A 4,1 literes luxus gengszter-bálna – 1940 Buick Special Sport Phaeton

Közzétéve:
2020-03-14, 09:00

1940-ben a Buick bemutatta a Special kabrió limuzin változatát, melyből mindösszesen csak 597 példány talált gazdára. Ez pedig nem más, mint a Buick Special Sport Phaeton!

Az 1930-as évek Európájában és Amerikájában a formatervezőket figyelmük nagy részét az áramvonalas vonalvezetés tökéletesítésére összpontosították. Így született meg például a Chrysler Airflow, vagy a Mercedes kiskategóriás modellje, a 130H (W23).

Az áramvonalas idomok fejlesztése a következő évtizedben is folytatódott, ám az USA-ban kissé sajátos útra tért. Ekkor jelentek meg a termetes orr résszel szerelt autók, melyeket gyakran csapott fastback kivitelben szereltek. Egyedi megjelenésük miatt a ’40-es évek, illetve az korai ’50-es évek újvilági autóit az utókor egyszerűen csak, mint „felborított fürdőkádak” emlegeti.

1940 Buick Special Sport Phaeton, meggyvörös kabrió limuzin, elölnézet, oldalnézet, balról, alulról fotózva, háttérben fák

1940 Buick Special Sport Phaeton, meggyvörös kabrió limuzin, hátulnézet, oldalnézet, balról, alulról fotózva, háttérben fák és téglaházak
A ’40-es években gyakori volt az autók „klónozása”, így a Buick is alkalmazta

Amerikában nagyon sokáig gyakori jelenségnek számított, egy adott gyártó összes modellje szabad szemmel nézve teljesen azonos. Ez a jelenség azért bukkant fel, mivel a legtöbb cég szó szerint évente dolgozta át a teljes palettáját, így borzasztóan költséges lett volna minden egyes modellévre 4–5 új formatervvel előállni.

Helyette, ahogy a Buick is, évente bemutatott egy új formatervet, amit egyidejűleg több néven is értékesített. A különbségek kimerültek a géptest hosszának, szélességének, motorválasztékának és díszítőelemeinek váltakozásában. Ha például arra gondolsz, hogy a fenti képeken látható Buick Specialt már láttad valahol, elképzelhető, hogy olvastad az 1940-es Buick Superről szóló írásomat, melynek küllemi vonásai szinte egyeznek ennek a modellével.

1940 Buick Special Sport Phaeton, meggyvörös kabrió limuzin, oldalnézet, balról, alulról fotózva, háttérben fák és házak
A Buick Special Sport Phaetonok teljes hossza 5,18 méter, öntömege 1,7 tonna volt

Ebben az időszakban a General Motors családján belül a Buick a Cadillac utáni legelitebb márkának számított. A 3 pajzsos gyártó kínálata 5 típusból állt, melyek közül a Roadmaster jelentette a választék csúcsát, akit a Century, Limited, Super, és végül a belépő szintű Special követett.

Persze ezeket a modelleket több kivitelben is szerelték, mint például az akkor fellendülő népszerűségű sedanette, vagy roadster, és a már kihaló félben lévő kabrió limuzin, vagyis a phaeton kivitel. Ez utóbbit Európában leginkább, mint Tourenwagen emlegették.

Termetét tekintve tengelytávja 3 073 mm volt, ami egy 5 182 mm-es teljes hosszt eredményezett. A phaeton és kabrió kivitelek jellegzetessége volt, hogy a géptest mind a két oldalára kaptak pótkeréktartót, illetve a hátsó ajtókat a még népszerű „öngyilkos ajtós” elrendezés szerint illesztették a kasztnira. Mivel a ’40-es évekre a vásárlók már inkább a zárt autókért rajongtak, a kabrió limuzinok szépen lassan kezdtek kimenni a divatból. A Specialből például csak 1940-ben kínálták, és kevesebb, mint 600 megrendelés érkezett.

1940 Buick Special Sport Phaeton, meggyvörös kabrió limuzin, műszerfal, elölnézet, oldalnézet, balról, felülnézet

1940 Buick Special Sport Phaeton, meggyvörös kabrió limuzin, műszerfal, elölnézet, oldalnézet, jobbról, felülnézet
Kormányváltó, osztott ablak és hatalmas központi rádió: A ’40-es évek tipikus beltere

Mivel a Specialt a Super helyett a zászlóshajó alvázára építették, így a 6 utas helyett csak 5 személy szállításra volt képes. Utastere tükrözte a korai 1940-es évek legáltalánosabb formatervi jellemzőit: 3 sebességes kormányváltót, középre hatalmas krómozott rádiót és az utas oldalára analóg órát szereltek. Ez utóbbi akkor az extrák listáját bővítette.

Ha közelebbről is megnézed a pedálsort, megfigyelheted, hogy az automataváltó ellenére 3 pedállal szerelték. Ennek az az oka, hogy akkoriban az automataváltó még csak félautomatát jelentett, tehát váltani már nem, de kuplungolni még kellett. Ha közelebbről is megnéznéd ezt a nyitott luxusfenevadat, nézd meg a Vanguard Motor Sales videóját!

1940 Buick Special Sport Phaeton, meggyvörös kabrió limuzin, nyitott motortér, oldalnézet, jobbról, ráközelítve

1940 Buick Special Sport Phaeton, meggyvörös kabrió limuzin, nyitott motortér, oldalnézet, balról, ráközelítve
A Specialöket a Buick 4,1 literes sor-8-as Fireball erőforrásával szerelték fel

A Buick Eight sorozatának mindegyik tagja a nagysikerű Fireball, vagyis magyarul „Tűzgolyó” fantázianevű erőforrást kapta, ami egy soros elrendezésű 8 hengeres motort jelentett és a hátsó kerekeket hajtotta. A V8-asok színre lépése előtt a sor-8-asok voltak a legerősebb variánsok, amiket elsőként az olasz ultra-luxus netovábbját jelentő Isotta Fraschini alkalmazott először még valamikor még a ’30-as években.

A Buick 8-as sorozatának további 3 tagjához hasonlóan a Special Fireball erőforrása is 4 064 köbcenti lökettérfogattal rendelkezett, ami ennek a modellnek az esetén 6,10:1-hez kompressziós aránnyal dolgozott. A 107 lőerős motor (78,75 kW) 275 Nm-nyi nyomaték leadására volt képes, az autó csúcssebessége többek között a felépítmény fajtájától is függött.

Ha kíváncsi vagy, milyen is egy sornyolcas bálna hangja, nézz bele az alábbi videóba, amiben egy 1941-es limuzint mutatnak be! Sajnos ’40-es phaetonról nem találtam felvételt, de ne izgulj, mind a 2 ugyanolyan szépen muzsikál!

1940 Buick Special Sport Phaeton, meggyvörös kabrió limuzin, elölnézet, szemből, alulról fotózva, háttérben fák
Egy phaeton Special ára több mint 10 millió forint is lehet

A Buick a ’40-es formatervet a következő évre minimálisan átdolgozta, majd 1942-es típusait már egy teljesen átdolgozott vonalvezetéssel árusította. A GM luxus gyártója felfigyelt a phaetonok csökkenő népszerűségére, így a ’41-es modellévben már nem szerepelt a palettán.

Ez persze csak növeli a gyűjtői értéket, arról már nem is beszélve, hogy 1940-ben összesen csak 597 darab Special kabrió limuzin hagyta el a gyártósort. Ha részletesebben is érdekel ennek a gengszter autónak a története, keresd fel az RM Sotheby’s hivatalos oldalát!

Kapcsolódó írások

RM Sotheby’s 1940 Buick Super, bordó, oldalnézet, balról
2019. június 02.
Hogyan adj el egy autót 4-szer? A Buick már 1940-ben megtalálta a választ, mikor bemutatta a Roadmaster és Special ötvözéséből született 2. generációs, 4,1 literes Series 50 Super Eightet.  
1957 Buick Roadmaster Skylark kabrió, fekete, vörös ponyvatetővel, elölnézet, oldalnézet, balról döntve
2020. január 18.
A Roadmaster modellek évtizedeken át a Buick legerősebb és legjobban felszerelt modelljei voltak, mondhatni valóságos izomautók voltak már az izom-kultusz megszületése előtt is! Ma közülük 9-t meg is ismerhetsz!

További hírek