TOP 5 német klasszikus, avagy az Auto Union 5 legjobb modellje – 2. rész

Közzétéve:
2020-02-08, 09:00

Az Auto Union számos nagyszerű autót adott Európának, melyek sokban hozzájárultak a weimari köztársaság és az NSZK autóiparának fejlődéséhez. Ma 5 ilyen autót mutatok be Neked!

Nemrég jelent meg az Auto Union TOP gyártmányairól szóló cikksorozat 1. része, melyben 5 olyan személyautóval ismerkedhettél meg, melyek mindegyikéről elmondható, hogy saját korában egészen jó vasaknak számítottak.

Ma további 5 modellel ismerkedhetsz meg, melyek legalább annyira nagyszerűek voltak, mint az előző TOP-lista szereplői. Na de elsőként ejtsük pár szót magáról a cégcsoportról!

Auto Union embééma, alatta a márkák logóival. Balról jobbra: Audi, DKW, Horch, Wanderer
Az Auto Union 4 gyártó összeolvadásából jött létre, melyhez később az NSU is csatlakozott

A konszern története 1932-ben indult útjára, mikor a DKW és Audi tulajdonosa, J. Skafte Rasmussen egyesítette 2 cégét, s kettejük egybeolvasztásával megszületett az Auto Union GmbH. A pároshoz rövid időn belül csatlakozott a Wanderer és az ulra-luxus Horch is. A 4 gyártó modelljei saját emblémáik, orrdíszeik mellett a konszern közös billogóját is viselték, ami 4 egymást metsző karikából állt.

Jó pár évvel később bővült a család. Az NSU is csatlakozott, s a csoporthoz tartozás jeleként egy újabb karikával bővítette volna a közös emblémát. Ezt viszont az Auto Union megtagadta. Arra hivatkozott, hogy az 5 karika már az Olimpia jele, így maradniuk kell a már használatban lévő változat mellett.

Na de nézzük is meg, melyik az az 5 autó, amivel az Auto Union nagyot alkotott? Olvasd el a cikket és a lap alján szavazz a kedvenc modelledre!

Horch 853, 1935 – 1937

Elsőként kezdjük is az Auto Union legelitebb gyártójával, a Horch-al. Az ultra-luxus személyautókat szerelő cég már a kezdetektől fogva a legpénzesebb és legfinnyásabb európai vásárlók igényeit próbálta kiszolgálni. Emellett árai jelentősen alacsonyabbak voltak a rivális Maybach és Mercedes modellek árainál, ami még a világválság idején is biztosította a cég fennmaradását.

1936 Horch 853, szürke roadster replika, elölnézet, oldalnézet, jobbról döntve, alulról fotózva
A 853-as Horch egy soros 8 hengeres erőforrást kapott, a roadster a 140 km / h-s sebességet is elérte! A képen: 1936 Horch 853

Egyik legmenőbb modellje az 1935-ben bemutatott 853-as volt, ami a ’30-as években valóságos izomautónak számított! Motor terén 1 lehetőség létetett, ami egy 1 946 köbcentis, soros 8 hengeres erőforrással szerelt autókat a korszakban népszerű összes kiviteli formában meg lehetett rendelni. Ide tartozik például a roadster, boattail, vagy a hagyományos, dobozos limuzin, és annak módosított változatai is. Ez utóbbi kabrió változata az 1940-es évekig népszerű volt a luxusautók piacán, amit Amerikában „phaeton”, Európában inkább „Tourenwagen” néven emlegettek.

Mivel az összes kiviteli lehetőség közül a roadsterek voltak a legkönnyebbek, így ők voltak képesek a legnagyobb teljesítmény leadására. Ők a 140 km / h-s csúcssebességet is elérhették, amit a motorban megbújó 105 ló (78 kW) tett lehetővé. A motor hűtését vízzel oldották meg, és a váltásért egy 4 fokozatú kézi váltó felelt.

Ha részletesebben is érdekelnek a XX. század első felében használt formatervi megoldások, ugorj a kapcsolódó cikkemre, ha pedig ezt a 4,9 literes bestiát csodálnád meg, nézz bele az alábbi videóba!

Wanderer W23, 1937 – 1941

Az Auto Union családján belül a Wanderer szerepe a felső középosztály megnyerése volt. 1937-ben mutatta be a W23-ast, ami a vele egyidejűleg színre lépő W26-os és W52-es kistestvéreként szerepelt a piacon.

A megszokott limuzin, kombi és kabrió kivitelek mellett hosszított limuzin és túrakocsi formájában is szerelték. A tető nélküli változatokból a széria termelésének leállításig 100 példány készült, így ritka gyűjtői daraboknak számítanak.

1939 Wanderer W23, 2 tónusú kabrió lehúzott tetővel, zöld és fehér, elölnézet, oldalnézet, balról döntve, háttérben egy tér emberekkel
A W23-as Wanderer a paletta legkisebb teljesítményű modellje volt. A képen: 1939 Wanderer W23

A trió legkisebb tagja a W23-as volt. A 2 651köbcentis, soros 6 hengeres erőforrás 62 lóerő leadására volt képes, ami egy 115 km / h-s csúcssebességet tett lehetővé. A modellkínálat középső tagját, a W26-ost szintén ezzel a motorral szerelték, ám 20 kilóval nehezebb, vagyis 1 470 kilós öntömege miatt végsebessége 10 km / h-val kevesebb volt.

A nagytestvér fogyasztás terén csak kicsivel volt falánkabb. Ő 15,5 litert evett 100 km-en, míg a W23-as ennél fél literrel fogyasztott kevesebbet. Ha részletesebben is érdekel ez a nagypolgári német csodagép, less bele a videóba!

DKW Junior (F11 / F12), 1959 – 1965

A Junior egy ígéretes modell volt, amit a Das Kleine Wunder, vagyis „A Kis Csoda” névre keresztelt gyártó 7 éven át szerelt. Bemutatása évében hatalmas visszhangot váltott ki a Frankfurti Autószalonon, készült 2 ajtós limuzin és kabrió formájában is.

1962 DKW Junior F12, baba kék, fehér tetővel, elölnézet, oldalnézet, balról döntve, ráközelítve
A Junior egy 2 ütemű, 3 hengeres orrmotort kapott. A képen: 1962 DKW Junior

A Junior korában teljesen természetesnek számított az, hogy egy autót 2 ütemű motorral szereljenek, bár megjelenése idején a gyártók már bőven belevágtak a 4 ütemű, 4 hengeres erőforrások fejlesztésébe. Ez a DKW-t egy cseppet sem érdekelte, Ő 3 féle 2 ütemű motorral kínálta az „Ifjoncot”.

A legkisebb egy 741 köbcentis variáns volt, ami 34 lóerő (25kW) leadására volt képes. A további 2 opció is 3 hengeres, 2 ütemű motorokat rejtett, melyek 796 és 889 köbcentisek voltak. A váltásért mindegyik esetben egy 4 fokozatú kézi kormányváltó felelt. Állítólagos legnagyobb sebessége 116 km / h volt.

1962 DKW Junior F12, baba kék, fehér tetővel, hátulnézet, oldalnézet, jobbról döntve, ráközelítve
Praktikuma miatt sokan választották a Juniort a piacvezető Bogár helyett. A képen: 1962 DKW Junior

Miután az USA-ban az ’50-es években lecsengett az uszony-őrület, a trend a ’60-as években Európában folytatódott, bár nálunk messze nem értek el olyan méreteket és bizarr formákat, mint a tengerentúlon. Ha megfigyeled, a Junior is kapott uszonyokat, amik optikailag növelik a kisautó termetét.

További érdekesség, hogy a DKW uszonyos modellje a Bogárral vette fel a versenyt, s bár nem tudta lezúzni Porsche autóját, némi fejfájást mégis okozott neki. A 4 790 márkába fájó DKW a Bogárnál tágasabb utasteret és nagyobb csomagteret kínált, ráadásul plusz 160 márkáért fűtést is szereltek bele!

A fenti képekhez egy rövid videó is tartozik, ami egy Deluxe modellt mutat be. Szerintem nyugodtan less bele, ilyen masinát úgysem látsz már rohangálni!

Audi 80 B1, 1972 – 1978

Azt hiszem, az Audi 80-as az az autó, amit nem kell különösképp bemutatnom, de azért pár szót mégis ejtsünk róla. Az Audi 80-as szériája 1972-ben mutatkozott be, és egészen 1996-ig több generációja született. 1973-ban az Év Autójává választották, illetve szintén ebben az évben Audi Fox-ként jelent meg az amerikai és kanadai piacon.

1972 Audi 80 B1, vörös 2 ajtós limuzin, elölnézet, oldalnézet, jobbról döntve
A 80-asnak már semmi köze nem volt az Auto Unionhoz, ezt már a Volkswagen tervezte. A képen: Audi 80 B1

Ez a 2 és 4 ajtós szedán, illetve 5 ajtós kombi kivitelben gyártott középkategóriás autó volt a 2. olyan modell, mely maga mögött hagyta a cég Auto Unionnal kapcsolatos múltját, s teljes egészén a Volkswagen tervezte. Az előd F103-ashoz képest hatalmas előrelépést jelentett a 4 karikás vállalat történetében, mivel annak a karosszériáját az Auto Union tervezte, míg erőforrását a Mercedes gyártotta. Nem hiába, az Audi vezető mérnöke, Ludwig Kraus egyszerűen csak „fattyúként” csúfolta.

A 80 B1-es esete viszont már teljesen más történet. Motor terén 3 lehetőség jöhetett szóba, melyek mindegyike soros 4 hengeres volt. A termelés megkezdésének évében 1,3 és 1,5 literes SOHC kivitelben volt rendelhető, melyek 54 (40 kW) és 59 (44 kW) lóerősek voltak. A következő évben mutatkozott be a 80 GT, ami egy 2 ajtós, 1,6 literes, 99 lóerős (74 kW) változat volt. Ezt ’76-ban a GTE váltotta fel, ami már 108 lóerővel (81 kW) dolgozott. Íme!:

A széria nevében a „B1” a Volkswagen B1-es platformjára utal, amit az utód esetében a B2-es váltott fel. Az első generációs 80 egy korszakot alapozott meg, amiről mindenkinek van legalább egy története. Ha Neked is van, írd meg nekünk, ha pedig nincs, nézd meg a videót és csodáld meg ezt a nagyszerű vasat!

NSU Spider, 1964 – 1967

Az előző részben az NSU Ro 80-ról olvashattál, ami egymagában vitte a céget a sírba. A mai cikk NSU-król szóló részében eleinte a legendás Prinz-ről akartam írni, de jobbnak láttam valami kevésbé ismert modellről szót ejteni. Így jutottam el a Spiderhez.

1966 NSU Wankel Spider, vörös kabrió, fekete felhúzott tetővel, elölnézet, oldalnézet, jobbról
A Spider egy 0,5 literes Wankel motort kapott. A képen: 1966 NSU Spider

Ez a kereken 700 kilós, farmotoros kabrió volt a nyugati világ első autója, amit Wankel motorral szereltek. Az erőforrás egyetlen 1 forgódugattyúból állt, ami 498 köbcentivel rendelkezett. A váltásért egy 4 fokozatú kézi váltó felelt, aminek minden fokozatát szinkronizálták.

A korai modellek 50, a későbbiek 54 lóerősek voltak. Állítólagos 100-as gyorsulása 14,5 másodperc körül lehetett. A törpeautók családjába tartozó sportautó faros volt, viszont a motor fölé egy kisebb csomagteret szereltek, mivel az orr nagy részét a 35 literes tank elfoglalta. További műszaki részletekért less bele DW News beszámolójába!

A Spidert 4 éven át, 1967-ig szerelték, s ez idő alatt 2 375 példány hagyta el a gyártósort. Lehet, hogy saját korában nem számított a „Hűha Autók” közé, viszont olcsó alternatívát jelentett a száguldani kívánó NSZK-s fiataloknak!

1937 Audi 225, fehér roadster, duval szélvédővel, menet közben, elölnézet, oldalnézet, balról döntve
Neked a fenti 5 autóból melyik jön be a leginkább? A képen: 1937 Audi 225 Roadster

Az Auto Union egy szükség szülte cégcsoport volt, ami a gazdasági válság és a II. világégés miatt jött létre. ennek ellenére azt mondom, hogy gyártói rengeteg olyan típussal álltak elő, amik sokat tettek hozzá a német autóipar fejlődéséhez. Neked a fenti 5 modell közül melyik jön be leginkább? Szavazz a kedvencedre és oszd meg Velünk a véleményed!

RM Sotheby’s

Bancsi Péter, (2011) Az Audi története a kezdetektől napjainkig, Nagykönyv Kiadó

Kapcsolódó írások

1968 Audi 100 C1, baba kék, kupé, elölnézet, oldalnézet, balról, nyitott ajtó, nő áll ki belőle
2019. december 07.
Fennállása alatt az Auto Union számos nagyszerű autót mutatott be, melyek mind nagy hatással voltak a weimari köztársaság és az NSZK autóiparára. Ma ezek közül ötöt ismerhetsz meg.
1960 Borgward Isabella, vörös kupé fehér tetővel, elölnézet, oldalnézet, balról, ráközelítve
2020. február 15.
A XX. század folyamán számtalan márka jelent meg és tűnt el az autógyártás színpadáról. Ma bemutatok Neked 5 olyan német gyártót és modelljeiket, akiknek a neve az autóbolondokon kívül valószínűleg már senkinek sem cseng ismerősen!

További hírek