetni egy villanyautót. Spoiler: nagy élmény. Az azonnal rendelkezésre álló erő, a reakcióidő nélküli megindulás nagyon más, mint amit megszokhattál a hagyományos autóknál. Még a leggyengébb villanyautókat is élmény vezetni. Tényleg érdemes kipróbálni.

Az elektromos autó egy ideális világban teljesen zöld. Ehhez az kellene, hogy a feltöltésükhöz használt áram 100%-ban tiszta, megújuló forrásból származzon. Ez még messze nincs így, de ettől függetlenül az elektromos járgányok helyi emissziómentesek, nem pöfögnek ki semmi káros anyagot a dugóban és csendesebbek is, mint a normál kocsik. Tudom, közhelyesen hangzik, de a villanyüzemmel tényleg védheted a környezetet.

Van az autómegosztó szolgáltatásnak hátránya?

Természetesen. Ha valaki sokat megy, főleg nagy távolságokat akár városon belül, akkor a percdíj alapú elszámolás nem lesz kedvére, hamar jelentős összegekbe kerülhet az autók használata. Ez még akkor is így van, ha az ember a havidíjjal kombinált szolgáltatást választja vagy az elérhető kedvezményes csomagokat veszi. Mindenkinek ki kell számolnia, hogy mikor éri meg autómegosztó szolgáltatásra váltania. De egyértelmű, hogy a rövid, alkalmi utakra érdemes az autómegosztókban gondolkodni.

Forgalmas időszakokban (reggel és délután) előfordul, hogy nincs mindig elérhető autó vagy azok irreálisan nagy távolságra találhatók tőled. Vicces megfigyelni, hogy reggelente a városközpontba tömörülnek a kocsik, az emberek elmennek dolgozni, míg délutánonként esténként a zónahatárok környékére kerülnek, az emberek hazamennek a munkából.  Ennek a problémának a megoldása akkor várható, ha több cég kerül piacra és/vagy a meglévők tovább bővítik a flottáikat.

A zónák határai bekorlátozzák a (ki)használható területet, így egyelőre csak azok tudják igazán kiélvezni ennek a szolgáltatásnak az előnyeit, akik zónán belül laknak vagy jellemzően ott van dolguk. Tapasztalatból mondom, hogy a zónahatárokon olykor nehézkes a parkolás. Ennek oka, hogy a rendszer GPS alapú, előfordul, hogy a térkép szerint még zónában van az ember, de az autó pozícióját érzékelő műholdak ezt nem így gondolják.

Az alábbi videó a Mol Limónál kölcsönözhető Volkswagen Up használatába enged betekintést:

A cikksorozat következő részét ide kattintva olvashatod el.