2023. február 23. | 09:23

Két párt és egy magánszemély adott le kérdéseket, de a helyi választási bizottság ezeket nem hitelesítette.

A Debrecenbe tervezett kínai CATL akkumulátorgyárral kapcsolatban már egy ideje összefeszül a politikai vezetés és a nép akarata. Bár az akkumulátorgyártást lehet művelni környezetbarát keretek között.

Ez Magyarországon mégsem mindig valósul meg, például a Gödön található Samsung autóakkumulátorgyár kapcsán is merültek fel súlyos problémák. A debreceni létesítmény 3000 milliárd forint értékű és csaknem 221 hektáros területet foglal majd el.

Emellett a gyárnak éves szinten 4150 gigawatt áramra lenne szüksége, ami a paksi atomerőmű termelésének negyede. A helyeieket a legjobban mégis a vízigény aggasztja.

Tavaly nyáron Debrecen megszenvedte a szárazságot, de most odatelepülne egy különösen nagy vízigényű gyár. Bár a kormányhivatal oldaláról eltűnt a tanulmány, ami a pontos vízigényt tárgyalja, mégis elő lehetett szedni.

A Debreciner lap talált egy szerződést, melyben a területfejlesztési miniszter, Navracsics Tibor és a helyi polgármester, Papp László megállapodott a jövőbeli gyár helyén egy napi 42 480 köbméteres kapacitásról. Hogy ezt el lehessen helyezni, Debrecen jelenlegi napi vízigénye nagyjából 38 000 - 40 000 köbméter.

A helyszínen egyébként már el is kezdték a területrendezést és az építkezéssel kapcsolatos közmeghallgatások a lakosság számára inkább csak afféle tényközlésként működtek. Nem csoda, hogy ezt nehezményezték és az első közmeghallgatás botrányba fulladása után a második még hevesebbre sikerült, még a főispánt is lehazaárulózták.

Ezzel szemben a kormány komoly támogatást nyújt a projekthez a kínaiaknak, így egyértelmű az álláspont, ők szeretnék ezt a gyárat. Ezzel szemben a helyiek nagyon nem vágynak rá és ezen ütköztetés céljából több ellenzéki párt is népszavazást írt volna ki az ügy érdekében.

Most viszont ezek a népszavazási kérdések falba ütköztek, amikor a Helyi Választási Bizottság elkaszálta a projektet. Arra hivatkoznak, hogy a kérdések nem egyértelműek és korlátozzák az alapjogokat.

Az első kérdés így szól a Momentum részéről:

Egyetért-e Ön azzal, hogy Debrecen közigazgatási területén tilos legyen olyan ipari létesítményt létrehozni, amelynek az óránkénti átlagos vízigénye meghaladja a 130 köbméter értéket?

 Ezután a Mi Hazánk tett fel egy hasonló kérdést:

Egyetért-e Ön azzal, hogy olyan veszélyes anyagokkal foglalkozó üzem létesülhessen vagy üzemelhessen Debrecen közigazgatási területén belül, amelynek a szén-dioxid-kibocsátása meghaladja az évi 100 ezer tonna, vagy az ivóvízigénye eléri a napi 10 ezer köbméter értéket?

Majd egy magánszemély is benyújtott egy kérdést a bizottsághoz:

Egyetért-e ön azzal, hogy le kell állítani, meg kell tiltani a Debrecen közigazgatási területén belül értékes termőföldjeinken elkezdett, és a már megkötött szándéknyilatkozattal rendelkező súlyosan környezetszennyező, veszélyes anyagokat felhasználó és vizeinket jelentős mértékben megterhelő, jelentős részben külföldi munkaerővel működő akkumulátorgyárak létesítését?

 A fentebbi indokokkal mind a három kérdést elutasították. Azt kifogásolták például a Momentum kérdésénél, hogy miért nem különböztetik meg a felhasznált víztípusok milyenségét. A Mi Hazánk kérdésénél pedig az volt a gond, hogy mi van akkor, ha valaki egyetért a vízigény kérdéskörével, de nem ért egyet a környezeti terheléssel? A magánszemély kérdését is ugyanezekkel az indokokkal utasították el.

Ezek miatt nem egyértelműnek nyílvánította a kérdéseket a bizottság, így nem hitelesítette azokat. Ez azért is érdekes, mert korábban az LMP a Momentum jelenlegi beadványával szinte szó szerint megegyező kérdéssorát elfogadták. Ők viszont ezt mégsem vitték tovább, mert úgy döntöttek, hogy inkább országos népszavazást tartanának.

Bár a pártok szerint ez a határozat törvénysértő és megtámadják azt a törvényszéken. Ha kell, akkor az Alkotmámnybírósághoz fordulnak, viszont azt is figyelembe kell venni, hogy ketyeg az óra.

A gyár ugyanis nemrég megkapta a környezethasználati engedélyt, ami szintén egy nagy lépés volt az építkezés megkezdése felé. A gyárnak egyébként a kormány mellett még a kecskeméti Mercedes is örülne, jövőbeli terveikben fontos szerepet kapna. A helyeik február 24-re ismét tüntetést szerveznek.

Sturcz Bertalan/ Alapjárat