2021. október 08. | 12:59

A gyártó felméréséből kiderült, hogy kevesen tudják, mi az a lágy-, teljes értékű- vagy tölthető hibrid.

Rövidre zárhattam volna a kérdést a címben említett módon, amikor megkérdezték az irodában, milyen Suzukival teljesítettem a sajtó utat, merthogy a Suzuki magyarországi márkaképviselete szervezett egy kisebb túrát a Balaton nyugati partvidékére, amelynek kapcsán kipróbálhattuk a teljes hirbird flottát.

Kissé kétkedve vágtam neki a kalandnak, hiszen már semmilyen újdonságot nem tudtam elképzelni a Suzuki háza táján, hiszen majdnem minden autójuk megfordult már a kezem alatt, gondoltam én. Aztán kiderült, hogy a tűzpiros fényezésben ragyogó újgenerációs hibrid Ignis még nem volt nálam, így azzal kezdhettem az utazást. Mielőtt azonban belevágnék, hogy milyen is néhány száz kilométer város-autópálya-országút megtétele három különféle Suzukikkal, tisztázni kell pár dolgot.

suzuki swift hibrid

A Suzuki marketinges csapata nem rest kutatni a vásárlói igényeket és ennek kapcsán rendszeresen közvélemény-kutatásokkal szondázza a magyar autóvásárlókat. A legutóbbi akció eredménye annyira megdöbbentő lett, hogy tulajdonképpen a jelen rendezvény témáját is az adta. A 3000 fős reprezentatív kutatás kérdőívének kitöltése alapján, a potenciális újautó-vásárlók kis százaléka, pontosabban 2021 második negyedévében a megkérdezettek 17 százaléka gondolta úgy, hogy jól tájékozott a különféle hibridekkel kapcsolatban. Bár ezen felül 34 százalék vallotta, hogy van már valami tudása a témában, de 49 százalék még sötétben tapogatózik.

A számok azért is érdekesek, mert tavaly ugyanilyenkor tájékozottabbnak valloták magukat az emberek, de még 2019-ben is valamivel nagyobbnak tűnt az átlagos alapismeret a hibridek terén. Nem meglepő ugyan, hogy az utóbbi 3-4 évben folyamatosan nő a hibrid hajtáslánccal rendelkező autók iránti kereslet a Suzuki palettáján, de vajon mitől lehet, hogy látszólag elbizonytalanodott a közönség, a technológia ismeretsége terén. Valószínűleg az jelentősen közrejátszik, hogy a megkérdezettek több mint felének még nincs tapasztalata az ilyen alternatív hajtású járművekkel.

suzuki hybrid modellek

Az viszont érdekes, hogy egy másik mintavételezésen alapuló kutatás szerint, ami a konkrétan autóvásárlás előtt állókat vette alapul, a plug-in” kifejezést hozta ki a legismertebbnek (51 százalékos ismertséggel), amit követett a lágy hibrid” (27 százalékkal), a full hibrid”  (27 százalékkal), Benzin-elektromos” és PHEV” (13-13 százalékkal), az elektromos” (8 százalékkal), a dízel-elektromos” és benzin-gázos” (7-7 százalékkal), az MHEV” (5 százalékkal), a 48V” (4 százalékkal) és a mikrohibrid” (3 százalékkal).

Azzal kapcsolatban, hogy mit kellene tenni a hibridek szélesebb körben való elfogadásáért, a megkérdezettek túlnyomó többsége fontos szempontnak tartotta a hibrid autók árainak mérséklődését, ami a Magyarországon átlagosan autóra szánt költségek mellett érthető. A megkérdezettek jelentős százaléka még az információgyűjtés folyamatában van, így a vásárláskor meghozott döntéshez még tájékozódni kell.

Látszólag szükséges is az információ gyűjtése, mert van néminemű indokolatlan bizonytalanság a komplikáltnak vélt technológiák kapcsán. Ezt bizonyítja, hogy megbízhatóság terén (alacsony szervizigény és tartósság szempontjából) a benzines, a dízel, a lágy hibrid, a full hibrid, a plug-in hibrid és az EV közül a megkérdezettek a leginkább szervízigényesnek a lágy hibridet, a full hibridet és a plug-int tartották, szemben a sima dízel és benzinmotoros változatokkal, miközben a legmegbízhatóbbnak az EV-t szavazta a megkérdezettek köre.

Figyelembe véve, hogy nyilvánvalóan tisztában voltak az elektromos motor alacsony meghibásodási arányával - ezért tarthatták a legmegbízhatóbbnak-, nem teljesen világos, miért gondolják problémásnak a különféle hibrideket, talán a kétfajta motor kombinációja tűnik túl komplikáltnak?

A hibrid vezetési tapasztalat hiánya indokolhatja a Kiváló vezetési élmény” szerinti besorolás válaszait is, mivel itt sorrendben a dobogó tetejétől a sereghajtóig nézve a benzines autókat tartáják a legnagyobb élményt nyújtónak, amit az EV-k követnek, jelentősen lemaradva de még dobogón követik full hibridek, a dobogó harmadik fokáról épphogy lecsúszva, holtversenyben elfogadható a dízelek és a plug-in hibridek vezetési élménye, de a lágyhibridek már kanyarban sincsenek. Legalábbis ezt gondolták a megkérdezettek. Autósportot szerető emberként szomorú tény számomra, hogy a válaszok alapján a megkérdezettek számára a gyorsulási érzet egyenlő a vezetési élménnyel, ezért kerülhetett a második helyre az elektromos autó.

A benzines és dízel autók piaci megítélését kár firtatni, hiszen mindenki számára jól ismert technológiák, a tisztán elektromos hajtású járműveket pedig valamiért nagyjából jól ismerte a Suzuki felmérésében résztvevők többsége. A hibrid járműveknél azonban érdemes pár dolgot tisztázni, mert a rengeteg fogalom és a hibás közvetlen vagy közvetett tapasztalatok befolyása túlmisztifikálta a megítélésüket.

A sima belső égésű motorokhoz legközelebb álló technológia a lágy hibrid hajtáslánc, avagy a 12V vagy 48V mild-hibrid, vagyis az ISG-vel (Integrated Starter Generator - Beépített Önindító Generátor) szerelt motorok, ami a Suzuki esetében valóban nagyon hasnlít egy egyszerű generátorhoz. Nem egy nagy csízió a dolog, én konkrétan felháborítónak tartom, hogy az autóipar ezt a technológiát csak mostanában kezdte el alkalmazni, pedig globális szinten igen jelentős hatással lehetett volna van az autók fogyasztására, ezzel együtt a károsanyag-kibocsátás mértékére is.

suzuki ignis 12v

Azon felül, hogy rendszertől függően van még egy elektromos áramot tároló eszköz a már megszokott akkumulátoron kívül, a technika lelke tulajdonképpen egy generátor, ami képes elektromotorként is üzemelni, ha épp nem áramot termel. Hogy ez miért jó, arra talán a régebbi, kis köbcentis, szívómotoros autókkal kapcsolatos tapasztalatok mutatnak rá a legjobban, amiknél a klíma bekapcsolása érezhető teljesítményvesztést és többletfogyasztást eredményezett.

Az ISG rendszer annyit tesz, hogy amikor a belső égésű motor számára a legkisebb terheléssel jár (pl.: motorfék), akkor tölti az akkumulátorokat, amikor viszont a belső égésű motort terheli a sofőr (pl.: gyorsítás, folyamatos haladás), az ISG az akkumulátorokban tárolt áram segítségével elektromotorként elkezdi támogatni a belső égésűt. Persze a rendszernek vannak korlátai, hiszen a generátorszíjon keresztül nem tud tisztán elektromosan indulni az autó és az akku kapacitása is véges, de a fordulatszám tartásának megkönnyítése és némi nyomatéktöbblet azért elérhető.

Ezzel a technológiával beállítástól függően többféle szituációban tudja biztonságosan leállítani vagy elindítani a belső égésű motort az elektronika, így értékelhető mennyiségű üzemanyagot takarít meg a használat során. De nem csak a motor leállítása és indítása kapcsán hasznosítja az akkumulátorban tárolt energiát a rendszer, hiszen az alacsony fordulati nyomatékgörbe felpumpálásához is hozzájárul, így a belső égésű motor gyengeségeit is egyengeti. Szívó autónál, mint például az Ignis, a 12V-os rendszer alacsony fordulaton besegít a motornak. A jótékony elektromos rásegítésnek köszönhetően egyrészt csökken a benzinmotor terhelése, így szemmel láthatóan lehet faragni a fogyasztáson, amikor viszont sietni kell, a plusz nyomatéknak hála hamarabb felpörög a benzinmotor arra az fordulatra, ahol már összeszalad a városi szaladgálós 83 tagú ménese.

suzuki hybrid

A Suzuki 12 voltos rendszere elenyésző többletsúllyal jár, így vezetési élmény szempontjából ilyen téren semmilyen negatív hatása nincs, az extra nyomaték pedig minden esetben javítja a gyorsulást, tehát inkább javítja, mint rontja az autó vezetési élményét. Műszaki szempontból sem tekinthető annyira összetett rendszernek, ami jelentősen csökkentené a tartósságát és szervizigényessé tenné egy sima benzineshez képest, sőt tovább megyek, biztos, hogy a az elektromos rásegítéssel támogatott belső égésű is kisebb igénybevételnek van kitéve, így összességében akár tartósabb is lehet egy sima benzinesnél.

Az egyetlen probléma szerintem ezzel a rendszerrel, hogy csekély kapacitása miatt minimális hatásfokkal üzemel egy teljes értékű hibridhez képest, így az egyéni vásárlói érdekek szempontjából nem tudom, mennyire éri meg az ígért fogyasztáscsökkenés a technológiai felárat. Az viszont biztos, hogy a gyártók ilyen jellegű megoldásai remekül kozmetikázzák a flottaátlag károsanyag-kibocsátását.

A Suzukinál használt másik lágy hibrid technológia 48V-os rendszert használt, valamivel nagyobb akkukapacitást és nagyobb elektromos rásegítést biztosítva. Ezzel a technológiával vannak felszerelve a Swift, Vitara és SX4 Cross modellek. Az 1,4 literes turbós, Boosterjet néven futó belső égésű motorok egyik hátránya, hogy a turbónyomás felépüléséig viszonylag nyomatékszegények. Az ISG rendszer pont ennél a pontnál szól bele a menetbe, ahogy a 12V-os verzió esetében is, a szÍjhajtáson keresztül kifejtett forgatónyomatékkal támogatja a belső égésűt.

Télen volt szerencsénk tesztelni az Vitara 48V-os rendszerét egy AllGrip változatban, a Mátra havas szerpentinjein. Meglepő volt, hogy a minimális rásegítés is milyen sokat hozzátesz a dinamizmushoz, mert alacsony fordulaton is abszolút kiegyensúlyozott teljesítményt ad az autó, ami fixált összkerékhajtás mellett a havas csúszós úton, rendkívül könnyen kezelhetővé tette a Vitarát. Itt persze nem arról szól a dolog, hogy a villanymotorral feltépi az aszfaltot az autó, de érezhetően könnyebben veszi a lapot, ezzel egyenes arányosan ha az ember odafigyel, takarékosabb is lesz, mint a sima benzinesek. Ugyanez a technológia repíti a Swiftet és az SX4 S-Crosst is, így a menetdinamika ezeknél is hasonlóan jó, tehát a vezetési élményre sincs semmiféle negatív hatással.

Az enyhe hibrid rendszerrel szerelt Suzukik különféle méretosztályainak kipróbálása után, egyértelműen sikerült sorba tenni a palettát. Az Ignis tipikusan az az autó, ami 50-90 km/h között mozog dinamikusan. A futómű mozgása és a motor dinamikája is ebben a sávban ideális, sietős használat mellett is 5 liter körüli fogyasztást hozott alattam városi-országúti környezetben, viszont az autópályát nem igazán szereti. Egészen biztos, hogy nagyon súlyérzékeny és bár 5 személyes, 2 fő felett, csomagokkal együtt már biztosan megküzd az emelkedőkkel.

A Swift már jóval sokoldalúbb, nem jön zavarba a magyar autópálya spártai közlekedés kultúrájától, lehet vele haladni és egészen jó vezetési élményt ad. A rövid tengelytáv, nagyon közvetlen kormány országúton izgalmassá teszi, de nem az utazóautók komfortjához képest kényelmetlenül mozog. Ez egyszerűen egy jó városi, amivel nem ijesztő az autópálya cirkálók között eltölteni egy kis időt. Picit éhesebb, mint az Ignis, de őszinte leszek ezt az autót képtelen voltam a gazdaságosság jegyében vezetni.

A sajtó úton az SX4 S-Cross volt a legnagyobb modell, amit próbáltam, így végül a teljes lágy hibrid palettáról sikerült tapasztalatot gyűjteni. Mivel ez lényegesen nagyobb, mint a Swift vagy az Ignis, már alapvetően családi utazóként álltam hozzá. Ennek fényében a belteret, a csomagtartó méretét és a tetőcsomagtartó felhelyezésének lehetőségét, a biztonsági berendezéseket, hosszabb távú utazás komfortját és az autópályás karakterisztikáját próbáltam feltérképezni. Hely az van, a közepes méretű szabadidő autó utastere jól használható és nagyon egyszerű kialakítású. Meglepően jól szigetelt, nem különösen zavaró a menetzaj sem.

Utasok és csomagok nélkül számomra úgy tűnt, bőven akad benne tartalék még az Észak-Balaton hegyvidék, dimbes-dombos útjain is. A hasmagasság elfogadható a nyaraló megközelítéséhez egy átlag földutas bekötőn, és ezt akár esőben vagy hóban biztonsággal meg lehet tenni a pont erre a célra fejlesztett Allgrip hajtással. Autópályán bőven kényelmes utazótempó a maximálisan megengedett sebesség, de ha épp ki kell előzni egy kamiont, akkor sem okoz gondot felvenni a belső sáv tempóját, szóval aki ezzel védekezik az indokolatlan belsősáv-használat miatt, az hazudik.

Elég változatos hibrid palettát kínál a Suzuki, miután kiegészült a Swace és Across modellekkel, így a hibridre éhező vásárlók különféle igényeire is fel van készülve. A Suzuki közvélemény-kutatása alapján a márka a 2. legismertebb helyet foglalja el hibrid autókat kínáló márkák között, az első továbbra is a Toyota.

Ennek tudatában különösebb kifejtést nem igényel a Swace és Across bemutatója, hiszen a Corolla és a RAV4 Plug-in hibridjei nem ismeretlenek a hibrid autók után érdeklődők körében. Azért azt fontos megjegyezni, hogy a két típus két olyan megoldást kínál, ami eddig nem volt elérhető a palettán. A Swace teljes értékű hibrid hajtása képes tisztán elektromos üzemben is mozgati a járművet, amivel jelentős üzemanyag-megtakarítás és alacsony károsanyag kibocsátást ér el, a Toyota hibrid hajtásának megbízhatósága pedig kiemelkedő és már a 4. generációnál tart. A tapasztalatok alapján a Vitara és SX Cross lágy hibridjeinél lényegesen fejlettebb technológia, sem vezetési élményben, sem fenntartási költségben nem marad el tőlük, viszont teljesítmény és takarékosság szempontjából még jobb is lehet egy család számára. 

Az Across sem ismeretlen, a középkategóriás SUV a Toyota RAV4 ikertestvére, ami véleményem szerint az egyik legésszerűbb típus a kategóriában. Motorteljesítmény, méret és komfort szempontjából is bőven túlteljesítette az én igényeimet, négy fős család számára is bőven elegendő helyet biztosít. Az Across azonban nem egy egyszerű full hibrid, hanem a hálózati áramról tölthető hibrid változat, így a megnövelt akkupakknak köszönhetően akár 75 km-es hatótávot kínál tisztán elektromos üzemben. Jól meggondolandó vevői szempont, hogy kihasználja-e az elektromos hatótávolságot vagy sem, mert jelentős felárral kell számolni, számszerűsítve bő 10 millióval drágább, mint bármilyen más Suzuki.

Egyedülállóknak vagy fiatal pároknak, belevaló nyugdíjasoknak, akik ritkán mennek nagyobb távokat egyértelműen jó választás a magas építésű, kompakt kis Ignis. Akik gyakran mennek túl a város határain, de még mindig a városban töltik idejük nagyobb részét, kiváló alternatívát nyújt a Swift 48V-os hibridje, ha viszont már a család számára kell alakítania  gépjárműparkot, vagy sok az autópályázás, érdemes elgondolkodni az SX4 S-Cross, vagy Vitara lágy hibridjein, de ha már ezekből a magasabb felszereltségre lenne szükség, akkor az extrák helyett érdemes megfizetni a technológia felárat egy Swace modelért cserébe.

A felszereltség szempontjából fontos kiemelnem, hogy az általam most kipróbált típusok mindegyikébe volt vészfékasszisztens és adaptív tempomat, amelyek működése kifejezetten jól volt hangolva az én vezetési stílusomhoz. Ezek szerintem elengedhetetlen biztonsági extrák és ha valaki olyan megbízható cészerszámot keres, mint amit a Suzuki képvisel, jó ha tudja, nem marad le a korszerű biztonsági extrákról. A legfontosabb tehát felmérni, hogy milyen használathoz keres új autót egy leendő vásárló, emiatt arra buzdítanám azokat, akik ilyen tervekkel rendelkeznek, hogy próbálják ki a modelleket a legközelebbi Suzuki forgalmazónál.