TOP 5 német klasszikus, avagy az Auto Union 5 legjobb modellje

Közzétéve:
2019-12-07, 09:44

Fennállása alatt az Auto Union számos nagyszerű autót mutatott be, melyek mind nagy hatással voltak a weimari köztársaság és az NSZK autóiparára. Ma ezek közül ötöt ismerhetsz meg

A német autógyártás mindig is közel állt a szívemhez, ami persze nem csoda, hisz a család minden ága megrögzött német – fanatikus. Jogosan mondhatnád, hogy akkor meg a francért írok mostanában annyi „amerikai hulladékról”? Azért, mert veterán autók terén a jenkik ormótlan óriásait kedvelem, de nem lennék annyira „liberális”, hogy napi használatban is túlméretes közúti jenki tankot hajtsak.

Hogy kicsit kiegyensúlyozzam a dolgokat, mára egy nagyon is német témával készültem. Bemutatok Neked 5 olyan autót a német autógyártás múltjából, melyek a saját nemükben mind nagyszerű gépezetek voltak. Ez alkalommal a hajdani Auto Union konszerv választékából csipegettem, lehet végül ebből is cikk-sorozat lesz, mint a TOP amerikai autókból, még nem tudom.

Elsőként ejtsünk pár szót magáról az Auto Unionról!:

Auto Union logo, 4 karika felirattal, alatta a kezdeti 4 cég emblémája
Az Auto Union az Audi, DKW, Horch és Wanderer egyesülésével született meg

A történet 1932-ben kezdődött, mikor Jørgen Skafte Rasmussen, a DKW és Audi tulajdonosa egyesítette a 2 céget, s így megalapította az Auto Union GmbH-t. A duóhoz rövidesen a Horch és Wanderer is csatlakozott, és megszületett a híres 4 karikás logó.

Miután a Volkswagen felvásárolta a cégeket, az NSU is csatlakozott. Ő is szeretett volna egy saját karikát, melyet a legenda szerint azért nem kaphatott meg, mert a 5 karika az Olimpia jelképe volt. Mikor a VW felvásárolta az 5 gyártót, már csak az Audi és az NSU szerepeltek a piacon. A népautók gyártója a maradék 2 márkát is ki akarta végezni, ám az Audit végül megtartotta.

Na de nézzük is meg, melyik az az 5 autó, amivel az Auto Union nagyot alkotott? Olvasd el a cikket és a lap alján szavazz a kedvenc modelledre!

1931 Horch 670

A Horch mindig is a legkimagaslóbb igényű vásárlókat próbálta kiszolgálni, ám árai jóval alacsonyabbak voltak a konkurens Mercedes és Maybach modelljeinél. A márkát 1904-ben August Horch alapította, aki később kivált a cégből és megalapította az Audit. A gyártó legkülönlegesebb modelljei a Horch 12-es szériájának tagjai voltak, amiket V12-es erőforrással szereltek.

1931 Horch V12, 670 Sportkabrió, fekete, elölnézet, oldalnézet, jobbról, ráközelítve
A Horch 12-es szériája a 600-as és 670-es modellekből állt. A képen: Horch 670

1931-ben a Horch palettája a 12-es típussal gyarapodott. A V12-es erőforrással szerelt luxusautó még az ebben az évben megrendezett Párizsi Autószalonon be is mutatkozott. Elsőként csak sportkabrió, majd később kabrió limuzin (alias phaeton) kivitelben is rendelhető volt.

A 6 032 köbcentis motor 120 lóerő leadására volt képes, ami egy 140 km/h-s csúcssebességet eredményezett. A hajtóműben a forgattyús tengelyt 7 helyen támasztották alá. Emellett 12 darab kiegyenlítősúlyt és egy kiegészítő lengéscsillapítót is kapott. Váltó terén csak 1 lehetőség létezett, ami egy 4 fokozatú ZF-Aphton kézi váltó volt. Ebből 3-at szinkronizáltak, ami akkoriban egy igen nagy dolognak számított!!

A 670-esből összesen csak 58 példány készült. Ennek oka, hogy a gazdasági világválság miatt a gazdagok nem igen mertek költeni, így az ígéretes 12 hengeresből a vártnál jelentősen kevesebb fogyott. Ha részletesebben is érdekel ez az elegáns izomautó, nézd meg a videót!

1968 Audi 100

Az Audi legikonikusabb klasszikus modelljei a 100-as és 80-as modellek. Miután a Volkswagen felvásárolta az Auto Uniont, már csak az Audi és az NSU voltak életben. Eredetileg a VW mind a 2 gyártót ki akarta végezni, ám az Audi mérnökei stikában kifejlesztettek egy új típust, ami olyan sikeresnek bizonyult, hogy a „Fauvé” úgy döntött, mégis megtartja a márkát. Ez pedig az 1968-as 100-as volt.

1968 Audi 100 C1, baba kék, kupé, elölnézet, oldalnézet, balról, nyitott ajtó, nő áll ki belőle
A 100-as mentette meg az Audit

A 100-as egy kimagaslóan nagyszerű autó volt, amit eredetileg limuzin, később pedig kupé kivitelben is gyártottak. A Volkswagen C1-es platformjára épített sportautó 4 darab soros 4 hengeres erőforrással jelent meg, melyek lökettérfogata 1 588, 1 760, 1 782 és 1 871 köbcenti volt. A manuális váltó mellett a 4 fokozatú automata is szerepelt a katalógusokban, melynek mind a 4 fokozatát szinkronizálták.

A 100-as széria igazi sikertörténetté nőtte ki magát. A 2. generációs modelleket már külföldön, például Nigériában is gyártották. A típust 1994-ig gyártották, majd ’95-től A6 néven futott tovább. A kínaiaknak is megtetszett az autó, az egyes modelleket Honqi márkanév alatt, engedély nélkül termelték.

1937 Wanderer W24

Az 5 autógyártó közül azt hiszem a Wanderer lógott ki leginkább a sorból. Története során „mindennel is” foglalkozott. A finomtechnikai eszközök, például írógépek mellett bicikliket és motorokat is szerelt. 1937-től a személyautók gyártásával is foglalkozott, ám 7 évvel később meg is szűnt.

1937 Wanderer W24, kék limuzin, elölnézet, oldalnézet, balról döntve
A Wanderer eleinte finomtechnikai eszközöket és bicikliket gyártott

Személyautók terén a közép árkategóriás piacot célozta meg. Egyik sikermodellje a W24-es volt, ami egy soros 4 hengeres erőforrást kapott. A kistermetű, azaz 1,65 méteres „családi autó” olyan népszerű volt, hogy 1940-ben már több mint 23 000 példány hagyta el siegmari gyártósort. A háború okozta pénzügyi nehézségek, illetve az ország több részre szakadása miatt végül 1945-ben a Wanderer lehúzta a rolót.

Nézz bele az alábbi videóba, és derítsd ki, hogyan is zümmög az a 4 henger!

1958 DKW 1000

Az Auto Union legfontosabb tagja a DKW volt, melynek eladásai a korai időszakban kompenzálták a luxusgyártó Horch és Audi veszteségeit. A cég neve, DKW, egy mozaikszó, ami a német „Das Kleine Wunder”, magyarul „A Kis Csoda” elnevezésből származik. A márka több nagyszerű modellt is bemutatott, ám úgy gondoltam, hogy a legjobb, ha az 1 000-es modellről ejtek pár szót.

DKW 100, meggyvörös kupé, elölnézet, oldalnézet, jobbra döntve
Az kétütemű motor az első kerekeket hajtotta

Az 1 000-es volt az Auto Union utolsó modellje, ami a saját márkás embléma helyett a cégcsoport közös logóját viselte. Az elsőkerék hajtással szerelt kompaktot egy 981 köbcentis, kétütemű motorral szerelték, ami 44 lóerő (33 kW) leadására volt képes.

A hagyományos kupé és limuzin kivitelek mellett 2 személyes kabrió, de még 3 ajtós faszerkezetű kombiként is kapható volt. Saját korában a kritikusok nagyon is dicsérték innovatív alakját, ám ennél nagyobb dolog is fűződik a nevéhez.

Trabant / AWZ P70, meggyvörös, 2 ajtós limuzin, oldalnézet, jobbról, előre döntve
A DKW motorját a kelet-németek is hasznosították. A képen: 1955 AWZ P70

Ez pedig nem más, mint hogy a II. világháború után a DKW gyára a szovjet megszállók kezébe került, akik az 1 000-est IFA F9 néven kezdték gyártani. A motort megtartották, és az 1955-ben bemutatott ős-Trabant, vagyis AWZ P70-be szerelték. Az ikonikus NDK-s 2 ütemű őséről már korábban olvashattál.

1967 NSU Ro 80

Le merem fogadni, hogy az NSU hallatán azonnal 2 modell jut eszedbe. Az egyik a Prinz, a másik pedig a céget a sírba döntő Ro 80-as. A ’60-as évekre az Auto Union már csak az Audiból és az NSU-ból állt. Ez utóbbi már tragikusan nagy bajban volt, így mindent megtett, hogy elkerülje a csődöt.

1967 NSU Ro 80, kék limuzin, jobbkormányos, elölnézet, oldalnézet, balról
Az Ro 80 már Wankel motort kapott. Rossz döntés volt

Az NSU minden téren meg akart újulni, így többek között megvásárolta Felix Wankel forradalmian új motorját. Ezt elsőként a Spiderbe szerelte, mad a ’67-ben bemutatkozó limuzin is megkapta. Ezt Ro 80 néven dobták piacra, ami a Mazda Cosmo mellett az első Wankel motorral szerelt sorozatgyártású autók egyike volt. Nézd meg a Hum3D videóját és járd körbe Te magad ezt a forgódugattyús német masinát!

Az Ro 80-al az NSU hatalmas sikert aratott, ám a helyzet rövidesen rosszra fordult. A Wankelek fejletlensége miatt az erőforrások olyan gyakran meghibásodtak, hogy már közröhej tárgyává váltak. Az NSU-nak annyi pénzébe került a garanciális javítás, hogy csődbe is ment miatta. Ha a motortól eltekintünk, az Ro 80 egy nagyszerű autó volt, ami nem tudta kihasználni potenciális lehetőségeit. Ha részletesebben is érdekel a neckersulmi csoda, olvasd el a kapcsolódó írásomat!

1937 Audi 225 Roadster, elölnézet, oldalnézet, balról, mozgásban
Neked melyik autó jön be a leginkább? A képen: 1937 Audi 225 Roadster

Az Auto Union egy kényszer szülte csoport volt, ami a gazdasági válság és a II. világégés miatt jött létre. Autói nagy hatással voltak a német autóiparra, s emléke a mai napig él. A fenti 5 autóból Neked melyik a kedvenced? Mit gondolsz, a folytatásból melyik modelleket nem szabad kihagyni? Szavazz és oszd meg velünk a véleményed! Ha részletesebben is érdekelnek az Auto union modelljei, lépj tovább a folytatásra, ahol 5 újabb modellről olvashatsz!

Bancsi Péter, (2011) Az Audi története a kezdetektől napjainkig, Nagykönyv Kiadó

Kapcsolódó írások

1972 Audi 80 B1, vörös 2 ajtós limuzin, elölnézet, oldalnézet, jobbról döntve
2020. február 08.
Az Auto Union számos nagyszerű autót adott Európának, melyek sokban hozzájárultak a weimari köztársaság és az NSZK autóiparának fejlődéséhez. Ma 5 ilyen autót mutatok be Neked!
1960 Borgward Isabella, vörös kupé fehér tetővel, elölnézet, oldalnézet, balról, ráközelítve
2020. február 15.
A XX. század folyamán számtalan márka jelent meg és tűnt el az autógyártás színpadáról. Ma bemutatok Neked 5 olyan német gyártót és modelljeiket, akiknek a neve az autóbolondokon kívül valószínűleg már senkinek sem cseng ismerősen!

További hírek