2019. december 31. | 15:44

Lewis Hamilton dominált – de melyik volt a legjobb küzdelem, a legjobb kör, a legjobb verseny?

Lewis Hamilton méltóképpen, egy lehengerlő győzelemmel koronázta meg a 2019-es évet. A Mercedes versenyzője 11 versenyt nyert idén – domináns teljesítményének köszönhetően már hatszoros világbajnoknak mondhatja magát.

Egyes versenyeken izgalmas csatákat hozott a 2019-es idény. Megjelentek a horizonton a jövő sztárjai, akiktől emlékezetes pillanatokat várunk a következő szezonban is. Előbb azonban jöjjön egy alapos visszatekintés a mögöttünk álló esztendőről.

Az év versenyzője

A brit produkcióját látva akár azt is mondhatnám, hogy könnyedén zsebelte a hatodik világbajnoki címét, nem is kérdés tehát, hogy őt illeti az év versenyzője cím. A történet azonban nem ennyire egyszerű.

Ha ez a cikk a szezon felénél íródott volna, akkor Max Verstappené lett volna a titulus. A holland pilóta lenyűgöző teljesítményt nyújtott, ám elkövetett néhány apró hibát. Belgiumban és Olaszországban hibázott a rajtnál, Mexikóban nem lassított az időmérőn, amikor a sárga zászlókat lengették.

Hamilton Németországban többször is hibázott, Brazíliában pedig túlságosan vakmerő előzési kísérletre vállalkozott. Az összképet tekintve azonban így is ő volt idén a legjobb, Verstappen azonban nagyon közel került hozzá.

A legjobb egy versenyen nyújtott teljesítmény

Ebben a kategóriában több erős jelentkező is van. Charles Leclercet csak a sors kegyetlen igazságtalansága fosztotta meg a győzelemtől Bahreinben – a motorhibát megelőzően a monacói lenyűgöző teljesítményt nyújtott. Belgiumban és Olaszországban is remek volt, a Hamiltonnal folytatott csatája Monzában mondjuk súrolta a sportszerűség határait.

Max Verstappen három futamot nyert meg, a maga módján mindegyikhez kiemelkedő teljesítmény kellett. Németországban ő kezelte legjobban a változó körülményeket, Ausztriában megalkuvást nem ismerve üldözte – és vadászta le – Leclercet, Brazíliában pedig ismét megmutatta valódi tehetségét.

Ebben a kategóriában is a világbajnok emelkedik ki. Hamilton Hungaroringen aratott győzelme igazi mestermunka volt. Szinte az egész versenyen Verstappent üldözte, majd majdnem bemutatta az év előzését a 4-es kanyar külső ívén. Végül 20 másodperc alatt dolgozott le gyakorlatilag éppen annyi kör alatt, és frissebb abroncsaik köszönhetően megszerezte a győzelmet.

A legjobb verseny

A kérdés a brazil és a német futam között dől el. A Hockenheimben rendezett verseny elképesztő volt. Rengeteg ütközés és fordulat jellemezte a Német Nagydíjat – a pálya utolsó szekciója korcsolyapályává változott. A trükkös körülmények áldozata lett Hamilton, Leclerc, Bottas és Hülkenberg is. Sebastian Vettel az utolsó helyről indulva kapaszkodott fel a második helyre. A versenyt Verstappen nyerte, a dobogó harmadik fokára pedig a Toro Rosso pilótája, Danyiil Kvjat állhatott fel.

A legjobb verseny címét azonban a Brazil Nagydíj érdemelte ki. Itt aztán volt minden: küzdelem az első helyért, rengeteg előzés, több biztonsági autós fázis, a két Ferrari ütközése, Pierre Gasly tündérmesébe illő második, és Carlos Sainz fantasztikus harmadik helye.

Érdemes megemlíteni, hogy Ausztriától Olaszországig csupa kitűnő futamot láthattunk, valamint Mexikó és Austin is elég izgalmasan alakult.

A legnagyobb csata

Ez nem nagyon lehet kérdés, az egyértelmű győztes a Leclerc-Verstappen csata Silverstoneból. Lebilincselően izgalmas volt. Verstappen mindent megpróbált, Leclerc pedig – az egy héttel korábban elveszített ausztriai győzelem miatt érzett dühtől is vezérelve – úgy védekezett, mintha az élet múlott volna rajta. A két versenyző végig a határon autózott, régen láttam ehhez hasonló küzdelmet az F1-ben.

Volt egy pillanat, amikor Verstappen előre került a Stowe-kanyarba menet, ám az ív bejáratán már ismét Leclerc volt jobb pozícióban. Akárhányszor nézed meg az esetet, nehezen hiszel a szemednek. Azt hiszem, nem kell nagyobb dicséret annál, hogy a holland és a monacói csatáját Gilles Villeneuve és René Arnoux 1979-ben, 20 körön át vívott küzdelméhez hasonlítjuk.

A legjobb kör

A pole pozíciók királya Charles Leclerc volt idén, így biztosan az ő egyik leggyorsabb köre nyeri el ezt a címet. Ugye? Belgiumban például 0,748 másodperccel verte csapattársát, Sebastian Vettelt. Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke azonban másképp látta, számára Vettel Japánban futott pole pozíciós köre volt a legjobb. Az olaszok első embere bevallotta, hogy nehéz döntés volt. Végül azért a német „tökéletes köre” nyert, mert a semmiből, váratlanul húzta elő a nyulat a cilinderből.

A Japán Nagydíjat megelőzően Charles Leclerc kilenc alkalommal győzte le zsinórban Vettelt az időmérőkön, a német vállára ezzel jókora nyomás nehezedett. Japánban sikerült megmutatnia, hogy miért lett négyszeres F1-es világbajnok. A kvalifikációt követően Binotto és Leclerc is elismerően nyilatkozott Vettel köréről.

Említésre érdemes Hamilton teljesítménye Szingapúrban és Oroszországban. Mindkét alkalommal több mint 0,6 másodperccel múlta felül csapattársát, Valtteri Bottast.

A legjobb pilóta a top3 csapaton kívül

Carlos Sainz első szezonja a McLarennél kiválóan sikerült. A szezon első felében a szintén remeklő Lando Norris legyőzte őt az időmérőkön, ám a második félév a spanyolé volt. Érett, higgadt és összeszedett versenyzést mutatott be. Teljesítményének gyümölcsét Brazíliában szüretelhette: az utolsó helyről sikerült feljönnie a dobogó harmadik fokára. Erre még az a Fernando Alonso is büszke lett volna, akinek a helyét Sainz átvette a csapatnál.

A legnagyobb ellentmondás

A két Ferrari ütközése Brazíliában. A szezon alakulását nézve csak idő kérdése volt, ám még így is hihetetlen, hogy így kellett megtörténnie. A Ferrarinak muszáj kezelnie a helyzetet, vagy komoly problémákkal szembesülnek 2020-ban.

A legnagyobb hiba

Zsinórban második évben nyeri el ezt a címet Sebastian Vettel. Gyakorlatilag övé az arany-, az ezüst-, és a bronzérem is. Kanadában nem bírta a Hamilton által ránehezedő nyomást, lesodródott a pályáról, majd veszélyesen tért vissza. Ezért kapott egy öt másodperces büntetést, ami végül a győzelmébe került.

A második bénázás Silverstoneban következett be, amikor nem sikerült visszaelőznie Max Verstappent, a manőver eredményeként gyakorlatilag hátulról felöklelte holland kollégáját.

Messze a legrosszabb megoldását azonban Monzában mutatta be: senkitől sem zavartatva megpördült az Ascari-kanyarban. Ha ez nem volna elég, akkor a visszatérés közben nekiütközött Lance Stroll autójának. Ez egy újonc pilóta részéről is szégyenteljes manőver lett volna, egy négyszeres világbajnoktól pedig egyenesen megalázó.

A Brazíliában történt, házon belüli balesetet is ő okozta, ám ez a fentiek fényében nem fért bele az első háromba.

Az év előzése

Volt néhány elképesztő manőver ebben az évben. Leclerc két komoly előzést is bemutatott Monacóban, előbb Norrisszal, majd Grosjeannal szemben. Ezt követően egy kicsit túlerőltette a dolgot, és Nico Hülkenberg kikerülésébe már beletört a bicskája.

A Monacói Nagydíj első körében Sainz és Albon egymás mellett érkeztek meg a Sainte Devoteba, a spanyol leküzdötte a thait a dombon felfelé, majd a Massenet külső ívén Kvjatot is maga mögé utasította.

A Brit Nagydíjon Leclerc Pierre Gasly ellen bemutatott manővere is különleges volt, ám a kategória győztese Alexander Albon lett. A szezon közben előléptetett pilóta első Red Bullos versenyén, Spában mutatott be szenzációs előzést Daniel Ricciardóval szemben.

Az év újonca

Nehéz döntés, hiszen Albon, Norris és a Williamses George Russell is elképesztő teljesítményt nyújtott. Albon már a Toro Rossónál is megmutatta tehetségét, Hockenheimben, esős körülmények között versenyben volt a dobogóért. A sors igazságtalan fintora, hogy egy szerencsés kerékcserének köszönhetően végül csapattársa, Danyiil Kvjat végzett a harmadik helyen.

A Red Bull vezetői végül Albont léptették elő Pierre Gasly helyére. A thai pilóta nem vesztegette idejét, Belgiumban bemutatta az év előzését. Suzukában életében először versenyzett, és ezredmásodpercre egyforma kört futott Verstappennel a Japán Nagydíj időmérő edzésén.

George Russell minden egyes időmérőn legyőzte csapattársát, a nyolc év után visszatérő Robert Kubicát, átlagosan 0,6 másodpercet adott a lengyel pilótának, akinél általában a versenyeken is gyorsabbnak bizonyult. Kubica azonban árnyéka volt önmagának, így nehéz pontosan értékelni Russell teljesítményét.

Nálam Lando Norris viszi az év újonca címet. A McLarentől származó, versenytempóra és időmérős teljesítményre vonatkozó adatokból kiderül, hogy Sainz és Norris között alig tapasztalható különbség, pedig nem egyszerű dolog a spanyol csapattársának lenni. Norris ugyan jóval Sainz mögött végzett a pontversenyben, de újoncként így is kiválóan szerepelt.

A legjobb karosszéria

Nem nagyon kell magyarázni, hogy miért a Mercedes volt a legjobb ebben a kategóriában. 15 futamgyőzelem, a Ferrarival szemben 0,116 másodperc, a Red Bull előtt pedig 0,388 másodperc átlagos fölényt értek el. Megsüvegelendő teljesítmény ez, még akkor is, ha a Ferrari néhány verseny megnyerését ezüsttálcán nyújtotta át a Mercedesnek.

A legjobb motor

A Ferrari egész évben a legerősebb motorral rendelkezett. Spától Japánig teljesen egyértelmű volt a fölényük. Annyira, hogy a riválisok egyből gyanakodni kezdtek, az olaszok azonban mindent tisztázni tudtak – igaz, hogy az ügyet az FIA technikai állásfoglalása zárta le.

Az már más kérdés, hogy ezt az erőfölényüket miért nem tudták állandósítani?!

A legmélyebb pont

Két szomorú esemény is történt a 2019-es évben. Előbb az FIA versenyigazgatója, Charlie Whiting, majd a monacói verseny előtt a háromszoros világbajnok, Niki Lauda hunyt el.

A 66. életévében elhunyt Whiting a Forma-1 legendás alakja volt. A szabályokat érintő kérdésekben övé volt a döntő szó, mégis az egyik legnépszerűbb ember volt a paddockban. A szezonnyitó verseny előtt még a pályát vizsgálta, váltott néhány szót Vettellel, majd éjszaka embóliában elhunyt. A sportág egy csendes, háttérben szereplő hősét veszítette el.

Niki Lauda - F1-es legenda, háromszoros világbajnok, üzletember, TV-s szakértő, és a Mercedes nem-ügyvezető igazgatója – tüdőátültetésen esett át 2018 nyarán. Az operációt hosszú rehabilitáció követte, majd Lauda néhány versenyre visszatért a Mercedes garázsába. Állapota azonban súlyosabbra fordult, majd a Monacói Nagydíj előtt életét vesztette. Halála nem csak a Mercedes csapatát, hanem a teljes Forma-1-es társadalmat megrázta.

A legnagyobb fejlődés

A 2018-as szezon befejezéséhez képest idén rá sem lehetett ismerni a McLarenre. Három éven keresztül a Honda motorokat hibáztatták, majd Renault erőforrásra váltottak, még jobban visszaestek, ami a csapat teljes átszervezéséhez vezetett. 2018 utolsó hónapjaiban megfeszített munka vette kezdetét, az istálló pedig új lendülettel kezdte a 2019-es szezont.

Májusban kinevezték Andreas Seidl csapatvezetőnek, aki meggyőző személyiségével új színt hozott a csapat életébe. Carlos Sainz és Lando Norris fiatal, energikus és sikerre éhes versenyzők, akik a mögöttünk álló idényben bizonyították, hogy szép jövő vár a wokingi istállóra.

A legnagyobb pánik

Ez könnyű. Lewis Hamilton 56 másodperces kerékcseréje Németországban. Azt a fejetlen kapkodást, amit a Mercedes szerelői bemutattak…

A legrosszabb verseny

A legrosszabb verseny kategóriájában a Francia Nagydíjat hirdetem győztesnek. A Forma-1 a Mercedes dominanciája miatt a kritikák kereszttüzébe került, noha az is igaz, ha a Ferrari nem követ el annyi hibát, akkor Kanada után 3 győzelemmel álltak volna a Mercedes 4 sikerével szemben. Akkor persze senki nem beszélt volna lefutott bajnokságról.

A 2019-es francia futam éppen annyira unalmas volt, mint az egy évvel korábbi A Paul Ricard versenypályán gyakorlatilag semmilyen említésre méltó esemény nem történt. Hamilton kilométerekkel megelőzte Bottast, egy újabb Mercedes-győzelem született – zsinórban a nyolcadik. Franciaország gazdag autósport történelemmel rendelkezik, így helye van a Forma-1-es versenynaptárban. Ha belegondolok, hogy Németország jövőre nem rendezhet versenyt, a Paul Ricard viszont igen, akkor kicsit azért vérzik a szívem…

Neked melyek voltak a kedvenc pillanataid 2019-ben?