A 9 lóerős szocialista Batmobile – 1945 Velorex Oskar

Közzétéve:
2019-05-01, 13:37

1945-ben született meg a szocializmus egyik legbizarrabb autója, a Bőregér néven is emlegetett csehszlovák Velorex Oskar

A szocializmus ideje alatt számos olyan jármű született, melynek létjogosultsága igencsak megkérdőjelezhető. Míg nyugaton tucatjával jelentek meg a korukat meghazudtoló autók, a vasfüggöny másik oldalán ezek silányabb másolatai és jó pár saját tervezésű rém rótta az utakat. Ez utóbbiak táborát gyarapítja az 1945 és 1971 között gyártott háromkerekű rokkant kocsi, a Velorex.

1945 Velorex Oskar, Bőregér, RM Sotheby’s, barna, oldalnézet, balról

1945 Velorex Oskar, Bőregér, Rm Sotheby’s, barna, hátulnézet, balról
Az ihletet a Morgan 3 kerekű autói adták

A kisautó története az XX. század elején kezdődött, mikor František Stránský és öccse, Mojmír Stránský közösen egy kerékpárjavító üzletet nyitott. Rövidesen megtetszettek nekik az angol Morgan 3 kerekű autói, s úgy gondolták, ideje lenne elkészíteni saját variánsukat is. Az első prototípus 1943-ban készült el, melyet Oskar névre kereszteltek. A név a cseh „os”, vagyis tengely és a „kára / -káré”, azaz kocsi szóból ered. A prototípus főképp kerékpár alkatrészekből készült, amiket a gyártás megkezdésével rövidesen motorkerékpár alkatrészekre cserélték.

1946 Velorex Oskar váz, barna, oldalnézet, balról

1947 Velorex Oskar váz, barna, oldalnézet, hátulról, jobbról
A Velorex csővázát műbőrrel húzták be

1945-ben a testvérpár Česká Třebovában kibérelt egy műhelyt, ahol megszületett az első pár példány. A csővázat eleinte ruhaanyaggal vonták be, melyet később vízálló vászonnal, azt követően pedig műbőrrel húztak be – a Bőregér elnevezés is innen ered. Felmerülhet a kérdés, hogy mégis hogy a fenébe nem vált le a borítás a kocsi vázáról? Logikus válasz lenne a ragasztó, de valójában patentokkal rögzítettek minden egyes „elemet”. Na, de hogyan is néz ki az autó egyben? A videóból kiderül!

A testvérpár üzemét 1950-ben a csehszlovák állam államosította. Miután beolvasztotta a VELO Gyártási Szövetkezetbe, annak nevét 2 évre rá Velorex Gyártási Szövetkezetre változtatták, mely a Velorex márka megszületéséhez vezetett. Az Oskarhoz hasonlóan a Velorex is egy mozaikszó, ami a kerékpár „velocipéd” és latin „rex”, vagyis király szavakból ered. Mivel ebben az időszakban egyesítették a motorok és autók gyártását, az új márka kifejezetten mozgáskorlátozottak számára gyártott személyautókat, s így elkerülte az újabb beolvasztást. Ennek további előnye volt, hogy adómentesen gyárthatták járműveiket. A Velorex átmenetet képzett az autók és a motorok között: fedett utasteret, némileg autóra emlékeztető megjelenést, de kerékpár motort kapott. Emiatt ára is a fele volt egy motorénak.

A Bőregér nevéhez vér is tapad. 1954-ben František, az idősebb testvér egy teszt során felborult háromkerekűjével és fejsérüléseibe rövidesen bele is halt.

1948 Velorex Oskar, Bőregér, utastér, oldalnézet, balról

1949 Velorex Oskar, Bőregér, utastér, oldalnézet, jobbról
A nagy fehér doboz az ablaktörlő motorja volt

Utastere már saját korában is puritánnak számított. A 2 személy szállítására alkalmas jármű amerikai módra üléspadot kapott, melyre hátrafelé nyíló ajtókon lehetett beszállni. A fentebbi képeken megfigyelhetted, hogy egyik ajtón sincs kulcslyuk. Az autót nem lehetett zárni, az egyedüli „lopásgátló” rendszer az ajtónyitó karok voltak…

Műszerfalán csak a legszükségesebb műszerek kaptak helyet, például a sebességmérő, a kulcs helye, a szivató és az indexkapcsoló. Mivel mozgássérültek számára tervezték, a pedálokon kívül bajuszkapcsolókkal is lehetett irányítani a gázt és fékeket. Mivel ablaktekerője nem volt, a plexi „üvegpaneleket” kerettel együtt le lehetett szerelni, így az egyes ajtókon az ablakok vagy teljesen le, vagy teljesen fel voltak „húzva”.

1950 Velorex Oskar, Bőregér, motortér, oldalnézet, balról
A motort műbőr választotta el az utastértől

Ha formatervén még nem dobtad el az agyad, a teljesítményétől biztosan el fogod! Ahogy a szocialista autókra ez jellemző, hosszas gyártási ideje alatt ő sem esett át érdemi változtatásokon. A 26 év alatt pár apróbb módosítás mégis történt. Motor terén az Oskar-széria 4 változtatáson esett át. Ezek pedig a következők:

A 4 változat esetén lényegében csak a motor változott. Az NSZK-s Zündapp Janushoz hasonlóan 1 hengeres erőforrást kapott, ami az utolsó megjelenésével 2 hengeresre változott. A léghűtés, és a kerékpármotor hajtása miatt a 2 ütem végig változatlan maradt. A váltóról hiányzott a hátramenet, ezt a motor fordított elindításával lehetett bekapcsolni, így elmondható a Velorexről, hogy hátrafelé is 4 sebességes volt. Az 54-es és 250-es esetében a kisautó önsúlya 205 kg, összsúlya 395 kg volt. A 175-ösnél ez már 290 és 490 volt. A 350-es esetében az önsúly 310 kg volt, de már az 500 kg-os terhelést is elbírta! Hogy hogyan is repeszt a száguldó bőrkoporsó, kiderítheted a videóból!

1951 Velorex Oskar, Bőregér, barna, oldalnézet, balról
Az Oskar hossza 3,1 méter, szélessége 1,38 méter, magassága 1,25 méter volt

A motor teljesítménye mellett az autó méretei is változtak, bár én személy szerint nem igazán értem mögötte a logikát. A 16/250 kivételével mindegyikük 3,1 méter hosszú, 1,38 méter széles és 1,25 méter magas volt. Hozzájuk képest a kakukktojás 250-es sem volt egy szárazföldi yacht, ő 3,25 méter hosszú, 1,38 méter széles és 1,25 méter magas volt – azta micsoda különbség!

Annak ellenére, hogy a szocialista mikroautó nem volt a mérnöki zsenialitás csúcsa és a legkényelmesebb autó sem volt soha, javára szóljon, hogy a Trabant Hycomat mellett azon kevés autók egyike volt, amik kifejezetten mozgássérült elvtársak részére készültek.  Emellett alig 3 méteres hosszával még mai viszonylatban is kiváló városi autó lenne, nem is beszélve 100 km-enkénti 3,6 literes fogyasztásáról. 60 km/órás csúcssebessége már saját korában sem volt egy észveszejtő iram, de a cél a mozgásukban korlátozott személyek életének megkönnyítése, nem pedig a NASCAR aszfaltjának rongyosra tépése volt.

Velorex 435-0, szürke, elölnézet, oldalról, jobbról

SZMZ 350, Velorex, almazöld, elölnézet, oldalnézet, balról
Fent az utód Velorex 435-0, lent a testvéri szovjet SZMZ 350

Az Oskar helyét átvette a második generációs 435-0. Neki már a szó szoros értelmében kint volt mind a 4 kereke, elődjéhez hasonlóan ő is 2 személyes volt és léghűtéses Jawa erőforrást kapott. A teljesítmény 17 lóerőre növekedett, ami egy 80 km/órás csúcssebességet tett lehetővé. A 435-ös modell önsúlya már 385 kg volt, de terhelhetősége elérte az 585 kilót is!

Fogyasztása erejéhez és méretéhez képest egyenes arányosságban növekedett, már 6,5 litert is elszürcsölt 100 km-en. A KGST-n kívül a Testvéri Szovjetunióban is kísérleteztek hasonló autókkal, mint például az SZMZ 350 és SZ-3-D.

1967 Velorex Oskar 16/350 kipufogók, hátulnézet, oldalról, balról
Lehet, hogy az Oskar nem volt egy sportautó, de az iker kormolók nagyon ott vannak

Ha megtetszett a kisautó és úgy érzed, szívesen belevágnál egy nem mindennapi mikroató felújításának projektjébe, én csak támogatni tudom! Nekünk is volt egy 350-es példányunk és hihetetlen élmény volt vele bárhová is menni! Lehet, hogy nem egy extravagáns bika, de minden egyes kirándulás feledhetetlen élményt nyújtott.

Ha érdekel a téma, már kb. 1 millió forintért is találsz egy jó projekt alapot, de egy kész modell ára sem megy sokkal feljebb. Az ár persze a Velorex esetében is megcsúszhat, az RM Sotheby’s 2013-as aukcióján egy 1959-es modell 12 650 dollárt, vagyis megközelítőleg 3,42 millió forintnak megfelelő összeget ért új tulajdonosának. További képekért keresd fel az RM Sotheby’s hivatalos oldalát!

1960 Velorex Oskar, Bőregér, barna, bal első lámpa, szemből
Neked bejön a Batmobile szocialista kiadása?

Ha úgy döntesz, egy Velorexre adod a fejed, egy bökkenő mégis adódhat: Érdemes figyelni, hogy mint milyen jármű akarják levizsgáztatni. A miénket nagymotorként kategorizálták, de hallottam olyat is, hogy egy másik helyen B-snek minősítették. Ha Velorexes témában nézelődnél, javaslom a veloREX klub hungary Facebook oldalát.

Mit gondolsz, Neked bejönne egy 3 kerekű, 2 ajtós, faros csehszlovák alternatív „sportkabrió”, vagy úgymond a csehszlovák Batmobile?

Kapcsolódó írások

2019. június 16.
Az 1960-as években a Mladá Boleslav-i autógyár hatalmas változásokon esett át. A gyár bővítése mellett 1964-ben „piacra dobta” a korszak KGST luxus-etalonját, az 1000 MB modellt
Gosford Classic Cars, 1956 Wartburg 311, almazöld
2019. május 01.
A Gosford Classic Cars árverésre bocsájt egy kimagaslóan jó állapotú Wartburg 311-est. Az autó értékéhez sokat hozzátesz, hogy az első modellek egyike és a legapróbb részleteiben is eredeti
BMW 600
2019. május 05.
Az 1950-es években a BMW bemutatta egyik legikonikusabb modelljét, a 250-es Isettát. Sikerén felbuzdulva a bajor óriás piacra dobta az alig 580 cm3-es családi kompakt kivitelt, a BMW 600-at
Trabant 601 S
2019. július 05.
Legfeljebb 2 millió forintot kell kifizetni egy kitűnő állapotú szedán vagy lépcsőshátú kivitelért.