2023. február 22. | 15:20

A Mercedes szinte minden autókategóriában jelen van és tudott növekedést mutatni a nehézségek ellenére is, de mégis a prémium környezetben érzik magukat a legjobban.

Nehéz lenne olyan autógyártót mondani, akit nem súlytottak az elmúlt időszak történései. Legyen szó járványról vagy háborúról, ha a gazdaság megreked, akkor az autóipar is kénytelen behúzni a kéziféket.

Erre a Mercedesnél is szükség volt, mégis optimistán állnak a jelenlegi helyzethez, mivel az elmúlt időszak lassulásai és megakadásai sem állították meg növekedésüket, csupán kissé lelassították. Így visszatekintve 2022-re egy pozitív évet zártak és egy évértékelő keretein belül ezt az örömet egy kicsit mi is átélhettük.

Azt azért fontos az elején leszögezni, hogy a Mercedes a legöregebb szereplő az autóiparban, hiszen 1886-ban Carl Benz rukkolt elő a világ első autójával hivatalosan. Így azért a 137 éves márka sok mindent átélt már, legyen az virágzó ipari forradalom vagy pusztító világháború.

De még mindig itt vannak, identitásukat megőrizvén a prémium szegmens legjobbjai közé tartoznak, sőt Magyarországon a legkeresettebb gyártó a kategóriában. Ez pedig nagy szó, mert 2016 óta tartják ezen címüket, és az összesített népszerűségi listán is 8. helyen álltak, ami a 2021-es 9.-hez és a gazdasági környezethez képest szép.

Főleg olyan környezetben, ahol az eladott autók éves darabszáma bő tízezer darabbal, nagyjából 9 százalékkal csökkent. Ott igazán szép azt mondani a Mercedes részéről, hogy a 2021-ben eladott 5468 személyautó helyett 2022-ben már 5516 kelhetett el. Ha sovány is, de növekedés és minden profitorientált vállalatnak ez a célja.

Az eladásokban egyébként érdemes vizsgálni napjainkban annak az arányát is, hogy az EU döntéshozóival szemben mik az emberek tényleges igényei. A Mercedes grafikonjai szerint az eladott személyautók 37 százaléka még mindig benzines, 33 százalék pedig még mindig dízel.

Egyre növekvő tendenciát mutatnak a plug-in hibrid eladások a német márka magyarországi palettáján, hiszen a torta ezen része 2022-re 22 százalékra hízott. Illetve már az elektromos eladások sem maradnak el annyira, ezek a teljes állomány 8 százalékát tették ki.

Ezek azért érdekes számok, mert a Mercedes teljes piacát tekintve globálisan az elektromos autók 4, a plug-in hibridek 5 százalékot tesznek ki. Szintén soványabb a dízelek szelete 18 százalékkal, és erőteljes dominanciát mutatnak a benzines modellek 73 százalékkal.

Picit visszatérve a magyar piacra azt is meg kell említeni, hogy a tehetősebbek szívesen választják a Mercedes high end modelljeit. Ide sorolják a G-osztályt, a Maybach kiviteleket és az AMG modelleket, melyekből 2022-ben közel ezer darabot tudtak eladni itthon, ami rekordnak mondható.

A Mercedesről viszont tudjuk, hogy az X-osztály elkaszálása óta a pickup kategórián kívül mindenhol jelen van, így külön kiemelték a kishaszongépjármű eladási sikereiket is. A 2021-es évben a 9. legnépszerűbb márka volt a műfajban, ‘22-re már az 5. helyen áll, ezel 7,25 százalékos piaci részesedéssel büszkélkedhet.

A tavalyi évben 1458 Mercedes kishaszongépjárművet regisztráltak itthon és érdekes megnézni azt is, hogy ezek 11,8 százaléka elektromos modell. Az értékesítési csúcsokhoz nagyban hozzátesz a bő 25 éve létező sprinter széria és a Renault márkanév alatt is futó Citan modell.

Ahogy említettem, a Mercedes majdnem mindenhol jelen van, így a teherautós piac elemzését sem hagyták ki. Ezen a harctéren harmadikak az országban és a 2021-es évhez képest a tavalyi évre 30,6 százalékos növekedést tudtak produkálni az eladásokban.

Bár a 2022-es év nehézségei ellenére a Mercedes pozitív marad, 2023 kapcsán sem várnak nagy megkönnyebbülést. A jelenlegi politikai és geopolitikai viszonyok miatt attól nem tartanak, hogy könnyű dolguk lesz, de még mindig optimistán állnak a piachoz és a világhoz.

Ehhez mérten pedig folyamatosan optimalizált, de erősödő modellpalettával jelentkeznek és egyre több elektromos modellt harangoznak be az idei évre. Azt már tudjuk, hogy jön az elektromos T-osztály és Citan (ezek ugye testvérmodellek), de itt van a nyakunkon az EQE SUV változata is.

Aki nem szimpatizál feltétlen az elektromos modellekkel, az sem fog kétségbeesni a Mercedes modellpalettája láttán, mert még idén érkezik a vadonatúj E-osztály. Ennek először a szedán, majd később a kombi (T-modell) változata is bemutatkozik. Ezeken túl az év végén pedig egy All-Terrain változat is jön majd belőle.

A hazai piacon igen szerényen, de képesek voltak növekedést produkálni

SUV modellek terén a GLE és GLC modellek fognak megújulni, illetve ránfelcarrást kapnak a GLA, GLS és GLB modellek is. Bár van ezen a listán még egy CLA ráncfelvarrás is, a legérdekesebb vélhetően az év második felére esedékes új AMG GT bemutatkozása lesz.

Tehát a Mercedes nagy tervekkel áll bele a 2023-as évbe és ennek mi is részesei leszünk. A Kecskeméten gyártott kisebb modellek szemmel látható részét teszik ki a piacnak, de itt is erőteljes elektromosítási hullám söpörhet majd végig.

Ehhez a Mercedes pedig a Debrecenben hamarosan épülő kínai CATL akkumulátorgyárra is számítana, bár ott egyelőre áll a bál a lakosok, a politika és a vállalat összeférhetetlenségei miatt. Akárhogy is lesz, a Mercedes nagy lendülettel indítja a 2023-as évet és lesznek még itt érdekes modellek bőven.

Sturcz Bertalan/ Alapjárat