Az 53 lóerős, boxermotoros és léghűtéses német fastback – 1965 Volkswagen 1500 Typ 3 Fastback

Közzétéve:
2019-08-18, 09:44

1961-ben a Volkswagen bemutatta a Bogár egy tovább fejlesztett változatát, a szedán Typ 3-t. A faros limuzin akkora sikernek örvendett, hogy a cég rövidesen piacra dobta a kombi és fastback kivitelt is.

Az 1950-es évek végén a Volkswagen bővíteni kívánta kínálatát, és egy új, negyedik típus bemutatását fontolgatta. A nyugat-német óriás ekkor már 3 modellt szerelt: A Typ 1 Bogarat, a Typ 2 kisbuszt és a sportos Typ 14 Karmann Ghiát. A palettáról hiányzott egy családi autó, amit több kivitelben is lehetett árusítani.

Több évnyi fejlesztés után a VW az 1961-es Frankfurti Autószalonon leleplezte a Typ 3 névre keresztelt 2 ajtós szedánt, ami akkora sikernek örvendett, hogy már a rákövetkező évben megkezdték a 3 ajtós kombi, majd 1965-ben a 2 ajtós fastback kivitel szerelését is. A széria első tagját most virtuálisan is körbejárhatod!

1967 Volkswagen Typ 3 Fastback, fekete, elölnézet, oldalnézet, balról

1967 Volkswagen Typ 3 Fastback, fekete, hátulnézet, oldalnézet, jobbról
A Typ 3 három féle kivitelben volt rendelhető. Az utolsóként megjelenő variáns a 2 ajtós fastback volt. A képeken: 1967 Volkswagen Typ 3 Fastback

Annak ellenére, hogy a VW a 3-as szériát családi autónak tervezte, a 2 ajtós limuzin és „Variant” kombi mellett megjelent egy sportos kivitel is, amit a Karmann Ghia kistestvérének szántak. Nyugat-Európában mind a 3 kivitelből lehetett rendelni, ám az USA-ba a szedánt nem exportálták. A Typ 14-hez hasonlóan ő is a Bogár műszaki megoldásait örökölte, a teljesen új formaterv ellenére csak minimális mechanikai változtatásokon esett át.

1967 Volkswagen Typ 3 fastback, fekete, oldalnézet, balról
A 2400 mm-es tengelytáv egy 4225 mm-es teljes hosszt eredményezett, amitől a fastback önsúlya 880 kiló volt

A Typ 3, egyes esetekben csak „VW 1500”, a német köznyelvben az Inge becenevet kapta, és az 1955 és 1974 között szerelt Karmann Ghia alvázát örökölte. Így mindkettejük tengelytávja 2 400 mm hosszú volt, ám ez utóbbi modell minden más tekintetben kisebb volt. Az 1500-as teljes hossza 4 225 mm, szélessége 1 605 mm, magassága 1 475 mm volt.

Európai riválisai közé tartozott például az NSU Typ 110 és a Citroën Ami. Az USA-ban a General Motors (bár koholt vádak alapján) a köztudatban legendásan veszélyesnek titulált modelljével, az amerikai létére farmotoros Chevrolet Corverrel vette fel a versenyt.

1967 Volkswagen Typ 3 műszerfal, elölnézet, oldalnézet, balról

967 Volkswagen Typ 3, műszerfal, elölnézet, oldalnézet, jobbról
A felszereltség elég spártai volt, viszont az óracsoport egész sportosra sikerült

Önmagához híven a „Népek gyártója” nem sokat törődött az utastér optikai tuningolásával. A Bogárhoz hasonlóan kifejezetten spártai volt, bár mondjuk szerintem a 3 különálló krómozott műszerből álló óracsoport sportos megjelenést kölcsönzött a műszerfalnak. A kormány is kapott némi krómozást: a belső fél gyűrű a duda szerepét töltötte be. Figyeld meg az ajtókárpitokra szerelt „táguló rekeszeket”, amik az 1950-es évek Európájában az alsó-középkategóriás autók egyik jellegzetessége volt. Hasonlót a csehszlovák Velorexen is láthattál.

A műszerfal egy enyhén tömött műbőrborítást kapott, ami egy esetleges karambol esetén a személyi sérülés mértékét volt hivatott csökkenteni. Ne feledd, hogy akkoriban a biztonsági kormányrúd egy szinte ismeretlen fogalom volt, és a mai légzsákok elődjének tekintett ACRS rendszer megjelenéséhez is kellett pár év – amiket eleinte a luxusautók esetében is csak feláras extraként lehetett rendelni.

1967 Volkswagen Typ 3, anyósülés, oldalnézet, nyitott ajtó, hátulról

1967 Volkswagen Typ 3, hátsó üléssor, vörös kárpit, elölnézet, oldalnézet, balról
Az első ülések ledöntésével lehetett beülni hátra

Ami mind a három 1500-asban közös volt, hogy kiviteltől függetlenül mindegyik 2 oldalajtóval készült, így az első ülések előre hajtásával lehetett hozzáférni a hátsó üléssorhoz. Igaz, a hátsó utasok a fastback tető miatt kicsit össze kellett húzzák magukat, viszont kaptak saját karfát és a hátsó ablakok is a költséghatékony pop out megoldással készültek.

A dupla csomagtartón kívül a német mérnökök a kalaptartó alá is terveztek egy, az utastérből nyíló rakodó teret. Míg a sofőrnek és az anyós helyén utazónak meg kellett osztozniuk egy közös hamutartón, a 2 hátsó utas egy-egy sajátot kapott. Bár az ő kartámláik nagyobbak voltak az első utasokénál, ezek is csak jelképes mérettel rendelkeztek. Míg az európai vásárlóknak be kellett érniük az elefántfülekkel, az amerikai fogyasztók opcionális extraként légkondit is rendelhettek új sportos csapott hátújukba. 

1967 Volkswagen Typ 3, fekete, első csomagtér, elölnézet, felülnézet, döntve

1967 Volkswagen Typ 3, fekete, hátsó csomagtér, nyitott ajtó, hátulnézet, oldalnézet, balról
Megnövekedett termete miatt 2 csomagtér is elfért benne

A Typ 3 még fastback kivitelben is ki tudta aknázni azt a piaci űrt, ami a Bogár és a kisbusz között tátongott. Ez pedig a csomagtér. A Bogárnak lényegében nem volt hasznos csomagtere, míg a kisbusz már bőven meghaladta egy személyautó méreteit, nem is beszélve a Ghiáról, ami kifejezetten sportautónak készült.

A Ghia alapjaira épített, ám annál nagyobb autó 2 csomagteret is kapott. Egyet a farmotorhoz illően előre, ami csak egy jelképes, 42 literes rakodótér volt. Az 1960-as Fiat 500 Giardinierához hasonlóan egyet hátra, a motor fölé is terveztek, ami szintén nem volt egy hodály, de már lényegesen több holmit lehetett belepaszírozni. Igaz, ez leginkább a Variant esetében volt jelentős, míg a szedán rakodótere saját kategóriájában átlagosnak, a fastback esetén viszont egész nagynak számított – persze a kivitel termetéhez viszonyítva. Less bele ebbe a restaurációs videóba és nézd körül az utastérben Te magad!

1967 Volkswagen Typ 3 Fastback, motortér, farmotor, hátulnézet, felülnézet, döntve

1967 Volkswagen Typ 3 Fastback, motortér, alulnézet, alváz
Az eredetileg 1,5 literes farmotort később 1,6 literesre bővítették

1965 nem csak azért volt fontos a Typ 3 életében, mert ekkor jelent meg a fastback kivitel, hanem azért is, mert a széria ettől az évtől volt rendelhető Európában 1 600 köbcentis erőforrással is – az USA-ban csak 1969-től volt elérhető. Az eredetileg 1 493 köbcentis léghűtéses motort a 3-as széria a Bogártól örökölte, melyen csak kisebb változtatásokat hajtottak végre.

A 4 hengeres boxermotor 2 kivitelben volt elérhető. Az „1500 N”, vagyis normál kivitel 44 lóerő leadására és 33 kW teljesítményre volt képes. Az „1500 S”, tehát sport variánst szintén az 1,5 literes erőforrással szereltek, ám ez már 53 lóerős, 110 Nm-es és 40 kW-os volt. A nagyobb teljesítményt többek között a kompressziós arány növelésével és Solex PDSIT porlasztók hozzáadásával érték el. A száguldás féken tartásáért dobfékek feleltek.

A hosszában szerelt motort az autó hátuljába illesztették. Mivel a Typ 3 is hátsókerekes volt, így a hajtást nem kellett előre vezetni, amivel a Volkswagen rengeteg pénzt és idő spórolt meg. Legnagyobb sebessége 135 km/h volt, s ehhez egy 8,4 literes 100 km-enkénti fogyasztás társult. A váltást egy 4 sebességes kézi padlóváltó segítette, viszont az USA-ban automata váltóval is kérhető volt. De hogyan is szuperál az utakon? Derítsd ki a videóból!

A veteránrajongók ízlése egy elég terebélyes skálán helyezkedik el. A 2 leggyakoribb nézet egy klasszikus felújítása esetén, hogy az autót eredeti, gyári állapotának megfelelően restaurálják, vagy inkább saját elképzeléseik szerint tuningolják. Ez utóbbi további alkategóriákra is bontható, mint például a hotrod és ratmobile rajongók köre. A Typ 3 fastback sem maradhatott ki a tuningolt veteránok köréből. Nézd meg, hogy a videóban szereplő modellből a gazdája milyen vagány lowridert faragott!

1973 Volkswagen Passat B1 Typ 32, hatchback, piros, elölnézet, oldalnézet, balról
A Typ 3-as szériát 1972-ben felváltotta az első generációs Passat (Typ 32)

A Typ 3 gyártása 1961-tól 1973-ig tartott. Az autó 12 éves termelése alatt 2 542 382 példány talált gazdára. Utódjául a Volkswagen 1973-ban bemutatta az első generációs Passatot, aminek a 3 ajtós hatchback kivitele a Typ 3 Fastback kivitelének örököse volt. Az új modell az Audi 80-asból fejlődött ki, s annak egy megfizethetőbb változata volt.

1967 Volkswagen Typ 3 fastback, fekete, hátulnézet, oldalnézet, jobbról
Egy 1,5 literes fastback Typ 3 ára nagyjából 15 ezer euró körül mozog

Utána néztem, mennyiért is lehetne egy ilyen 1 500 köbcentis sportmasinát venni. Ahogy láttam, a hirdetések túlnyomó többsége a szedán és Variant kombikról szól, jó állapotú fastbacket szinte lehetetlen találni, s azok is újautó áron cserélnének gazdát.

A német e-bayen 1,5 literest nem is találtam, csupán egy 1,6-ost, amit a tulaj 18 500 euróért, kb. 6,0 millió forintért hirdet. Az amerikai Bring a Trailer oldalon már nagyobb szerencsém volt. A képen bemutatott 1967-es példány az aukciós ház 2019 februárjában 13 250 dollárért, vagyis megközelítőleg 3,87 millió forintnak megfelelő összegért talált új gazdára.

1967 Volkswagen Typ 3 fastback,fekete, orr rész, elölnézet, oldalnézet, balról
Mit gondolsz, Te belevágnál egy német sportautó felújításába?

A Typ 3-as modellel a Volkswagen bebizonyította, hogy egy kisteljesítményű, ám cserében olcsó sportautóval is lehetséges nagy pénzeket kaszálni. Az igazat megmondva, nekem nagyon tetszik a fastback kivitel, de valamiért a Variantot mégis jobban a magaménak érzem – pedig nem vagyok egy hatalmas kombi rajongó.

Neked melyik kivitel jön be a 3-as sorozatból, s ha belevágnál egy Inge felújításába, Te a gyári paraméterek szerint, vagy a saját lelkivilágod szerint restaurálnád? További információért és képekért keresd fel a Bring a Trailer hivatalos oldalát!

Kapcsolódó írások

Gosford Classic Cars, 1956 Wartburg 311, almazöld
2019. május 01.
A Gosford Classic Cars árverésre bocsájt egy kimagaslóan jó állapotú Wartburg 311-est. Az autó értékéhez sokat hozzátesz, hogy az első modellek egyike és a legapróbb részleteiben is eredeti
BMW 600
2019. május 05.
Az 1950-es években a BMW bemutatta egyik legikonikusabb modelljét, a 250-es Isettát. Sikerén felbuzdulva a bajor óriás piacra dobta az alig 580 cm3-es családi kompakt kivitelt, a BMW 600-at
1970 Velorex Oskar, Bőregér, Batmobile, oldalnézet, jobbról
2019. május 01.
1945-ben született meg a szocializmus egyik legbizarrabb autója, a Bőregér néven is emlegetett csehszlovák Velorex Oskar
2019. május 25.
1963-ban a Mercedes bemutatta a valaha volt legelitebb limuzinját, a W100-ast. A luxus csillagból kevesebb, mint 2800 készült, főbb vásárlói hírességek és diktátorok voltak