2022. december 03. | 08:05

Olvasónk az átlagnál többet közlekedik naponta, ehhez keres használt autót.

„Tisztelt Gábor! 

Olyan használt autót szeretnék vásárolni, amivel a napi 2x110 km (munkába járás) problémamentesen megtehető. Az út felét autópályán teszem meg. Suzukiban és Daciában gondolkodom az olcsóbb fenntartási költségek miatt, de más jól bevált márka is szóba jöhet.

Előre is köszönöm a segítséget! 

Üdvözlettel, 

Feri"

Kedves Ferenc!

Nagyon nehéz a kérdés, amit feltett, több szempontból is. Egyrészt azért, mert mindenkinek más jelenti a problémát, ha minden nap több száz kilométert kell megtennie a munkába járás miatt. Van, akinek ez önmagában is probléma.

Van, akinek az a probléma, ha nem elég kényelmes az autó, amiben ekkora távokat kell megtenni. Aztán persze lehetséges problémaként felmerül még az említett költségvonzat is. Az is kérdés, hogy mi az a keret, amivel gazdálkodhatunk az autó megvásárlásánál. Megpróbálok ezen szempontokat figyelembe véve javaslatot tenni. 

A sok autópályázáshoz, nagy távolságok gyakori megtételéhez ideális lenne egy felsőkategóriás, hagyományos felépítésű autó, tehát lehetőleg nem terepjáró, illetve SUV jellegű típus. Sajnos ilyenből egyre kisebb a kínálat a vásárlói igények változása és emiatt a gyártók kínálatának átalakulása miatt. Másrészt ezek jellemzően sok vezetéssegítő elektronikával felszerelt, drágább típusok, amiknek viszont a fenntartása lehet jóval költségesebb, mint az említett Suzuki és Dacia márkák típusainak. 

Akár a Suzuki népszerű típusait (Swift, S-Cross, Vitara), akár a Dacia legnépszerűbb Dusterjét nézzük, valószínűleg kategóriájuk leggazdaságosabban fenntartható típusairól beszélünk.  A megbízhatóság miatt én maximum 5-6 éves autóban gondolkodnék, lehetőleg 100-120 ezer kilóméternél nem magasabb eddigi futással.

Az ugyanakkor előfordulhat ezekkel a típusokkal a használat során, hogy mivel nem kifejezetten utazóautónak szánták őket, egy idő után nem biztosítanak megfelelő kényelmet, szélsőséges esetben egészségügyi problémák is jelentkezhetnek a nem erre tervezett ülések miatt is (pl. hátfájás). Áraikat tekintve az említett korú és futású autók jellemzően 4-5 millió forintba kerülnek.

A használat vázolt módja miatt a dízelmotor választását gondolom ideálisnak. Ez kissé leszűkítheti a fenti két márka kínálatát, a Suzuki modelljeiből alig található a piacon fiatal autó ilyen motorral szerelve. A Vitarához hasonló méretű autó a Ssangyong Tivoli típusa, bár ebből sem gyakori a dízel.

Visszatérve a Daciához, ha nem a prémium szolgáltatások és a presztízs a legfontosabb, akkor egy 1.5 dCi motoros Logan is megfelelő munkába járós autó lehet relatív alacsony költségekkel. Ugyanez igaz a Dusterre is, de az jóval drágább és magasabb építése miatt nem biztos, hogy hasonló menetkomforttal rendelkezik.

A Logannál eggyel magasabb árkategóriában található a Fiat Tipo, ami kétféle (1.3 vagy 1.6 Multijet) dízelmotorral is elérhető. Négyajtós limuzin, ötajtós ferdehátú és kombi változat is létezik belőle. Méreténél, teljesítményénél fogva és a várható fenntartási költségeket is figyelembe véve jó választás lehet.

A Tipóhoz nagyjából hasonló paraméterekkel rendelkeznek a Hyundai i30 és a Kia C'eed modellek 5 ajtós ferdehátú, vagy kombi változatban. Minimálisan drágábbak a Fiat Tipóknál, de kicsit magasabb minőségérzetet is nyújtanak. Ezek is kétféle dízel (1.4 és 1.6), valamint kétféle benzines (szintén 1.4 és 1.6) motorral a leggyakoribbak, használóik nagy többsége elégedett velük minden szempontból.

Az igazán ideális véleményem szerint egy Skoda Octavia lenne 1,6-os dízelmotorral, de ez a típus a fentieknél körülbelül 20-30 százalékkal drágább. Érdemes ugyanakkor meggondolni, ha az anyagi lehetőségek megengedik. Sokoldalúsága, kényelme és megbízhatósága miatt nagyon keresett a használtautó piacon, a későbbiekben is valószínűleg könnyen értékesíthető. Ugyanezzel a motorral a Skoda Rapid is elérhető, de kisebb méreténél fogva komfortja is messze áll a nagyobb testvértől.

Felkai Gábor


Felkai Gábor: ötven éve az autók körül!

Közel harminc éve foglalkozom autókkal legalább hobbiszinten, illetve kereskedőként. Valójában azonban már két éves koromban is elsősorban az autók érdekeltek, ha így nézem, inkább ötven éve. Több mint 50 saját autóm volt, amióta jogosítványt szereztem, ehhez adódik jó néhány további típus, amelyeket rendszeresen használtam rövidebb-hosszabb ideig, és lassan 20 éve veteránozom is.

A számok talán soknak tűnnek, pedig valójában érteni nem lehet az autókhoz, legfeljebb az átlagosnál kicsit több ismerettel rendelkezni róluk. Ezt a kis pluszt szívesen megosztom bárkivel, ha megírja vásárlással, eladással és típusválasztással kapcsolatos kérdését az info@alapjarat.hu címre. Amennyiben írsz nekünk, az megjelenik majd az Alapjárat.hu felületein, hogy mások is okuljanak.


Dacia