2019. augusztus 01. | 10:06

A milliós értékű és gyönyörű oldtimer autócsodák között nem egyszerű kiválasztani a 10. legjobbat.

Concours d’Elegance egy francia szó, jelentése az elegancia versenye. Az eseményt 1929-ben tartották meg először és azóta a világ egyik legnevesebb veteránautó találkozó sorozatává nőtte ki magát. A rendezvényt számos ország számos helyszínén megtartják, összesen 38-szor minden évben. Kétség kívül az Egyesült Államokban rendezett versenyek a leghíresebbek, ott összesen 28 alkalommal szervezik meg évente, de emellett Európában, Ausztráliában, sőt még Afrikában is rendszeresen összegyűlnek a veteránautó tulajdonosok.

Ugyan nem a sorozat része, de itthon is rendeznek Concours d’Elegance oldtimer találkozót Balatonfüreden. A Concours d’Elegance of America pedig annak az eseménynek a neve, amelyet Michigan állam Plymouth városában tartanak rendszeresen. Az idein kint járt az amerikai Car And Driver magazin és összeszedte a 10 legjobb, legérdekesebb és legszebben restaurált autót. Dőlj hátra és gyönyörködj a milliókat érő veteráncsodákban:

Ford Thunderbird

A mai generáció számára talán a DMC DeLorean a legismertebb fényezetlen, rozsdamentes acélból készült autó a világon, de semmiképpen sem az első ilyen jármű a történelem során. Páran megelőzték, köztük az Allegheny-Ludlum vállalat is, akik promóciós céllal átépítettek néhány Ford Thunderbirdöt a 60-as években. Ez a konkrét példány az Ohio államban található Cleveland egyik múzeumából érkezett.

Bentley 3 Liter Tourer

Az 1924-ből származó veterán egyike volt annak a nyolc Bentley-nek, amit kiállítottak az idei Concours d’Elegance of Americán a márka centenáriumának tiszteletére. Ez a típus volt a patinás brit márka legelső autója, ráadásul a képen szereplő jármű abban az évben készült, amikor a Bentley egy ilyen típussal nyerte meg először a Le Mans-i 24 órás viadalt. Az autó orrában egy 4 hengeres, 3,0 literes erőforrás található, mely 70 lóerőt tud, de ez a 20-as években kivételes teljesítménynek számított. Külön érdekesség, hogy ez az erőforrás egyike a volt a világ legelső felülvezérelt, hengerenként 4 szeleppel ellátott motorjainak.

Citroen 11 Berline

A képen látható Citroen 11 Berline nem egy átlagos autó. (Már amennyiben egy 1938-as, szépen megőrzött veteránt lehet egyáltalán átlagosnak nevezni.) Különlegességének árulkodó jelei az első sárvédők mögött magasodó valamik. Az a két torony egy-egy metángáz előállító készülék. A tüzelőanyagot pedig faszén szolgáltatja. A második világháború idejében komoly üzemanyaghiány volt szerte Európában, ezért néhány járművet, köztük ezt itt szénhajtásúvá alakítottak át. Az üzemanyag begyújtását követően 30 perc kell ahhoz, hogy elegendő mennyiségű gáz fejlődjön, hogy aztán az autó képes legyen egy „tankkal” körülbelül 50 km-t megtenni.

Ferrari 375 Mille Miglia

Egy szépen megőrzött veterán Ferrari mindig különleges, főleg ha egy kivételesen ritka példányról van szó. A Ferrari 375 Mille Miglia karosszériáját a híres Pininfarina stúdió álmodta meg és mindösszesen hat darabot készített belőle. A képen látható példány szépsége felett a zsűri sem siklott át, az autó elvitte a „Best in Show” trófeát a külföldi autók kategóriában. Az 1954-ből származó V12-es oldtimert 1969-ben vásárolta jelenlegi tulajdonosa és azóta több restauráláson is átesett, hogy a mai fényében ragyoghasson.

Kaiser Dragon Sedan

A Kaiser márkanév keveseknek csenghet ismerősen, az 1945-ben alapított amerikai vállalat mindössze 8 évig tevékenykedett, utána beolvadt egy másik autógyárba. Rövid létezése során azonban olyan autócsodával kápráztatta el a világot, mint ez az 1953-as Kaiser Dragon Sedan. A Dragon típusnév onnan jött, hogy az autó tetejét sárkánybőrre hajazó (mintha tudná bárki is, hogy az milyen) műanyag borítás fedte. Állítólag csak azért nem Alligatornak nevezték el, nehogy az emberek azt higgyék, igazi állatok bőrét használták fel a gyártás során.

Mercedes-Benz 300D Adenauer Limousine

A Mercedes mindig is tudta, hogyan kell fényűző autókat gyártani. Az 1962-ből származó W189-es Mercedes egykoron a márka zászlóshajója volt, ily módon a mai S-osztály elődjének is tekinthető. Felszereltségét olyan extrák gazdagították, mint a fedélzeti telefon (!), diktafon, íróasztal vagy az üvegfal az első és a hátsó sorok között, hogy az iparmágnás tulajdonos magánélete vagy üzleti titkai a sofőr számára valóban titokban maradjanak. A luxuslimuzin mozgatásáról ugyanaz a soros hathengeres 3,0 literes benzinmotor gondoskodott, mint ami a híres sirályszárnyas Mercedes-Benz 300SL Gullwingban is megtalálható volt.

Porsche 928

Ma már csak történelem az a szentségtöréssel felérő, szerencsére hamvába halt elképzelés, hogy a Porsche 928 1978-as bevezetésével leváltsák az ikonikus 911-est. A döntéshozók úgy gondolták, hogy a sokszor nehezen vezethető, szűk és zajos 911 helyett a sokkal kényelmesebb 928-assal nagyobb sikereket érhetnek el a vásárlók körében. Az 1995-ig gyártott típust kizárólag V8-as motorokkal szerelték, melyet – a márka történelmében először és eddig utoljára – az autó orrában helyeztek el. Ez a konkrét 1978-ban gyártott példány állítólag 25 évig porosodott egy istállóban, mielőtt mostani tulajdonosa megvásárolta és az utolsó csavarig restaurálta.

Riley Nine Special

A Riley Nine a Riley Motor nevű brit autómanufaktúra könnyűszerkezetű, számtalan karosszériával készülő típusa volt, melyet 1926 és 1938 között készítettek. A képen szereplő 1932-ből származó kis kétüléses sportos roadster mozgatásáról egy szintén kicsi 1,1 literes 4 hengeres motor gondoskodik, melyben az égésteret félkör alakúra készítették, tehát elmondható, hogy ezt az erőforrást is meg lehet illetni a HEMI szócskával, melyet oly sok amerikai V8-as motorra is ráaggatnak. Érdekesség, hogy az 1890-ben alapított márka neve – legalábbis papíron – ma is létezik, ugyanis a Riley név a BMW tulajdonában van a mai napig.

Rolls-Royce Phantom V Touring Limousine

A Rolls-Royce Phantom V volt a 60-as évek legnagyobb luxusát kínáló autója. Különlegessége nem kizárólag ebben rejlik, hanem abban, hogy a karosszériákat szinte minden esetben – külsős karosszériaműhelyekkel karöltve – egyénileg, a tulajdonos ízléséhez igazítva gyártotta le a Rolls-Royce. Összesen 832 példányt készítettek a limuzinból és többek között olyan híres emberek is rendeltek belőle, mint II. Erzsébet királynő, John Lenon, Elvis Presley, Josip Tito vagy Nicolae Ceaușescu. A kiállított autó mozgatásáról egy 6,2 literes V8-as motor gondoskodik, melynek teljesítménye nem ismert, ugyanis akkoriban a brit gyártó csak annyit mondott erre, hogy „elegendő”.

Mohs Safarikar

Egy különc amerikai álmodta meg ezt a járművet, melyből mindösszesen 3 darab készült 1972-ben. A teljesen alumínium karosszériát műanyaggal borították, de ennél sokkal izgalmasabb, hogy az ajtajai – a képen is jól látható módon – az autótól eltávolodva nyílnak pont annyi helyet hagyva, hogy az utasok be- illetve kiszállhassanak. A tető is nyitható, annak mozgatásáról egy hidraulikus rendszer gondoskodik. A tervező, halálosan komolyan gondolva a Safarikar elnevezést, az autóhoz összkeréhajtást is elérhetővé tett az opciós listán, melyen egyebek mellett olyan tétel is szerepelt, mint a televízió.


alt tag: Mohs Safarikar

Az alábbi videón egy Ferrari 375 Mille Miglia látható, hallható. Sajnos az is látható (8:30-nál), hogy egy kicsit megtörik a sok millió dollárt érő veteránt: