A Norvég Automobil Szövetség (Norwegian Automobile Federation, NAF) megrendezte második, az elektromos autók hatótávolságát vizsgáló tesztjét. Összesen 21 új villanyautót próbáltak ki, mindegyik csurig feltöltött akkumulátorral indult, és addig hajtották őket, míg teljesen le nem merültek. A teszt célja egyrészről az volt, hogy láthassuk az EV-k valós körülmények közötti hatótávolságát, másrészről pedig az, hogy kiderüljön, mennyire pontosak a WLTP-ciklus alapján közölt adatok.

„Hogy minden autó egyenlő feltételekkel induljon, a teszt során sem az utastér, sem az akkumulátorok esetében nem használtunk előmelegítést. Mindegyik autó ugyanazon az útvonalon haladt, ugyanazon a napon, hasonló vezetési stílus és klímabeállítások mellett. Az útvonal városi vezetésből, országutakból és maximálisan 110 kilométer/órás, nagyobb sebességű szakaszokból állt, valamint minden autónak legalább egy hegyi hágón kellett átkelnie. A leghosszabb hatótávolságú autók további két hegyi hágón haladtak át” – olvasható a NAF sajtóközleményében.

elektromos autók egymás után a NAF hatótáv tesztjén

A teszt során a hatótávolságot, az energiafogyasztást és a gyorstöltési időt vizsgálták.

 

Ezek voltak a teszten résztvevő autók:

  • Ford Mustang Mach-E Long Range AWD (WLTP hatótáv: 540 km , NAF teszteredmény: 551,9 km)
  • Ford Mustang Mach-E Long Range RWD (WLTP hatótáv: 610 km, NAF teszteredmény: 617,9 km)
  • Tesla Model 3 Standard Range Plus (WLTP hatótáv: 448 km, NAF teszteredmény: 454,4 km)
  • Tesla Model 3 Long Range (WLTP hatótáv: 614 km, NAF teszteredmény: 654,9 km)
  • Volkswagen ID.3 Pro S (WLTP hatótáv: 539 km, NAF teszteredmény: 564 km)
  • Volkswagen ID.3 1st Plus (WLTP hatótáv: 418 km, NAF teszteredmény: 421 km)
  • Volkswagen ID.4 1st Plus (WLTP hatótáv: 487 km, NAF teszteredmény: 532 km)
  • Škoda Enyaq iV (WLTP hatótáv: 520 km, NAF teszteredmény: 522 km)
  • Polestar 2 (WLTP hatótáv: 470 km, NAF teszteredmény: 467 km)
  • Audi e-tron GT (WLTP hatótáv: 468 km, NAF teszteredmény: 528,1 km)
  • Hyundai Ioniq (WLTP hatótáv: 460 km, NAF teszteredmény: 502 km)
  • Hyundai Kona Electric (WLTP hatótáv: 484 km, NAF teszteredmény: 537 km)
  • Xpeng G3 (WLTP hatótáv: 451 km, NAF teszteredmény: 438,9 km)
  • BMW iX3 (WLTP hatótáv: 450 km, NAF teszteredmény: 556,2 km)
  • Mercedes-Benz EQA (WLTP hatótáv: 417 km, NAF teszteredmény: 451 km)
  • Volvo XC40 Recharge (WLTP hatótáv: 417 km, NAF teszteredmény: 442,9 km)
  • Citroën ë-C4 (WLTP hatótáv: 350 km, NAF teszteredmény: 345 km)
  • Opel Mokka-E (WLTP hatótáv: 324 km, NAF teszteredmény: 332,4 km)
  • Fiat 500e (WLTP hatótáv: 298 km, NAF teszteredmény: 307,8 km)
  • Honda e (WLTP hatótáv: 210 km, NAF teszteredmény: 236,2 km)
  • Mazda MX-30 (WLTP hatótáv: 200 km, NAF teszteredmény: 219,6 km)

A listában szereplő modellek közül a szervezet egyedül a Hyundai Konát tesztelte korábban hatótáv szempontjából.

A NAF által közzétett adatokból kiderül, hogy a 21 vizsgált autó közül 18 nagyobb távolságot volt képes megtenni, mint a WLTP szerinti hatótávja. Egyedül a Polestar 2, a Citroën ë-C4 és az Xpeng G3 maradt el a hivatalos számoktól 3, 5 és 12 kilométerrel, ám még így is meglepően közel jártak a laboratóriumi körülmények között megállapított értékekhez.

A legnagyobb különbséget a WLTP-ciklus és a valós helyzetben teljesített távolság között a BMW iX3 produkálta, amelynek 556,2 kilométert követően merült le teljesen az akkumulátora. Ez 20 százalékkal, vagyis 106 kilométerrel több, mint a WLTP szerinti hatótávolsága.

elektromos autók egymás után a NAF hatótáv tesztjén

A tesztet a Tesla Model 3 Long Range nyerte, amely 654,9 kilométeres eredménnyel zárt. A sorban a Ford Mustang Mach-E Long Range RWD következett 617,9 kilométerrel, vagyis mindössze 37 kilométerrel futott kevesebbet, mint a kaliforniai villanyautó. A NAF kiemelte, hogy a vizsgált Model 3 már a frissített, 614 kilométeres WLTP hatótávval rendelkező változat volt.

Érdekesség, hogy mindkét villanyautó még azt követően is képes volt tovább haladni, hogy az előre jelzett hatótávjuk elérte a nullát. A Mach-E-ben és a Model 3-ban is nagyjából 600 kilométert követően villant fel a 0 kilométeres jelzés, ám ezt követően a Tesla még jelentős távolságot volt képes megtenni.

Elektromos autót vásárolnál? Ne habozz tovább, és keresd fel a Magyar Autókereskedőház Zrt. kollégáit telefonon (+36203663447) vagy e-mailben, hiszen itt is tudsz állami támogatással új elektromos autót vásárolni, mivel a MAH Zrt. az MNB által minősített, finanszírozást közvetítő független ügynök.