2021. január 01. | 11:22

A Mitsubishi által gyártott vadászrepülőgéptől rettegtek az amerikaik a '40-es évek elején.

Az ég kék, a fű zöld, az autógyártók pedig gépjárműveket gyártanak. Ebbe a mondatba nehéz belekötni, viszont ki lehet egészíteni: vannak autógyártók, amelyek belevágtak olyan projektekbe, amiknek vajmi kevés közük van az autóiparhoz. Négyrészes cikksorozatunkban átvesszük azokat a dolgokat, amikről te sem gondoltad volna, hogy azokat autógyártók készítették. Jöjjön a második rész (az elsőt ezen a linken éred el)!

Légiharc-rakéta

Talán nem sokan tudják, de a Ford Motor Company rendelkezett egy repüléssel és nemzetvédelemmel foglalkozó részleggel, ez volt a Ford Aerospace. 1951-ben ez a cég kötött szerződést az amerikai haditengerészettel, a kontraktus értelmében a Ford Aerospace fejleszthette ki és gyárthatta le azokat az alkatrészeket, melyek az AIM-9 Sidewinder sorozatú levegő-levegő légiharc-rakéták elkészítéséhez kellettek. Az AIM-9 rakéták a vietnami háború során beváltották a hozzájuk fűzött reményeket, annyira jó konstrukciónak bizonyult, hogy a többi ország egyszerűen lemásolta azt. A Sidewinder rakéták továbbfejlesztett változatait a mai napig alkalmazzák számos légierőben.

Emberre hasonlító robot

A Honda az autókon kívül gyártott már motorkerékpárokat, repülőgépeket, fűnyírókat, hófúvókat és vízszivattyúkat is. A japán cégóriás ezeken felül az emberi mozgást elég jól utánzó robotot is kifejlesztett már, Asimo sétálni, futni és ugrálni is tud, ezen kívül képes kapcsolatba lépni a hozzá hasonlóan két lábon járó halandó emberekkel. Asimo a nevek között is különbséget tud tenni, és meg kezet is fog az emberekkel, bár ezt lehet mostanság nem gyakorolta a koronavírus-járvány miatt kialakuló közösségi távolságtartás szabályait figyelembe véve. Asimóval leginkább Japánban lehet találkozni, néhanapján külföldre is magukkal viszik őt a hondások. Ha éppen nem utazik, akkor a barátságos robotot a Honda tokiói főhadiszállásán szokták mutogatni az érdeklődőknek.

Vasút, mozdony

A Hyundai sem tartozik azon cégek közé, amelyek csak és kizárólag autógyártással foglalkoznak. A vállalat Rotem névre keresztelt részlege könnyűvasúti járműveket, gyorsvonatokat, villamos-dízelmozdonyokat, valamint metrókocsikat tervez és gyárt. De ez még közel sem minden, a dél-koreai cég mások mellett szerszámokat, futószalag mellett dolgozó robotokat, repülőgép-alkatrészeket, tüzérségi komplexumokat és robotokat is gyárt.

Megtakarítási számlák

A Ford Motor Company pénzügyi szolgáltatója, a Ford Credit Angliában hozzájutott a megtakarítási termékek, például az egyéni megtakarítási számla (Individual Saving Account, ISA) kibocsátásához szükséges banki engedélyhez, és a mai napig ésszerűen versenyképes, 0,89 százalékos éves kamatlábat kínál az angol fogyasztóknak. Hivatalos honlapja szerint a Ford Credit évente több milliárd fontot kezel. A Renault leányvállalata, az RCI Banque SA a Ford Credithez hasonlóan autóipari finanszírozással, biztosításkötéssel és ezekhez kapcsolódó egyéb tevékenységekkel foglalkozik. A francia autógyártóhoz fűződő kapcsolata révén a korábban Renault Crédit International néven ismert vállalat nem meglepő módon a Renault-csoporthoz tartozó márkákkal fűzte szorosabbra a gazdasági és politikai kapcsolatait.

Vadászgép

A Mitsubishi az autógyártáson kívül rengeteg dologgal foglalkozott már története során, a vállalat az elmúlt évtizedekben igen érdekes területeken szerzett tapasztalatot, álljon itt pár példa a teljesség igénye nélkül:

  • bányászat,
  • tengerjáró hajók építése,
  • ingatlanértékesítés,
  • elektronikus útdíjszedési rendszer kiépítése,
  • nagysebességű vonatok tervezése,
  • olajfinomítás,
  • banki tevékenység.

Aki csak egy kicsit is rajong a történelem vagy a repüléstan (aviatika) iránt, az minden bizonnyal tisztában van vele, hogy a Mitsubishi vadászrepülőgépek tervezésével és gyártásával is foglalkozott/foglalkozik. A Mitsubishi Heavy Industries építette az ellenfelei által csak Zerónak nevezett vadászgépet, amelynek sebessége és manőverezőképessége tiszteletet parancsolt a csendes-óceáni térségben harcoló brit, francia és amerikai pilótákban a második világháború során. Ugyanez a cég most az amerikai F-15, F-16 és F-35 vadászgépek licencváltozatait készíti a Boeing és a Lockheed Martin engedélyével.

Kerékpár és kávédaráló

Jean-Pierre és Jean-Frédéric Peugeot 1810-ben alapította meg a Peugeot Fréres (Peugeot Testvérek) nevű céget, a fiúk egy kelmefestő műhelyt, egy olajüzemet és egy gabonaőrlő malmot örököltek a papájuktól (Jean-Pierre Peugeot). A testvérpár átalakította a malmot, ahol eleinte hengerelt acél, rugók, kéziszerszámok, női szoknyaabroncsok, 1840-től kezdve pedig kávédarálók gyártása folyt. Az első négykerekű Peugoet, a Type 2 1890-ben készült el, az a masina már nem gőzzel, hanem gázolajjal működött. Armand Peugeot Lille-ben alapított új üzemet Automobiles Peugeot néven, ahol 1899-ben több mint 300, majd a következő évben 500 autó készült.

A Peugeot 1882-ben kezdett kerékpárokat gyártani, a francia vállalat autó- és kerékpárgyártó részlege 1926-ban vált külön. A Peugeot, mint biciklimárka még ma is létezik, csak nem tudott volna önerőből talpon maradni, ezért beolvasztották a Cycleurope nevű vállalatba, amely Bianchi, Puch és Gitane kerékpárokat is gyárt.

A cikksorozat harmadik és negyedik részét se hagyd ki!

Autocar

Wikipédia