2020. február 23. | 12:14

Te mit érzel azzal kapcsolatban, hogy ezek a szabadalmak füstbe mentek?

Az autóipari gyártók technológia fejlesztése évente több ezer szabadalmat szül, de azért nem az összes kerül mindennapi környezetbe. A szabadalmak egy része az utazóknak biztonságot, kényelmet jelentenek, de olykor kevésbé hasznosak, mint amennyire inkább a márka egyediségét hivatottak hirdetni. A gyorsan fejlődő autóipar megállás nélkül ontja magából az új ötleteket.

Számos innovációt védtek már le az évek során a különféle gyártók, de az ötletek tárháza teljességgel kimeríthetetlen, bár igazán nagy durranás mostanában kevés van. 2018-ban a Toyota és a Ford vezette a bejelentett szabadalmak listáját, több mint 2000 újító megoldás bejelentésével.

Ahogy azonban az elején mondtam, a szabadalmak egy része talonban marad, aminek talán örülhetünk is. Igaz ugyan, hogy a tervezőasztaltól a megvalósításig rengeteg dolog változhat, de van, ami józan ésszel teljesen abszurdnak tűnik.

A motor1.com összegyűjtött pár olyan autóipari ötletet, amit vélhetően az átlag autós szerencséjére végül nem valósítottak meg.

Könnygázszóró, szélturbina, visszahúzható teleszkópos farok.

Vágjunk is bele rögtön a lecsóba a Toyota egyik önvédelmi fejlesztésével, az utastérbe porlasztható könnygázzal. Az rendszer alapvető felhasználási módja természetesen az utastér illatosítása, de a Toyota mérnökei gondoltak az illetéktelen behatolók ártalmatlanítására is, a tömegoszlató gáz felhasználásával.

2012-ben Peter W. Ripley neve alatt jegyezték be, az elektromos autók alternatív energia visszatermelését szolgáló szélturbinát, amit az autó tetejére szereltek volna. Ésszerű megoldásnak hangzik, azonban a szériagyártásban nem annyira állja meg a helyét.

A Toyota 2016-os aerodinamikai világmegváltása egy behúzható teleszkópos farokban teljesedett ki. Kíváncsi lennél melyik autón nézne ki a leghülyébben, te el tudnád képzelni bármin egyáltalán?

Az „Aszimmetrikus autó”, tapadós motorháztető és lézeres szélvédő tisztító.

Sokan szeretnének a Googlenél dolgozni, hiszen a munkakörülmények maximálisan támogatják a munkavállalók kreativitását. Nyilván ennek köszönhető, hogy az IT nagyhatalom 2013-ban szabadalmaztatta az autóra szerelt emberi légypapírt.

via GIPHY

A gyalogosvédelem céljából fejlesztett ragadós motorháztetőnek köszönhetően, csökkenthető a gázolásos baleseteknél bekövetkező személyi sérülés.

A Tesla 2018-ban jegyeztetett be egy lézeres szélvédő tisztítót, ami annyira futurisztikusan hangzik, hogy simán el tudnám képzelni a Cybertruckon. Mondjuk jó lenne tudni pontosan hogyan működik, szóval kíváncsi vagyok valaha megvalósul-e, bár Musktól nem lenne meglepő húzás.

Végül a vevői igények teljesen lefedése érdekében Hangoo Kang szabadalmaztatta a vevők által vezetett autó dizájnt, ami lehetővé teszi, hogy akár aszimmetrikus autókat is tervezhessenek maguknak. Szerencsére a megvalósítás egyelőre elmaradt.

.

Futószalag a csomiban, robogó a motortérben.

Mindkét a maga módján praktikusnak mondható szabadalom a Fordhoz köthető. Egyelőre az autógyártó nem vitte sorozatgyártásba a dolgot, de talán kicsit életszerűbbre faragva, még lehet is jövője.

A kocsiba integrált motortartó remek ötlet, leginkább nyaraláshoz tudom elképzeli, így nem kellene a verdát felesleges beindítani a mondjuk olyan helyi közlekedéshez, mint a reggeli pékárú beszerzése. 

Ha már a gyorséttermekben is megoldható az élelem megszerzése anélkül, hogy elhagynánk az autót, miért ne lehetne ezt bevezetni a bevásárlásnál? Amíg a szolgáltatást bevezetik az üzletek, a Ford szabadalmaztatott egy csomagtartóba szerelt futószalagot, aminek segítségével nem kell a nehéz csomagok emelgetésével foglalkozni, sőt akár ki sem kell szállni az autóból a bevásárláshoz. Nyilván van mit csiszolni a futószalagos elképzelésen, de a gépjármű sorozatgyártás ősatyjától nem lep meg egy ilyen termeléscentrikus megoldás.

A repülő autó és az autómosó drón.

Szerintem senki, egy percig sem kételkedik abban, hogy a Toyota állandóan forradalmasítani akarja az autógyártást és elég jól rá is érez arra, hogy mikor, milyen irányba halad a jövő ezen a téren. Erre a legalapvetőbb példa, hogy mennyire korán kezdte elektromosítani a modellpalettát.

Persze vannak vakvágányok, elsőre a repülő autó is erősen annak tűnik. Pontosabban a 2014-ben jegyzett repülésre tervezett autó látványtervének szabadalma, amiből nem lett semmi. Viszont a gyártó nem hagyta veszni az elméletet, éppen ezért szálltak be nem kevesebb, mint 394 millió dollárral a Joby Aviation elektromos légitaxi cégébe.

Ha valaki, hát a BMW tényleg mindent megtenne azért, hogy teljesen kiszolgálja vásárlói igényeit. 2017-ben szabadalmaztatta az 21. század robotizált autómosóját. A Toyotához hasonlóan a fellegekbe vágyik, csakhogy nem az utasokat reptetné, hanem drónokkal végeztetné el az autómosást. Nincs is ebben semmi meglepő a drónoké a jövő.

Mobilizált konferenciaterem és instant zebra projektorral.

Az üzleti életet sem kíméli praktikus ötleteitől a Ford. 2016-ban jegyeztette be mobilizált konferencia termét, aminek köszönhetően Artúr király és a kerekasztal lovagjai akár menet közben is megvitathatták volna Britannia ügyeit. A pápamobilra hajazó kialakítás ugyan még nem került gyártásba, de ha eljön az idő, véget vet a VW Multivanok uralmának és végre királyi módon értekezhetnek a protokoll flotta használói.

Egy 2016-os szabadalom a gyalogosok érdekében képes lenne zebrát világítani az autó elé. Ez kissé erőltetnek tűnik, valójában mégis van létjogosultsága, ha kicsit előre gondolsz a sofőr nélkül cirkáló autók korára. Adott esetben az út szélén várakozó embereket átengedné a rendszer, de nincs sofőr aki hadonászással meggyőzze őket, hogy mehetnek. Ideális megoldás a kocsi elé vetített zebra.

Billenő kabin és függőleges parkolás

Ha egy pillanatra az jutott eszedbe ezek új találmányok, már most elárulom, hogy több mint fél évszázaddal ezelőtt szabadalmaztatták őket.

A billenő kabin igazából nem újdonság, a klasszikus európai nyergesvontatók és teherautók motorjának hozzáférhetősége érdekében használják is ezt a megoldást. Az már más kérdés, hogy mennyire lenne életképes ugyan ez a megoldás a személygépjárművek esetében, nyilván megvan az oka, hogy 1945-óta nem igazán használták ezen a területen.

A parkolásra használható négyzetméterek kihasználásának csúcsa egyértelműen a vertikális parkolás bevezetése lenne ugyebár. Tudták ezt már 1923-ban is, amikor a Leander Pelton bejegyeztette ezzel kapcsolatos szabadalmát, azonban mégsem lett belőle valóság, vagyis nem a fenti formában. Chicago nem csak a Jazz és sok más zenei irányzat szülőföldje, hanem a köztéri parkolás forradalmasítója is. 1932-re az USA második legnagyobb városának lakossága 3,4 millió főre duzzadt, Al Caponét alig egy éve lecsukták, a gengszter vezetés alól felszabaduló városban pedig alig volt már szabad parkolóhely. A helyzet megoldását a vertikális parkolóban látták.

„Az alapcsomag részét képezi a piszoár és az integrált kávéfőző”

Meg van az a pillanat, amikor az új autód extráinak összelegózásakor a fenti mondat kerül eléd? A hordozható WC egészen biztosan hiányzott már neked is egy-egy hosszabb utazás során, de ha lenne rá lehetőség vajon ki kérné ezt az extrát autójába? Arról nem is beszélve, hogy a beépített toalettet az utasoknak tervezték, szóval a sofőr szempontjából majdnem mindegy van-e. Érdekes pillanat lehet az, amikor az Alpok festői szerpentinjein elmélázva meghallom a zipzár hangját a jobb egyből. Talán jobb is, hogy a 98-ban bejelentett szabadalom a tervezőasztalon maradt.

Már egy 1991-es szabadalom csúcsra járatta a coffee to go kifejezést, nem is értem minek erőlködnek mások ebben a témában. Az ötlet nem más volt, mint egy autóba épített automata, ami minden kávé szerető ember számára egy álom lenne. Nincs is jobb egy frissen készült espressonál a középkonzolba hekkelt Pavoniból. Persze sajnos ebből sem lett semmi.

Plüssfigurás biztonsági öv burkolat és gyermekszeparátor

2011-ben a SeatPets cég levédett az övre rögzíthető ölelgethető plüssfigura burkolat ötletét, ami minden bizonnyal nem sokat jelent a másolók számára. Nem tipikusan az az innováció, ami a tervezőasztalon maradt, mivel manapság már rengeteg helyen lehet kapni ilyen kiegészítőt. A gyermekek számára elég hatásosnak tűnő módszer arra, hogy a biztosan be legyenek kötve.

Ennél kevésbé humánus, de zseniális ötlet a két ülés közötti elválasztó. A hosszú unalmas utazások során a hátsó sor fiatal utasai gyakran indokolatlan feszültséget kelthetnek egymás közt, erre kiváló megoldást nyújt a középre rögzíthető elválasztó.

  • Címkék: