2020. július 08. | 19:02

A Toyota slágermodelljének magyarországi premierjén jártam.

Nem véletlen, hogy egyes iparági szakértők 2020-at a Toyota évének predesztinálták, hiszen az idén élesedő EU-s emissziós normák sok autógyártónak okoztak komoly fejtörést, mert a kvótát túllépő modellek gyártásának szüneteltetésére kényszerültek, vagy pedig be kellett építeni a pénzbüntetés összegét az autók vételárába. A Toyota-Lexus kettős azonban már tavaly is teljesítette az idei kibocsátási normák előírásait flotta szinten, hiszen Európában 2019-ben a Toyota eladások több mint 50 százaléka hibrid volt, míg a Lexus esetében ez az érték 95 százalékot mutat.

Igaz, a japánok nem is tegnap kezdtek foglalkozni a hibrid járművek forgalmazásával, kb. 20 éve stabilan az európai kínálat részét képezik ezek a modellek a Toyotánál. Ez pedig azt jelenti, hogy mára már világszerte több mint 15 millió hibrid járművet értékesített a Toyota-Lexus, Magyarországon pedig 25 ezer fölött jár már ez a mutató. A koronavírus-járvány, az emissziós szigorítások és a kialakuló válság miatt idehaza is szinte minden gyártó eladásai visszaestek 2020 első félévében, egyedül a Toyota-Lexus volt képes a bővülésre az első tíz piaci szereplő közül.

Ezzel pedig most először váltak a japánok piacvezetővé magyarországi történelmük során. A kivonásokkal tisztított piaci statisztikák szerint nagyjából 12 százalékos növekedést értek el, míg a vetélytársak mind visszaesést produkáltak. Valamelyest a Lexus is képes volt növelni részesedését, ez pedig azt jelenti, hogy ha ilyen ütemben alakul a „piac feltámadása”, akkor a Toyota-Lexus elérheti a 2019-es eladási adatait, ami az idén lezajlott események tükrében elég szép eredmény lenne. A Toyota egyébként most már a hazai flottapiacon is az elsők közt van, a Yaris pedig a Renault Clio mögött a második legnépszerűbb kisautó a B-szegmensben.

Na de milyen az új Yaris?

A kis kitekintő után a lényegre térek, hiszen a 2020-as, negyedik generációs Yarist elég nagy durranásnak szánja a Toyota, ráadásul nem ok nélkül. Az új TNGA-B platformra épülő kisautó fél centivel rövidebb lett, miközben a tengelytávja és a szélessége is egyaránt 5 centivel nőtt. Valamivel a nyomtáv is szélesebb lett, amelynek köszönhetően stabilabbá vált a kisautó. A formavilághoz csak finoman nyúltak hozzá, az elődhöz képest kicsit letisztultabb lett a Yaris, a hátulja pedig kifejezetten vagányra sikerült szerintem.

Ami a belteret illeti, az elődhöz képest az lehet a legszembetűnőbb a típus híveinek, hogy alacsonyabb lett az üléspozíció. Ez az idősebb korosztálynak nem feltétlenül jó hír, ám a kabin alapvetően tágasabb lett. Generációváltáshoz híven átformálták a műszerfalat is, a középre helyezett érintőképernyő ebben a szegmensben még talán elfogadható grafikával és gyorsasággal rendelkezik, bár az is lehet, hogy már itt se… Az ajtókra filcburkolatok kerültek, a váltógombot pedig meghagyták egy konvencionálisabb darabnak, nem indultak el vele az űrhajó-irányító-joystick karok világába. Szerencsére a klímának rendes tekerői vannak, a műszereknél pedig két erőteljes csőbe bújtatták a fontosabb információkat.

Az mondjuk furcsa volt, hogy a minden földi jóval megáldott Premier Edition modellekben is voltak vakkapcsolók, nem tudom, hogy oda mit lehetne még kérni, hiszen nem nagyon van ennél magasabb felszereltség. Elérhető head-up dislpay, vezeték nélküli telefontöltés és sok más is, a biztonsági-rendszerek terén pedig megint nagyot lépett előre a Yaris. Van többek közt vészfékező, sávtartó, kerékpáros-figyelő is, a Toyotánál pedig a Yarison mutatkozik be először a kanyarodás közbeni ütközéselkerülő és a vészhelyzeti kormánysegéd is, amely például egy jármű elé keveredő személy vagy tárgy gyors kikerülését segíti. Kitaláltak egy újfajta légzsákot is, amely úgy nyílik ki az első ülésekből, hogy az egymás mellett ülők feje ne csapódjon egymásnak egy karambol során. Ami még fontosabb, hogy ezeknek a biztonsági felszereléseknek egy jelentős része már az alapkivitelekben is jelen van. Nem véletlen, hogy a japánok az ötcsillagos Euro NCAP töréstesztre hajtanak.

Itt a negyedik generációs hibrid technológia

A formalitás kedvéért leírom, hogy az új Yaris kérhető ezres és 1,5-ös, háromhengeres szívómotorral is, előbbi 72 lóerős és ötös kéziváltós, míg utóbbi 125 lóerővel rendelkezik és hatfokozatú váltóval, vagy pedig CVT automatával kérhető. Az igazi durranás azonban az új hibrid rendszerű hajtáslánc, amely az eddigieknél hatékonyabban működik. A 116 lóerős hibrid kivitel 16 lóerővel erősebb lett, miközben szén-dioxidból mindössze 86 grammot bocsát ki száz kilométerenként. A 0-100-as sprint is jobb lett két tizeddel, ráadásul most már 130 km/órás tempóig elektromos üzemben is fel lehet gyorsulni vele. Két villanymotor dolgozik ebben az öntöltő hibrid rendszerben, melyekből a gyengébbik inkább csak az energia-visszatáplálásért felel.

 

Az 1,5-ös, Atkinson-ciklusú belsőégésű motor a Corolla Hybridből ismert kétliteres blokk „megkurtított” változata, amely így most 14:1-hez kompresszióaránnyal rendelkezik. A szívócső-befencskendezéses rendszer kenéséérét immáron két olajszivattyú felel, az új blokk pedig 16 százalékkal erősebb az elődjénél, mialatt a CO2-kibocsátásából 20 százalékot lefaragtak. Nem is csoda, hiszen a hatásfoka több mint 40 százalék, amely már dízeles magasságokat jelent. Az akkupakk 27 százalékkal lett könnyebb, a beépített inverternek pedig jobb hűtést alakítottak ki, amelynek egyébként a teljesítménye is jobb. Ezekből adódóan a gyári adatok szerint jóval 4 liter alatti fogyasztást ígérnek a Toyotánál, amely megfelelő körülmények és felhasználás mellett simán hozható is lesz.

Az új Toyota Yaris felszereltségei és árai

Egyelőre még elérhető a kifutó Yaris is a készlet erejéig, az új generációs japán kisautó kezdőára pedig 4,8 millióról indul az ezres motorral. Ez egyébként 400 ezres drágulást jelent az előd belépőszintjéhez képest. Hibridet legolcsóbban 6,3 millióért lehet venni a Toyota üdvöskéjéből, ez az Active felszereltségi szintet jelenti. E felett van még a Comfort és a Selection szint, valamint a forgalmazás kezdetén elérhető a limitált kiadású Premier Edition modell is, amely 7,5 millió forintba kerül. Az első példányok október környékén érkeznek meg Magyarországra, feltehetően az Alapjárat szerkesztőségébe is érkezik majd egy tesztautó.

Neked hogy tetszik az új Yaris? Írd meg kommentben!